مرحوم حبیب‌الله عسگر اولادی در کتاب خاطراتش، درباره نظر امام خمینی (ره) نسبت به رأی اکثریت و اقلیت و رأی ممتنع به نکاتی اشاره می‌کند که می‌تواند برای مسؤولان و نمایندگان مجلس چراغ راه باشد.

گروه سیاسی مشرق - مرحوم حبیب‌الله عسگر اولادی در کتاب خاطراتش، درباره نظر امام خمینی (ره) نسبت به رأی اکثریت و اقلیت و رأی ممتنع می‌گوید:

زمانی که حضرت امام فرمودند که با هم کار کنید، ما آمدیم دور هم نشستیم و توانستیم یک شورای مرکزی دوازده نفره تشکیل دهیم. از این دوازده نفر هم بنده، شهید عراقی، آقای ابوالفضل توکلی و آقای شفیق رابط این هئیت‌ها با حضرت امام شدیم.

پس از انجام این کار امام توصیه فرمودند: شما سه تشکیلات، الآن یک تشکیلات شده‌اید، حوزه دارید، شاخه دارید، بحث دارید، تصویب دارید، اکثریت دارید، اقلیت دارید و بی‌تفاوت دارید. بدانید وقتی بحث می‌کنید، یک تعدادی اکثریت می‌شوید، اکثریت باید اقلیت را قانع کند، نه ساکت. نه اینکه بگوید چون من تعدادم زیادتر است شما باید تبعیت کنید.

باید اکثریت، اقلیت را قانع کند. اقلیت هم باید بداند که تعداد زیادتری از برادرانش به یک مطلب رسیده‌اند و به حق نزدیک‌ترند و برای قانع شدن از درون آمادگی داشته باشند و بداند اگر درست کار کند، می‌تواند یک روزی اکثریت شود، اما اگر به حذف همدیگر شروع کنند، هیچ‌کدامشان نمی‌مانند. کسانی هم که رأی ممتنع می‌دهند باید توجه کنند در مسائل اجتماعی و اسلامی ممتنع معنا ندارد. باید اگر کسی توضیح می‌خواهد، توضیح بگیرد، یا موافق بشود یا مخالف.[1]



[1] - خاطرات حبیب‌الله عسگراولادی، تدوین سید محمد کیمیافر، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1389، ص 83

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناصرنا ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    جالبه؛ نظر فقهیه امامه یا نظر سیاسی که در اسلام رای ممتنع نداریم؟
  • انصار ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    تواسلامه.چون اسلام میگه نبایدبه مسایل اجتماعی بی تفاوت بودپس کسی ممتنع میده یعنی براش فرقی نداره بدیاخوب بودن قضیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس