رهبر انقلاب در پاسخ به ابهام خانواده شهید درباره قرائت قرآن می‌فرمایند: «صدق الله العلی العظیم» با «صدق الله العظیم» یکی است.

58گروه سیاسی مشرق - در خاطرات منتشر شده از دیدار رهبر انقلاب با خانواده شهید در مشهد، سؤال جوابی بین رهبر انقلاب و خانواده شهید به وجود می‌آید که ذکر آن خالی از لطف نیست.

در قسمتی از این خاطرات آمده است:

پدر شهید از سال‌های قدیم، جلسات قرائت قرآن کریم داشته است و سعی می‌کرده از اساتید دعوت کند تا به جوان‌ها و کودکان قرآن بیاموزند.

مدت زیادی در خانه و بعد که مأموران رژیم شاه اذیت می‌کنند، در مسجد محل این جلسات را برگزار می‌کرده. حمیدرضا هم در همین جلسات رشد کرده و این‌طور بار آمده است. او مدتی است که از رادیو گلایه‌ای دارد که حالا به خاطر فرمایشات آقا به یادش می‌آید و می‌گوید:

خانواده مشهدی: ما یک گلایه‌ای از رادیو داریم؛ یعنی اکثراً در موقع اذان، با آنکه ما قرای فارسی‌زبان بسیار خوبی داریم، قرائت قرای عرب را پخش می‌کنند و این‌ها «صدق الله العظیم» می‌گویند و این باعث رنجش خیلی‌هاست.

رهبر انقلاب: ... فرقی نمی‌کند؛ «صدق الله العلی العظیم» با «صدق الله العظیم» یکی است، هیچ فرقی نمی‌کند. آن علی که در «صدق الله العلی العظیم» هست، علی ما نیست، علی همه است!

خانواده مشهدی: بله متوجه هستم، ولی درعین‌حال، خاصه در مشهد، انتظار هست که این مسئله اصلاح بشود دیگر.

رهبر انقلاب: نه فرقی نمی‌کند، «صدق الله العظیم» هم درسته، «صدق الله العلی العظیم» هم درسته. در قرآن هم هر دوی این‌ها هست. هیچ فرقی نمی‌کند، این مهم است.

البته، شما توجه داشته باشید ما این روش قرائت جدید را که بین جوان‌های ما حالا باب شده و این‌ها بحمدالله خواندشان خیلی خوب شده، به‌طوری که در دنیا، در مجامع جهانی وقتی شرکت می‌کنند، همة قرّا، حضار، اهل فن و عامه مردم نسبت به این‌ها احساس خضوع می‌کنند؛ این را از مصری‌ها یاد گرفتند.

من خودم جزو کسانی هستم که اولین بار، این مفاهیم قرآنی را بین جوان‌ها رایج کردم، در مشهد و غیر مشهد. ما همین قرّای مصری را دادیم دست این جوان‌ها. جوان‌ها از این‌ها یاد گرفتند. آن‌ها در واقع اساتیدی هستند که معلمین جوانان ما هستند و این‌ها روزی که بتوانند مثل آن‌ها بخوانند، آن روز این‌ها قرّایی هستند که خودشان استادند، البته الان هستند کسانی که از بعضی از قرّای مصری خیلی بهتر می‌خوانند؛ یعنی هر قاری عربی معلوم نیست که خیلی خوب باشد. نه! بعضی از قرّای ما، مخصوصاً مشهدی‌ها که بینشان قرّای خیلی خوبی هست، از بعضی از مصری‌ها بهتر می‌خوانند، اما اساتید مصری، آن‌هایی که واقعاً استادند، آن‌ها هم بخوانند، چه ایرادی دارد؟! بعضی اوقات این‌ها را بگذارند، بعضی اوقات آن‌ها را بگذارند. اصل قضیه این است که قرآن را مردم یاد بگیرند، گوش کنند، بفهمند. عمده این است. معنای قرآن را بفهمند، استفاده کنند. اگر این بشود، آن وقت دنیا، به معنای حقیقی کلمه، اصلاح خواهد شد. اگر قرآن، مفاهیم قرآن، حقیقتاً رایج بشود، همه‌چیز درست می‌شود.[1]



[1] - میزبانی از بهشت (روایت حضور مقام معظم رهبری در منازل شهدا)، جمع‌آوری و تنظیم: کمیته انتشارات مؤسسه جهادی صهبا، تهران، سلمان فارسی، صص 40-42

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    8 4
    خدایا بدون این سید بزرگوار بر سر ما چه خواهد آمد. اللهم الحفظ قائدناالخامنه ای. اللهم عجل لولیک الفرج.
  • فریدون ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    6 3
    بنازم به این رهبرفرزانه
  • علی ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    7 2
    قربان درک قرآنی رهبر عزیز و فرزانه، حکیم و دانشمند. واقعا نورانیت و درایتشان خداداد است. تردید ندارم که خون علی در رگشان است... مرد بزرگ مشرق و مغرب زمین در پناه مولایمان حضرت حجت توفیقاتت افزون.... انشاءا... تعالی
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 3
    قران تو جامعه ما خیلی کمرنگه هر چی هم تو قرآن عمیقتر بشیم نقشش کمتر هم میشه یعنی لا اقل کسانی هستند قرآن بخوانند ولی کسانی که قرآنو فهم کنن کمترن کسانی که عمیقتر بفهمن کمتر میشه کسانی که عمل کنن هم که خیلی خیلی اندک اند
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    5 4
    آقا جان ای سرباز گمنام امام زمان خدایا به حق امام زمان این یاور امام زمان را از ما مگیر. آمین یا رب العالمین
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    3 3
    مطلب خیلی جالبی بود . همیشه فرق بین این دو برایم سوال بود . درود خداوند بر امام سید علی خامنه ای
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    3 4
    جانیم سنه قربان. الحق که ایشان تنها رهبر حکیم جهان اسلام هستن. کاش سران سایر کشورهای اسلامی هم یاد می گرفتند.
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    3 3
    خدایا همواره یار و یاور وی باش.
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    3 3
    تا خون در رگ ماست هدیه به رهبر ماست امام خامنه ای عاشقتمممممممممممم
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 3
    نکته جالب اینه که عده ای سطحی نگر حتی از آیات قرآن به دنبال تفرقه افکنی هستند که یقینا وسوسه شیطانی است..همانجور که رهبری فرموده اند این علی با حضرت علی (ع)متفاوت است و کسی که تفاوت این دو را نمی داند در واقع فهم قرآن ندارد که باز رهبری در آخر ماهرانه به آن اشاره فرمودند.
  • حسن ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    6 1
    با احترام به رهبر عزیزم در روایت از امام معصوم دستور به صدق الله العلی العظیم هست علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 57، ص 243، باب 37، ص 241، چاپ بیروت. علامه مجلسی، بحارالانوار،ج 95، ص 400، باب 26. و اهل سنت چون العلی رو به امام اول ما شیعیان منصوب میدونند صدق الله العلی العظیم می گویند این فرمایش خلاف روایت هست لطفا دلیل و برهان درستی صدق الله العظیم رو بیان فرمایید .
  • میثم ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 2
    دوست عزیز فرمایش رهبر بزرگوار این نبود که جوانهای شیعه صدق الله العلی العظیم نگویند و این ذکر استحبابی ندارد بلکه سخن در این است که فرد سوال کننده از اینکه قرائت قاریان مصری به همراه جمله پایانی آن بدون ذکر العلی پخش می شود ناراضی بودند که ایشان فرمودند نمی توان به این دلیل که این قراء ذکر ما را قبول ندارند و بیان نمی کنند از پخش قرائت آنان جلوگیری کرد و البته این تعصب بر یک ذکر استحبابی ممکن است از اشتباه گرفتن العلی که نام خداست با العلی به معنای امام اول در میان ما شکل گرفته باشد که ایشان این نکته را هم اصلاح فرمودند خواهشمندم یکبار دیگر متن را بخوانید!
  • محمد ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 2
    گر سیدم لب تر کند جانم فدایش میکنم
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 2
    اولا با العلی یا بدون آن تفاوتی ندارد چون از صفات خدای متعال است ثانیا العلی العظیم به خاطر آخر آیه اول آیه الکرسی است که در این مورد اهل سنت اشتباه می کنند اگر به خاطر مخالفت با شیعه نگویند ثالثا در روایت دوم شما همین مضمون در کتب دیگر مثل مصباح کفعمی و مصباح شیخ طوسی (ره ) بدون العلی ذکر شده است
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 2
    در قرآن کریم؛ علی به معنای بالا و والا از صفات ذات باری تعالی است و هیچ اشاره ای به امام امیرالمؤمنین (ع) ندارد. لذا فرمایش رهبر انقلاب بسیار بجا و متین است.
  • محمد ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 4
    حرف امام صدها جمله با خودش داره : "... علی ما نیست، علی همه است! " اگر برادران اهل سنت از حرفای وهابی ها صرفنظر کنند خداییش از نظر من هیچ اختلافی با ما ندارند. امام اول ما چهارمین خلیفه اونهاست پس یه جورایی فرزندان خلیف چهارم اهل سنت محترم خواهند بود. قاتلین امامان ما (ملعون ها) هیچ کدام از اهل سنت نبوده اند. مثل امویان یا عباسیان. قبله مشترک داریم پیامبر مشترک خدای مشترک معاد مشترک. جالبه اهل سنت بر این باورند که از فرزندان رسول خدا (ص) حجتی خواهد بود از فرزندان فاطمه (س) واقعا با این تفاسیر چندتا تفاوت جزیی مثل مهر و زیارت قبور و نحوه ایستادن سر نماز و حی علی خیرالعمل نگفتن اصلا اختلاف به حساب نمیاد!!! یعنی اونقدر مشترکات گنده هست که این تفاوت ها هیچ به حساب بیاد. واللا من اینطوری حس می کنم حالا قضاوت با شما!.
  • مرتضی ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    4 3
    آقا محمد میتونی عقیده تو آزادانه بیان کنی ولی لطفا هیچ وقت سعی نکن چشمات رو روی حقیقت ببندی. ماجرای شهادت حضرت زهرا سلام االله علیها یک حقیقت بزرگ تاریخی هستش و قاتلین حضرت هم مشخص هستند. اصلا حرفم برای تفرقه افکنی نبود فقط گفتم وحدت به این معنا نیست که ما تاریخ رو جعل کنیم. مشرق ممنون میشم چاپ کنی یا علی
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 1
    خیر. در قرآن مستقیما به امام علی علیه السلام اشاره شده است. در آیه 84 سوره شعراء آمده است؛ حضرت ابراهیم(ع) از خدا می‌‌خواهد: در «آخرین»، برایشان «لسان صدق» قرار دهد. طبق تفسیر نمونه، خداوند جواب این آیه را در آیه 50 سوره مریم می‌دهد: «وَ وَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیًّا». با توجه به این‌‌که خدا لسان صدق را «علی» قرار داده، آیا می‌‌توان گفت که این همان امام علی(ع) است؟ آیا حدیثی از امامان در این‌باره نقل شده است؟ در دعای ندبه هم می‌‌خوانیم: «و بعض اتخذته لنفسک خلیلا و سالک لسان صدق فی الآخرین فاجبته و جعلت ذلک علیا».
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 3
    قطعا یک رازی دارد که اهل سنت به آن حساس هستند و آن را نمی گویند!
  • مهران ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 3
    با احترام به گفته جناب آقای خامنه ای عزیز برادران عزیز این العلی جمله صدق الله العلی عظیم درست است از صفات خداست و به معنی بالاست ولی در اصل دارد به حضرت امام علی (ع ) اشاره میکند و یکجور با یه تیر دو نشونو داره میزنه و طبق تفاسیر و روایات همانطور که جناب ناشناس از سوئد هم فرمودند حضرت ابراهیم از خدا در نسلش لسان صدق میخواهد و خدا هم در سوره مریم جوابش را میدهد و میگوید و جعلنا لهم لسان صدق علیا و باز هم در این آیه به صورتی مبهم داره به حضرت علی ( ع ) اشاره میکنه در قرآن بارها به اسم پنج تن مخصوصا حضرت امام زمان ( عج ) اشاره شده ولی بخاطر ترس از قتل آنها و دلایل دیگر از بردن مستقیم اسمشان خودداری شده همانطور که در تورات اسم حضرت محمد ( ع ) آورده شد و خیلی از یهودیها به مدینه مهاجرت کردند و آماده بودند فرزندی به اسم محمد به دنیا بیاید تا او را بکشن قبول کردن این چیزها یک ذره درک و بینش و معرفت بالا میخواهد من مطمئنم رهبر فرزانه هم خودش میداند که علیا به اسم امیرالمومنین هم اشاره دارد ولی برای جلوگیری از تفرقه و حفظ وحدت مجبور است همچین چیزی را بگوید.
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    نکته جالب اینه که عده ای سطحی نگر حتی از آیات قرآن به دنبال تفرقه افکنی هستند که یقینا وسوسه شیطانی است..همانجور که رهبری فرموده اند این علی با حضرت علی (ع)متفاوت است و کسی که تفاوت این دو را نمی داند در واقع فهم قرآن ندارد که باز رهبری در آخر ماهرانه به آن اشاره فرمودند.
  • یک کردستانی ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    بعضیها تو توهمن معلومه حق با علی و علی با حق است
  • علی رضا ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    بعضی افراد نادان با پستاشون میخواهند تفرقه ایجاد کنند. اگر این به حضرت علی اشاره کنه. معنیش چی میشه؟ شما ها که اینقدر فهمتون در حد جلبکه
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    جناب ناشناس 18:13 اساسا"ایشان با هر چیزی که به امیرالمومنین علی (ع) قابل ارتباط باشد و احیانا دلالت بر حقانیت ایشان باشد.مخالفند.از نظر امیرالمومنین علی (ع) ملاک برتری ،تقوا بوده نه مقاو م و سابقه و قدرت که این با ریشه ی اعتقادی عرب که بسیار بسیار به نسب و عقبه و قدرت و مقام گذشته ی اساطیرش استناد دارد سنخیتی ندارد.
  • علوی ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    با تقدیم سلام به رهبری معظم علی غریب عالم....همین والسلام
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 1
    ولی ما دینمون رو از از پیامبر و اهل بیت گرفتیم و به حرف غیر عمل نمیکنیم: فأَخْبِرْنِي مَا ابْتِدَاءُ الْقُرْآنِ وَ مَا خَتْمُهُ قَالَ يَا ابْنَ سَلَامٍ ابْتِدَاؤُهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ وَ خَتْمُهُ صَدَقَ اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيم‏ عبدالله بن سلام از حضرت محمد صلی الله علیه و آله پرسید: ❓آغاز قرائت قرآن و خاتمه قرائت قرآن چیست؟ ❤️حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمود: ✅ابتدای قرائت قرآن بسم الله الرحمن الرحیم است و ختم قرآن با
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 1
    فأَخْبِرْنِي مَا ابْتِدَاءُ الْقُرْآنِ وَ مَا خَتْمُهُ قَالَ يَا ابْنَ سَلَامٍ ابْتِدَاؤُهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ وَ خَتْمُهُ صَدَقَ اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيم‏ عبدالله بن سلام از حضرت محمد صلی الله علیه و آله پرسید: ❓آغاز قرائت قرآن و خاتمه قرائت قرآن چیست؟ ❤️حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمود: ✅ابتدای قرائت قرآن بسم الله الرحمن الرحیم است و ختم قرآن با
  • علی ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    1 0
    رهبر عزیز روشنفکریشون رو جاهای مختلف نشون دادن این هم یک مورد دیگرش... اما متاسفانه حالا هرچی ایشون بگن این دو جمله با هم فرقی ندارن بازم عده ای هستن که حرف خودشون رو بزنن و به قولی کاسه ی داغتر از آش بشن... مطمئنا کسانی هستند که حتی اگه خود امام زمان هم بیان و بگن این دو با هم فرقی نمیکند باز هم عقیده ی خودشان را دارند ... انشاءالله خداوند افراطی گری و تحجر بیجا را از همه ی ما دور گرداند.
  • ابراهیم نوری ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    جانم فدای رهبر لبیک یا اماما
  • امیر محمد عمراِِِِیی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    0 0
    عالی
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    فصل الخطاب سخن رهبر عزیزمان می‌باشد ‌.
  • سید نصرت الله صالحی ساداتی IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
    0 0
    چند سال قبل مسابقات قران کریم دربرج میلاد تهران برقرار بود بنده هم توفیق شرکت داشتم یک قاری مصری به نام استاد شمیس هم قرائت می کرد روز آخر وقتی می خواستندمهمان های خارجی را بالای برج میلاد ببرندبنده هم رفتم در مسیر به آقای شمیس گفتم استاد با اینکه در ایه الکرسی خدا فرموده وهوالعلی العظیم چرا قراء اهل سنت یک صفت را بعداز قرائت حذف می کنند فکر عمیقی کرد وچندین مرتبه گفت احسنتم علمتنی شیئا جدیدا آفرین چیز جدیدی به من یاد دادی و ازآن زمان هروقت قرائت میکنه صدق الله العلی العظیم میگه
  • سید نصرت الله صالحی ساداتی IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
    0 0
    چند سال قبل مسابقات قران کریم دربرج میلاد تهران برقرار بود بنده هم توفیق شرکت داشتم یک قاری مصری به نام استاد شمیس هم قرائت می کرد روز آخر وقتی می خواستندمهمان های خارجی را بالای برج میلاد ببرندبنده هم رفتم در مسیر به آقای شمیس گفتم استاد با اینکه در ایه الکرسی خدا فرموده وهوالعلی العظیم چرا قراء اهل سنت یک صفت را بعداز قرائت حذف می کنند فکر عمیقی کرد وچندین مرتبه گفت احسنتم علمتنی شیئا جدیدا آفرین چیز جدیدی به من یاد دادی و ازآن زمان هروقت قرائت میکنه صدق الله العلی العظیم میگه
  • سها IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    من که نفهمیدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس