نکته مهم در بررسی سامانه‌های حاضر در رژه ارتش، مشاهده دستگاهی است که شباهت زیادی با اتاقک فرماندهی S-400 دارد. البته این سامانه توان شبکه‌شدن با سامانه‌های پدافندی دیگر مثل اس 300 را دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پس از سالها مذاکره، کشمکش و تکذیب و تایید، بالاخره در جریان رژه روز 29 فروردین در جوار حرم امام خمینی(ره)، برای اولین بار اجزایی از سامانه دفاع هوایی اس 300 در داخل کشورمان به نمایش در آمد. ایران در سال 2007 میلادی، قراردادی را برای خرید سامانه های دفاع هوایی S-300 PMU-1 با روسیه به امضاء رساند.

اما به علت عدم اطلاع رسانی در بخش های مرتبط با تحویل و بکارگیری این سامانه در کشورمان، اطلاعات کاملی در اختیار مردم و رسانه های علاقمند به پیگیری این موضوع قرار نگرفت و هنوز دقیقا مشخص نیست که سامانه تحویل شده به ایران دقیقا کدام عضو از خانواده اس 300 است؟

پیش از این برخی مقامات روسی تاکید کرده بودند که سامانه جدیدی که به ایران تحویل می‌شود به نسبت مدل اولیه که در سال 2007 سفارش داده شده است تفاوت داشته و ارتقاء پیدا می‌کند و در عین حال، گزارش مهم رسانه ملی درباره امکان تحویل 2 نوع سامانه پدافندی به نیروهای مسلح کشورمان، بر حساسیت و ابهامات موضوع افزوده است.

نگاهی به سامانه‌های به نمایش درآمده در جریان رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که مجموعه پدافندی تحویل شده به ایران، سامانه ای است که به راحتی نمی توان آنرا معرفی و تفسیر کرد؛ بخصوص آنکه تصاویر منتشره از رژه نیز نمی تواند مبنای دقیقی برای تحلیل فنی و کامل یک سامانه مدرن و مهم باشد. با این اوصاف، معرفی جداگانه هر کدام از سامانه های موجود در مراسم روز یکشنبه، بهترین راه برای اطلاع رسانی به مخاطبان گرامی است.

سامانه کنترل و فرماندهی UNIVERSAL

یکی از سامانه های به نمایش درآمده در جریان این رژه که به شکل یک کانتیر بزرگ سبز رنگ بود، به نظر سامانه کنترل و فرماندهی دفاع هوایی UNIVERSAL است. دو نکته جالب درباره این سامانه وجود دارد؛ اول اینکه مدل صادراتی این سامانه که UNIVERSAL-1E نام داشته و در برخی از نمایشگاه‌های دفاعی روسیه نیز به نمایش درآمده است، مدلی بسیار کوچکتر از گونه به نمایش درآمده در ایران است.

اس 300
سامانه UNIVERSAL در ایران

اس 300
سامانه UNIVERSAL در کنار پدافند S-400. به تعداد برجستگی ها در دو عکس اول و دوم دقت کنید

اس 300
سامانه UNIVERSAL - مدل صادراتی

یک مسئله مهم درباره تحلیل این سامانه این نکته است که با دقت روی سقف این سامانه، با 6 برجستگی به نظر هواکش هستند رو به رو می شویم. در سامانه های UNIVERSAL ارتش روسیه که به همراه سامانه اس 300 عمل می‌کنند 4 هواکش دیده شده و 6 هواکش مربوط به گونه ای است که در کنار سامانه دفاع هوایی اس 400 دیده شده است.

در معرفی ویژگی های سیستم فوق اعلام شده است که این سامانه قادر است حجم بالایی از اطلاعات مربوط به شرایط آسمان نبرد را در فواصل مختلف از منابع گوناگون دریافت کرده و علاوه بر ایجاد یک صحنه واضح از میدان نبرد هوایی برای فرماندهان، این اطلاعات را با سایر واحدهای هوایی و پدافندی نیز به اشتراک بگذارد.

رله ارتباطی سامانه S-350E Vityaz در ایران

یکی دیگر از موارد مهم رویت شده در رژه، سامانه رله ارتباطی مربوط به پدافند موشکی S-350E Vityaz است. این سامانه پدافندی یک سیستم دفاع هوایی میان برد متوسط بوده که بیشتر برای پوشش دادن سامانه های برد بلندی مثل اس 300 و اس 400 طراحی شده است.

اس 300

در تصاویر مربوط به رژه روز ارتش، یک سامانه رله ارتباطی مشاهده شد که بر روی یک شاسی Kamaz 5350 قرار دارد و در سیستم دفاع هوایی S-350E Vityaz نقش رله ارتباطی ما بین پرتابگرهای موشکی، رادار و پست فرماندهی را بر عهده دارد. البته برخی رسانه‌های داخلی، همچون همیشه با اشتباه تفسیر کردن سامانه مذکور، آنرا جرثقیل موشک‌گذاری سامانه اس 300 معرفی کرده بودند بی‌آنکه توجهی به کابل‌های فراوان و ساختار کلی این سامانه داشته باشند.

اس 300

البته تا به امروز هیچ خبر رسمی مبنی بر قصد ایران برای خرید کل سامانه S-350E Vityaz نه از طرف منابع روسی، نه ایرانی و نه حتی غربی منتشر نشده است. در عین حال باید به ذکر این نکته بسنده کرد که عمده سامانه‌های رله ارتباطی، راداری و موشکی پدافندی در روسیه توان دریافت و اشتراک گذاری اطلاعات را با یکدیگر دارند.

نکته مهم دیگر این است که این سامانه تا به امروز به ارتش روسیه تحویل نشده و منابع روسی اعلام کرده اند تحویل اولین نمونه از این موشک‌ها در سال 2016 به ارتش روسیه آغاز می‌شود.

رادار پرنده بزرگ در دو بخش به نمایش درآمد

همچنین در جریان این رژه رادار 64N6E Big Bird در حالت بسته به نمایش درآمد. نکته اصلی در این رابطه، این مسئله است که این رادار دارای چندین مدل بوده و در مدلهای مختلف سامانه اس 300 به کار می رود. در عین حال بخش دیگری از واحد کنترلی این رادار نیز در جریان رژه به نمایش درآمده است که به دلیل وجود زائده ای در بالای آن و تطبیق آن با تصاویر موجود در فضای مجازی می توان این احتمال را مطرح کرد که رادار مورد نظر مربوط به سامانه S-300 PMU-2 باشد.

اس 300

اس 300

اس 300
رادار بیگ برد در سامانه S-300 PMU2

این رادار که ملقب به "پرنده بزرگ" است به نوعی به عنوان سامانه ایجیس زمینی شناخته می شود و در حقیقت در کلاس رادار معروف نیروی دریایی آمریکا قرار دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که میزان برون دهی این رادار در مقایسه با ایجیس آمریکایی 30 درصد بیشتر است.
 
این رادار از توان مقابله بسیار بالا در برابر جنگ الکترونیک برخوردار بوده و می تواند حدود 200 هدف را کشف کرده و همزمان رهگیری اهداف مورد نظر برای 12 هدف را ادامه داده و اطلاعات لازم را به رادار کنترل آتش منتقل کند که بر این اساس از اجزاء مهم پدافند مدرن روسی در کشورمان محسوب خواهد شد.

پست فرماندهی سامانه اس 400 در ایران؟!

اما نکات مهم دیگر درباره سامانه مدرن پدافندی تحویل شده به ایران، یکی مسئله کشنده‌های تحویل‌شده به ایران است چراکه کشنده BAZ-64022 در آخرین نمونه‌های سامانه دفاع هوایی S-300 PMU2 و همچنین S-400 برای حمل موشک ها به کار می‌رود.

اس 300

اس 300


نکته دیگر نیز مشاهده اتاقکی در جریان رژه بود که شباهت بسیار زیادی با اتاقک فرماندهی و کنترل سامانه S-400 دارد. البته این سامانه فرماندهی توان شبکه شدن و کنترل دیگر سامانه‌های پدافندی مثل اس 300 را نیز دارد اما به طور استاندارد و در تصاویر منتشره از سامانه اس 400، جزء اجزای رسمی آن محسوب می شود.

اس 300
پست فرماندهی اس 300

اس 300
پست فرماندهی اس 400

اس 300
سامانه معرفی شده در رژه روز ارتش 1395

موشک‌ها؛ غایبان بزرگ رژه 29 فروردین

آنچه که در بالا به آن اشاره شد بخشی از سامانه های به نمایش درآمده در رژه است که به نظر نشان می دهد سامانه منتقل شده به ایران شباهت‌هایی با انواع اس 300 و اس 400 های تولید و صادر شده توسط روسیه دارد اما اینکه دقیقا چه نوع سامانه هایی تحویل کشورمان شده، بر اساس تصاویر منتشره ممکن نبوده، بخصوص آنکه موشک های مورد استفاده در این سامانه نیز هنوز نمایش داده نشده است.

اما در تحلیلی کوتاه می‌توان گفت که یک سامانه پدافندی مدرن و به‌روز از سوی روسیه تحویل نیروهای مسلح کشورمان شده است که جدا از اینکه نامش اس 300، اس 400 یا همانند آن باشد، قادر خواهد بود نقش مهم خود را برای تداوم امنیت پایدار مرزهای هوایی کشورمان ایفا کند؛ امنیتی که امروز مرزهای زمینی آن صدها کیلومتر از نقشه ایران اسلامی فراتر رفته و انشاء الله در آینده ای نزدیک مرزهای هوایی آن نیز با کمک رزمندگان مقاومت به همین میزان گسترش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 135
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 22
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    16 4
    شکی نیست اس 400 خریداری شده
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    6 5
    بابا مشرق تو دیگه کی هستی . بگذار راستش را بهت بگویم : اونی که به ما دادند S500 است !
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 1
    خداکنه
  • محمد ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    10 3
    حیف که ما از اقتصاد روسیه و بلاروس حمایت نکردیم وگرنه قهر روسیه با جی 8 بهترین فرصت برای جلب توجه اقتصادی های روسیه بود. مطمئنم دوستان عزیز شک نکنید که استحکام خودروهای لادا تولید روسیه چندین برابر آشغال های دست چندم فرانسوی است که به ایران قالب می شوند. دوستان عزیز تحقیقی کوچک روی خودروهای لادا داشته باشید بهتر درک می کنید که چی میگم. مشکل روسیه اقتصاد ضعیفشه وگرنه از کمک به ما دریغ نمی کنند گرچه سوابق بدی هم داشته اند و اون هم به دلیل نفوذ زیاد غرب در اقتصاد روسیه بود وگرنه روسیه ارتدوکس بهترین گزینه برای اتحاد با ایران است. لطفا دوستانی که هی می گویند روسیه اجزای خاک ما را جدا کرد تاریخ را بهتر بخوانند. روسیه بولشویکی یعنی شوروی یک سیستم حکومتی یهودی Ashkenazi بود و در جریان Red Terror میلیون ها روس بی گناه که اکثرا مسلمان هم بودند را زجر دادند ، کشتند ، اعدام کردند یا در سیبری به بردگی گرفتند. روسیه از نظر تاریخی تاریخ مظلومی دارد و واکنش های احساسی این کشور رو نباید به عنوان دشمنی تلقی کنیم. تمامی منافع کوتاه مدت ، میان مدت و طولانی مدت ما موازی باروسیه است. اونها الان جلوی وسوسه اعراب مبنی بر حذف ایران از اوپک ایستاده اند و وزیر انرژی روسیه مستقیما از ایران حمایت کرده است. برادران ایرانی بیایید لااقل ممنون باشیم ما ملت نامرد و ناشکری نیستیم. از تبلیغات امپریالیسم بر ضد روسیه هم نتیجه نگیرید چون اونها روس ها و بالاخص نژاد slav را از انسانیت دور می دانند چون در گذشته متمایل به اسلام بوده اند. تاریخ تاریخ تاریخ!
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 0
    یعنی ممکنه
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 2
    فقط خواستید کلیک جذب کنید لعنتی ها خودتون که نمی دونید چی به چیه چه اصراری دارید کارگاه باشید اگه مقامان لازم دونستن به تو هم میگن
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    4 1
    مشرق جالب بود،پس خیالمون راحت باشه حد اقل پی ام یو1 نیست!
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    5 3
    درود بر اسلام مرگ بر کفر
  • بی سواط ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 2
    جالب شد یعنی ممکنه ........... اگر درست باشه باید اعراب و امریکا برن دنبال غاز چروندن اگر درست باشه که قدرت اول منطقه در هوا هم ما هستیم و هواپیما های اعراب و امریکا و اسرائیل میشن اهداف متحرک امیدوارم با دریافت سوخو 30 کار تجهیز نیروی دفاعی تا مدت زیاد خیال مون رو راحت کنه
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 0
    یعنی یه چی تو مایه های اش رشته تحویلمون دادن همه نوع غله ای توشه
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 0
    خیلی گزارش جالب و فنی بود
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 4
    نه عزيزم اولا ً كه قرار داد تحويل pmu2 بود و نه چيز ديگه دوماً اين سامانه تحولي مدل قديمي هستش كه اسرائيل و امريكا اشراف كامل اطلاعاتي بر روي آن دارند بنابراين خودتان را فريب ندهيد
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    3 0
    دنیا فکر میکنه پی ام یو ۱ دادن مشرق میگه اس۴۰۰
  • مسعود ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 0
    نكته اينجاست كه چقدر امريكايي ها احمق هستند كه نتونستند از اين تصاوير تحليل كنند و گفتند اس 300 pmu 1 هستش
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 1
    کدخدا خفه کن است!
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 0
    مشرق جان اینو که گرفتیم ببین باور با قاهر چی شد.لطفا مقاله ی کامل در باره ی هر دو بزار
  • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 2
    خوبیش تا اینجا اینه مطمئنم بجز اف ۲۲ و ۳۵ و بی ۲ هر پرنده ای را ساقط میکند
  • حسین ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    3 0
    باید سریعا در اختیار متخصصین قرار گیرند برای مهندسی معکوس ،ارتقا و تولید انبوه در داخل
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 1
    بدون شک S600 است.
  • حسین ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 1
    استفاده از اتاق های بزرگتر با هواکش های بیشتر به خاطر آب و هوای ایران نبوده؟ استفاده از بعضی از اجزا سامانه های دیگه به خاطر توقف تولید و صرفه اقتصادی نبوده؟ حالا این در حد اس۳۰۰ روسیه هس یا ضعیف شده‌اش هس? نو هس یا کهنه با توجه به عدم تولید چند سالش؟
  • حسین ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    یعنی بنظرت ، بی2 از آرکیو170 غیر قابل شناسیتره؟
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 1
    وای بر پدافند و SEAD چیزی بنام پدافند کامل نداریم پهپاد های هاروپی قاتل پدافند هستن ضمنا مشرق جان بگو منبع خبر رو
  • حسین م ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 1
    کلا هر چی ته انبار داشتن و نداشتن رو جارو کردن فرستادن واسه ما یکی ازین اضافه بوده، یکی ازون... !
  • مرصاد ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    دوستان مطمعین باشین ب خاطر تدبیر رهبری. و فرماندهان حرفه ای و دکترین نظامی ما احتمال زیاد یا اس ۴۰۰ را گرفتیم یا ی محصول ترکیبی خفن روس ها چون دیدن ما زیاد معطل شدیم مجبور شدن ی سامانه خفن بدن تا از عصبانیت و کفر ما بکاهد و ان شا الله شاهد سوخو ۳۰ ب بالا تر هم خواهیم بود اینطور ک به نظر میرسه روسیه و ایران روابطشون داره خیلی خفن پیش میره اونم بخاطر دیدار حضرت آقا و پوتین بود و یدجورایی برجام. ک بهونه دستشون نداد دم دکتر ظریف و رهبر و رییس جمهور هم گرم ک این فرصتو ب وجود آورد ک بتونیم کشورو از هر نظر آپدیت کنیم بعدش اگه زیر برجامم زدن حداقل ما تکنوولوژی های خوبو وارد کردیم ان شاالله سامانه باور و''با ورود اس ۳۰۰ ترکیبیمون خفت تر میشه و خودمون اس ۵۷۳ میسازیم این رویا نیس حقیقتیه. ک چند سال دیگه شاهدش خواهید بود من خواهشمندم از مسعولین نظامی اگه کسی این متنو میخونه حتما قرار داد های بهتر منظورم سوخو ۳۵ و تانک های جدید روسیه رو ببنده یا سامانه ها و موشک هاشون تا جاداره باید آماده شیم برا جنگ احتمالی با اعراب و اسرائیل نفرت انگیز و دشمنانمون و در ضمن بگم روسیه ب ایران نیاز داره پس مجبوره ایرانو با بهترین سلاح هاش تجهیز کنه کما اینک ما داریم هزینه میکنیم اما کم کم داره یار کشی میکنه برا جنگ جهانی احتمالی سوم ک مطمعنا اتفاق میوفته و برا پیروزی. ب ایران و چین و هند و'' نیاز داره ببخشید زیاد نوشتم مشرق منتشر کن پلیز. و من الله توفیق!''!'!!'
  • محمد ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 0
    احتمال خیلی قوی یک سامانه مدرن هوائی باشه غیر از اونی که سال 2007 سفارش دادن و بعید هم نیست چون با حساب 8 میلیارد دلار جریمه ای که در دادگاه علیه روسیه بسته شده بود ایران دست برتر را داشته و میتانسته برای اینکه صرف نظر کنه از این غرامت سنگین حتی شرط خرید اس 400 های مدرن را بده
  • محمد ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    نخیر حسین جان. البته خیر تا زمانی که روسیه پشتیبانی نکنه. یعنی خیانت در صورت بی وفایی!!!
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 1
    حتما اس 600 هم داده بهمون خودمون حواسمون نبوده
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 0
    شک نکن S-400. مطمئنم حداقل هزینه گذاشتن که آخرین مدلشو بخرن نه S-300 از رده خارج شده رو
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 0
    سلام ،به نظرم روس ها سامانه ای که تاکنون تحویل ایران داده اند تلفیقی از حداقل 4 سامانه پدافندی است: تمامی بخش های سامانه s300 pmu2 بخش هایی از سامانه s400 تمامی بخش های سامانه Avtobaza-M بخش هایی از سامانه S-350E Vityaz البته هنوز بخش های زیادی مانده است که یا تحویل نشده است یا هنوز نشان نداده اند ولی تا اینجای کار و با توجه به گزارشات مختلف و تصاویر رزمایش در خبرگزاری های داخلی و خارجی تحویل برخی از اجزای این چهار سامانه پدافندی به ایران تایید شده است.
  • ویرو گردی ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 0
    بسیار خبر خوشحال کننده ای بود، با تشکر از مشرق من اول فکر کردم سامانه هایی هست که از بلاروس گرفتم و به این دلیل رونمایی شد که روس ها رو مجبور کنه جنسای ما رو تحویل بدن بعدش خیال کردم از نوع PMU1 با برد 120 ک م هست که این مستنداتی که نمایش دادید تایید می کنه نسخه پیشرفته تر PMU-2 با برد 195 کیلومتر هست. ان شاالله خبر حضور سوخوی 30 SM و تی50 رو بدین .
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    اس 400 هست والسلام
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    اگر به family diagram این موشک نگاه کنید میبینید که گونه های pmu1 و pmu2 هر دو یک زیر شاخه تحت عنوان Favorit دارند . طراحی سیستم این امکان را به مشتری میدهد تا اجزای مختلفی را بسته به صلاحدید خود سفارش دهد. نکته مهم اینجاست که روسها برای این قرارداد که ارزش مالی بالایی نداشته چقدر زمان و منابع صرف یکپارچه سازی اجزا در این س
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    اگر به family diagram این سیستم نگاه کنید متوجه خواهید شد که pmu1 و pmu2 هر دو گونه هایی را شامل میشوند که favorit خوانده میشود. در حقیقت طراحی ماژولار این سیستم به مشتری اجازه انتخاب ترکیبات گوناگون را میدهد. نکته مهم اینجاست که شکل ظاهری و تعداد هواکش و ... تعیین کننده سطح کارایی و گونه سیستم نخواهد بود. از سوی دیگر باید دید طرف روسی برای این قرارداد که ارزش مالی بالایی نداشته چقدر انرژی صرف یکپارچه سازی اجزای انتخابی نموده است . همچنین تا مشخص نشدن موشکها و آرایش کامل آتشبار نمیتوان هیچ اظهار نظر قطعی کرد .
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    یعنی من عاشق روحیه ی مدیریتی جناب حسینم....چشم اخوی الساعه.....
  • صداقت ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 1
    این ها را از هواکش و کانتینر فهمیدید؟ رسما اعلام کنید آنتی 2500 بهتون انداختن
  • محمد ه ب ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    ایران عزیز در اورست قدرت زیز سایه اسلام ناب محمدی نشسته است خدایا شهادت را قسمتم کن
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    سلام خوشبختانه معلومه سامانه های مدرنی خریداری شده و سامانه هایی با چند کارایی مثلا سامانه افتوبازا ام هم برای پدافند هوایی کارایی داره هم ضد کشتی.به احتمال زیاد بخاطر اینکه بعدا اس 400 هم خریداری میشه یا شایدم شده ولی صداشو در نیاوردن تا غربیها باز سروصدا نکنن،خواستن برای بعد دوباره کاری نکنن و تجهیزات ارتباطیه اس 400 رو خریدن درضمن اس 400، 4 موشک میخوره که بغیر از 400 کیلومتری یه موشک 48 ان 6 ای 3 با برد 250 ک م هم داره ممکن ایران بجای موشک 48 ان 6 ئی 2 با برد 200 ک م اونرو خریده باشه که با فاصله 50 ک م لانچر از رادار میتونه اهدافو تو برد 300 ک م بزنه برای سامانه ویتیاز هم احتمالا برای دو موشک دیگه سامانه 9 ام 96 ئی 1 و 9 ام 96 ئی 2 با بردهای 40 و 120 ک م که هر دو با سامانه ویتیاز کار میکنن هست ایران یا ویتیاز رو هم میخواد بخره یا ممکنه اس 300 فقط موشکهای دورپرتاب رو شلیک کنه و با اس 350 کوتاه برد و میان برد رو از اونجاییکه صیاد 2 با اس 200 لینک شده و اس 200 هم با اس 300 لینک میشه ممکنه از این موشکها که خیلی چابک و سریع هستن و ارتفاع درگیریشون تا 36 ک م هم میرسه در سامانه اس 200 استفاده کنن و سامانه های تور ام 1 و سام 17 که رعد از روی اون ساخته شده و پانتسیر که ایران 10 تاشو در اختیار داره قابلیت لینک شدن به اس 300 رو دارن.باید کراسوخا 4 رو هم بخرن.
  • اصلاح طلب ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    متاسفانه امریکایها گفتن اگر S300 کامل به ایران منتقل بشه ایران رو تحریم می کنن برحام 2 تحویل S400 به امریکا هست
  • sedmammad ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    دوستان توجه کنید Cheongung کره ی جنوبی و تالس فرانسه در پروسه ی طراحی و تولید بخشی از قطعات سیستم های S300 , S400 رو انجام میدن و قطعا اگر برجام نبود به هیچ عنوان این سامانه به ایران تحویل نمیشد.....در بخش خرید سوخو30 احتمالش با فشار امریکا اسرایییل و اعراب کمه ولی میشه زیر سیستم هایی مثل موتور و رادار از روسیه خرید....هر چند که اینها مسکن هست و دوای اصلی بدست آوردن فناوری و توسعه بومی هست........
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    این سامانه نسخه ویرایش شده ویژه ایران هست
  • ناشناس ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    مشرق با اطمینان کامل نگفت،ولی پست فرماندهی شباهت زیادی به اس 400 دارد وخیلی با پست فرماندهی اس 300 متفاوت است ،همچنین سامانه کنترل وفرماندهی ورله ارتباطی که در تصاویر مشخص است.
  • ناشناس ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    آنتی 2500 که از همان اول، ایران مخالفتش را با خریدش اعلام کرد، نکته بعدی اینه که کدام تصویر شما را به این فکر!!! انداخت که آنتی 2500 است؟!!!! اصلاً آنتی 3500 را از نزدیک دیدی؟
  • ناشناس ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 0
    آمریکا غلط زیادی کرد، بیجا کرد.
  • حسين ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    2 0
    روسها از چند ماه پيش گفتند كه PMU-2 بهينه سازي شده و ارتقا يافته را به ايران ميدهيم. همين كار را هم كرده اند.
  • ابوذر ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 1
    فارغ از هرچیز تحویل این سمانه بعد از اون همه بگیر و ببند خودش خیلی مهمه ، و در مورد این سوالات هم من فکر میکنم که مذاکرات فشرده‌ای که بین کارشناسان ما و روس‌ها در جریان بود به این نتیجه ختم شده کهدبر اساس نیازهای روز ، تلفیقی از دپسامانه به ایران تحویل داده بشه که هم نیاز ایران رو مرتفع کنه و هم اینکهدبرای آمریکاییها و اسراییل رصد نوع سامانه مشکل باشه ، بصورت رسمی گویا روسیه اعلام کرده که اس ۳۰۰ پی ام یو ۱ به ایران داه ، و البته این نوع این سامانه ، در برابر جمینگ و اخلال‌های الکترونیک خیلی ضعیفتر از نمونه‌های پیشرفته ترش مثل پی ام یو ۲ هست ... امیذوارم روس‌ها همونقدر که آمریکاییها در زمان شاه در تحویل سامانه‌های نظامی به شاه متعهد بودند ، تعهد نشون بدن ... گرچه احتمالش ضعیفه ....
  • ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 1
    تو رو خدا کشف مشرق رو ببین! از روی تعداد هواکشها و شکل کانتینرها نتیجه میگیره کدوم مدلشه!!! حالا ایشالا که حرف مشرق درست دربیاد ولی از همه باحال تر اینایی ان که میگن زود بفرستیم واسه مهندسی معکوس! خخخخخخ مگه جامدادیه که از روش بسازن؟!
  • بنده خدا ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    با نام یاد خدا. از چه میترسید.هر چه که هست. شیعه پیروز جنگ است.این قدرت خداست.
  • ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    *سرنگون ميكند
  • ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    یک جاسوس خارجی اگر می خواست هزارها دلار خرج کند و این اطلاعات را بدست بیاورد به این سادگی نمی توانست کار کند که مشرق در اختیار بیگانگان گذاشت
  • ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    خزعبلات مشدق!!
  • حامد ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 6
    تبریک میگم تحویل سامانه s-700 رو به ایران. دم متخصصان مشرق گرم
  • قلی ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    باور داشته باش که روسیه اس 400 داده خخخخخخخخخ خوش خیال ... فکر میکنید چرا موشک ها را نشان ندادند ....چون ارسال شنده هنوز
  • وحید ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    دم مقاومت روسیه و ایران گرم
  • شهرام ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اتفاقا من هم تردید داشتم در این موضوع که چرا کشنده ی اتش بارهای اس 400 را در رژه رونمایی کردند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخ
  • ناشناس ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 1
    زيادي اعتماد به نفس پيدا كرده ايد. از نداشته ها نيز افسانه ها روايت مي كنيد. ايران در قدرت نظامي در جايگاه ٢١ جهان است.
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اس شونصد!
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    مشدق؟ د؟
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    4میلیارد نه 8میلیارد
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    مشرق اسرارنظامي را فاش نكن.
  • منم رضا ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    پوتین گفته بود خط تولید اس 300 متوقف شده حالا با ایران در حال رایزنی هستیم این یعنی اس 400 به نام اس 300 برای رو کم کنی شیطان و نو کراش.
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    جناب صداقت صادقانه گفتند. احتمالا سيستم آنتي 2500 گلادياتور را بهمون دادند كه نقطه كور ارتفاع 10-0 متري را نمي تواند پوشش دهد يعني درست برعكس مدل1 يا 2 PMU.
  • دانشجو ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    خخخخخخخخخخ خداییش منم نفهمیدم چی شد آخرش ... انگاری از s400هم بهتره خخخ شاید به قول یکی ا بچه ها s500 باشه
  • توانا ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    مباركه قرارگاه باشه اين سامانه S-800
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    S300+S400= S700 یه سیستم دادن که تلفیقی از هر دو مدله. با این حساب هم اس 400 داریم هم اس 300 که دوتاش باهم میشه اس 700 :) خوب گفتم؟ مبارکه ان شاالله خودمون بهترشو میسازیم
  • آنارشي ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    من به دوستان ميگفتم s900 گرفتيم ، ميگفتن نه ، در هرحال تبريك بابت اين سيستم دفاع موشكي جديد انشالله چرخ اس ٩٠٠ واسمون بچرخه ، ممنون مشرق بابت كلا فهميدنت
  • مغز متفکر ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    برای فلات ایران آواکس از اوجب واجبات است .
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    کنتور که نمیندازه برادر . بگو 1000000
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    من عاشق ساقیتم
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    مشرق داره با عکس و سند ثابت میکنه که این مدل اولی نیست،حالا تو با چه سندی این حرفا میزنی؟نکنه شما هم یه آشنایی تو فلان جا دارین یواشکی بهتون گفته ولی نمیتونی اسمشا بیاری؟
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    ببینم به چشم های خودت اعتماد نداری،پست فرماندهی اس400 را برا چی باید ببندن رو پی ام یو1؟مگه مخشون تاب داره؟تازه کجا مشرق گفت این که ما داریم اس400 هست؟مشخصه داری میسوزی
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    بسوز
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    حرفت منطقیه
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    و سوختن تو
  • یوسف بهلولی ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    با سلام این یک تحلیله: ممکنه قراره اصلا با مشارکت خود مهندسان ایرانی یک سامانه تلفیقی طراحی و ساخته بشه کاری که درباره سوخو ۳۰ هم قراره انجام بشه و با چین و هند هم قبلا شده و اگر اینطور باشه به نظر بنا بر شرایط اقلیمی کشور ما سامانه موردنظر کارامدتر نیز میشود که در وهله دوم مسیر را برای خودکفایی کامل در این مقوله فراهم میکند البته این فقط یک تحلیله و گذشت زمان واقعیات را مشخص میکند. اللهم احفظ قاعدنا الخامنه ای
  • علیا ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اینطور که معلومه سامانه اس 300 ارتقا یافته هست که برای ارتقاهای مورد نظر از اس400 هم استفاده شده. بعید به نظر میرسه که ایران اس400 رو خریداری کرده باشه. اما خرید اس300 که با اجزایی مثل پست فرماندهی یا رادارهای به روز اس400 باشه خیلی هم خوبه. از طرفی من بر عکس حسین موافق مهندسی معکوس نیستم. چون در این صورت روسیه میتونه از ما شکایت کنه. و اونوقت خرید هایی مثل سوخو در هاله ای از ابهام قرار میگیره. اما اگر هوشمندی به خرج داده شده باشه و در قرارداد خرید اجازه ی تغییراتی در سامانه توسط ایران گرفته شده باشه خیلی خوبه. چون با این ار میتونیم موشک های صیاد که ساخت ایران هست رو با این سامانه یکپارچه کنیم و با این حساب محدودیت ما در شلیک به خاطر تامین موشک های این سامانه اهش پیدا میکنه.
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    دوست عزیز قدرت اول منطقه در بحث هوایی قبل از اس300 هم ما بودیم. اس200 های ما بسیار ارتقا داده شده اند. توی بحث دفاع هوایی متوس و کوتاه هم که خود کفاییم.
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    ناشناس 6:12 عزیزم این عکس ها در همه جا پخش هستند. کارشناسان نظامی اونها خیلی بهتر از کارشناسان نظامی سایت مشرق این سامانه ها رو میشناسند.
  • مرد ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    خخخخخ بعداز سالها دلمون را به این حرفها خوش کنیم...s مسی درکار نیست
  • علیا ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    باور در مراحل تست اجزای سامانه به شکل جداگانه قرار داره. و قرار بود همین موقع ها تست ها ی سامانه به شل یکپارچه آغاز بشه که چون تجربه ی اول هست احتمال داره که این تست ها کمی با تاخیر صورت بگیره. چند بار این موضوع بیان شده. قاهر هم که بیان شد فعلن طرحش متوقف شده تا طرح دیگه ای که در نظر دارند به نتیجه برسه بعدن این طرح رو ادامه بدند
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    بی2 که سال قبل از طرف ایران شناسایی و رهگیری هم شده. رهگیری شده یعنی اینکه امکان شلیک و هدف قرار دادن هم وجود داره.
  • سروش ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    تحلیل خیلی قشنگ و با تصویر و واو به واو بود خیلی خیلی عالی بود چون .....................................نیاز دشمن رو برای فهمیدن اینکه چی به دست ایران رسیده رو بدون ارسال جاسوس و بدون هزینه مرتفع کردید دست شما درد نکنه بااین مقایسه هایی که شاید غربیها هم وقت این رو نداشتند که این طوری تصاویر رو باهم قیاس کنند بعدش هم یه تحلیل خوب ازش دربیارن واقعا دست مریضاد هنرمندید شما کمی هم زبون به دهان میگرفتید کسی نمی گفت لال شدید راست میگن هدفتون جمع کردن کلیک بود آقا ما هرچی خریدیم در حد اقتدارمون خریدیم فضولی توی این کار به دیگران چه!!!
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    سلام آقا خدا وکیلی با اس 400 مو نمیزنه به احتمال زیاد اس 400 هست برید با اس 400 تطبیق بدید متوجه میشید
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    لادا 10 ساله ورشکست شده و کل سهامش متعلق به همون فرانسوی ها و رنو هستش. چیزی نمیدونی حرف نزن
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اخرشم PMU-1 دست روحانی درد نکنه!
  • محسن ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    در این شرایطی که همه از اس 300 صحبت می کنند بد نیست یادی کنیم از اس 100 و اس 200 که در زمان جنگ حماسه ها آفریدند و به روایت اسناد معتبر 500 جنگنده عراقی را با موفقیت ساقط کردند ، سلام خدا بر شما مشرقیان.
  • محمد ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    جناب دانشمند گزارش بخون بعد حرف مفت بزن یه سرچ ساده کنی میفهمی پست فرماندهی که ایران تحویل گرفته دقیقا نسخه اختصاصی ارتش روسیه هست اون رده بندی هیچ اهمیتی نداره چون اطلاعات اون کامل نیست
  • پیمان ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    های بود .... دست مشرق درد نکنه ... ایشالله که هر چی هست باعث استحکام مرزهای هوایی کشور باشه
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اس 800 نباشه ؟
  • محمد ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    به جا مسخره کردن یکم وقت بزار متن بخون بعد اگه دلیل فنی داری بگو وگرنه مریضی!!!!
  • محمد ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    شما چند نکته فنی برا اثبات آنتی 2500 بودن بگو جناب کارشناس!!
  • علی ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اس 1000 کی می خریم؟ ، همه رو که گرفتیم اینم بگیریم انشالله.
  • ناشناس ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    خدایا همه بیماران ، خصوصاً آنهایی که دچار سوختگی نوع یک هستند را شفای عاجل مرحمت بفرما آمین
  • ناشناس ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    آخه بنده خدا اون رده بندی که داری در موردش حرف می زنی ،یکی از معیارهای مهمش بودجه نظامی کشورهاست ، در حالی که همه می دانند قدرت وتوان نیروهای مسلح ایران از خیلی از کشورها که بودجه دفاعی چند برابر ایران دارند به مراتب بیشتره، قطعاً این گزارش همراه با اصطلاحات فنی وتصاویر دقیق و همراه با تحلیل کارشناسی موجبات سوزش شما را فراهم کرده است خخخخخخخخ
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    خیلی .........
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    مشرق گزارش عالی بود ممنون فکر کنم بهترین مدل اس300 رو گرفتیم
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    زر نزن
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    پی ام یو 1 بدترین مدل صادراتی هستش
  • ناشناس ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    خداوندا همه بیماران ناعلاج وصعب العلاج وهمه نامردان روزگار را شفای عاجل مرحمت فرما آمین
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    چرت و پرت نگو حتی بدترین مدل اس300 هم میتونه تمام جنگنده های اسراییل رو منهدم کنه
  • ناشناس ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    این همه این در این گزارش تحلیل شد وتصویر نشون دادند، تو بازم حرف خودتو می زنی؟ حالت کلاً خوبه؟
  • ناشناس ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اس 200 که بعد از پایان جنگ خریداری شد، در ضمن در طول جنگ ما هیچ خریدنظامی از اتحاد جماهیر شوروی سابق در طول هشت سال جنگ نداشتیم واولین خریدهای نظامی خود را بعد از فروپاشی شوروی در دهه نود میلادی انجام دادیم.
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    فمیلی دیاگرامت توی حلقم. حالا در مورد کدوم موشک داری حرف میزنی؟ مگه موشکی به ایران تحویل شده که میگی فمیلی دیاگرام این موشک...
  • علیا ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    صداقت جان. اگه قرار بود آنتی 2500 بگیرند که چند سال قبل میگرفتند و آمریکا هم مخالفتی با دریافت آنتی 2500 قبل از حتی برجام هم نداشت چه برسه به الان. ما رو چی فرض کردی؟
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    تا وقتی موشکها رو نبینم حرفم همینه. بعله. آزادی بیان یادت نره ذوق زده!
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    چقدر خوندنش سخت بود. اما جالب بود
  • علیا ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    رده بندی ای که شما اشاره میکنی بدون در نظر گرفتن قدرت نظامی سپاه هست. مثلن یی از شاخصه ها نیروی انسانی هست که در این صورت تقریبن نیروی نظامی ایران نص حساب میشه. یا قدرت موشکی سپاه ه یی از اصلی ترین شاخصه های قدرت ایران هست اصلن در نظر گرفته نمیشه. یا نیروی دریایی سپاه رو در نظر نمیگیرند. یعنی در این رده بندی نه قایق های تند رو محاسبه شدند و نه سجیل و شهاب و قدر و ... و نه قاسم سلیمانی ها. در ضمن ملاک ما رده بندیهای جهان غرب نیست. ملاک ما تلاش عزیزان نظامی برای عزت ایران و اسلام هست
  • علیا ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    در مورد سیستم اطلاعاتی و جاسوسی غرب چی فکر کردی؟ فکر ردی اونها اسکل هستند که این چیزا رو نفهمیده باشند؟
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    قرصاتو بخور بعد بیا کامنت بذار
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    مزدوران سفارت روسیه در ایران دوباره در مشرق نیوز فعال شدن..
  • ناشناس ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    تا داخل اون ها چي باشه؟ تا تست نشه نمي توان گفت.
  • منوچهر ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 1
    با سلام دوستان به نظر من نسخه ی پیشرفته ی اس 300 رو تحویل کرفتیم نه اس 400 رو در ضمن باز هم نباید آمریکایی ها رو دست کم بگیریم بمب های الکترو مغناطیس بوئینگ یا کیت های بالدار مغناطیسی که بردش 80 کیلومتر فراتر از دید اس 300 و اس 400 هستش که حتی سامانه ی پانیستر توان مقابله باهاش و نداره انقدر سریع عمل میکنه.
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    بحمدالله ایران سیستم خوبی رو در اختیار گرفته که انشاالله بتونیم علیرغم برخی از فشارها,کل سیستم رو تا حدوداً یکسال آینده در اختیار بگیریم.این خرید چیزی کم از خرید اف-14 در زمان رژیم گذشته نداره.ایران در حال تحویل گرفتن سیستم S-300 PMU-2 هست.این موضوع بوضوح در بعضی از سایتهای روسیه آمده و بعید میدونم چیز مبهمی باشه. تشکر و سپاس ویژه از دولت تدبیر و بخصوص جناب ظریف و سردار دهقان
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    بحمد الله بهترین هاشا جارو کردن
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اگه ما رتبه ی 21 هستیم چرا همون هایی که به عراق و افغانستان حمله کردن جرأت ندارنه مرز هامون نگاه کنن؟درضمن این رتبه بندی فقط ارتش های جهان را حساب میکنه درحالی که ما سپاه و بسیج را داریم،اگه سپاه و ارتش ادغام میشد یا تو محاسباتشون سپاه را هم در نظر میگرفتن میدیدیم که رتبه مون اون بالابالاهاس،درضمن یکی از ملاک ها تجهیزات هست،به زودی اس300 را کامل تحویل میدن اگه بدقولی نکنن تی90 و سوخو 30 هم اضافه میشه اون وقت رتبه را میبینی
  • محمد ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    ناشناس 11:58 خواهشا نفهمیده قضاوت نکن. الان ایران خودروی ورشکست رو فرض کن که کاملا وابسته به خارج بوده و فرض بگیریم که منافع زیادی برای فرانسه دارد. حالا اگر کشور ثالثی مثل عراق از ما خودروی فرانسوی بخره یعنی به ضرر ماست یا ارزآوری برای ما خواهد داشت؟!!! واقعا بعضی ها یه حرفایی می زنن آدم شاخ در میاره خدا وکیلی. حمایت از اقتصاد روسیه یعنی دوقطبی کردن و جلوگیری از وابستگی اقتصادی روسیه!. ناشناس اولی هم معلوم نبود چی گفت ولی ممنون که هر دو عزیز نظر منو خوندید.
  • محمد ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    لعنت کردن یک مومن برابر با نابودی اعماله ناشناس. یه ذره لااقل مراقب اعمال خودت باش حالا لعنت کردن ما به کنار!
  • محمد ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    نه داداش به این میگن اس 475.75 !!! این از هوش بالای نظامیان ما نتیجه شده نه کار کشور فروشنده. اگر اس 350 واقعا خریداری شده باشه فکر کن با جمع شدن کنار مرصاد و پدافندهای عالی کوتاه برد و میان برد ایران از نظر کوتاه برد از کشورهای اروپایی هم بهتر میشیم. مطمئن باش اس 350 ایران رو از لااقل از اسرائیل و اعراب مصون می کنه.
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    1 0
    هر چیزی هست خوب چیزیه جون میده باهاش یانکی و صهیونیست آبکش کنی آی خدا یعی میشه ...... چه حالی بده
  • سرباز امام سید علی ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    اسلام پیروز است امریکا نابود است
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    واقعیت این است که روسیه دیگر سیستم اس-300 PMU1 قابل فروش و استفاده نداشت که به ما بدهد برای همین یک سامانه شبیه اس-300 PMU1 از تجهیزات موجود از رده خارج ارتش روسیه (سری PM2 و PM1) سر هم کرده اند و یک کم تر و تمیز کرده اند و به ما داده اند آن هم بدون موشک. خودشان هم گفته اند که سامانه کامل را در تابستان می دهند.
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    از رو هواکش فهمیدی s400 هس؟ باریکلا
  • ناشناس ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    فعلا" ایران 2 عربستان 1 می باشد
  • رضا ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    بچه ها هر چی باشه ایران و روسیه دشمن مشترک دارن و باید متحد بشن
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    بی 2 چند سال پیش تو آسمون ایران رهگیری شد
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    چقدر این اصلاح طلبان خودباخته و ذلیل هستند مرگ بر آمریکا مرگ ببر آمریکا مرگ بر اربابانتون
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    خخخخ آره تو هم بانمکی خخخخ دوستان بخندید ضایع نشه خخخخخ خخخ خ خ خ خ
  • امید ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    0 0
    اصلا شاید بخشی از اس 300 و بخش هایی از سامانه باور 373 خودمون رو نمایش دادند و همه فکر میکنیم اس 400 باشه........
  • سروش ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    نه جناب علیا نکاتی رو مردم توی تحلیهاشون می بینند که شلرک هلمزهای اونها هم قادر به دیدن نیستند پس هر واو تحلیل ما توی سایتها برای اونها خیلی مهمه هر حرکت کلیک ما روی سیستمهامون از طرف اونها رصد میشه پس آدم مخصوصا ما باید مراقب ایجاد اخبار و نوع تیتر زدنمون باشیم تیتر بیجا نزنیم افطرا بیجا نزنیم مسئولی رو چه درگذشته و چه درحال حاضر تخریب نکنیم و در کل آب به آسیاب دشمن نریزیم دشمن میلیونها شرلوک هلمز داره که از کوچکترین رفتار ما خبر دار میشه و براش خیلی مهمه اگر این کارها رو نکنند باید بهشون شک کرد و بهشون گفت اسکل.
  • نااشنا ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    علی آقا برد و سرعت موشک مهمه تا سایر خصوصیات. لذا ویژگی که موشکای اس 300دارنو فعلا ما نداریم. و امیدست با مهندسی بشه بدست اورد
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    مسئول طراحی در کنسرسیوم آلماز- آنتی وابسته به صنایع نظامی روسیه، روز پنج شنبه اعلام کرد که سامانۀ ارتقا یافتۀ "اس-300-بی4" به موشک های دوربردی چند منظوره، مجهز شده است که از میان توانمندی های آن می توان به دفاع راهبردی اشاره کرد.دورنگه داشتن آواکس از صحنه نبرد هوایی و کم کردن پارازیت.این سیستم Avtobaza-M در اس ۴۰۰ و به بالا بکار رفته
  • محمد ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    اولین نفر گفته بود ایران مهندسی معکوس کنه بابا چینی ها بعداز تحویل اس 300 روسیه بهشون 7سال زجر کشیدند اخرش هم نتونستن مهندسی معکوسش کنن چون نیاز به رادار وسیستم های کامپیوتری وتراشه های می میکرونی داره
  • سلطان غم ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    برادر ایران می تونه وسلام
  • صادق ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    به وطنم به دلاوران نظامی ایرانم ایمان دارم که این سامانه دفاعی را وارد کرداند
  • بهنود ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    امیدوارم مهندسین ما مشکل دیتکتینگ و کانسیستنت نداشته باشن ... چون اینطور که از عکسها مشخصه نسل ماژولها قطعا متفاوته و متاسفانه این باعث ایجاد مشکلات زیادی خواهد شد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس