هر گردان سامانه های سری اس 300 پی ام یو بر اساس تعریف استاندارد، از 4 آتشبار تشکیل می شوند که هر آتشبار نیز از 4 پرتابگر موشک و مجموعه ای از سامانه های رادار بهره می برد و با این حساب، ایران با خرید 4 گردان، حداقل بیش از 10 و حداکثر 16 آتشبار مدرن اس 300 با 4 مجموعه کامل راداری و پشتیبانی دریافت خواهد کرد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، روز سه شنبه و در جریان نشست خبری سردار دهقان وزیر دفاع کشورمان رسما اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران بر اساس قراردادی که هفته آینده با طرف روسی امضاء خواهد شد، به 4 گردان از سامانه پدافندی اس 300 که به‌روزرسانی شده اند، دست پیدا خواهد کرد. اگرچه در سالهای گذشته برخی رسانه ها از پیوستن 5 گردان از این سامانه به یگانهای پدافندی کشورمان خبر داده بودند، اما از زمان اعلام این خبر جدید بسیاری از کاربران و مردم علاقمند کشورمان، این سوال را مطرح می کنند که 4 گردان به چه معناست و در حقیقت با خرید 4 گردان چه تعداد موشک و رادار مربوط به این سامانه به کشور وارد خواهد شد؟

در پاسخ به این سوال باید اینگونه گفت که بر اساس استانداردهای اعلامی، هر گردان سامانه های سری اس 300 پی ام یو به طور کلی از 4 آتشبار تشکیل می شوند که هر آتشبار نیز به صورت استاندارد، از 4 پرتابگر موشک و سامانه های رادار بهره می برد. البته با توجه به نیاز کاربر می توان تعداد پرتابگر را تا 6 تا نیز افزایش داد که در ادامه این مطلب به تخمین این تحویل مهم بر اساس استانداردهای اعلامی، پرداخته خواهد شد.

ذکر این نکته نیز مهم است که ساختار هر گردان از سیستم اس 300 با توجه به نیاز مشتری می تواند به اشکال بسیار متفاوتی شکل بگیرد و به همین دلیل ممکن است یک مدل سامانه اس 300 در کشورهای مختلف، با سامانه های مختلف عرضه شود. برای نمونه سامانه های راداری که در ادامه به آن پرداخته می شود می توانند به تنهایی در یک گردان نقش آفرینی کنند ولی مثلا اگر کاربر نیاز داشته باشد که آتشبارهای خود را از همدیگر فاصله دهد، نیاز به تعداد بیشتری از رادارها برای هر آتشبار خواهد بود.

قلب هر گردان اس 300 سری پی ام یو، یک پست فرماندهی مدل 54K62E است. این سامانه فرماندهی متحرک هماهنگ کننده کلیه امور آتش بار و محل حضور پرنسل فرماندهی یگان مربوط بوده و تمام اطلاعات پردازش شده به این واحد منتقل و دستورات لازم از جمله دستور شلیک از این پست فرماندهی به نیروهای تابعه ارسال می شود. این سیستم معمولا بر روی یک دستگاه خودروی Ural 532361 سوار می شود.

آشنایی با ساختار گردان و آتشبارهای سامانه موشکی اس 300+عکس
پست فرماندهی مدل 54K62E

در عین حال، یک دستگاه خودروی بررسی مربوط به محل قرارگیری سایت موشکی از مدل 1T12M2 در هر آتشبار حضور دارد که وظیفه آن پایش شرایط محیطی و انتخاب محل مناسب با توجه به اطلاعات بدست آمده و کسب شده از محیط اطراف برای انتخاب بهترین مکان به منظور استقرار آتش بار مورد نظر است که این سیستم معمولا بر روی شاسی GAZ-66 یا UAZ-3151 سوار می شود.

آشنایی با ساختار گردان و آتشبارهای سامانه موشکی اس 300+عکس
1T12M2

در کنار موارد فوق، یک دستگاه رادار مدل 30N6E2 وجود دارد که وظیفه جستجو و همچنین هدایت موشک های پرتاب شده را به عهده داشته و می تواند وظیفه کشف و رهگیری را نیز بر عهده داشته باشد. این سامانه راداری آرایه فازی که در باند ایکس فعالیت می کند توان کشف اهداف تا فاصله 300 کیلومتری را داشته و می تواند تا 100 هدف را شناسایی کند.

این سامانه راداری بر روی یک شاسی مدل MAZ-79100 قرار گرفته است و ظرف مدت 5 دقیقه آماده به کار می شود.

آشنایی با ساختار گردان و آتشبارهای سامانه موشکی اس 300+عکس
رادار 30N6E2

رادار بعدی که در آتشبارهای اس 300 قرار دارد یک عدد سامانه 64N6E2 است؛ راداری که وظیفه جستجو فضای مورد نظر را داشته و از گونه آرایه فازی می باشد.

این رادار که ملقب به "پرنده بزرگ" است به نوعی به عنوان سامانه ایجیس زمینی شناخته می شود و در حقیقت در کلاس رادار معروف نیروی دریایی آمریکا قرار دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که میزان برون دهی این رادار در مقایسه با ایجیس آمریکایی 30 درصد بیشتر است. این رادار از توان مقابله بسیار بالا در برابر جنگ الکترونیک برخوردار بوده و می تواند حدود 200 هدف را کشف کرده و همزمان هدایت موشک ها برای درگیری با 12 هدف را بر عهده بگیرد.

آشنایی با ساختار گردان و آتشبارهای سامانه موشکی اس 300+عکس
سامانه 64N6E2

این رادار توان شناسایی تام اهداف پرده اعم از هواپیماهای رزمی، پهپادها، موشک های کروز و بالستیک را نیز دارد. برد کشف هدف این سیستم در برابر هواپیماهای جدید با سطح مقطع پایین رادارای در حدود 270 کیلومتر است که این رادار هم بر روی یک کشندهMAZ-79100 نصب می شود.

اما رادار بعدی که در آتشبار اس 300 حضور دارد مدل 96L6E است. این رادار هدف یاب در فرکانس C فعالیت کرده و تخصص آن کشف پرنده های پنهان کار است. این رادار متحرک روسی بردی در حدود 300 کیلومتر داشته و می توان آن را برای شرایط مختلف به منظور جستجو در ارتفاع پایین و بسیار پایین و یا ارتفاع بالا تنظیم کرد. 

این رادار توان تعقیب همزمان تا 100 هدف را داشته و می تواند پوششی 360 درجه از محیط اطراف خود داشته باشد که این رادار روسی بر روی یک کشنده MZKT-7930 نصب می شود.

آشنایی با ساختار گردان و آتشبارهای سامانه موشکی اس 300+عکس
رادار 96L6E

دو سامانه راداری مهم دیگر در مجموعه هر گردان اس 300 حضور دارند که یکی از آنها رادار 36D6E ملقب به "Tin Shield" است. این رادار که معمولا توسط کشنده های Maz-79100 کشیده می شوند راداری در باند S با وظیفه جستجو و کشف است که می تواند هدف پرنده ای با سطح مقطع راداری 0.1 متر مربع را از فاصله 45 کیلومتری کشف کند.

آشنایی با ساختار گردان و آتشبارهای سامانه موشکی اس 300+عکس
رادار 36D6E

رادار بعدی که مخصوص جستجو و کشف اهداف در ارتفاع پایین است 76N6 ملقب به "Clam Shell" است. این رادار هم که به مانده نمونه قبلی به صورت کشنده است که از کشنده های MAZ-537 بهره می برد. این رادار که در باند I فعالیت می کند بردی در حدود 120 کیلومتر دارد.

آشنایی با ساختار گردان و آتشبارهای سامانه موشکی اس 300+عکس
رادار 76N6

اما به سامانه حمل کننده موشک ها می رسیم که معمولا در حالت استاندارد، 4 فروند موشک را با خود حمل می کند. پرتابگر 5P85TE یک گونه از این پرتابگرها هستند که البته خودکششی نبود و بر روی شاسی هایی مثل مدل KrAZ-260 نصب می شود.

نوع بعدی پرتاب گرهای خودکششی 5P85SE هستند که از جمله آخرین مدل های طراحی شده برای خانواده اس 300 پی ام یو می باشند. این کشنده های مستقل از شاسی MAZ-543 Uragan استفاده می کنند. موشک های خانواده اس 300 پی ام یو را می توان بر روی هر کدام از این دو مدل پرتاب گر حمل و شلیک کرد که نوع آن بسته به سفارش مشتری می باشد.

آشنایی با ساختار گردان و آتشبارهای سامانه موشکی اس 300+عکس
کشنده 5P85SE

در کنار همه مواری که در بالا به اختصار ذکر شد، خودروی کشنده و حامل جرثقیل 22T6-2E2 وظیفه حمله موشک های اضافی و سوار کردن آنها بر روی سامانه های پرتابگر را دارد.

آشنایی با ساختار گردان و آتشبارهای سامانه موشکی اس 300+عکس
جرثقیل و حامل موشک  22T6-2E2

یکی از نکات مهم دیگر درباره هر گردان اس 300 این است که آتشبارها چقدر می توانند از یکدیگر فاصله گرفته و فضای بیشتری را تحت پوشش قرار بدهند؟ همان گونه که در بالا اشاره شد هر گردان اس 300 به طور استاندارد از 4 آتشبار تشکیل شده است. حال برای پوشش دادن مساحت بیشتر با این آتشبارها که توان دور شدن از پست فرماندهی تا فاصله حدود 150 کیلومتری را دارند نیازمندی هایی وجود دارد.

در صورتی که کل آتشبارهای یک گردان نزدیک به هم باشند امکان استفاده از یک مجموعه از رادارهای اشاره شده در بالا وجود دارد اما در صورتی که تعداد رادارهای کافی سفارش داده شود و با هر آتش بار همراه شود، این سامانه ها می تواند در این شعاع از پست فرماندهی به عملیات بپردازند.

سخنان فوق به این معناست که در حالت استاندارد تعریف شده برای هر گردان، 4 آتش بار با یک مجموعه از سامانه های ذکر شده در بالا تشکیل گردان کامل را می دهند اما بنا به ضرورت ها و سفارش مشتری، توان عملیاتی کردن هر آتشبار با استفاده از سامانه های مکمل بالا نیز وجود دارد، یعنی حداکثر 16 آتش بار اس 300 با 16 مجموعه راداری و پشتیبانی معرفی شده در این مطلب، اما در تعریف کلاسیک، 16 آتشبار با 4 زنجیره بالا، عملیاتی می شوند.

اما نکته بعدی برای انجام این حالت از عملیات آتش بارها به صورت دور از یکدیگر، لزوم وجود سامانه های تامین انرژی است که پست های متحرک حامل ژانراتورها تولید کننده برق می باشند. حتی خودروهای کشنده حامل آشپزخانه و محل استراحت برای خدمه هر آتش بار سامانه اس 300 نیز وجود دارد که با توجه به نیاز و سفارش مشتری می توان آنها را به خدمت گرفته و در سازمان هر آتش بار به کار برد.

آشنایی با ساختار گردان و آتشبارهای سامانه موشکی اس 300+عکس
خودروی پشتیبانی سامانه اس 300

آشنایی با ساختار گردان و آتشبارهای سامانه موشکی اس 300+عکس
ژانراتور برق مستقل سامانه اس 300

نکته جالب دیگر که منابع روسی درباره مدل جدید سامانه های سری اس 300 پی ام یو اعلام کرده اند - و بر اساس اعلام رسانه ها، ایران نیز قرار است به مدلهای جدید این سامانه دست پیدا کند - این مسئله است که این سیستم ها توان کنترل سیستم موشکی اس 200 را نیز دارند و می توان موشک های این سامانه را با استفاده از مجموعه راداری پیشرفته به کار رفته در خانواده اس 300 پی ام یو شلیک و به سمت هدف هدایت کرد.

این خاصیت با توجه به وجود موشک اس 200 در ساختار پدافندی کشور، کمک بسیار بزرگی به یکپارچه کردن سامانه دفاع هوایی کشور خواهد کرد. البته این سیستم توان شبکه شدن با موشک های پیشرفته برد کوتاه روسی مثل تور یا بوک را نیز دارد که البته لازمه آن نصب سامانه هایی بر روی پست فرماندهی مورد نظر است که با توجه به سفارش مشتری قابل نصب است.

همان گونه که در بالا توضیح داده شد سامانه اس 300 یک مجموعه بسیار گسترده از پرتاب گرها، رادارها و خودروهای پشتیبانی است که در کنار هم یکی از نیرومندترین سامانه های دفاع هوایی و موشکی دنیا را شکل می دهند و صد البته، این سامانه را می توان با توجه به سفارش مشتری به اشکال بسیار متفاوتی شکل داد اما باید صبر کرد و دید که در نهایت اس 300 ایرانی به چه صورتی به کشور تحویل داده خواهد شد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    1 1
    بسیار خوب
  • اهوازی ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    8 12
    زنده باد ایران اسلامی زیر پرچم ولایت فقیه
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    1 1
    نباید به راحتی از کنار اتفاقاتی که تو این چند سال پیش اومد بگذریم ... ام انشاالله که خیره ....
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    1 1
    البته اون سفارش اولیه ایران مدل قدیمی بود ، اگر بهتر تحویل بدن خیلی هست!
  • ایران ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    1 1
    تحلیل و بررسی خوبی بود در این سامانه فقط ای کاش مدل خای پیشرفته اون معرفی می کردید
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    1 1
    ای کاش مسولان نظامی صریح توضیح میدادن که با وجود اس 300 بحث باور 373 چی میشه؟ ایا سرکاری بود این مدت یا واقعا عملیاتی است؟ وبا امدن اس 300 باور 373 چه میشود؟؟
  • lمحمد ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 1
    دو تا موشک بزن صفا کنیم
  • ناشناس ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    این سامانه را به سپاه میدهند یا به ارتش؟اس 300 و اس 400 یک سامانه پشتیبان مانند سامانه تور ام یا پنتسر دارد.گرچه ایران تور ام 1 در اختیار دارد اما آیا ایران تور ام 2 یا پنتسر را هم از روسیه خواهد خرید؟
  • خسروشاهی ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 1
    از درخواست یه گردان اضافی بوی مهندسی معکوس میاد
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 1
    بعد از توافق باید 2 گردان برای جنوب ایران برای مقابله احتمالی با امریکا یا ال سقوط 1 گردان برای تهران و 1 گردان برای نطنز البته در صورتی که توافق تصویب شود
  • کارشناس خودخوانده ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 1
    سلام ممنون
  • صادق ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    1 0
    ظاهرا که زیاد پیشرفته نیست
  • علی ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    کدام به روز رسانی؟ بهترین حالت اینه که PMU2 تحویل بدن ، اونم با سابقه درخشان روس ها در خیانت و خنجر از پشت زدن امیدی بهش نیست! سیستم پدافندی که تمام کدها و اطلاعات زیر سامانه هاش رو فروخته باشند به چه کار میاد؟ واقعا امام حق داشت ... آمريکا از انگليس بدتر، انگليس از آمريکا بدتر، شوروى از هر دو بدتر روسیه فقط به خاطر شرایط سیاسی خودش تو موضوع اوکراین و مسئله پرداخت غرامت به ایران مجبور شده دوباره با کارت ایران یازی کنه واقعا اگر حسن نیتی هست سیستم های روز رو تحویل بدن s400 و tor m-2 که البته باتوجه به موضوعات فوق و دانگرید وحشتناک روسیه باز هم اعتماد نمیشه کرد
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    دشمنان این کشور هیچ وقت به ایران جنس به روز نمی دهند حال از آمریکا, انگلیس بخریم یا از روسیه. تنها فایده این کار با توجه به شرایط ما در طول تاریخ تا به امروز در اینست که مهندسان ما باید روی این تکنولوژی کار کنند برای تولید بومی و تغییرات لازم در غیر اینصورت تکیه به خارج از کشور برای برآوردن نیازها یعنی خودکشی.
  • اهوازی ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    در گزارش نوشته شده که این سامانه از خانواده پی ام یو هستند.ایران قرار بود بود که پی ام یو 1 را دریافت کند.روسیه اس 300 پی ام یو 2 و سپس اس 400 را ساخته و بکارگیری کرده است.حال ما باید نمونه اتی از اس 300 را دریافت کنیم.یعنی نسخه بهینه شده اس 300 پی ام یو 2.
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 1
    یعنی الان غرامت چی میشه این همه وقت پول ایران دستشون بوده
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    3 0
    دوستان بحث چی می کنید ما تو مسئله ی هسته ای تسلیم شدیم تمام شد رفت این سلاحها دیگه نوشداروی بعد مرگ سهراب است
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    سفارش ایران پی ام یو 1 بوده و نمونه بهترش میشه پی ام یو 2 ضمنا جهت توجه نویسنده مقاله عرض می شود که رادارهای تین شیلد و کلمشل از نمونه های به روز اس-300 حذف شده و دیگه به کارگیری نمیشه
  • ناشناس ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    اوج فناوری ما یه پراید است این فناوری بسیار پیچیده است
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    یک سرچ دوباره بکن
  • رضا ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    خدا خیر بده مشرق رو که در این مواقع به موقع عمل می کنه و اطلاعات لازم رو میده، وگرنه معلوم نبود چه موقع میشد فهمید این گردانهای اس 300 شامل چند سامانه است
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    بعید است که روس ها تحویل دهند اما امیدوارم
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    تهران چرا ؟!
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    به جا خرید اس ۳۰۰ بزنید تو کار فروش و صادرات پراید، بفرستید امریکا و اروپا همشون تسلیم میشن اصلا نسلشون منقرض میشه
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    بد قولي روسها آدم رو ياد شركتهاي خودرو ساز داخلي ميندازه بعد از اينهمه سال تازه ميگن داريم به روز رساني ميكنيم نكنه ميخوان اس ٣٠٠ صندوقدار تحويل ما بدن
  • غلام شیش لول بند ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    ...LOADING
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    به نظر من آن یک گردان اضافه را ایران برای مهندسی معکوس و تکمیل سامانه باور سفارش داده است.تا با تکمیل سامانه باور 373 بجای 3 گردان اس 300 در تمامی نقاط مرزی از این سامانه استفاده کند
  • شهرام ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    در مورد قضیه ی اس 300 دو طرف جدی اند و این سامانه تحویل ایران خواهد شد چون در این قضیه روس ها مجبورند. ولی نگرانی من از بابت دیگر قرارداد های ما با روسیه است چون سردار دهقان قراردادهای جدیدی در زمینه ی هوایی دریایی و زمینی با روس ها امضا کرده و اگه باز دوباره این سناریو رو تکرار کنند
  • سعید ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    خدا میدونه این روسیه کثیف باز چه نقشه ای داره از من گفتن و از مشرق چاپ نکردن
  • میلاد ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    سلام دوستان من یه سوالی داشتم زمانی که ما S300 رو تحویل می گیریم چندتا موشک به ما میدن مثلا 100 تا . درصورتی که این موشکها مورد استفاده قرار بگیره ( در آزمایشها و یا تهاجم ) در آن صورت روسها موظف به پشتیبانی هستند یا نه ؟!
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    فکر می کنم خود موشک ها قسمت مهم سامانه نیستن، دستگاه ها و کشنده ها هستن. موشک مثل تیره برای اسلحه. اسلحه پیچیده تره و خریدش پردردسرتر.
  • ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    ارتقا داده می شود... همواره ارتقا داده می شود...
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    چه فرقی میکنه ؟ راستی همزمان میتونه چند هواپیما هدف قرار بده ؟ اگر مثلا 5 تا باشه بعد دشمن با 6 هواپیما حمله کنه تکلیف چیه !؟
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    گه توش جی پی اس نزارن و ادرسشون رو به اسراییل نفروشن خوبه ! روسیه یهودی زیاد داره هم تو کشورش هم ارتشش تقریبا ده برابر جمعیت اسراییل یهودی تو کشورشه و خیلی پولکی هستند
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    در مدل های جدید با موقعیت یاب بومی روسیه بهینه شده است.
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    سلام سوالم اینه چرا بعداز گذشت این زمان طولانی از تحویل اس 300 قدیمی شده از نظر ساختاری چرا به دنبال سامانه اس 400 که چین هم اون رو تازه تحویل گرفته نیستیم مشرق ممنون میشم اطلاع رسانی کنید
  • رامین ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    می خوای یکی هم بزارن دم خونتون؟ تعارف نکن بگو.گفتن مناطق حساس نه هر جایی. دو گردان توی جنوب ایران می خوان چیکار کنن دقیقا. به برد عملیاتی اینا توجه کردید؟
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    همین خوبه ولی اگه اس 400 بود بهتر می شد
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    مشرق عالی بود
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    واقعا بر چه اساسی این حرف رو زدی
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    کوری عکسشو
  • مسعود کامنت ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    حالا همه کارشناس شدند!!!
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    برای نابودی یه سامانه اس 300 به گفته آمریکایی ها 36 جنگنده لازم هست
  • علیرضا یو نس زا ده حقیقی خبرنگار ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    سلام انشاالله همه کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران درکارشان موفق وموید باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس