کد خبر 559675
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴

روزنامه القدس العربی چاپ لندن تأکید کرد، نشانه های بحران بین عربستان و آمریکا در افق پدیدار شده است.

 به گزارش مشرق، "احمد المصری" در مطلبی در القدس العربی تأکید کرد: در حالی که کنگره آمریکا برای تصویب پیش نویس قانونی تلاش می کند که اجازه محاکمه مسؤولان سعودی را به اتهام دست داشتن در حوادث 11 سپتامبر 2001 می دهد، عربستان آمریکا را به خارج کردن سرمایه های خود از این کشور تهدید کرده است.

این بحران اندکی قبل از سفر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به عربستان و دیدار با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور و همچنین قبل از اجلاس آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که این هفته در ریاض برگزار خواهد شد، رخ می دهد.  

ناظران معتقدند که اوباما شاید در دیدار با ملک سلمان پرونده پیامدهای اقتصادی آمریکا و تهدید عربستان به فروش اوراق بهادار و سرمایه های خود در آمریکا را در صورت تصویب این قانون مطرح کند.

برخی از ناظران نیز می گویند که در این دیدار شاید به طور سطحی به این بحران پرداخته شود، و این قانون در نهایت به تصویب نخواهد رسید.

روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد که عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در ماه مارس به قانونگذاران آمریکایی اطلاع داد که عربستان مجبور خواهد شد اوراق بهادار و دیگر دارایی ها خود را در آمریکا به ارزش 750 میلیارد دلار از بیم اینکه با حکم دادگاههای آمریکا در معرض بلوکه شدن قرار بگیرد، به فروش برساند.  

این روزنامه به نقل از مسؤولان دولت آمریکا و کنگره نوشت: تهدیدهای عربستان محور بحث و بررسی در هفته های اخیر بین قانونگذاران آمریکایی و مسؤولان وزارت امور خارجه و پنتاگون بوده و دولت اوباما به کنگره برای جلوگیری از تصویب این قانون فشار آورده است.

مسؤولان ارشد وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا ماه گذشته به اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان این کشور هشدار دادند که تصویب این قانون ممکن است اقتصاد آمریکا را با خطر مواجه کند.

با وجود آنکه اکثر عاملان حملات 11 سپتامبر عربستانی بوده و از داخل عربستان حمایت مالی شده اند، هیچ اتهامی علیه دولت عربستان در این حملات مطرح نشده و مسؤولان سعودی هرگونه ارتباط با این حملات را تکذیب کرده اند.

مقامات آمریکا 28 صفحه از گزارش تحقیقات درباره 11 سپتامبر را که گفته می شود درباره نقش دولت های خارجی در این طرح است، محرمانه نگه داشته اند.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس