الحمدلله در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای انتقال این فرهنگ به نسل جوان راویان بسیار خوبی تربیت شده‌اند همچنین پیشکسوتان دفاع مقدس در این یادمانها و نمایشگاه‌ها حاضر می‌شوند و عملیاتهای مختلف را برای جوانان و زائران مناطق جنگی تشریح می‌کنند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - ارتش، یکی از نمادهای اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. میثاق و عهد ارتش با حضرت امام (ره) در ظهور و تثبیت انقلاب اسلامی و حرکت و پویایی نظام، تأثیر بسیار زیادی داشته است. از سویی، پشتیبان مردم و نظام در دفاع از مرزها و در برقراری امنیت و آرامش و آسایش بوده است. همچنان که در هشت سال دفاع مقدس نیز مقتدرانه و باتمام قوا به دفاع از کشور پرداخته بود و صفحه‌ای زرین از ایثار و گذشت و فداکاری را در صفحات کتاب دفاع مقدس به خود اختصاص داده است. این رشادت‌ها همچنان ادامه دارد و غیور مردان ارتش، با غیرت و شجاعت این فداکاری‌ها را ادامه می‌دهند.
به مناسبت روز گرامیداشت ارتش، با امیر سرتیپ دوم علی ظریفی فرمانده قرارگاه عملیاتی جنوب غرب کشور گفت وگو کردیم که می‌خوانید.

* در ابتدا ما را با  قرارگاه منطقه جنوب غرب آشنا بفرمایید.
قرارگاه منطقه جنوب غرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، در استان‌های خوزستان و ایلام صدها کیلومتر از مرزهای ایران اسلامی را تحت مسئولیت خود قرار داده و عزیزان ما در نوار مرزی با هوشیاری کامل مراقبت بسیار خوبی از مرزهای ایران اسلامی به عمل می‌آورند.
امنیتی که در استان‌های خوزستان و ایلام وجود دارد به برکت حضور یگان‌های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. البته هر از چند گاهی اشرار و قاچاقچیان در این منطقه وارد می‌شوند و درگیری‌هایی بین آنها و نیروهای ارتش اتفاق می‌افتد که در همین روزهای اخیر هم یک مورد درگیری در منطقه به وجود آمد و منجر به کشف 32 قبضه سلاح شکاری شد.

این منطقه به دلیل هوشیاری و آمادگی کامل یگان‌ها از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. عزیزانی که در منطقه جنوب غرب حضور دارند با هوشیاری صددرصدی فعالیت‌های آن سوی مرزها را رصد می‌کنند.

* در رابطه با کار مرزبانی برایمان بگویید.
در ابتدا باید بگویم که بنده معتقدم سرباز بودن افتخار بزرگی است، به خصوص سربازی در ارتش جمهوری اسلامی ایران که از حریم ولایت دفاع می‌کند، علی‌رغم سختی‌های زیادی که در این کار وجود دارد. چرا که دمای هوای استان خوزستان گاهی به بالای 55 درجه می‌رسد. نیروهای عزیز ما در بیابانها حضور دارند  وگاهی در شب به مناطقی به عنوان نقطه کمین جهت حراست از مرزهای ایران اسلامی اعزام می‌شوند. در بیابان هیچ‌گونه امکاناتی نیست نیرو بایستی در تاریکی مطلق بدون هیچ تحرکی بماند که اگر خدای نکرده نفوذ و تعرضی صورت گرفت بتواند با آن نفوذ مقابله کند گرما، شرجی بودن هوا و شرایط سختی که وجود دارد حقیقتا غیرقابل تحمل است اما نیروهای عزیز با تمام این سختیها در مناطق مرزی با روحیه بسیار بالا می‌ایستند و افتخار می‌کنند که سرباز ولایت هستند.

سرمایه نظام فقط سرمایه مادی نیست سرمایه اجتماعی هم یکی از مهم‌ترین سرمایه‌هاست. امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران از سرمایه اجتماعی بسیار خوبی برخوردار است. سربازانی که در راه دفاع از ولایت، میهن و اعتقادات جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند سرمایه‌های باارزش نظام اسلامی هستند این فداکاری و ایثار را نمی‌توان در چند جمله به نمایش گذاشت این حرفها گفتنی نیست بلکه دیدنی است. بایست در مرزها حضور داشت و به چشم دید چه شبها که عزیزان و جوانان ما در کمین‌ها منتظر و بیدار هستند تا اگر متجاوزی در آن سوی مرزها قصد تجاوز دارد با او به مقابله برخیزند. این کار، کار بسیار سختی است نیروها باید از سر شب به نقطه مورد نظر رفته، مستقر شوند و بدون هیچ تحرک و فعالیتی با وسایل و دوربین‌هایی که در اختیار دارند تمامی مرزها را دائما رصد کنند.

برابر قانون یگانهای مرزبانی، نیروی انتظامی مسئولیت انتظامی مرزها را بر عهده دارند اما در بعضی نقاط که احساس می‌شود حالت نظامی وجود دارد ارتش وارد عمل می‌شود در حال حاضر قسمتهایی از مرزهای استان خوزستان و استان ایلام در دست ارتش است.

بنابر دستوری که به یگانها ابلاغ کردیم اقدامات به گونه‌ای است که علی‌رغم گستردگی مرزها هیچ‌گونه نفوذی از ما پذیرفته نیست بخشی از مرزها با نیروی انسانی پوشش داده می‌شود و بخش دیگر مرزها به وسیله تجهیزات مربوطه کنترل و رصد می‌شوند. به‌طور کلی مسئولین هیچ گونه نفوذ در مرزها را از ما نمی‌پذیرند الحمدلله تا این لحظه با اقدامات بسیار خوبی که انجام شده هیچ‌گونه نفوذی از مرزهایی که تحت مسئولیت ارتش بوده اتفاق نیفتاده است.

ما با نیروهای مسلح دیگر که از مرزها مراقبت می‌کنند وحدت بسیار خوبی داریم مانند سپاه جمهوری اسلامی ایران و همین وحدت و هماهنگی سبب شده تا مرزهای استان از امنیت بسیار خوبی برخوردار باشند، علی‌رغم اینکه دشمنان سعی در ایجاد ناامنی می‌کنند اما به دلیل اقتدار و حضور بسیار خوب نیروها هیچ‌گونه فعالیت و ناامنی در مرزها دیده نمی‌شود و یکی از امن‌ترین مرزهای ایران اسلامی مرزهای استان خوزستان است.

* کار در کدام یک از مرزها سخت‌تر است؟
در تمام مرزها سختی وجود دارد، کار در بیابان، تاریکی شب، شرایط خاص آّب و هوایی و مشکلات دیگری که وجود دارد کار مرزداری را به خودی خود سخت و دشوار می‌کند. گاهی نیروهای ما 45 روز شبها تا صبح بیدار هستند و اگر فرصتی کنند کمی در روز استراحت می‌کنند.این کار بسیار سختی است، نیروها باید بیداری بکشند و با توجه به گستردگی مرزها اگر غفلتی کنند قطعا ضربه سختی خواهیم خورد.

*خانواده مرزداران چگونه با کار همسرانشان کنار می‌آیند؟
عزیزانی که به عنوان کادر ثابت ارتش هستند مشکلات کاری خود را با خانواده‌هایشان مطرح کرده‌اند. خانواده‌های ارتشی نیز از این عزیزان حمایت می‌کنند. خانواده‌ها می‌دانند که فرزند یا همسرشان در مرزها فعالیتی که انجام می‌دهد امنیت را به جامعه هدیه می‌کنند. به همین جهت از فعالیت عزیزانشان استقبال می‌کنند و مشوق آنها در انجام ماموریتهای محوله هستند. خانواده‌ها این را یک افتخار برای خود می‌دانند که همسرشان به عنوان جزئی از نیروهای مسلح در حراست از مرزها و برقراری امنیت سهمی دارند و خود را در این اقدام خداپسندانه شریک می‌دانند.

* از دوستان شما کسی در مرزداری شهید شده است؟
در مرزبانی شهید تیماسی و شهید رنجبر در مبارزه با اشرار و قاچاقچیان منطقه به فیض شهادت نائل آمدند. الحمدلله با آموزش‌های بسیار خوبی که عزیزان می‌بینند و با اقدامات بسیار خوبی که در کمین‌ها انجام داده و با تجهیزات بسیار خوبی که فعالیت قاچاقچیان را رصد می‌کنیم. البته اقدامات اطلاعاتی توسط نیروهای اطلاعاتی انجام می‌شود و طوری برنامه‌ریزی شده که کمترین آسیب به نیروهای ما برسد و ما بتوانیم بیشترین تلفات را به نیروهای اشرار و قاچاقچی وارد کنیم.

* امیر لطفا برایمان از ماموریت‌های خود و دستگیری اشرار منطقه بفرمایید؟
قاچاقچیان در یکی از محورهای مرزی وارد شدند، با اطلاعات به موقعی که نیروهای اطلاعاتی به یگان‌های در خط دادند طی عملیاتی غافلگیرانه تعدادی از قاچاقچیان به هلاکت رسیدند و 32 قبضه اسلحه هم ضبط شد.

بیشترین حوزه‌ای که ما با آن مواجه شدیم سلاح و مهمات به خصوص سلاح شکاری بوده و الحمدلله تاکنون نتوانستند از منطقه تحت مسئولیت ارتش هیچ‌گونه نفوذی داشته باشند.

* از برنامه‌های اخیر خود در رابطه با سفرهای راهیان نور برایمان بگویید.  
همه ساله در پایان سال و شروع سال جدید خیل کثیری از هموطنان از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در استان خوزستان بازدید می‌کنند و ما شاهد صدها‌هزار زائر هستیم که در مناطق عملیاتی حضور پیدا می‌کنند و ایثارگریها و تلاشهای رزمندگان اسلام را گرامی می‌دارند.
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سه یادمان دهلاویه، چزابه و زید که در اختیار دارد، با برپایی 6 نمایشگاه که گوشه‌ای از توانمندی‌های رزمندگان به نمایش گذاشته شده در مناطقی که یگانهای ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند از مردم عزیز استقبال کردند. بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب باید حماسه عظیم دفاع مقدس را آنطور که بوده به نسل جدید انتقال داد و باید مراقب باشیم که این حماسه عظیم تحریف نشود.

الحمدلله در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای انتقال این فرهنگ به نسل جوان راویان بسیار خوبی تربیت شده‌اند همچنین پیشکسوتان دفاع مقدس در این یادمانها و نمایشگاه‌ها حاضر می‌شوند و عملیاتهای مختلف را برای جوانان و زائران مناطق جنگی تشریح می‌کنند.

نمایشگاه نیروی هوایی ما در پایگاه چهارم شکاری از 28 اسفندماه شروع شدو تا 15 فروردین ماه ادامه داشت. در این نمایشگاه گوشه‌ای از فعالیت‌های خلبانان شجاع ما در طول هشت سال دفاع مقدس به نمایش گذاشته و پروازهایی به صورت نمایشی و عملیاتی در نمایشگاه انجام شد که این نمایی از آمادگی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.

نیروی دریایی نیز نمایشگاهی در مدخل پایگاه دریایی خرمشهر برگزار کرد، در این نمایشگاه نیز گوشه‌ای از توانمندیهای نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس و وضعیت فعلی به نمایش گذاشته شد. پدافند، هوانیروز در پادگان حمید، تیپ 192 در منطقه آب‌تیمور و، تیپ 72 در یادمان شهدای گمنام اندیمشک مناطقی هستند که نمایشگاه برگزار کردند و در یادمانها چنین خدماتی را به زائرین مناطق جنگی ارائه دادند.

* در این یادمان‌ها چه خدماتی به زائرین ارائه داده شد؟
خدماتی همچون ایستگاه صلواتی، ایستگاه بهداشت و درمان، ارائه بسته‌های فرهنگی که توسط سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تهیه می‌شود و حضور موثر ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران که همه ساله در مناطق عملیاتی، حضور ایشان روحیه خاصی به همکاران ما در یادمانها و مردم عزیز زائر می‌دهد.

در ایستگاه آب‌تیمور نمایشگاهی مربوط به لشکر 92 و تیپ 192 زرهی اهواز برگزار شد، در آن نمایشگاه عملیات‌های مختلفی که لشکر 92 خوزستان که اساس اکثریت عملیات‌ها بوده تشریح و گوشه‌ای از توانمندیها، تجهیزات و وسایل نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و لشکر 92 در آن نمایشگاه به نمایش درآمد.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس