در یک هفته اخیر شاخص بورس به طور مستمر نزولی بوده که در دوران پسابرجام بی‌سابقه است و شاخص بورس روز چهارشنبه هم از مرز روانی 80 هزار واحد هم كمتر شد.

گروه اقتصادي مشرق- شاخص کل بورس روز گذشته برای ششمین روز متوالی کاهش یافت. 

بازار سرمایه که پس از اجرای برجام در 27 دی‌ماه سال گذشته به طور طوفانی رو به رشد گذاشته بود و تا پایان سال 15 هزار واحد رشد کرد، از ابتدای سال جدید به مانع خورده است.

شاخص بورس از حدود 65 هزار واحد در روز اجرای برجام (27 دی‌ماه) به بالای 80 هزار واحد در روزهای پایانی سال 94 رسید تا یکی از هیجانی‌ترین هفته‌های تاریخ بازار سرمایه را رقم بزند.

در 2 ماه پایانی سال 94 تقریبا همه روزه شاهد رکوردشکنی بورس بودیم و شاخص شرکت‌های مختلف روز به روز افزایش می‌یافت و حتی سهام برخی شرکت‌ها تا چند برابر افزایش یافت.

بی‌سابقه‌ترین سقوط بورس پس از برجام

عده‌ای از کارشناسان رشد هیجانی بورس در روزهای پس از برجام را رشدی حبابی می‌دانستند و نسبت به احتمال  ترکیدن این حباب هشدار می‌دادند.

استدلال کارشناسان این بود که در وضعیت درآمدی بسیاری از شرکت‌های بورسی در دوران پسابرجام تغییری ایجاد نشده که رشدهای چند برابری ارزش سهام آنها را توجیه کند.

در وضعیت درآمدزایی صنایعی چون خودروسازی و بانکداری هم در پسابرجام اتفاقی نیفتاده بود و فقط بحث امضای تفاهم‌نامه‌ با شرکت‌های اروپایی و رفع تحریم‌ها مطرح بود که به تدریج مشخص شد با بدعهدی آمریکا، بسیاری از از این مباحث هم عملیاتی نشده است.

با آغاز سال جدید، وضعیت بورس از آن رشد هیجانی فاصله گرفته و در 2 هفته اخیر به تدریج شاخص بورس نزولی شده است.

بی‌سابقه‌ترین سقوط بورس پس از برجام

در یک هفته اخیر شاخص بورس به طور مستمر نزولی بوده که در دوران پسابرجام بی‌سابقه است. شاخص بورس روز چهارشنبه هم از مرز روانی 80 هزار واحد سقوط کرد.

در حالی که در روزهای قبل نزول بورس در سطح اندک و چند ده واحدی بود، روز گذشته به ناگاه شاخص بورس بیش از 500 واحد کاهش یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • کیان ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    1 1
    بازار فهمیده که برجام نافرجام بود. هیچ کشوری حاضر به تجارت با ما نیست. یعنی هیچ کشوری لغو تحریم را اجرا نمیکند. همه سعی می کنند با وعده و وعید ایران را به خود و روابط با خود امیدوار نگه دارد تا فکر دولت ایران از خودکفایی و اقتصاد مقاومتی دور بماند.
  • ایرانی ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    بورس داره مثل موشک سقوط میکنه.
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    دورااااان پسابرجاااااام !!!! خخخخخخخخخخخخ
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    1 0
    با نزدیک شدن به فصل مجامعه شرکت ها (تابستان) شاخص مجدد صعودی خواهد شد
  • یوسف بهلولی ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    1 0
    با سلام سقوط شاخصها در حالی اتفاق میافتد که سود سپرده بانکی نیز پایین آورده شده تا مشارکت در بازارهای دیگر بالاخص بازار بورس بیشتر شود که هیچ تحرک ملموسی در دیگر بخشها که نبود بماند در روی دیگر در بازار سرمایه عقب گرد نیز بود که با این حال باید به نوعی به فکر یک مدل اسلامی از اقتصاد بود تا با یک تیر دونشان بزنیم یعنی هم از شر اقتصاد ربوی و قمارگونه غربی نجات یابیم و هم رونق اقتصادی داشته باشیم که هدف اقتصاد مقاومتی نیز به نوعی همین امر میباشد.
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    5 0
    نه تنها شاخص بورس حباب بود بلکه آرامش ظاهری بازار هم ساختگی است دولت احمدی‌نژاد با 435 هزار میلیارد نقدینگی دولت را تحویل دولت روحانی داده اکنون نقدینگی به هزار هزار میلیارد تومان رسیده است، و دولت ۶بار هم از بانک مرکزی استقراض کرده ولی انکار می کند که تا همین چند ماه آینده اثرات شدید خود روی تورم را خواهد گذاشت نمی توان بین رکود و تورم یکی را انتخاب کرد. نمی شود که تورم را مهار کرد و رکود را نادیده گرفت زیرا کنترل رکود بسیار مهم تر از کنترل تورم است خروج از رکود بسیار سخت تر از کنترل تورم است.
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 1
    حالا از 62 هزار تا 81 هزار رو رفت هیچی نمی گی ولی از 81 هزار تا 80 هزار سقوط خیلی مهم شده؟؟!! مشرق جان الان قرن 21 هستش!!!
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    خوبه توی قرن بیست و بری یکم تحقیق کنی وقتی اینطوری بره بالا یهو میترکه بعد کلا میاد پایین! در ضمن اصلا اساس بورس با دین اسلام در تعارضه چون توش اصلا تولید نیست صرفا کاغذ بازیه. امید وارم هیچ کس درگیر بورس و بانک و بیمه و اوراق قرضه نشه
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    اینها چیزی نیست. در واقع اگر بازی بلوک بندی ها نبود سقوط شاخص بیش از 2000 هم محتمل بود. در واقع بدیهی بود که رونق بورس بعد از برجام فاقد ما به ازای بازار است و در شرایطی خرید و فروش کاملا راکد است این رونق جز یک حباب بزرگ و نتیجه یک امید واهی بیش نیست. بازار باید اصلاح شوود و به زیر 60000 برگردد. یعنی همان که قبل از برجام بود.
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    1 0
    مشرق خر فرض کردی ما رو؟؟؟ خودتو فرض کردی.... شاخص 30 درصد رشد کرد حالا وارد فاز اصلاح شده با چند درصد ناچیز کاهش
  • ناشناس ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 1
    بعد از توافق ژنو شاخص بورس از 100 هزار واحد به 62 هزار واحد سقوط کرد که در تاریخ 48 ساله این بازار بی سابقه بود و هر وقت به 100 هزار صعود کرد تازه ضرر سرمایه گذاران جبران خواهد شد .
  • ناشناس ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    رشد شاخص جبابی بوده و مجددا"وارد فاز کاهش شده است .
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    توهم
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    ناشناس 15:18 ، برادر! اخوی! فتوا نده.
  • کیا ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    65تا70هزار شاخص بورس متعادل است
  • ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    هیچ اتفاق خاصی هنوز نیفتاده من مجامع و شرکت های زیادی رفتم اکثر قریب به اتفاق شرکت ها میگفتن قرار به تغییر روند سودآوری باشه از سال 97 به بعد هست که این اتفاق میفته شاخص با سفته بازی محض خودرویی ها بالا رفت و وارد موج Y بزرگ خودش شده از دو سال پیش شاخص به نظر من در حال ساخت اصلاحی WXY هستش که موج نزولی Y شروع شده
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    2 0
    بعد الان شما علم غیب داری که وارد فاز کاهش شده؟ اقلا بگذار بشه بعد غر بزن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس