کد خبر 556359
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از تمایل بانک‌های اتریشی برای همکاری با ایران خبر داد.

به گزارش مشرق،ناصر ریاحی در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: یکی از این بانک‌ها اوبر بانک است که دفتر مرکزی آن در شهر لینس قرار دارد و متعلق به گروه وست آلپاین است.

این بانک حتی در زمان تحریم هم مراودات کمی با بانک‌های ایرانی داشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به بدهی قبلی دهها میلیون یوروی کمپانی وست آلپاین به بانک مرکزی ایران امکان فعالیت بانکی با این بانک وجود دارد ضمن اینکه این بانک علاقه مند است با همه بانک‌های غیرتحریمی ایران همکاری داشته باشد و حساب باز کند.

ریاحی افزود : بانک آستریا نیز با چند بانک ایرانی برای اغاز همکاری صحبت کرده است و آمادگی لازم را دارد. در این میان، ارسته بانک به عنوان یکی دیگر از بانک‌های اتریشی که به همکاری با ایران علاقه نشان داده است ، در صورتی‌که بانک مرکزی در آن پول بلوکه کند ال‌سی قبول خواهد کرد و در این صورت چند برابر مبلغ بلوکه شده به شرکت‌های اتریشی جهت قبول ال‌سی مدت‌دار خط اعتباری یک‌ساله می‌دهد. این بانک در حال حاضر با چند بانک داخلی برای اغاز همکاری صحبت کرده است.

ریاحی ادامه داد : بانک رایفایزن یا آر-زد-بی نیز از بزرگترین بانک‌های اتریشی فعال در زمینه سرمایه‌گذاری است و با بورس‌های لندن و ترکیه همکاری می‌کند که نماینده خاورمیانه این بانک اسفند گذشته همراه هیات اقتصادی ترکیه به ایران آمد و با چند کارگزار بورس جلساتی برای ورود و معامله در بورس تهران داشت.

وی گفت: مدیر توسعه این بانک بزودی برای ملاقات و افتتاح حساب به ایران می‌آید و با مقامات بانک مرکزی ملاقات خواهد داشت ضمن اینکه علاقمند به افتتاح دفتر نمایندگی است.

این عضو هیات نمیاندگان اتاق تهران گفت: موسسه اعتباری او-کا- ب نیز هم اکنون سرمایه‌گذاری شرکت‌های اتریشی در ایران را بدون لحاظ اینکه از تجهیزات اتریشی استفاده می‌شود یا خیر تا 95 درصد میزان سرمایه‌گذاری تضمین کرده است و با نرخ کم بیمه می‌کند. این مدل که از آن با عنوان جی4 یاد می‌شود، صرفا برای کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و خارج از اعضای او‌ای‌سی‌دی (OECD) قابل اجراست که هم اکنون شامل ایران هم می‌شود.

ریاحی گفت: شرکت‌های اتریشی بعد از دریافت بیمه‌نامه از این موسسه می‌توانند تا 100 درصد میزان سرمایه‌گذاری خود از بانک‌های تجاری وام دریافت کنند. در عین حال، در صورت صادرات کالای سرمایه‌ای به ایران به شرطی که حداقل یک‌سوم آن کالا اتریشی باشد به همان ترتیب عمل خواهد شد.

*دغدغه های گمرکی بخش خصوصی و پاسخ های کرباسیان

در نشست امروز هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، فعالان بخش خصوصی دیدگاه های خود را درباره مشکلات گمرکی بیان کردند.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به قطعی‌های مکرر سامانه پنجره واحد گفت: گمرک در گذشته، حداقل اسناد را برای حمل یک سره دارو می‌پذیرفت اما در شرایطی که انبارهای یخچالی این نهاد قابلیت نگهداری اقلام دارویی را ندارد چندی است که گمرکات حداقل اسناد را نمی‌پذیرد.

وی همچنین ارائه برگ سبز کاغذی از سوی گمرک را برای ارائه به بانک‌ها خواستار شد.

محمد لاهوتی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه صادرکنندگان رویکرد متفاوت گمرک در سال‌های اخیر را لمس کرده‌اند، گفت: یکی از مشکلاتی که اکنون صادرکنندگان با آن مواجه هستند این است که بیمه‌ها برای ورود موقت حاضر به صدور ضمانت‌نامه نیستند و این موضوع قدرت رقابت صادرکنندگان را کاهش داده است.

پدرام سلطانی دیگر عضو اتاق تهران با بیان اینکه گمرک در دو سال اخیر جزو سازمان‌های دولتی پیشرو بوده است، پیاده‌سازی گمرک الکترونیک را نیز اقدامی انقلابی دانست.

وی با اشاره به قطعی گاه و بی‌گاه سامانه گمرک گفت: اگرچه مشکلی قطعی سیستم از ناحیه گمرک نیست اما دود این کاستی به چشم گمرک می‌رود. بنابراین لازم است برای رفع این نقیصه تمهیداتی اندیشیده شود، زیرا خسارت‌هایی را بر صادرکنندگان میوه و محصولات فسادپذیر وارد کرده است.

سلطانی با اشاره به تعدد سازمان‌هایی که فعالیت‌هایشان با فعالیت‌های گمرک هم‌پوشانی دارد، گفت: شاید لازم باشد در سطح کلان، تصمیمی در این باره گرفته شود که سایر سازمان‌ها به گمرک تفویض اختیار کنند تا پنجره واحد به طور واقعی شکل بگیرد.

وی بازنگری در قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی و صادراتی و آنچه را که به عنوان ارزش پایه خوانده می‌شود ، خواستار شد.
احیای شورای فعالان اقتصادی و گمرک و رفع تبعیض میان تولیدکنندگان و بازرگانان از دیگر خواسته‌های این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بود.

محمد اتابک دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که در بخش صنعت سیمان و فولاد فعال است، گفت: هم اکنون تجهیزات کارخانه‌های فولاد از طریق گمرکات مختلف کشور وارد می‌شود و نیاز است که یک ردیف مرزی برای مناطق آزاد اقتصادی از سوی گمرک پیش‌بینی شود تا واحدهای فولادی کشور در کمترین زمان و هزینه بتوانند به کالاهای مورد نیاز دست یابند.

وی همچنین با بیان اینکه سال گذشته 15 میلیون تن سیمان و کلینکر از کشور صادر شد، افزود: بخشی از این صادرات را واسطه‌ها انجام داده اند که به دلیل شرایط نامناسب انبار و حمل محموله‌ها، کالای مناسبی به دست خریداران خارجی نرسید و موجب شد محصول سیمان تولیدی ایران در بازارها لطمه ببیند.

اتابک گفت: به نظر می‌رسد که تشکل‌های سیمانی باید وارد عمل شوند و از سوی گمرک ایران به عنوان تنها مرجع رسیدگی به خروج محصولات سیمانی مورد توجه قرار گیرند.

اسداله عسگراولادی عضو هیئت نمایندگان تهران نیز در این نشست گفت: در امر صادرات کالاها به ویژه در بخش خشکبار، 3 سند مربوط به سازمان استاندارد، اداره بهداشت و گواهی مبدا مورد نیاز است و مشتریان خارجی اسناد کاغذی آن را از صادرکنندگان مطالبه می‌کنند.

وی از رییس‌کل گمرک ایران خواست در این زمینه حذف اسناد کاغذی از سوی گمرک ایران در دستور کار قرار نگیرد.
پورقاضی دیگر عضو اتاق تهران، با اشاره به ارقامی که از میزان قاچاق مطرح می‌شود گفت: این میزان کالای قاچاق از کجا و چگونه وارد کشور می‌شود؟

فرهاد فزونی عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت : گفته می‌شود سالانه 20 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود و نکته جالب توجه آن است که تنها دو درصد آن کشف می‌شود. بنابراین این پرسش به وجود می‌آید که آیا وجود این همه سازمان برای کشف 2 درصد قاچاق لازم است؟

وی ادامه داد: قرار بود ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که اکنون به ستاد مبارزه با قاچاق موز و میوه تبدیل شده است، منحل و مسئولیت‌های آن به گمرک واگذار شود. آیا این ستاد منحل می‌شود؟

احرامیان از دیگر اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با اشاره به اینکه سال گذشته تولیدکنندگان فولاد تقاضای وضع تعرفه حمایتی در این بخش را داشتند، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با این درخواست موافقت کرد و تعرفه‌های حمایتی در بخش فولاد به صورت پلکانی اعمال شد اما فعالان این بخش می‌خواهند بدانند که آیا گمرک ایران امسال برنامه‌ای برای رصد واردات مختلفی که در حوزه فولاد صورت می‌گیرد، دارد؟

پس از طرح این پرسش‌ها و درخواست‌ها کرباسیان، توضیحاتی ارائه کرد.

وی در پاسخ به سخنان ناصر ریاحی در مورد حمل یک‌سره دارو با حداقل اسناد گفت: گمرک با استناد به مجوز ستاد تدابیر ویژه دارو را با حداقل اسناد ترخیص می‌کرد و ستاد هر سال این مجوز خود را تمدید می‌کرد که امیدواریم با تمدید این مجوز، بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

کرباسیان با اشاره به انتقاد برخی اعضای هیات نمایندگان از قطعی سیستم گمرک گفت: منشا بسیاری از این قطعی‌ها در خود گمرک است. ضمن آنکه سازمان پدافند غیرعامل امنیت شبکه گمرک را تایید کرده است.

کرباسیان درباره پوشش بیمه‌ای ورود موقت گفت: متاسفانه بیمه‌ها حاضر نیستند وارد فعالیت‌هایی شوند که سود بالایی ندارد. آنها صرفا به دنبال ترانزیت هستند. اما ما آماده‌ایم، موانع ورود موقت کالاها جز شکر را با انبارهای اختصاصی و سایر ملزومات برطرف کنیم.

رئیس‌ کل گمرک ایران از مذاکرات گمرک ایران با برخی کشورهای طرف تجاری کشور برای راه‌اندازی و ایجاد کانال‌های تبادل الکترونیکی اطلاعات خبر داد.

کرباسیان با اشاره به سفر آتی رییس‌جمهور ایران به ترکیه، افزود: در این سفر، پنجره واحد گمرکات دو کشور راه‌اندازی خواهد شد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس