کد خبر 558411
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: وجود جو روانی مثبت و هیجان در پی انتشار خبرهای مثبت تا حدودی در بورس قابل توجیه و قبول است؛ اما اقتصاد و صنایع مختلف تنها در صورتی از برجام و رفع تحریم ها اثرپذیر خواهند بود که اتفاقات بنیادی در شرکتها رقم بخورد.

به گزارش مشرق، معاملات بازار سرمایه در حالی امروز با بیشترین ریزش شاخص بورس در سالجاری سپری شد که معامله گران تالار شیشه ای از روز 18 فروردین تاکنون شاهد افت پیاپی دماسنج بازار سهام هستند.

بر این اساس محمد قصری در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص دلایل افت مداوم 10 روزه شاخص بورس گفت: همانگونه که اتفاق بنیادی خاصی از دیماه پارسال در اقتصاد و صنایع رخ نداده بود و شاخص بورس و قیمت سهام شرکتها تنها بر پایه انتشار خبرهای مثبت بویژه در حوزه مذاکرات هسته ای رشد کرده، در حال حاضر بازار منتظر خبر مثبت برای ادامه این روند است؛ بعلاوه این که رشد 20 هزار واحدی شاخص بورس و افزایش قیمتها در مقاطعی نیاز به استراحت و اصلاح دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر خبرهای منتشر شده در خصوص روند اجرای برجام از جمله موارد مربوط به سوئیفت و نقل و انتقال پول که به کام دولتی ها نیست هم مزید بر علت شده است.

وی اضافه کرد: وجود هیجان در بازار سرمایه کشور نیز یکی از مشکلات همیشگی بازار است و در  چند ماه گذشته هم تنها با انتشار برخی خبرهای بی پایه و بر اساس حدسیات شاهد افزایش قیمت در برخی نمادها از جمله خودرویی ها بوده ایم.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: وجود جو روانی مثبت و هیجان در پی انتشار خبرهای مثبت تا حدودی در بورس قابل توجیه و قبول است؛ اما اقتصاد و صنایع مختلف تنها در صورتی از برجام و رفع تحریم ها اثرپذیر خواهند بود و در پی آن شاهد رشد سودآوری در بنگاهها می شویم که اتفاقات بنیادی در شرکتها رقم بخورد.

وی همچنین از انتشار صورتهای مالی شرکتها به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر ریزش بازار سرمایه نام برد و افزود: این موضوع موجب شده است تا معامله گران با ابهام و تردید بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: رخ دادن هر گونه اتفاق در صنایع و اقتصاد کشور نیازمند اقدام عملی است؛ به عنوان مثال زمانی که صحبت از کاهش نرخ سود بانکی می شود باید برنامه زمانبندی دولت در این زمینه اعلام شود و در پی آن با کاهش نرخ تسهیلات دریافتی، شاهد افزایش سودآوری بنگاهها باشیم.

قصری تاکید کرد: با گذر حدود یک ماه از سال هنوز تکلیف بودجه سالجاری مشخص نیست و مسئولین باید پاسخگوی این پرسش باشند که بر چه اساس بنگاهها و سرمایه گذاران باید برنامه ریزی مشخصی برای سال جاری خود داشته باشند؛ بنابراین این عامل هم می تواند یکی دیگر از دلایل ادامه افت بازار سرمایه در این روزها باشد.

وی اشاره کرد: رشد جهانی قیمت نفت و زمزمه هایی که در خصوص افزایش آن در آینده و رسیدن به مرز 50 دلار شنیده می شود، در کنار بهبود شرایط رو به رشد برخی کالاهای جهانی مانند مس، روی و فولاد باید تاثیرات مثبتی را برای بازار سرمایه رقم بزند که به دلیل نبود تحلیل در بازار، کلیت بازار بی توجه به این موارد افت می کند و منفی می شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس