کد خبر 556644
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱

جنازه ۳۵۰ قربانی حمله ارتش نیجریه در اواخر آذرماه سال گذشته به تجمع شیعیان در حسینیه بقیه الله در شهر زاریا این کشور در یک گور دسته جمعی در شمال نیجریه کشف شد.

به گزارش مشرق، "محمد نامادی موسی" مدیر کل دفتر طائفه ها در ایالت کادونا موضوع کشف گورجمعی شهیدان حمله ارتش نیجریه به شیعیان را فاش کرده است.

منابع نیجریه ای آمارهای متفاوتی از 300 تا 730 کشته و مفقود برای عملیات ارتش علیه تجمع شیعیان نیجریه ای بیان کرده اند.

به گفته شاهدان عینی، شیعیان مسلمانان درحسینیه بقیه الله شهر زاریا گردهم آمده بودند تا در مراسم تشییع جنازه یکی از قربانیان حمله گروهک تروریستی بوکوحرام شرکت کنند که با یورش نیروهای ارتش نیجریه مواجه شدند.

نیروهای نیجریه در این حادثه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه را ربوده و به نقطه نامعلومی بردند. این در حالی است که زکزاکی مورد اصابت چند گلوله قرار گرفته بود.

به گزارش العالم، پس از این حادثه 156 جنازه در بیمارستان دانشگاهی احمدو بیللو و همچنین در پایگاه نظامی زاریا 191 جنازه دیگر شمارش شدند؛ اکثر اجساد که در میان آنها چند زن و کودک دیده می شد، در پارچه های سیاه پیچیده شده بودند.

تاکنون هیچگونه آمار رسمی در مورد کشتار یاد شده ارائه نشده، اما سازمان غیردولتی دیده بان حقوق بشر خاطرنشان کرده که در این رویداد دستکم 300 نفر کشته شدند و سازمان عفو بین الملل نیز تعداد قربانیان را صدها نفر ذکر کرده است.

یک مسوول پزشکی در بیمارستان احمدو بیللو در ژانویه گذشته در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد که در شب 12 دسامبر دستکم 400 جنازه را در بخش کالبدشکافی بیمارستان شمرده است.

جنبش اسلامی نیجریه به دنبال آن تاکید کرد که به دنبال این حادثه نزدیک به 730 نفر از اعضای خود را از دست داد.

این جنبش معتقد است که افراد یاد شده با گلوله های نظامیان کشته شده و یا در بازداشت بسر می برند.

جنبش اسلامی، دولت نیجریه را متهم کرد که شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر این گروه را به طورغیرقانونی بازداشت کرده و این جنبش خواهان آزادی او است.

وزارت خارجه ایران به دنبال این حادثه آن را محکوم کرده و خواستار مشخص شدن سرنوشت شیخ زکزاکی و افراد مفقودالاثر شد.

کشورهای اسلامی از جمله ایران، عراق، بحرین و لبنان در محکومیت این حادثه شاهد برگزاری تظاهرات گسترده ای بود. شرکت کنندگان در این تظاهرات اعتراضی خواستار محاکمه عوامل جنایتکار این کشتار شدند.

دوستداران اهل بیت در سال 93 نیز در مراسم روز جهانی قدس توسط نیروهای ارتش مورد حمله قرار گرفتند که درآن حمله دهها نفر از شهروندان بی دفاع از جمله سه نفر از فرزندان شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند.


منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس