وقتی والدین، استفاده از اسلحه‌های اسباب‌بازی را به کودک خود می‌آموزند، نتیجه آن چیزی می‌شود که اکنون جوانان آمریکایی به آن مبتلا هستند.

گروه بین‌الملل مشرق- خلاصه گزارش: اسباب‌بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مدلی از جهان واقعی بزرگ‌سالان را تجربه نمایند. به عبارت دیگر، کودکان در بازی‌هایشان مهارت‌هایی را کسب می‌کنند که بعدها در جامعه از آن‌ها استفاده خواهند کرد. وقتی والدین، استفاده از اسلحه‌های اسباب‌بازی را به کودک خود می‌آموزند، نتیجه آن چیزی می‌شود که اکنون جوانان آمریکایی به آن مبتلا هستند؛ نسلی که از سال‌ها پیش آموخته که استفاده از سلاح و خشونت، رفتارهای قابل‌قبولی در جامعه هستند. 

مقام معظم رهبری طی صحبت‌های خود درباره اهمیت اسباب‌بازی‌های کودکان در آینده آن‌ها[8]، ضمن تأکید بر تولید اسباب‌بازی‌های بومی و اشاره به این‌که چه‌قدر در این‌باره «حرص» خورده‌اند از این‌که اسلحه‌های پلاستیکی به اسباب‌بازی مورد علاقه کودکان ایرانی تبدیل شده، انتقاد کرده‌اند.

فروش اسلحه‌های اسباب‌بازی باید ممنوع شود
تفریح رایج کودکان افغان در عید فطر، تفنگ‌بازی با کلاشنیکف است

افغانستان بعد از عید فطر سال 94 (شمسی)، فروش اسلحه‌های اسباب‌بازی و به خصوص کلاشنیکف را ممنوع کرد[1]. توضیحی که باید داد این‌که در افغانستان، سنت رایج میان کودکان و نوجوانان این است که هم‌زمان با سه روز تعطیلی عید فطر، با عیدی‌های خود اسلحه‌های اسباب‌بازی می‌خرند و این سه روز «تفنگ‌بازی» می‌کنند[2]. اما دلیل ممنوعیت اخیر در فروش این اسلحه‌ها، اولاً وارد شدن آسیب‌های چشمی به بیش از 100 کودک و نوجوانان طی این سه روز تنها در سال گذشته بود، و دوماً تلاش دولت این کشور برای کاهش خشونت در جامعه افغانستان[3].

دولت افغانستان طی بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «به نیروهای پلیس دستور داده‌ایم تا همه سلاح‌های اسباب‌بازی را که موجب آسیب‌های فیزیکی و روانی میان مردم می‌شوند، جمع‌آوری و مصادره کنند.» این ممنوعیت در ابتدا ممکن است عجیب به نظر برسد، چون افغانستان از سال‌ها پیش، یکی از کشورهای رکوددار در زمینه میزان تسلیحات بوده است. هر کدام از این کودکان و نوجوانانی که اکنون از داشتن سلاح پلاستیکی منع شده‌اند، به احتمال زیاد یا خودشان یک کلاشنیکف واقعی[4] در خانه‌شان دارند و یا در خانه‌ای زندگی می‌کنند که یک (یا دو یا چهار) کلاشنیکف در آن وجود دارد.

این در حالی است که زیر مناطق حومه شهرها در افغانستان، یک لایه مین‌هایی قرار گرفته که به دوران حضور انگلیس در این کشور در قرن نوزدهم برمی‌گردد. چنان‌که این لایه، زیر لایه دیگری از مین دفن شده که مربوط به دوران حضور شوروی در دهه 1980 می‌شود. این لایه دوم هم زیر لایه دیگری از سلاح‌های آمریکایی مدفون است که همین اواخر در خاک افغانستان کار گذاشته شده‌اند. در همین حال، در اطراف این کودکان افغانستانی، انفجار خودروهای بمب‌گذاری‌شده، هفته‌ای چند بار مزاحم درگیری‌های اعضای طالبان می‌شود و اگر هیچ‌یک از این‌ها منجر به آسیب به چشم نوجوانان نشود، همیشه حملات «اتفاقی» پهپادهای آمریکایی هست[5].

فروش اسلحه‌های اسباب‌بازی باید ممنوع شود
«زبیر احمد» کودک افغان، با یک اسلحه پلاستیکی بازی می‌کند

با همه این‌ها، آیا می‌توان گفت اقدام دولت افغانستان در ممنوع کردن فروش سلاح‌های اسباب‌بازی، اقدامی بی‌دلیل یا بی‌فایده بوده است؟ دولت افغانستان درباره بسیاری از دلایل دیگر بروز خشونت در کشورش، یا کاری از دستش برنمی‌آید و یا به‌رغم آن‌که تلاش خود را کرده، به نتیجه نرسیده است. نه مین‌های انگلیسی، روسی و آمریکایی برای انفجار، نه طالبان برای درگیری مسلحانه در مناطق مسکونی، و نه پهپادهای پنتاگون برای بمباران خانه‌های مردم افغانستان از دولت این کشور اجازه‌ای نمی‌گیرند.

با این حال، کابُل می‌تواند با محدودتر کردن دست‌رسی قشر آسیب‌پذیر و تأثیرپذیر به ابزارهایی که نه تنها سلامتی آن‌ها را به خطر می‌اندازد، بلکه آن‌ها را به خشونت در دوران بزرگ‌سالی تشویق می‌کند، نقش خود را در بهبود شرایط ایفا کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد مردم در شبکه‌های اجتماعی[6] از این اقدام دولت افغانستان به شدت استقبال کرده‌اند.

برخی خواهان گسترش این قانون و ممنوعیت فروش سلاح‌های واقعی در افغانستان شده‌اند. یکی از کاربران افغان در فیس‌بوک نیز نوشت: «این گام مثبتی است که موجب می‌شود کودکان در بزرگ‌سالی هم از اسلحه واقعی استفاده نکنند. نظامیگری و جنگ، فرهنگ وحشیانه خشونت را در جامعه ما ترویج کرده و این فرهنگ روی کودکان ما نیز تأثیرگذار است.»

فروش اسلحه‌های اسباب‌بازی باید ممنوع شود
تمایز برخی از این اسلحه‌ها از نمونه واقعی‌شان کار ساده نیست

صرف‌نظر از این‌که اقدام دولت افغانستان بجا بوده یا نه، در ادامه این گزارش به موضوع تأثیر اسباب‌بازی[7] و به خصوص اسباب‌بازی‌های خشن بر روحیه کودکان در بزرگ‌سالی خواهیم پرداخت.

ابعاد اجتماعی و شرعی فروش اسباب‌بازی‌های خشن

لزوم ممنوعیت فروش اسباب‌بازی‌های خشن، چنان‌که در ادامه گزارش به طور مفصل‌تر توضیح خواهیم داد، صرفاً منحصر به کشورهای جنگ‌زده‌ای مانند افغانستان نیست. رهبر معظم انقلاب طی صحبت‌های خود درباره اهمیت اسباب‌بازی‌های کودکان در آینده آن‌ها[8]، ضمن تأکید بر تولید اسباب‌بازی‌های بومی و اشاره به این‌که چه‌قدر در این‌باره «حرص» خورده‌اند (بخش اول از صحبت‌های رهبری در پایین)، از این‌که اسلحه‌های پلاستیکی به اسباب‌بازی مورد علاقه کودکان ایرانی تبدیل شده، انتقاد کرده‌اند (بخش دوم از صحبت‌های رهبری در پایین).

{$sepehr_media_1469228_400_300}
(صوت) صحبت‌های رهبر انقلاب درباره

لزوم تولید و ترویج اسباب‌بازی‌های بومی - دانلود


{$sepehr_media_1469229_400_300}
(صوت) انتقاد رهبر انقلاب از این‌که

اسباب‌بازی رایج کودکان کشورمان، تفنگ است - دانلود

هم‌چنین آیت‌الله سیستانی از مراجع شیعه نیز در پاسخ به سؤالی درباره این‌که حکم فروش و تجارت اسباب‌بازی‌های خطرناکی مانند اسلحه‌های پلاستیکی که تیرهای ساچمه‌ای یا پلاستیکی دارند و علاوه بر خطرات فیزیکی برای بدن، موجب بروز معضلات روحی و روانی و رواج روحیه خشونت در جامعه می‌شود، فتوا داده است که فروش این‌گونه اسباب‌بازی‌ها «اگر باعث ارعاب مردم و ضرر و آسیب به آنان شود، مجاز نیست[9]

غربی‌ها درباره تأثیر اسباب‌بازی بر کودکان چه می‌گویند؟

همان‌طور که رهبر انقلاب درباره بازی کودکان با سلاح‌های پلاستیکی هشدار می‌دهند، غربی‌ها که «پدر جد ما در این کار هستند، الآن پشیمانند و درمانده‌اند که چه کار کنند.» تحقیقات[10] بی‌شماری درباره تأثیر اسباب‌بازی[11] بر روحیات، زندگی آینده، و حتی انتخاب‌های شغلی کودکان در غرب انجام شده است. برخی از این تحقیقات[12] درباره «هویت جنسی» اسباب‌بازی‌ها[13] هشدار می‌دهند[14] و (بر اساس تفکرات غربی[15]) بازی دختربچه‌ها با اسباب‌بازی‌های پسرانه و یا «خانه‌سازی» مانند «لِگو[16]» بازی کنند تا در آینده به حوزه‌های مهندسی هم علاقه داشته باشند[17]. لگو دو سال پیش برای حل مسئله تبعیض جنسی در میان اسباب‌بازی‌ها، اقدام به تولید عروسک‌های «دانشمند زن» کرده بود[18].

فروش اسلحه‌های اسباب‌بازی باید ممنوع شود
«آلیس‌آنا بلینگ» دختربچه آمریکایی با لباس «کاپیتان آمریکا» -
نمونه‌ای از تشویق دختربچه‌ها به بازی‌های پسرانه

این تحقیقات[19] که تأثیر تفکرات فمنیستی در آن‌ها مشهود به نظر می‌رسد، تا اندازه‌ای اهمیت پیدا کرده که کاخ سفید کم‌تر از یک هفته پیش از نگارش این گزارش، یعنی در تاریخ 6 آوریل 2016، «بالأخره[20]» از برگزاری یک کنفرانس چندین ساعته درباره نقش جنسیت در اسباب‌بازی‌های کودکان خبر داد[21]. حتی فروشگاه اینترنتی «آمازون» نیز (علاوه بر برخی فروشگاه‌های بزرگ دیگر مانند «تارگت»[22]) اخیراً دسته‌بندی اسباب‌بازی‌ها به «دخترانه» و «پسرانه» را حذف کرده و صرفاً یک بخش تحت عنوان «اسباب‌بازی و بازی» را برای انتخاب مشتریان قرار داده است[23].

اکنون یک سؤال را باید پرسید: اگر «ماهیت جنسی» اسباب‌بازی‌ها تا این اندازه در شکل‌گیری شخصیت کودکان در آینده مهم است که جایزه علمی «بریو»ی سوئد را به کمپینی می‌دهند که برای تولید اسباب‌بازی‌های «خنثی از نظر جنسیت» تلاش می‌کند[24]، آیا تولید و توزیع اسباب‌بازی‌های خشن مانند اسلحه‌های پلاستیکی که واقعاً می‌توانند آسیب‌های فیزیکی به کودکان و حتی بزرگ‌سالان وارد کنند، ممکن است در آینده کودکان و تمایل آن‌ها به رفتارهای خشونت‌آمیز بی‌تأثیر باشد؟

{$sepehr_media_1469233_400_300}
تبلیغی مغرضانه درباره «خنثی‌سازی جنسی» اسباب‌بازی‌ها - دانلود

کودکان خشن، جامعه‌ای خشن می‌سازند

تحقیقات[25] در این خصوص هم در غرب بی‌شمار است و همه اذعان دارند که بازی کودکان با اسلحه‌های پلاستیکی و سایر اسباب‌بازی‌های خشن، روحیه خشونت[26] را در آن‌ها پرورش می‌دهد. نکته قابل‌ذکر این‌که در این گزارش، به موضوع بازی‌های ویدیویی[27] نمی‌پردازیم، اما در این‌باره هم تحقیقات فراوانی از جمله توسط «انجمن روان‌شناسی آمریکا[28]» (که معتبرترین نهاد روان‌شناسی جهان تلقی می‌شود) صورت گرفته که ارتباط خشونت در بازی‌های ویدیویی[29] با خشونت در زندگی واقعی[30] و اختلالات دیگر نظیر کاهش «خودکنترلی[31]» را نشان داده است[32]، هرچند در این‌باره نظرات مخالف[33] و احتمالاً مغرضانه نیز وجود دارد[34].

نکته‌ای که باید درباره تأثیر بازی و اسباب‌بازی بر کودکان[35] بدانید این است که کودکان خردسال تفاوت و تمایزی میان واقعیت‌های خارجی و دنیای تخیلی خود قائل نیستند[36]. آن‌ها از طریق بازی، یاد می‌گیرند و حین تخیل در بازی‌های کودکانه خود، کم‌کم با برخی از نقش‌ها و رفتارهای اجتماعی[37]‌ مانند هم‌کاری، مذاکره، رعایت نوبت، و پیروی از قانون آشنا می‌شوند. از طرفی آن‌چه کودکان هنگام تماشای تلویزیون، انجام بازی‌های ویدیویی و دیدن فیلم‌های مشهور سینمایی به خصوص در آمریکا با آن مواجه می‌شوند، صحنه‌های به شدت خشنی است که روحیات و تخیلات آن‌ها را به سوی خشونت سوق می‌دهد.

فروش اسلحه‌های اسباب‌بازی باید ممنوع شود
کودکان خردسال، تمایزی میان واقعیت و دنیای خیالی قائل نیستند

همه این‌ها در حالی است که تا کنون دست‌کم بیش از هزار تحقیق مستقل رابطه میان خشونت در رسانه‌ها یا رفتارهای خشونت‌آمیز در میان کودکان را اثبات کرده است. بر همین اساس، بررسی برخی آمارها در این‌باره ضرورت دارد. بر هیچ‌کس، نه حتی رئیس‌جمهور آمریکا[38]، پوشیده نیست که این کشور شاید بیش از هر کشور دیگری با معضل خشونت‌های مرگ‌بار میان نوجوانان و جوانان دست به گریبان است[39]. البته این‌که ادعا کنیم تمام این مشکلات به خاطر بازی کودکان آمریکایی با سلاح‌های پلاستیکی بسیار غیرواقع‌گرایانه است، اما آیا می‌توان از کنار برخی آمار به سادگی گذشت؟

علاقه کودکان آمریکایی به اسباب‌بازی‌های خشن

اگر به ده‌ها سال پیش برگردیم و به آمار محبوبیت انواع اسباب‌بازی‌ها میان کودکان در آمریکا نگاهی کنیم، به نکات جالبی برمی‌خوریم. سال 1920 اسباب‌بازی محبوب در میان پسربچه‌های آمریکایی چه بوده است؟ تفنگ‌های بادی شرکت «دیزی[40]». جالب است بدانید این شرکت سال 1888 با هدف تولید آسیاب‌بادی تأسیس شد. دیزی به عنوان تبلیغ، هم‌راه با هر سفارش آسیاب‌بادی، یک تفنگ بادی هم هدیه می‌داد. وقتی محبوبیت این تفنگ‌ها افزایش یافت، شرکت شروع به تولید آن‌ها برای فروش مستقل کرد. امروزه دیزی به شرکتی مشهور است که سلاح‌های اسباب‌بازی یا تفریحی تولید می‌کند.

فروش اسلحه‌های اسباب‌بازی باید ممنوع شود
کارشناسان معتقدند حتی بازی با اسلحه‌های بظاهر بی‌خطر هم
در ترویج روحیه خشونت در کودکان تأثیرگذار است

اما از سال 1920 به سال 1950 می‌آییم. تفنگ‌های بادی هنوز هم محبوب‌ترین اسباب‌بازی پسربچه‌ها هستند، با این تفاوت که اکنون به جای یک لوله، دو لوله دارند. سال 1970؛ محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های موجود در بازار آمریکا، عروسک‌های ارتش آمریکا هستند. سال 1980 یعنی دو نسل بعد از دهه 1920؛ هنوز هم اولین انتخاب پسربچه‌های آمریکایی، اسلحه‌هایی هستند که شباهت زیادی به سلاح‌های واقعی داشته باشند.

هر کس در اطرافش پسربچه‌ای باشد، می‌داند که تا همین امروز هم (حتی در کشور خودمان) اسلحه‌های اسباب‌بازی محبوب‌ترین اسباب‌بازی پسرها هستند؛ و این در حالی است که بازی‌های ویدیویی را زیرمجموعه اسباب‌بازی‌ها به حساب نیاوریم. تأثیری که این اسباب‌بازی‌ها بر کودکان و به خصوص پسربچه‌ها می‌گذارند، آموزش خشونت به عنوان بهترین راه‌حل هر اختلاف‌نظر، جالب و «باحال» جلوه دادن خشونت، جذاب جلوه دادن جنگ، تشویق به صدمه زدن و حتی کشتن دیگران، و حتی ترویج سلطه مردان و انفعال زنان می‌شود، و نهایتاً زمینه‌های رفتار ضداجتماعی را در کودک پرورش می‌دهد.

فروش اسلحه‌های اسباب‌بازی باید ممنوع شود
از نظر کودکان، هرچه سلاح‌های اسباب‌بازی به سلاح‌های واقعی
شبیه‌تر باشند، بهتر است

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، اسباب‌بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مدلی از جهان واقعی بزرگ‌سالان را تجربه نمایند. به عبارت دیگر، کودکان در بازی‌هایشان مهارت‌هایی را کسب می‌کنند که بعدها در جامعه از آن‌ها استفاده خواهند کرد. وقتی والدین، استفاده از اسلحه‌های اسباب‌بازی را به کودک خود می‌آموزند، نتیجه آن چیزی می‌شود که اکنون جوانان آمریکایی به آن مبتلا هستند؛ نسلی که از سال‌ها پیش آموخته که استفاده از سلاح و خشونت، رفتارهای قابل‌قبولی در جامعه هستند. این مسئله به خصوص زمانی اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند که اوباما (که اتفاقاً خیلی «ضد خشونت با اسلحه» است[41]) به مناسبت روز پدر با دخترهایش تفنگ‌بازی می‌کند[42].

آمارهای عجیب دیگری هم درباره مواجهه کودکان آمریکایی با خشونت وجود دارد. کودکان چهار تا هشت‌ساله در این کشور در هر سال به طور متوسط 250 کارتون جنگی و 1000 تبلیغ درباره اسباب‌بازی‌های جنگی مشاهده می‌کنند[43]. این میزان معادل 22 روز کلاس درس آموزش خشونت است. کارتون‌های جنگی اکنون 43 ساعت در هفته در تلویزیون ملی آمریکا پخش می‌شوند، در حالی‌که این میزان در سال 1982 تنها یک ساعت و نیم در هفته بود. در همین مدت، فروش اسباب‌بازی‌های جنگی، 70 درصد افزایش داشته است.

فروش اسلحه‌های اسباب‌بازی باید ممنوع شود
تصویری که کاخ سفید از تفنگ‌بازی اوباما با دخترانش منتشر کرد

خشونت کودکان از حرف تا عمل

با وجود آمارهای بالا، باید دانست که این ارقام تنها روی کاغذ نیستند. در ابتدای گزارش به اقدام دولت افغانستان در ممنوع کردن فروش اسلحه‌های پلاستیکی پرداختیم و این‌که آیا این اقدام بی‌دلیل و بی‌فایده بوده یا نه. اکنون وقت آن است که بدانیم، این مشکل تنها در کشوری جنگ‌زده مانند افغانستان وجود ندارد، بلکه کشوری که بیش‌ترین مشکل را با اسلحه‌های واقعی دارد، در زمینه اسلحه‌های اسباب‌بازی هم بدون مشکل نیست.

گزارشی که دانشکده پزشکی دانشگاه استانفورد آمریکا ماه ژوئن سال 2015 منتشر کرد نشان داد که بین سال‌های 2010 تا 2013، شمار آسیب‌دیدگی‌ها بر اثر استفاده از سلاح‌های غیرنظامی مانند سلاح‌های بادی، اسلحه‌های بی‌بی[44]، تفنگ‌های ساچمه‌ای و سلاح‌های پینت‌بال، در آمریکا بیش از 500 درصد بیش‌تر شده است[45]. این در حالی است که تنها در سال 2012، بیش از 3000 کودک در مراکز اورژانس آمریکا به خاطر آسیب‌دیدگی از ناحیه چشم به خاطر قرار گرفتن در معرض تیرهای همین سلاح‌ها تحت درمان قرار گرفته‌اند.

قضاوت درباره این‌که اقدام دولت افغانستان بجا بوده یا نه و این‌که آیا همین اقدام در آمریکا و البته در کشور خودمان باید اجرایی شود یا نه بعد از اطلاع از این آمار، قطعاً ساده‌تر می‌شود.



[1] Afghanistan: Toy guns banned to curb culture of violence amongst children Link

[2] Afghanistan bans toy guns to curb culture of violence Link

[3] Afghanistan Bans Toy Guns To Curb Culture of Violence Link

[4] Crackdown on culture of violence: Afghanistan bans guns… toy guns Link

[5] Get the data: Drone wars Link

[6] Banning toy guns in Afghanistan: Will it curb a culture of violence? Link

[7] Do Children’s Toys Promote Violence? Link

[8] Toy Stories Link

[9] پاسخ آیت الله سیستانی به فروش اسباب بازی جنگی لینک

[10] Science shows gender neutral toys empower children, and possibly society at large Link

[11] Let toys be toys: The case for gender-neutral marketing Link

[12] The Effects of Stereotyped Toys and Gender on Play Assessment in Children Aged 18-47 Months Link

[13] What the Research Says: Gender-Typed Toys Link

[14] Tis The Season to Think About Gender and Toys Link

[15] Watch These Adorable French Kids Break Down Gender Stereotypes Link

[16] ‘LEGO’ Documentary Directors On The Gender Imbalance Of Toys Link

[17] Do children's toys influence their career choices? Link

[18] These Three Toys Could Change The Way Girls Think About Science Link

[19] How important is gender in children's toys and play? Link

[20] White House Agrees: Gendered Toys Not Just Child’s Play Link

[21] FACT SHEET: Breaking Down Gender Stereotypes in Media and Toys so that Our Children Can Explore, Learn, and Dream Without Limits Link

[22] Target Ditches Gender Labels on Toys, Home and Entertainment Link

[23] Amazon Removes ‘Boys’ And ‘Girls’ From Toy Categories Link

[24] Campaign for gender neutral toys wins scientific research award Link

[25] What Do We Know Really About the Effects of Toys on Children's Behaviour and Development? Link

[26] Video Games and Children: Playing with Violence Link

[27] Violent Video Games Are Linked to Aggression, Study Says Link

[28] Technical Report on the Review of the Violent Video Game Literature Link

[29] Virtual Aggression: The Real-Life Effects of Violent Toys and Video Games Link

[30] Do video games make people violent? Link

[31] Violent video games decrease self-control Link

[32] APA Review Confirms Link Between Playing Violent Video Games and Aggression Link

[33] About Games and Violence Link

[34] Do Video Games Inspire Violent Behavior? Link

[35] Effects of Toys on Children Link

[36] The Effect Of Violent Toys On Children’s Behaviour Link

[37] Toys That Affect Children's Behavior Link

[38] Obama considers unilateral action on US gun violence Link

[39] Youth violence in the United States. Major trends, risk factors, and prevention approaches. Link

[40] Violent toys and their effects Link

[41] Obama calls for urgency in fight against gun violence Link

[42] WH tweets Father’s Day photo of Obama and daughter playing with toy guns Link

[43] Toying With War Link

[44] BB gun Link

[45] Crackdown on culture of violence: Afghanistan bans guns… toy guns Link


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    2 0
    چندان ربطی نداره. اگه همین بچه بره دشمنان خدا رو بکشه چطور؟ بازم میگید چه بده که از بچگی اسلحه پلاستیکی دست گرفته؟
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    1 1
    چرت نگو بابا
  • دانشجوی سال اخر فیزیک هسته ای ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    1 1
    به جای تفنگ میشه اکشن فیگور ما دانشمندان و نوابغ غیور ایرانی رو بسازن در حال تفکر و مطالعه و فعالیت در آزمایشگاه های پیشرفته هسته ای.
  • یوسف بهلولی ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    2 1
    با سلام این درسته که ترویج خشونت کار پسندیده ای نیست اما یادمان باشد یک اصل تربیتی کودک این است که با مفهومی بنام چالشها و غلبه بر آنها آشنا شود و چنانچه کودک را مربع‏ (فاقد خلاقیت‏)‏ بار بیاوریم در آینده مفاهیمی مانند دفاع از حق خود چه در جنبه فردی و چه در جنبه اجتماعی برای وی قابل درک نخواهد بود که برای آینده کشور مشکل ساز خواهد بود پس زیاد به تحلیلهای روانشناسان که اساس علمشان از فرویدیسم است توجه نکنید چون خواسته یا ناخواسته استراتژی دشمن را برای این کشور دنبال میکنند.
  • ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    3 1
    خزعبلات مشرق چیزی که کودکان را متوهم میکند
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    2 1
    به نظر من دو موضوع خلط شده است، اساس آشنایی بچه ها با موضوع دفاع و مصداق اسلحه با موضوع بازی با اسلحه خلط شده است. بچه قطعا باید با مفهوم اسلحه آشنا بشود، کما اینکه تاکید زیادی در مورد تیراندازی در دینمان داریم. اما برای نیفتادن در خطراتی که اشاره شد باید این کار را هدفمند کرد. بچه چرا باید با تفنگ تیر اندازی کند؟ برای اینکه بتواند دشمن امریکایی را بکشد نه هم بازی خودش را؛ پس اولا باید با مقوله دشمن آمریکایی (نه دشمن تخیلی که قابل صدق بر هر فردی هست) آشنا شود و بعد سیبل تیراندازی اش پرچم و نماد این دشمن باشد. اگر این مقدمات را طی نکنیم، اسلحه به عنوان ابزاری مفید تبدیل به یک تهدید میشود.
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 0
    اکشن فیگور ما دانشمندان ؟ الان خودتو قاطی دانشمندا کردی ؟؟؟
  • کریم شیرازی ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    1 1
    بچه که بودیم با بچه های دیگه تفنگ بازی میکردیم یا با تیر کمون سنگی و مگسی فوطی حلبی هارو نشونه میگرفتیم وقتی هم رفتیم سربازی عشق میکردیم با کلاش تیر اندازی کنیم و البته خوب هم تیر اندازی میکردیم در حالی که بعضی ها بد نشونه میزدند و یا میترسیدند از تیر اندازی. البته استثتا هم هست که بعضی از بچه های که بد تربیت شده بودند وحشی بازی در میاوردند تو بازی ها ولی اون هم نشونه کم کاری پدر و مادرا بود که به بچه هاشون مهر و محبت اموزش نمیدادن. کلا بازی با این وسایل برای کودکان بد و خوبش نسبی است نه مطلق
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    2 1
    به فرزندان خود تیراندازی بیاموزید چی میشه این وسط؟؟؟؟!!!
  • سیری ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    3 0
    کلا مطلب بی ربطی بود.من و بچه های فامیل همه دوران کودکی تفنگ بازی میکردیم.من تفنگ واقعی رو دوران خدمت سربازی دس گرفتم.بعد اونم نه دیدن نه دست گرفتم نه علاقه ای داشتم.هیچ کدوم از بچه های فامیل نه تروریست نه قاتل و نه تفنگ باز شد!آخه همه چی رو نمیشه به شقیقه ریط داد.
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    2 0
    مشرق دیوانه بهتر نیست پسر با عروسک بازی کنند؟ موج فمنیست تو رو گرفته آ
  • aaa ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    1 0
    ドールズ
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    1 0
    منم موافقم
  • حسین ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    2 0
    اشنایی پسران با اسلحه توصیه اسلام است مشرق حرف بیخودی نزن
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    1 0
    نه بابا دانشمند!!!
  • امیر ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    2 0
    این جوری که شماها (کاربرا) میگین انگار تو دنیا بچه با اسلحه میخوابن . کار هایی که بچه ها میکنن برای سرگرمی و هیجانشه و درسته که یکم خشنه اما نباید از حدش بگذره .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس