کد خبر 554757
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۹

مستند «کشکول» ساخته بهزاد نعلبندی درباره شیخ بهایی عارف نامی شیعه این هفته در قالب مجموعه «تماشا» از شبکه مستند سیما پخش می شود.

به گزارش مشرق،‌ بهزاد نعلبندی مستندساز و کارگردان فیلم کوتاه، مستند «کشکول» را سال 1389 درباره شخصیت دانشمند، عارف و عالم نامی شیعه حضرت شیخ بهایی ساخته است.

این مستند به تهیه کنندگی سعید رشتیان درباره دانشجوی لبنانی است که با تماشای سریال شیخ بهایی به رشته معماری علاقمند می شود و پس از قبول شدن در دانشگاه، در ایران به تحصیل این رشته می پردازد و «کشکول» به نوعی تحقیقات او درباره شیخ بهایی را به تصویر می‌کشد.

کتاب «کشکول» شیخ بهایی به صورت جُنگی آزاد، شامل شعرها و نثرهای مورد علاقه بهایی است که برخی از خود وی و برخی نیز گردآوری او از دیوان‌ها و کتاب‌های مورد علاقه‌اش بوده‌اند.

از او در حدود 95 کتاب و رساله در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است. به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال 2009 که مصادف با سال نجوم می‌بوده نام وی را در لیست مفاخر ایران ثبت کرد.

شیخ بهایی علاوه بر صدر اعظمی شاه عباس صفوی توانسته بود بسیاری از امورات کشور را سر و سامان دهد. از جمله بناهای عظیمی که وی طراحی آن را برعهده داشته است، بارگاه منور و ملکوتی امام رضا (ع) است.

«کشکول» در قالب قسمت جدید مجموعه «تماشا» ساعت 21:30 روز یکشنبه 22 فروردین از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و ساعت 9 روز دوشنبه 23 فروردین بازپخش می شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس