گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

اخبار ویژه روزنامه‌های 19 اسفند؛کیهان

دهن‌کجی آمریکا به بند برجامی «تغییر بنیادین روابط»

رفتارهای تحریمی آمریکا منطق اصلی حامیان برجام درباره تغییر بنیادین در روابط با غرب را به چالش و استهزا گرفته است.

رجانیوز با اشاره به مصاحبه اخیر عراقچی معاون وزیر خارجه نوشت: صحبت‌های پر از تناقض، مکث‌های مکرر و تپق‌ زدن‌های غیرطبیعی آقای عراقچی در گفت‌وگوی ویژه خبری به خوبی نشان داد  به اسم اجرای برجام عملا چه اتفاقی در حال رخ دادن است و آنچه که امروز حتی عراقچی هم نمی‌تواند آن را توجیه کند بدعهدی‌ها و نقض چندباره برجام توسط آمریکاست.

شاید مهم‌ترین بخش سخنان وی آنجایی بود که در برابر پرسش‌های صریح مجری برنامه درباره تحریم‌های جدید آمریکا و نقض برجام، گفت که این تحریم‌ها می‌تواند نقض برجام باشد، می‌تواند هم نباشد! و در ادامه هم صراحتا اعلام کرد که برجام از سوی آمریکا با تحریم‌های جدید نقض شده است.

اما سخنان عراقچی بخش مهم دیگری هم داشت و آن اینکه وی اعلام کرد اصلا قرار نبوده و نیست با توافق هسته‌ای روابط ایران و غرب حسنه شود و اگر کسی غیر این تا الان انتظار داشته اشتباه می‌کرده است!  آقای عراقچی که این روزها تاکید می‌کند قرار نبوده با توافق هسته‌ای روابط ایران و غرب حسنه شود و در واقع سعی می‌کند از این طریق تحریم‌های جدید آمریکا و بن‌بست برجام را توجیه کند، رسما ادعائی خلاف حرفهای گذشته مسئولان دولت یازدهم بیان می‌کند زیرا براساس متن برجام اتفاقا قرار بوده با برجام روابط ایران و غرب دچار یک تغییر بنیادین یا همان Fundamental Shift شود.

این تعبیر دوبار در متن برجام و دوبار هم در متن قطعنامه 2231 آمده اما تحریم‌های مکرر آمریکا علیه ایران بعد برجام عملا این بخش از توافق را نیز به سخره گرفته است و جالب اینکه آقای عراقچی که بیشتر از همه ما به این مسئله آگاه است نه تنها توضیحی در این‌ باره نمی‌دهد بلکه با پاک کردن صورت مسئله و بیان یک توجیه جدید، به بزک کردن و توجیه رفتار دشمن‌ترین دشمن ملت اقدام می‌کند زیرا هدف از برجام نه لغو تحریم‌ها بلکه شروع بهانه‌ای برای گسترش رابطه با آمریکا به طور حداکثری بوده است لذا حتی اگر آمریکا تحریم‌های جدیدی را هم علیه ایران اعمال کند، به جای اقدام متقابل تنها باید آن را توجیه کرد تا خدای ناکرده مسیر رابطه با آمریکا به بهانه موضوعات دیگر در آینده بسته نشود.

روزانه 170 میلیون دلار سود برجام یعنی 15 میلیارد دلار درآمد!

31 هزار میلیارد تومان درآمد ادعایی حاصل اجرای برجام کجا هزینه شده است؟ وبسایت مشرق با طرح این پرسش نوشت: حامیان دولت سال گذشته با هدف تحت فشار قرار دادن نهادهای رسمی نظام که مسئول بررسی و تصویب برجام بودند، ادعا می‌کردند هر روز تاخیر در اجرای برجام تا 400 میلیارد تومان به کشور ضرر وارد می‌کند.

به عنوان مثال، سیروس ناصری عضو تیم اسبق هسته‌ای، مهرماه سال گذشته و در مقطعی که مجلس در حال بررسی برجام بود، ادعا کرد: روزی 100 تا 150 میلیون دلار هزینه تاخیر در اجرای برجام است.

تحلیل این فرد نزدیک به دولت یازدهم درباره ضرر 150 میلیون دلاری تاخیر در اجرای برجام، تیتر یک بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب و موافقان دولت شد از جمله تیتر اول شرق و در روند تصویب طرح برجام در مذاکرات امروز مجلس نیز موافقان از این تحلیل بهره جستند و البته دولتمردان نیز هیچ‌گاه این تحلیل را رد نکردند.

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد هم تیتر یک خود در روز 19 مهرماه را به این موضوع اختصاص داد و هزینه تاخیر در اجرای برجام را روزانه 400 میلیارد تومان اعلام کرد.

اکنون از 27 دی‌ماه سال گذشته که برجام اجرا شد، حدود 78 روز گذشته است. براساس ادعای دولتی‌ها فایده هر روز اجرای برجام برای اقتصاد کشور 400 میلیارد تومان بوده است. بنابراین در همین مدت باید بیش از 31 هزار میلیارد تومان از محل اجرای برجام، نصیب دولت شده باشد. بنابراین مسئولان دولتی ضروری است پاسخ دهند سود 31 هزار میلیارد تومانی حاصل از اجرای برجام در 78 روز گذشته خرج چه شده است؟

این پول بیش از یک سال بودجه عمرانی تخصیص داده شده کشور است. کل بودجه یارانه نقدی یک سال مردم حدود 38 هزار میلیارد تومان است که در 78 روز گذشته در صورت تحقق وعده دولتی‌ها، 31 هزار میلیارد تومان آن حاصل شده و دولت دیگر نباید بابت کسری یارانه‌ها شکایت کند و آن را مصیبت عظما بنامد.

یادآور می‌شود برخی مقامات ارشد دولتی نظیر ترکان عایدی روزانه اجرای برجام را 170 میلیون دلار عنوان کرده بود که ماهانه بالغ بر 5 میلیارد دلار برای 3 ماه اجرای برجام بالغ بر 15 میلیارد دلار می‌شود!

فایننشال تایمز: بانک‌های اروپایی می‌ترسند /ایران همچنان تحریم است

«هنوز تحریم‌های بسیاری باقی مانده و بسیاری از مراکز اقتصادی اروپا نگران جریمه‌ها و تحریم‌های ضد ایرانی هستند».

روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز می‌نویسد: تمام گزارش‌های دریافتی حکایت از آن دارد که هنوز تحریم‌های زیادی علیه ایران باقی مانده است.

با لغو تدریجی تحریم‌ها طی ماه‌های پس از اجرای توافقنامه در ژانویه، بسیاری از بانک‌های بزرگتر اروپایی و همتاهای آمریکایی آنها همچنان از پیشبرد معاملات بیم دارند و نگرانند جریمه‌هایی در مورد تحریم‌های طولانی‌تر علیه آنها وضع شود.

رئیس یک بانک اروپایی که ترجیح داد ناشناس باقی بماند به فایننشال تایمز گفت: تمام گزارش‌هایی که از وکلا دریافت می‌کنم حکایت از آن دارد که هنوز تحریم‌های زیادی علیه ایران باقی مانده است. مشکل بتوان دریافت که با چه کسی در حال معامله هستید.

این روزنامه نوشت: بسیاری از بانک‌های اروپایی از تسهیل معاملات مشتریانشان با ایران اکراه دارند چرا که طی پنج سال گذشته میلیاردها دلار جریمه بابت نقض توافقنامه تحریم‌ها پرداخته‌اند.

در این میان، بانک «بی‌ان‌پی پاریبا»ی فرانسه بیشترین جریمه را بابت نقض تحریم پرداخته و در سال 2014 مجبور به پرداخت یک جریمه 8/97 میلیارد دلاری شده است.

این بانک به مدت تنها 8 سال در فواصل سال‌های 2004 تا 2012 حدود 9 میلیارد دلار بابت معاملات ممنوعه جریمه پرداخته است.

در همین حال گری ‌سیمور مشاور سابق اوباما به صدای آمریکا گفت: ایران آن طور که باید نتوانسته از لغو تحریم‌ها بهره‌مند شود.

وی اضافه کرد: همچنان که آیت‌الله خامنه‌ای اخیراً اشاره کرد تحریم‌های بسیاری همچنان برقرار هستند.

به جای این همه نقیض‌گویی اطرافیان خود را تصفیه کنید

مشاور هاشمی رفسنجانی از تعلیق فعالیت‌های وی در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

یک مشاور هاشمی به خبرنگار پایش گفت حساب‌های توئیتر، اینستاگرام و تلگرامی که به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایجاد شده در اختیار دبیر سایت ایشان بوده و وی بدون هماهنگی با رئیس مجمع تشخیص اقدام به انتشار مطالب می‌کرده است.

وی گفت که کلیه فعالیت‌های مجازی‌ای که به نام آیت‌الله هاشمی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شده به حالت تعلیق درآمده و تا زمان مشخص شدن مسئول ذیصلاح برای نظارت بر این گونه فعالیتها، فعالیت حساب‌های کاربری مربوطه متوقف شده است.

برخی منتقدان در واکنش به این خبر می‌گویند  جریان رسانه‌ای وابسته به هاشمی برای لاپوشانی گاف اخیر درباره سپری شدن دوره موشک، مدعی بودند حساب‌هایی که در توئیتر و در برنامه هاشمی است، اصلا ربطی به وی ندارد اما هم‌اکنون می‌گویند تمام حساب‌های توئیتری و تلگرامی و اینستاگرامی وی به حالت تعلیق درآمده است!

رجانیوز با اشاره به این تأیید و تکذیب‌ها نوشت: یک روز پس از سخنان صریح رهبر انقلاب، رسانه‌های حامی هاشمی به نقل از یک منبع مطلع اعلام کردند «آنچه در اخبار بعنوان توئیتر آیت‌الله هاشمی منتشر می‌شود، حساب کاربری یکی از دوستداران  ایشان است و محتوای آن، هیچ ارتباطی به آیت‌الله هاشمی ندارد. حدود دو ماه قبل اطلاعیه رسمی از سوی دفتر آیت‌الله هاشمی صادر شد که در آن انتساب حساب کاربری در شبکه های اجتماعی غیر از سایت رسمی ایشان تکذیب شد.

بنابراین مجددا تاکید می‌شود صفحه فعال در توئیتر، کانال تلگرامی و اینستاگرام ایشان ربطی به آیت‌الله هاشمی ندارد. این حساب توئیتری، هر از چندگاه، سخنان قدیمی آیت‌الله هاشمی را پس از «کوتاه کردن» توئیت می‌کند.»

 این ادعا در حالی بود که در شناسنامه توئیتر هاشمی، لینک سایت رسمی دفتر او به ثبت رسیده و عنوان شده که این حساب توئیتری «حساب رسمی پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی» است. متقابلا تبلیغات و مطالب این حساب توئیتری در پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی بارها منتشر شده بود. همچنین انتشار تصاویر اختصاصی و اولین اخبار دیدارهای هاشمی در این حساب توئیتر نیز شکی در انتساب این حساب کاربری به مجموعه دفتر و تیم رسانه‌ای دفتر هاشمی باقی نمی‌گذاشت.

این در حالی بود که یکی دیگر از سایتهای اصلاح‌طلب بعد از انتقاد رهبرمعظم انقلاب، با تأیید انتساب این حساب توئیتری به مجموعه رسانه‌ای دفتر هاشمی نوشته بود: «اکانت منتسب به آیت الله هاشمی در اختیار فردی است که سردبیر سایت هاشمی رفسنجانی (سایت دفتر هاشمی) است و حساب توئیتر و تلگرام نیز در اختیار اوست.

این فرد با دسترسی به مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های قدیمی هاشمی و بر اساس شرایط روز، بخشی از سخنان او را گلچین و منتشر می‌کند که بعضی از آنها در این مدت باعث ناراحتی و حتی عصبانیت شدید آیت‌الله هاشمی شده است؛ مثل ماجرای قهر رهبر انقلاب از آیت‌الله مصباح در قبل از انقلاب که کاملا بدون هماهنگی هاشمی و با اشکالاتی جدی منتشر شد. او بارها به دلیل انتشار مطالبی بدون هماهنگی با تشر و واکنش تند هاشمی و نزدیکانش مواجه شده و سه بار تا مرز اخراج پیش رفته است.»

  این سایت نهایتا اینگونه نتیجه‌گیری کرده بوده که «بنابر پیگیری از نزدیکان هاشمی، او از انتشار چنین مطالبی کاملا بی‌خبر است و هیچ یک از مطالب سایت و توئیتر با او چک نمی‌شود و به اصطلاح، روح هاشمی از مطالب «سایت هاشمی رفسنجانی» و توئیترش بی‌خبر است.»

پس از ناکام ماندن اعلام برائت دروغین این حساب توییتر از دفتر هاشمی، این حساب کاربری آن جمله را اصلاح کرد.

اکنون یکی از مشاوران هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت، از تعلیق حساب کاربری توئیتر هاشمی خبر می‌دهد. بنابراین خبر «حساب‌های توئیتر، اینستاگرام و تلگرامی که به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایجاد شده در اختیار دبیر سایت ایشان بوده و وی بدون هماهنگی با رئیس مجمع تشخیص اقدام به انتشار مطالب می‌کرده است.»

رجانیوز با بیان اینکه هاشمی باید از تاریخ درس عبرت بگیرد می‌افزاید: حاشیه‌های این ماجرا از اصل آن مهمتر است. ماجرای توئیت جنجالی هاشمی و نهیب صریح رهبر انقلاب «مشتی از خروار» بود که ثابت کرد هاشمی به عنوان یک شخصیت طراز اول نظام، نظارت و حتی خبری از آنچه رسانه‌های منسوب به او انجام می‌دهند ندارد. همسویی رسانه منسوب به هاشمی با دشمنان اولین باری نیست که اتفاق می‌افتد، بلکه این مسئله این بار چون مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب قرار گرفت تا این حد حاشیه‌ساز شد.

اظهارنظر هاشمی درباره اینکه «نقل این جمله برای من هم تازگی داشت و گفتم که اصل آن جمله را بیاورند» و تعلیق رسانه‌های هاشمی در شبکه‌های اجتماعی نشان از این دارد هاشمی ظاهرا خبری از آنچه به نام او و توسط تیم رسانه‌‌ای دفترش انجام می‌گیرد و گرفته ندارد. تضعیف توان موشکی نظام همسو با آمریکا این‌بار بود، اما بارها اقدامات این چنینی توسط آنها تکرار شده است.

از جمله اینکه به فاصله کوتاهی  پس از تمجید رهبر معظم انقلاب از آیات مصباح و یزدی و اینکه نبودن آنها در مجلس خبرگان مایه خسارت است، همین حساب کاربری توئیتر با انتشار عکسی از آیت‌الله مصباح و احمدی‌نژاد و با طعنه به تعبیر مطهری زمان که رهبر انقلاب درباره آیت‌الله مصباح فرموده‌اند نوشت: «شهید مطهری هرگز نردبان ترقی جریان انحرافی نشد.»

آمریکا: نمی‌گذاریم ایران در مبادلات خارجی از دلار استفاده کند

سخنگوی دولت آمریکا آب پاکی را روی دست ‌محافل خوش‌خیال ریخت و گفت: آمریکا قصد ندارد به ایران اجازه دهد در مبادلات خارجی خود از دلار استفاده کند.

به گزارش رویترز، مارک تونر گفته است: «دولت (باراک اوباما) برنامه‌ای نداشته و ندارد تا به ایران اجازه دهد تا به سیستم مالی آمریکا دسترسی داشته باشد.»

به گزارش رویترز، این در حالی است که روز جمعه باراک اوباما نیز تصریح کرده بود که قصد ندارد مجوزی برای دسترسی ایران به بازار مالی آمریکا صادر کند و بانک‌های خارجی که با ایران همکاری می‌کنند می‌بایست از طریق بانک‌های اروپایی مسئله خود را حل کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در حال حاضر بانک‌های آمریکایی حق ندارند با ایران معامله داشته باشند، بانک‌های خارجی نیز در عمل نمی‌توانند به دلار با ایران معامله کنند زیرا دلار آنها باید از سیستم مالی آمریکا عبور کند.

کریس بکمایر معاون هماهنگی تحریم‌های ایران در وزارت خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرد شرکت‌های خارجی برای پرهیز از تحریم شدن باید بتوانند نشان بدهند که جوانب احتیاط را در معامله با ایران رعایت کرده‌اند تا طرف معامله آنها به طور مثال یکی از نهادهایی نباشد که نامش در فهرست سیاه آمریکاست.

بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: ناظران می‌گویند که چنین تضمین‌هایی نگرانی بانک‌های خارجی را برطرف نخواهد کرد زیرا بانک‌های بزرگ هنوز خاطرات تلخی از پرداخت میلیاردها دلار جریمه نقدی به اتهام نقض تحریم‌های ایران دارند.

اخیراً برخی نشریات زنجیره‌ای از وعده آمریکا برای امکان استفاده ایران از دلار در مبادلات خارجی خبر داده‌اند.


اخبار ویژه روزنامه‌های 19 اسفند؛وطن امروز

رئیسی مشاور عالی رئیس قوه‌قضائیه شد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، دادستان سابق کل کشور که اخیرا با حکم رهبر حکیم انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شده بود، از سوی آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی به عنوان مشاور عالی رئیس قوه‌قضائیه منصوب شد.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه دادستان کل کشور گفت: از آقای رئیسی تقاضا کردم اتصال‌ خود را با دستگاه قضایی قطع نکند و به عنوان مشاور عالی بنده به ما کمک کند که ایشان هم پذیرفت.

عجب روح کثیفی دارد برجام

محمدجواد لاریجانی تحلیلگر ارشد مسائل راهبردی و دیپلمات باسابقه کشورمان در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: تحریم‌های لغو شده روی کاغذ برجام هم  عمدتاً محقق نخواهد شد و ما باید به فکر کار خود باشیم و زمان و فرصت‌ها را از دست ندهیم.

وی با بیان اینکه هر قدر مماشات کنیم میزان باج‌خواهی آنان بیشتر می‌شود زیرا معتقدند استیصال، ما را به برجام رساند و لذا برجام‌های دیگر هم با این روش دیر یا زود حاصل می‌شود، افزود: درحالی که «فهم نادرست از سیاست آمریکا و غرب» و «تصویر غیرواقعی از وضعیت» و «نادیده گرفتن توانمندی‌های ملی» با شعار «منافع ملی» ما را در این مسیر نافرجام قرار داده است و لاغیر.

 دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره نقض روح برجام، گفت: آمریکا می‌گوید ایران متن برجام را نقض نکرده ولی روح آن را نقض کرده؛ و قطعنامه 2231 را نقض کرد. اما روح آن چیست؟ اجتناب از هر عمل یا گفتاری که آمریکا و رژیم صهیونیستی را ناراحت می‌کند! عجب روح کثیفی دارد برجام! لاریجانی درباره اقدامات ایران در واکنش به بدعهدی طرف غربی گفت: باید طفره رفتن غرب را ساعت به ساعت و روز به روز به عنوان تخلفات از تعهدات ثبت و به دبیرکل گزارش دهیم و به آمریکا و دولت‌های اروپایی رسماً اعلام کنیم مثلاً تا 3 ماه دیگر اگر تعهدات خود را عملی نکنند برجام را یک سند «مرده و به گور شده» فرض خواهیم کرد.  

رقابت ۱۳۸ داوطلب انتخابات مجلس برای کسب ۶۹ کرسی

محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه وزارت کشور 2 تاریخ 27 فروردین و 10 اردیبهشت را برای برگزاری مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان پیشنهاد کرده بود و این شورا با تاریخ 10 اردیبهشت‌ماه موافقت کرده است، اظهار داشت: در مرحله اول انتخابات 221 نماینده از 207 حوزه انتخاب شدند و مرحله دوم انتخابات در 56 حوزه برای انتخاب 69 نماینده برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه «در جریان این انتخابات 138 نفر با هم رقابت می‌کنند و 15 هزار و 800 صندوق رأی در این انتخابات خواهیم داشت»، ادامه داد: انتخابات در مرحله دوم در 21 استان برگزار می‌شود و از نظر تهیه تعرفه و امکانات برای برگزاری انتخابات تدابیر و اقدامات لازم انجام شده است. مقیمی با ابراز اینکه «از صندوق‌هایی که برای انتخابات خبرگان استفاده شد برای این انتخابات استفاده خواهیم کرد» در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات در این مرحله به‌صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد یا نه، گفت: مرحله دوم انتخابات ‌مانند مرحله اول برگزار خواهد شد.

همان‌طور که اطلاع دارید شورای نگهبان ایراداتی را به سیستم ارائه‌شده برای برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی گرفته که این ایرادات همچنان باقی است و انتخابات در این مرحله ‌مانند مرحله اول برگزار خواهد شد.

نوبخت مذاکره محرمانه با آل‌سعود را تکذیب کرد

طی چند روز گذشته در محافل سیاسی کشور بحث گفت‌وگوهای محرمانه بین ایران و عربستان با وساطت کشور عمان مطرح بوده است. این موضوع در نشست خبری روز گذشته محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با خبرنگاران، یکی از سوالات خبرنگاران بود.

 نوبخت درباره مذاکرات محرمانه ایران و عربستان با وساطت عمان، گفت: در حال حاضر هیچ مذاکره رسمی یا محرمانه‌ای با عربستان نداریم. وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: برخی کشورهای همسایه تلاش می‌کنند درباره روابط ایران و عربستان وساطت کنند، اما مواضع جمهوری اسلامی ایران روشن است و اقداماتی بوده که از سوی عربستان رخ داده و باید اصلاح شود.


راز تعلیق سفر روحانی به اتریش/ مجوز روحانی برای تقطیع مصوبه احمدی‌نژاد/ برنامه جدید سعودی‌ها علیه حزب الله لبنان/ پرونده موشكي ايران روي ميز شوراي امنيتجمهوری اسلامی

هتاکی مجدد نشریه فرانسوی به مسلمانان

 نشریه فکاهی «شارلی ابدو» فرانسه هشت روز پس از انفجار‌های تروریستی در بروکسل که منجر به کشته‌شدن بیش از 30 تن شد، در شماره جدید خود بار دیگر دین اسلام و عقاید مسلمانان را مورد حمله قرار داد. شارلی ابدو با اشاره به حملات تروریستی بروکسل، این تهاجم را تنها گوشه‌ای از کوه یخ اسلام افراطی و مسلمانان خواند.

نویسنده هتاک این نشریه با متهم کردن جامعه اسلامی اروپا به همنوایی با تفکرات داعش و دست داشتن مسلمانان در انفجار‌های اخیر بروکسل و ایجاد ترس در جامعه اروپا، نوشته است: از نظر فلسفی دیگر جایی برای تحمل برقع و حجاب در اروپا باقی نمانده است. وی همچنین به دیگر اعتقادات و مبانی اسلامی نیز هجوم برده و عدم عرضه گوشت خوک توسط رستوران‌های اسلامی در اروپا را غیرقابل قبول دانسته است. در جای دیگر این مقاله، چهره اسلام در مقابل دیگر ادیان خشن جلوه داده شده است و به تطهیر و مظلوم نمایی ادیانی همچون مسیحیت، یهودیت و بودیسم پرداخته است.

ادعای مضحک مقامات آمریکایی درباره ایران

آمریکا ادعا کرد یک محموله سلاح از ایران را توقیف کرده که به احتمال زیاد برای حوثی‌های یمن بوده است. به گزارش رویترز، ارتش آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد دو کشتی نظامی نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس هند، یک محموله سلاح از ایران را توقیف و مصادره کردند که به احتمال زیاد مقصد آن حوثی‌های یمن بوده است.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا آمده است: این محموله سلاح مصادره شده توسط کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در هفته گذشته، در یک کشتی چوبی مخفی شده بود. این محموله سلاح شامل 1500 قبضه کلاشینکوف، 200 قبضه گلوله موشک و 21 قبضه سلاح 50 میلی متری است. این محموله سلاح هم‌اکنون در اختیار آمریکاست اما این کشتی و کادر آن آزاد شدند.

دستگیری یکی دیگر از اعضای شورای‌شهر تبریز

 دومین دستگیری از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز در شرایطی انجام می‌گیرد که موج انتقاد مردم در اماکن عمومی از خود در مورد رای‌دادن به عکس‌ها وطنز قلمداد کردن انتخابات بیشتر شده است.

در بسیاری از انتخابات با توجه به باورهای عمومی ناشی از اشتباهات گذشته در انتخابات، رای به افراد بدون در نظر گرفتن اصالت و شخصیت آنان منجر به ماجراهایی درشورا و شهرداری شده است که اکنون مدت‌هاست می‌توان افراد منتسب به اعضای شورای اسلامی را در سمت‌های مختلف شهرداری دید که بدون طی مدارج در مدت کوتاه به سمت‌های معاونت و حتی شهرداری مناطق رسیده و دیگر از صندلی‌های خود پایین نیامده‌اند. دیدگاه مثبت مردم در مقابله با فساد می‌تواند پشتوانه محکمی برای نظام قلمداد گردد.


اخبار ویژه روزنامه‌های 19 اسفند؛آرمان

دلنوشته يادگار امام براي چهلمين روز درگذشت آيت‌ا... خوانساري

در آستانه چهلمين روز رحلت آيت‌ا... العظمي محمدباقر خوانساري، يادگار گرامي امام در صفحه اينستاگرام خود دلنوشته‌اي را درباره ايشان منتشر كرد. آيت‌ا... سيد حسن خميني در اين متن مي‌نويسد: «شايد براى شما هم پيش آمده باشد، در ميان كساني كه هم سن و سال هستند برخى بسيار به يكديگر شباهت دارند به گونه‌اى كه از ديدن يكى، بى‌اختيار به ياد ديگرى مى‌افتيد.

 براى من مرحوم آيت‌ا... حاج سيد محمد باقر خوانسارى و پدر بزرگم آيت‌ا... سيد محمد باقر طباطبايى چنين بودند. از بى اقبالى من بود كه در دوران حيات پدر بزرگ با مرحوم خوانسارى آشنايى نداشتم ولى بعدها كه مورد محبت و لطف ايشان واقع شدم هرگاه خدمت ايشان می‌رسيدم، به‌طور اعجاب آورى «آقاجون» را در سيماى ايشان می‌ديدم.

جداى آنكه از صفا و صداقتى كم مانند و محبت و انسانيتى كم نظير برخوردار بودند، حتى نگاه‌ها و لبخند‌ها و تعجب‌ها و استفهام‌هايشان همانند هم بود. براى من يك نكته شيرين ديگر هم در اين ميان وجود داشت و آن رابطه فرزند ايشان برادرم حاج آقا كاظم خوانسارى با آن مرحوم بود كه مرا به ياد ارتباط خودم و مرحوم پدر بزرگ می‌انداخت. نگاه عاشقانه و به تمام معنى پدرانه آن مرحوم به آقا كاظم براى من يادآور نگاه‌های آقاجون بود و شوخى‌ها و مطايبات پسر با پدر، خاطره رابطه خودم و مرحوم طباطبايى را زنده می‌كرد.

 خدايشان بيامرزد كه درس آموختگان و تربيت‌شدگان فضايى پاك‌تر بودند و دعايشان را مثل قبل شامل حال ما كند. اين هفته چهلم مرحوم آيت‌ا... سيد محمد باقر خوانسارى است».

رونمايي ازدستاوردهاي جديد هسته‌اي

سخنگوي سازمان انرژي اتمي از رونمايي دستاوردهاي جديد هسته‌اي در حوزه‌هاي سوخت، ليزر، نيروگاه و سلامت در مراسم روز ملي فناوري هسته‌اي و فعاليتي جديد در يكي از مراكز هسته‌اي كشور خبرداد.

بهروز كمالوندي با بيان اينكه دستاوردهاي جديد هسته‌اي در حوزه‌هاي سوخت، ليزر، نيروگاهي و سلامت در مراسم روز ملي فناوري هسته‌اي رونمايي مي‌شود، اظهار داشت: در اين مراسم همچنين كار جديدي در يكي از مراكز هسته‌اي كشورمان آغاز خواهد شد.

وي ادامه داد: در اين مراسم كه با حضور مسئولان عاليرتبه، شخصيت‌ها و نخبگان برگزار مي‌شود، گزارشي از پيشرفت‌ها در عرصه‌هاي مختلف صنعت هسته‌اي ارائه مي‌شود. ۲۰ فروردين در تقويم رسمي كشور به نام روز ملي فناوري هسته‌اي ناميده شده است. امسال به علت مصادف شدن اين روز با جمعه، مراسم ويژه رونمايي از دستاوردهاي هسته‌اي پنجشنبه برگزار خواهد شد.

مجوز بانك مسقط براي‌حضور در ايران

بانك مسقط كه بزرگ‌ترين وام‌دهنده عمان است در يك اظهارنامه بورس اعلام كرد همه مجوزهاي رگولاتوري براي گشايش دفتر در ايران را دريافت كرده است. بانك مسقط اعلام كرد در حال ثبت دفتر نمايندگي بوده و انتظار دارد اين دفتر در سال ۲۰۱۶ افتتاح شود. بر اساس گزارش رويترز، اين بانك در ۲۵ فوريه اعلام كرده است كه قصد دارد يك دفتر در ايران داير كند.

هيات‌مديره بانك مركزي عمان در نشست هفته گذشته با گشايش دفتر نمايندگي بانك مسقط در ايران موافقت كردند. اين بانك از نظر ارزش بازار بزرگ‌ترين بانك عمان به شمار مي‌رود. به نظر مي‌رسد بانك مسقط يكي از نخستين موسسات مالي خارجي است كه پس از اجرايي شدن توافق هسته‌اي و برچيده شدن تحريم‌هاي غربي عليه تهران، در ايران حضور پيدا مي‌كنند.

رئيسي مشاورعالي رئيس قوه قضائيه شد

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي با حكم آيت‌ا...صادق آملي لاريجاني به عنوان مشاور عالي رئيس قوه‌قضائيه منصوب شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي دادستان اسبق كل كشور كه اخيرا با حكم رهبر انقلاب به توليت آستان قدس رضوي منصوب شده بود، از سوي آيت‌ا... آملي لاريجاني به عنوان مشاور عالي رئيس قوه قضائيه منصوب شد. آيت‌ا... آملي لاريجاني در مراسم توديع و معارفه دادستان كل كشور گفت: از آقاي رئيسي تقاضا كردم اتصال‌ خود را با دستگاه قضائي قطع نكنند و به عنوان مشاور عالي بنده به ما كمك كنند كه ايشان هم پذيرفت.

واكنش مولاوردي به شكايت از او

معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: از طرف دادگستري سيستان و بلوچستان شكايتي مبني بر سخنراني اخير بنده در اين استان صورت گرفته كه از طريق معاونت حقوقي در حال پيگيري براي ارائه دفاعيه در اين باره هستيم.

 شهين‌دخت مولاوردي با اشاره به اينكه تقارن فرخنده ميلاد حضرت زهرا (س) در آغاز و پايان سال جاري براي كشور و مردم متبرك است، اظهار داشت: استفاده از ظرفيت عظيم و ويژه بانوان در راستاي تحقق سياست‌هاي كلي نظام و اقتصاد مقاومتي بايد در دستور كار قرار گيرد.

وي با بيان اينكه برگزاري اين قبيل از همايش‌ها سبب بروز و به ظهور گذاشتن توانمندي بانوان جامعه در بخش‌هاي مختلف مي‌شود، افزود: به‌طور قطع به منصه ظهور گذاشتن توانمندي‌هاي ناشناخته زنان سبب بهبود و پيشبرد اهداف عالي كشور مي‌شود.

تذكر ۱۸ نماينده به رئيس‌جمهور

۱۸ تن از نمايندگان مجلس در تذكري به روحاني تاكيد كردند: با توجه به اعمال تحريم‌هاي جديد، نقض مكرر برجام و كارشكني در مبادلات مالي و بانكي دلسوزان نظام منتظر عكس‌العمل صريح و بازدارنده دولت هستند.

ابراهيم كارخانه‌اي نماينده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با تسنيم، از تذكر ۱۸ تن از نمايندگان مجلس به رئيس‌جمهور، براي اقدام جدي دولت در برابر اعمال تحريم‌هاي جديد و نقض مكرر برجام توسط آمريكا خبر داد.

تحويل اس ۳۰۰ به ايران

شبكه تلويزيوني العربيه اعلام كرد روسيه در روزهاي آينده سامانه موشكي اس ۳۰۰ را به ايران تحويل خواهد داد. شبكه تلويزيوني العربيه لحظاتي پيش در خبري فوري به نقل از خبرگزاري اينترفاكس گزارش داد روسيه در روزهاي آينده سامانه‌هاي موشكي اس سيصد را به ايران تحويل خواهد داد.


راز تعلیق سفر روحانی به اتریش/ مجوز روحانی برای تقطیع مصوبه احمدی‌نژاد/ برنامه جدید سعودی‌ها علیه حزب الله لبنان/ پرونده موشكي ايران روي ميز شوراي امنيتشرق

وزير اطلاعات: برخی دوستان درباره برجام کم‌لطفی می‌کنند

ایلنا: وزیر اطلاعات در جریان سفر به استان خوزستان گفت: «برجام فشار‌ها را از جمهوری اسلامی ایران برداشت و ایران‌هراسی را که سال‌ها قدرت‌های جهانی روی آن کار کرده بودند، خنثی کرد؛ اما برخی دوستان درباره دستاوردهای برجام کم‌لطفی کرده و طوری عنوان می‌کنند که گویی برجام هیچ دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران نداشته است.

وزیر اطلاعات افزود: «اگر توافق هسته‌ای حاصل نمی‌شد، صادرات نفت خام ایران به‌طور قطع متوقف می‌شد و فشار‌ها نیز شدید‌تر می‌شد. برخی گشایش‌ها درخصوص رفع تحریم‌ها زمان‌بر است ولی بااین‌حال مسئولان کشور تا تحقق کامل تعهدات طرف مقابل همه تلاش خود را صرف خواهند کرد. او گفت: با وجود توطئه‌ها، مشکلات و فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه، دولت همه تلاش خود را برای رفع مشکلات به‌کار بست هرچند آن‌طور که شایسته این ملت بزرگ بود اهداف مورد نظر محقق نشد و خدمت بیشتر توسط دولت سلب شد.

صالحي: احمدي‌نژاد مخالف عراقچي بود

باشگاه خبرنگاران جوان: علي‌اكبر صالحي گفت: احمدی‌نژاد مخالف عراقچی بود اما من اصرار کردم. او با يادآوري خاطره‌اي گفت: زمانی که من دوران نقاهتم را می‌گذراندم دکتر ظریف از ژنو زنگ زد و به‌خاطر مسائلی صدایم درنمی‌آمد و از ژنو زنگ زدند و گفتند که باید با کری و مونیز تلفنی مذاکره کنید زمانی که با کری شروع به صحبت کردم، وزیرخارجه آمریکا به من گفت خودت را به دردسر نینداز و گوش کن ببین ما چه می‌گوییم و بعد با حوصله پاسخ بده.

 پس از ٥٠ دقیقه مکالمه زمانی که صبح پایگاه‌های خبری را چک می‌کردم متوجه شدم کری هم پایش شکسته و نتوانسته خوب دوچرخه‌سواری کند و پس از دور بعدی مذاکرات من با یک هیکل نحیف رفتم و کری هم با پای شکسته!

تأیید شهادت احسان میرسیار رزمنده مدافع حرم در سوریه

بسیج‌نیوز: سیداحسان میرسیار، از نیروهای صابرین سپاه حضرت محمد رسول‌الله تهران بزرگ در بهمن‌ماه ٩٤ در درگیری‌های مستشاری در سوریه مفقودالاثر شده بود. پس از این واقعه تصور می‌شد که وی به اسارت نیروهای تکفیری درآمده است.

بعد از بررسی‌ها شهادت وی تأیید شده اما اکنون پیکر او در دسترس نیست و تصور می‌شود که نیروهای تکفیری پیکر این شهید را منتقل کرده‌اند. او از بسیجیان پایگاه حضرت حر زیباشهر قرچک بوده است و در کارنامه خود مبارزه با «پژاک» را نیز دارد. شهید سید احسان میرسیار در ٢١ بهمن‌ماه سال  ١٣٩٤ در درگیری مستشاری با نیروهای تکفیری در سوریه به شهادت رسیده است.

جان کری: ایران شایسته بهره‌مندی از توافق هسته‌ای است

ایسنا: جان کری وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با بیان اینکه توافق هسته‌ای ایران با ایالات متحده از قدرت هسته‌ای‌شدن ایران جلوگیری کرده به دفاع از این توافق پرداخت. به گزارش آسوشیتدپرس، کری با تأکید بر وجود انتقادات شدید از توافق هسته‌ای در گفت‌وگو با شبکه ‌ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: ایران نمی‌تواند خطرناک‌تر از گذشته باشد. او با بیان اینکه حتی در ایران نیز مباحث شدیدی نسبت به اینکه آیا تهران باید توسعه برنامه موشکی را بر مذاکره ترجیح دهد وجود دارد، گفت: فکر می‌کنم شما شاهد این هستید که بین میانه‌روها و تندروها بر سر مسیر آینده ایران تنش وجود دارد.

جان کری اضافه کرد لازم است ایران تصمیم روشنی درباره نقشی که قصد دارد در منطقه و جهان ایفا کند، بگیرد. او همچنین درباره احتمال تخلف ایران از توافق هسته‌ای گفت: اگر آنها تخلف کنند ما متوجه خواهیم شد. کری در پاسخ به این پرسش که آیا ایمان دارید و مطمئن هستید که آنها (ایرانیان) تا ٢٠ سال آینده به توافق هسته‌ای عمل می‌کنند؟ گفت: من ایمان دارم که ما دقیقا می‌دانیم که آنها در طول این دوره زمانی چه کاری انجام می‌دهند و اگر آنها تصمیم بگیرند که تقلب کنند ما متوجه آن خواهیم شد و گزینه‌های زیادی در دسترس ماست؛ این چیزی است که من به آن کاملا ایمان دارم. وزیر خارجه ایالات متحده گفت: ایران شایسته بهره‌مندی از توافق هسته‌ای به‌دست‌آمده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    منتظر دریافت اس 300 هستیم
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    آمریکا به این راحتی ها با دشمن خودش کنار نمیاد...
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    با آل سعود جدید با زبان زور باید صحبت کرد
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    همچنان
  • معین ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    آمریکا از یه طرف تحریمهای بانکی رو ور میداره از یه طرف بانکهای اروپایی رو تهدید میکنه ب ایران کار نکنند!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس