بسیاری از کشورها توان پرداخت هزینه خرید سلاح‌های جدید را ندارند اما راه‌های مبتکرانه‌ای را برای ارتقاء پلتفورم‌های زرهی سابق خود در پیش گرفته‌اند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در جریان سالهای جنگ سرد تعداد زیادی از تانک ها و نفربرها توسط کشورهای مختلف خصوصا ایالات متحده آمریکا و شوروی سابق طراحی و در تعداد بالا ساخته شد اما با گذشت زمان و خصوصا پایان یافتن جنگ سرد، میزان قابل توجهی از این تانک ها و زره پوش ها در کشورهای مختلف همچنان در خدمت باقی ماندند.

در سالهای اخیر و با توجه به تغییر تهدیدات برای اکثر کشورهای جهان، نسل جدیدی از جنگ افزارهای زرهی وارد کارزار شده اند اما در عین حال بسیاری از کشورهای دنیا که توان پرداخت هزینه خرید سلاح های جدید را ندارند، راه جدیدی را پیش گرفته و به ارتقاء پلتفورم های زرهی سابق خود برای نیروهای مسلح خودشان و همچنین بازار صادرات پرداختند که می تواند مصداق و نشانه ای از توجه اکثر کشورهای دنیا به موضوع مهم "عمردهی انقلاب" به تجهیزات خود باشد. در این مطلب با برخی از این تجهیزات مدرنیزه شده آشنا می شویم.

Marder CCV/Evolution

ارتش آلمان غربی در سالهای جنگ سرد زره پوشی به نام Marder را برای نیروهای مسلح خود سفارش داده و آن را به خدمت گرفت. این خودروی رزمی در دهه 1960 میلادی وارد خدمت ارتش آلمان شده و در سالهای اخیر در حال تعویض با زرهپوش پوما می باشد. در عین حال شرکت سازنده زره پوش Marder برای شرکت در مناقصه ای به منظور تهیه خودروی های رزمی پیاده نظام سنگین برای ارتش کانادا، نمونه Marder CCV/Evolution را توسعه داده و عرضه کرد.    

آشنایی با پنج زره پوش قدیمی آماده برای نبردهای جدید+عکس(آماده )

آشنایی با پنج زره پوش قدیمی آماده برای نبردهای جدید+عکس(آماده نیست)
 
خودروی جدید از نظر مسائل حفاظتی ارتقاء پیدا کرده و می تواند در برابر اصابت مستقیم سلاح هایی مثل گلوله 14.5 میلی متری ضد زره، راکت های سری RPG و حتی توان مقاومت در برابر بسته های انفجاری و مین هایی با 8 کیلو TNT را نیز دارد. به نسبت مدل قبلی زره پوش جدید با افزایش وزنی در حدود 3 به وزنی در حدود 38 تن رسیده است.

در بحث تسلیحات این خودرو رزمی می تواند به یک تیربار 12.7 میلی متری یا یک توپ 30 میلی متری به همراه یک تیربار 7.62 میلی متری مجهز شود. این زره پوش توان حمل 3 نفر خدمه و 7 نفر سرباز را دارد.

Marder ارتقاء یافته از یک دستگاه موتور دیزل به قدرت 680 اسب بخار نیرو می گیرد که سرعتی در حدود 70 کیلومتر بر ساعت و بردی در حدود 500 کیلومتر را در اختیار آن قرار می دهد. این زره پوش در نهایت به کانادا صادر نشد اما در حال حاضر آلمان این نمونه را به کشورهایی که خواهان یک نفربر پیشرفته با قیمتی مناسب هستند پیشنهاد می کند.

زره پوش سنگین تمساح

کشور اردن از جمله کاربران تانک های انگلیسی سنچورین به حساب می آید. این تانک قدیمی انگلیسی سالهاست که در اکثر کشورهای جهان از خدمت خارج شده است اما در دفتر طراحی و توسعه ملک عبدالله دوم با پروژه "تمساح"، عمر جدیدی به این تانک های انگلیسی قدیمی داد.

آشنایی با پنج زره پوش قدیمی آماده برای نبردهای جدید+عکس(آماده )

آشنایی با پنج زره پوش قدیمی آماده برای نبردهای جدید+عکس(آماده نیست)

در این طرح اردنی ها توپ و برجک تانک مورد نظر را حذف کرده و موتور را نیز به بخش جلویی انتقال دادند و در بخش عقبی مکانی را برای انتقال نیروی پیاده تعبیه کردند. تمساح با استفاده از بدنه یک تانک قدیمی تبدیل به یک زره پوش سنگین مدرن شده است. این خودرو دارای دو نفر خدمه بوده و می تواند تا 10 سرباز را با خود حمل کند. ورود و خروج نیروهای از پشت این زره پوش انجام می شود.

این رزه پوش 35 تنی با زره های اضافی پوشیده شده و سازندگان آن ادعا می کنند که در بخش جلویی زره توان مقاومت در برابر گلوله های 120 میلی متری ضد تانک نیز وجود دارد. این خودرو به توپ 20 میلی متری، مسلسل 7.62 میلی متری و همچنین موشک ضد زره Ingwe مسلح شده است.

این زره پوش از یک موتور به قدرت 750 اسب بخار نیرو گرفته و می تواند با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت تا فاصله 500 کیلومتری حرکت کند. هنوز سفارشی برای این زره پوش داده نشده است اما کارشناسان امور دفاعی، "تمساح" زره پوش اردنی ها را خودرویی با پتانسیلهای بالای رزمی می دانند.

BMPV-64

کشور اوکراین یکی از بزرگترین دارندگان میراث زرهی شوروی سابق به شمار می آید. تانک T-64 از جمله پیشرفته ترین تانک های جهان در زمان خود به شمار می آمد اما همانگونه که در ابتدا اشاره شد این تانک نیز بعد از گذشت سالها از ارزش های رزمی آن کاسته شده است.

در عین حال در سال 2005 میلادی اوکراینی ها طرح BMPV-64 را ارائه دادند که یک نفر بر سنگین بر اساس تانک T-64 است. مانند طرح تمساح در اردن سیستم پیشران به بخش جلویی منتقل شده و در بخش عقبی نیروهای پیاده قرار می گیرند.

آشنایی با پنج زره پوش قدیمی آماده برای نبردهای جدید+عکس(آماده )

آشنایی با پنج زره پوش قدیمی آماده برای نبردهای جدید+عکس(آماده نیست)

انواع زره کامپوزیت و زره های واکنش گر بر روی این زره پوش نصب شده است و اوکراینی ها اعلام کردند که سطح حفاظتی این نفربر در حد تانک های مدرن امروزی است. این زره پوش که 34.5 تن وزن دارد توان حمل 3 نفر خدمه و 12 نفر نیروی پیاده را دارد.

بر روی BMPV-64 یک دستگاه موتور دیزل به قدرت 700 اسب بخار نسب شده است که توان حرکت با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت تا فاصله 600 کیلومتری را برای این زره پوش تامین می کند. در بخش تسلیحات نیز این زره پوش به توپ 30 میلی متری و یک تیربار 7.62 میلی متری مجهز است. تاکنون سفارشی برای این زره پوش ثبت نشده است.

BVP-M2 SKCZ

این زره پوش در حقیقت یک نمایشگر تکنولوژی بر پایه خودروی زرهی BVP-M که خود یک کپی از BMP-2 روسی است به حساب می آید. این طرح توسط شرکت EXCALIBUR ARMY در جمهوری چک و کمک کشور اسلواکی انجام شده است. در این ارتقاء برجک قدیمی با یک سامانه کنترل از راه دور سلاح مجهز به توپ 30 میلی متری و تیربار 7.62 میلی متری نیز مسلح شده است. امکان نصب موشک ضد زره نیز بر روی این خودرو وجود دارد.

آشنایی با پنج زره پوش قدیمی آماده برای نبردهای جدید+عکس(آماده )

آشنایی با پنج زره پوش قدیمی آماده برای نبردهای جدید+عکس(آماده نیست)

این زره پوش 19 تنی توان حمل 3 نفر خدمه و 6 نیروی پیاده را داشته و دارای سطوح مختلف حفاظتی در برابر انفجار مین، بسته های انفجاری و اصابت گلوله است. BVP-M2 SKCZ توان تحمل انفجار 6 کیلوگرم مواد منفجره در زیر شنی های خود را دارد.

این زره پوش با یک موتور 408 اسب بخاری مجهز شده است و می تواند با سرعت 70 کیلومتر مسافت 550 کیلومتر را طی کند.

M113A2 Ultra Mechanised Igla

نیروی هوایی سنگاپور در اقدامی جالب نفربرهای آمریکایی M113 را با موشک های دوش پرتاب ایگلا ساخت روسیه ترکیب کرده و وارد خدمت کرده است. نفربرهای ام 113 از جمله زره پوش های قدیمی آمریکایی محسوب می شود. سنگاپوری ها با استفاده از این زره پوش و ترکیب آن با ایگلای روسی یک سامانه دفاع هوایی ارتفاع پایین را توسعه دادند.

آشنایی با پنج زره پوش قدیمی آماده برای نبردهای جدید+عکس(آماده )

آشنایی با پنج زره پوش قدیمی آماده برای نبردهای جدید+عکس(آماده نیست)

این سامانه با توجه به تحرک بالا می تواند در دفاع از اهداف ثابت و متحرک خصوصا پایگاه های هوایی به خوبی عمل کند. بر روی این نفربر 6 تیر موشک ضد هوایی ایگلای روسی سوار شده است. این موشک های ضد هوایی از هدایت فروسرخ بهره برده و قادرند با اهدافی در فاصله 5 کیلومتر و ارتفاع پروازی 3.5 کیلومتر درگیر شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    این حرفا چیه مومن؟ این کشورهایی که گفتی در کنار استفاده از تجهیزات نو و مدرن،ادوات قدیمی خودشون رو هم ارتقا دادن ( نه عمردهی!) نه اینکه کل ستون فقرات زرهی شون رو تانکها و نفربرای قدیمی تشکیل بده
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    نمی دونم چرا با دیدن بعضیاشون حس بدی بهم دست داد.
  • حسین ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    مهم ارتقا و جنگ افزار جدید هس نه تجدید عمر سازه به تنهایی!
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    "عمر دهی انقلابی" حرکته فوق العاده ای برای جبران نقاط ضعف مجموعه های مختلف من جمله زرهی هستش....نباید فک کنیم این عمل هدر کردن پول و وقت متخصصان است ، نه واقعاا نیست....
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    واقعا تو بحث خودروهای زرهی به طرز عجیبی ضعیف هستیم با توجه به جنگ های شهری و چریکی اینده سرمایه گزاری در این بخش بسیار مهم است
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    ما خونه مون یک فرغون داریم استفاده نمیشه .جون میده برای ارتقا و بالاش سامانه ضدهوایی ایگلای روسی میگذاریم و به همین راحتی متحرک میشه و ..............دیگر هم نیازی به س300 نیست .راحت هم استتار میشه .
  • مسعود ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    یعنی ایران عرضه ساخت اینارو هم نداره واقعا که!
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    توی جنگ چریکی فقط روی نفر سرمایه گزاری میکنند نه چیز دیگری
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    خوب بود مشرق
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    ما هم باید انواع تانکاها رو بسازیم
  • سید دکتر محمود ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    قط قاهر 313! مشکل در کابین خلبانش رفع نشده؟
  • محمد ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    تبدیل تانک ، با اون وزن و قدرت موتور ، به نفربر ، چی شود ؟ فردا کپی ایرانیش میاد بیرون . تبدیل نان بربری به لواش، بوسیله برشهای لیزری، نان بربری به لواش تبدیل می شود اینو گفتم کسی فردا روی فرغون توپ ۱۰۶ نزاره .
  • سعید ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    0 0
    مثل مغلطه ای که برای جنگنده چهل ساله کردی مشرق. اینها طراحیشان بر اساس مدل قدیمی است. ما برنه موتور و کلی چیز های دیگر را عوض نمیکنیم و صرفا بهینه میکنیم.
  • ناشناس ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    ایران هم از این کارها کرده شما خبر نداری، از جمله ارتقاهای متعددی که روی تانک هایی چون ام 47 واچیفتن انجام شده است ، برو کمی تحقیق کن، واقعاً که!!!!!
  • ناشناس ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    از کجا می دونی عوض نمی کنیم؟ نکنه گزارش دقیق فنی را خدمت جنابعالی برای تایید می آورندخخخخخخ
  • ناشناس ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    این حرفا چیه مومن؟ مگه ما از تجهیزات نو استفاده نمی کنیم؟ مگه سه نسل تانک ذوالفقار ساخته نشده؟ مگه قرار نیست تانک کرار رونمایی بشه؟ اونا که دیگه عمردهی انقلابی نشدند، در ضمن ما تحریم نظامی هم هستیم ، در اظهارنظرهای کارشناسی !!!! خودتون این مورد را هم مدنظر قرار بدید ومرتب تجهیزات نو ، تجهیزات نو نکنید.
  • ناشناس ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    دکتر!!! منتظرند شما نظرات فنی!!! خودتون را عرضه کنید تا دست بکار شوند.
  • ناشناس ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    شما اطلاعات خودت را ببر بالا ،ببین ایران با وجود تحریم ودست تنها بودن چه کارهای بزرگی در عرصه دفاعی انجام داده است، این کشورهایی که در بالا نام برده ، ادعا نشده خودشون به تنهایی صددرصد کاررا انجام دادند، خیلی از این کشورها از کمک های فنی کشورهای صاحب تکنولوژی در این عرصه استفاده می کنند، چیزی که به خاطر تحریم ، ایران به شدت دارای محدودیت است ولی با این حال کارهای بزرگی انجام داده که تعجب می کنم شما این قدر اطلاعاتت کمه که خبر نداری، بهت توصیه می کنم به آرشیو بخش دفاعی مشرق نیوز مراجعه کن.
  • ناشناس ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    کدام مغلطه؟!!!از نظر شما مرغ همسایه غازه، صاعقه هم طراحیش بر اساس جنگنده قدیمی اف 5 بود ولی امثال شما چه برخوردی کردید؟ من مطمئنم اگر این جنگنده صاعقه 1و2در کشورهای همسایه ساخته شده بود شماها چه به به وچه چه راه می انداختید بیا وببین، ولی چون در کشورخودتون با وجود تحریم شدید انجام شده ایراد بنی اسرائیلی می گیریدو اطلاعات غلط می دهید، تو از کجا می دونی موتور وچیزهای دیگر را عوض نمی کنیم وصرفاً بهینه می کنیم؟ فقط ادعا میکنی یا مدرک مستدل هم ارائه می دهی، طوری صحبت می کنی گویا در زمینه ساخت واورهال انواع هواپیما یا تانک متخصصی وبارها هواپیما ساخته ای یا تعمیرکرده ای که من مطمئنم قطعاً این گونه نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس