کد خبر 553740
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱

بیست وسه سال از شهادت مرتضی آوینی تصویرگر و روایتگر عشق می گذرد اما هنوز طنین صدای گرم او در برنامه روایت فتح جان را روحی تازه می بخشد.

به گزارش مشرق، شهید آوینی كه سال ها به تصویرگری از جنگ ایران و عراق پرداخت و خالق روایت های بسیاری از آن روزگار شد در سال 1372 به فیض شهادت نایل آمد.

بیستم فروردین ماه سالروز عروج عارفانه بزرگمرد عرصه هنر دفاع مقدس است، آوینی شهیدی كه تمام توان و هنر خودش را به خدمت گرفت تا روح ما را به روح شهدا كه در هستی غرق شده اند، پیوند زند.

شهید آوینی سال ها به تصویرگری از جنگ ایران و عراق پرداخت و خالق روایت های بسیاری از آن روزگار شد و در این راه به فیض شهادت نایل آمد.

مقام معظم رهبری درباره شهید آوینی گفتند سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی بود. شهید سید مرتضی آوینی نماد هنر و هنرمند انقلاب اسلامی بود .

سید مرتضی آوینی در شهریور 1326 هجری خورشیدی در شهر ری دیده به جهان گشود. وی از همان دوره نوجوانی علاقه وافر خود را به هنر نشان داد. سرودن شعر، نوشتن داستان و مقاله از جمله كارهای او در این برهه بود.

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را به دلیل شغل پدرش در شهرهای زنجان، كرمان و تهران به پایان رساند و پس از گذراندن خدمت سربازی در نیروی هوایی، با توجه به علاقه خود به هنر، در 1344 هجری خورشیدی رشته معماری دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را انتخاب و با پیروزی انقلاب اسلامی معماری را رها كرد و به فیلم سازی روی آورد.

آوینی اعتقاد داشت كه هر كسی فیلم می سازد، در واقع اندیشه و تراوشات درونی خود را به نوعی بیان می كند. وی نسبت به همه رویدادهای انقلاب، نظام و اسلام واكنش نشان می داد.
فعالیت های فرهنگی شهید مرتضی آوینی سبب شد تا موسسه فرهنگی روایت فتح با فرمان مقام معظم رهبری در 1370 هجری خورشیدی برای ساخت فیلم های مستند و سینمایی درباره دفاع مقدس تشكیل شود تا تهیه مجموعه روایت فتح نیز كه با پذیرش قطعنامه پس از جنگ تحمیلی قطع شده بود، ادامه پیدا كند.

شهید مرتضی آوینی آثار ارزشمندی را در زمینه ی دفاع مقدس از خویش برجای گذاشت. هنگامی كه جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران آغاز شد به خرمشهر، شهری كه هنوز خونین شهر نشده بود، پا گذاشت و نخستین فیلم مستند جنگی خود را به نام فتح خون ساخت و مجموعه حقیقت را پس از سقوط خرمشهر به تصویر كشید.

وی همزمان با تولید فیلم در زمان دفاع مقدس به نوشتن مقاله و فعالیت های مطبوعاتی نیز می پرداخت و با ماهنامه اعتصام ارگان انجمن اسلامی همكاری كرد و توانست مجموعه مقالاتی را درباره مبانی حاكمیت سیاسی در اسلام با الهام از تفكر سیاسی امام خمینی بنویسد.

مقالات اشك چشمه تكامل، تحقیقی در معنی صلوات، حج تمثیل سلوك جمعی بشر ، تمدن اسراف و تبذیر، بهشت زمینی، میمون برهنه، دیكتاتوری اقتصاد، از دیكتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی، نظام آموزش و آرمان توسعه یافتگی و ترقی یا تكامل؟ در مجموعه ای با عنوان توسعه و مبانی تمدن غرب به چاپ رسیده است.

شهید سیدمرتضی آوینی، تمام لحظه های عمر با بركت خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش ها و احكام اسلامی در قالب هنر صرف كرد و به حق در این راه خدمات ارزنده كم نظیری را در عرصه های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت.

سالروز شهادت این هنرمند فرزانه، به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامیده شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس