کد خبر 553332
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵

«مرد نمکی» از ایران به عنوان برترین اثر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه نهج در کربلا برگزیده شد. کارگردان این فیلم هنگام دریافت جایزه خود گفت: مرد نمکی تاکنون 30 جایزه دریافت کرده اما جشنواره کربلا بهترین جایزه عمر من است.

به گزارش مشرق، دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «نهج» شب گذشته (سه‌شنبه فروردین) با معرفی نفرات برگزیده به کار خود خاتمه داد.

در مراسم پایانی که به همت شبکه تلویزیونی کربلا و تحت اشراف عتبه مقدس حسینی(ع) برگزار شد، سیدحیدر جلوخان رئیس شبکه،‌ عقیل الطریحی استاندار کربلا، میرمسعود حسینیان سرکنسول جمهوری‌اسلامی ایران در کربلا و جمعی از هنرمندان و فیلمسازان حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، کلیپی درباره فعالیت‌های شبکه کربلا پخش شد، سپس رئیس این شبکه در سخنانی گفت: ما شما را به اینجا دعوت کردیم که هم تمدن خودمان را به شما بشناسانیم و هم با فرهنگ شما آشنا شویم.

در ادامه حسنین الهانی مدیر جشنواره ضمن قدردانی از عتبه مقدس حسینی بابت همکاری در برگزاری جشنواره، از شرکت‌کنندگان برای حضور در این جشنواره تشکر کرد.

محمود العباس از هنرمندان پیشکسوت عراقی نیز در این این مراسم آروز کرد این جشنواره مستدام باشد و دوره‌‌های سوم و چهارم آن نیز برگزار شود. سپس حکمت البیضانی رئیس هیأت داوران جشنواره،‌ بیانیه پایانی این هیأت را قرائت و طی آن تأکید کرد: ما 42 فیلم اعم از داستانی، مستند و انیمیشن را مشاهده کردیم و برای مشارکت‌کنندگان آروزی موفقیت و ساخت آثار ماندگار داریم.

تقدیر از محمود العباس بازیگر پیشکسوت عراق بخش بعدی مراسم بود که او جایزه خود را به «رعد مشدد» کارگردان سینمای عراق تقدیم کرد. خانم «ابتسام فرید» بازیگر و دوبلور پیشکسوت عراقی نیز تقدیر شد. وی پس از دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم که دراین شهر مقدس و در برنامه‌ای تقدیر می‌شوم که در راستای اهداف حسینی است.

 اهدای پرچم متبرک حرم‌حسینی(ع) به مجید مجیدی

 تقدیر از مجید مجیدی کارگردان فیلم فاخر «محمد رسول‌الله» که صبح روز اختتامیه اکران شده بود، بخش دیگری از مراسم بود. جایزه مجیدی را مهدی نیرومند نماینده وی از دفتر نور تابان دریافت کرد. رئیس جشنواره ضمن تمجید از فیلم محمد رسول‌الله(ص) گفت: از آقای مجیدی درخواست می‌کنم در صورت امکان برای اکران این فیلم در کربلای معلی همکاری کنند و به عنوان پیش‌پرداخت، پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) را به ایشان تقدیم می‌کنم.

در ادامه، غسان کارگردان سوری و اعضای هیأت انتخاب تقدیر شدند. همچنین هیأت داوران شامل امیر اباظه از مصر، حکمت بیضانی از عراق، خالد زدجالی از عمان، سمیر قسیمی از الجزایر و مجتبی راعی از ایران، مورد تقدیر قرار گرفتند و شمش نقره به وزن 100 گرم به آن‌ها اهدا شد.

فیلم «انه الأمس» (همینک امشب)‌ از عراق جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد و فیلم «قاری» (گاری) محمد سلمان از عربستان سعودی برگزیده هیأت داوران شد.

  اما در بخش اصلی یعنی بهترین فیلم‌ها، «مرد نمکی» به کارگردانی سیدسجاد موسوی از ایران به عنوان برترین فیلم جشنواره «نهج»‌ جایزه نخست شامل لوح تقدیر و شمش یکصد گرمی طلای 21 عیار را از آن خود کرد. این فیلم داستان فیلمسازی به نام دکتر سعید آرام است که دچار افسردگی شده و پس از تغییر رویه در زندگی، به همراه دختربچه‌اش در یک معدن نمک روزگار می‌گذراند. یک روز بسته‌ای برای او می‌آورند که حاوی تندیس جایزه اسکار است...

موسوی که متولد زنجان و 26 ساله است، پس از دریافت جایزه خود گفت: مرد نمکی قبل از این جایزه، حدود 30 جایزه جهانی گرفته و بعد از اینجا نیز ان‌شاءالله برای دریافت جایزه یونیکا به لندن و سپس به جشنواره زاید بن نهیان ابوظبی می‌روم، ولی باید بگویم این نسختین بار است که به کربلا می‌آیم و وقتی دیدم دعوتنامه از خود آستان امام حسین(ع) ارسال شده، همان موقع جایزه‌‌ام را گرفتم. این مهم‌ترین جایزه عمر من است.

«أم امیرة» از مصر ساخته ناجی اسماعیل جایزه دوم را دریافت کرد و فیلم «صقور فی سماء الکنانه» (عقاب‌ها در آسمان مصر) ساخته حسام عباس الربیعی از عراق نیز حائز رتبه سوم شد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس