رئیس کمیسیون اصل نود مجلس: از 15 موردی که به عنوان زمین خواری در استان تهران گزارش شد حدود 6 مورد تغییر کاربری در آن غیرضروری بود که تعدادی از آنها به دستگاه قضایی ارسال و گزارش آن تا یک ماه آینده منتشر خواهد شد.

گروه فیلم و صوت مشرق، محمد علی پور مختار باحضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود دستگاه های نظارتی و متولیان امر ، زمین خواری اتفاق می افتد، افزود: در برخی اوقات برخی عوامل دستگاه ها و مسئولان در این زمینه نفع دارند و باید دستگاه ها و مسئولان بالاتر در این باره اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه مجلس وظیفه اجرایی ندارد و بیشتر جنبه نظارتی و حساس کردن مسئولان را دارد ، گفت:  هر تخلفی در حوزه دستگاه ها اتفاق بیفتد همان دستگاه مسئول آن تخلف است.

{$sepehr_media_1456979_400_300}
دانلود

در ادامه معاون نظارت بر امور زیر بنایی و معاونت توسعه روستایی گفت : بر اساس تعاریف قانونی روستا، 38 هزار 266 روستا مطابق با سرشماری سال 1390 در سطح کشور داریم.

نعمت الله رضایی افزود: بر اساس تعریف قانونی اگر مکانی کمتر از 20 خانوار داشته باشد، روستا محسوب نمی شود بلکه آبادی نامیده می شود .

وی ادامه داد: 61هزار و 748 آبادی داریم که 38 و 266 تای آن روستاست .

رضایی گفت : روستاهای بالای 20 خانوار می توانند دهیار داشته باشند و طرح هادی دارند. قوانین لازم وجود دارد و دستگاه قضایی باید با متخلفان برخورد کن .

در ادامه محمد شیوایی کجوری وکیل دادگستری در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت : جرمی با عنوان "زمین خواری" در قانون، جرم انگاری نشده است. نقص قانونی در زمینه ضمانت اجراهای قانونی و مجازات ها وجود دارد و تناسب میان جرم و مجازات در این زمینه رعایت نشده است .

شیوایی گفت : براساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات ،یک ماه تا یک سال حبس بطور عام برای زمین خواری، مجازات تعیین شده است .

وی افزود : شاید عنوان "تصرف عدوانی در اراضی ملی و دولتی" عنوان مناسب تری به جای "زمین خواری" باشد .

شیوایی با بیان اینکه  زمین خواری ، تضییع حقوق ملی و مغایر با حقوق بشر است ادامه داد : وضع قانون خاص با در نظر گرفتن ضمانت اجرای قوی و مجازات متناسب برای این نوع اقدامات یکی از این راهکارهاست  .

وی با اشاره به اینکه  گسترش روستاها باید اصولی و استاندارد باشدافزود: قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب سال 1374 تعیین تکلیف و از تغییر کاربری جلوگیری کرده است .

شیوایی با بیان اینکه سازمان های نظارتی باید نظارت جدی داشته باشندگفت : برای وضع قانون بهتر است با جامعه حقوقی و نهادهای تخصصی حقوقی به ویژه کانون وکلای دادگستری مشورت شود زیرا آنها علاوه بر متخصص بودن، مشورت فراجناحی می دهند.

در ادامه پور مختار گفت : قانون فعلی هم اگر به درستی اجرا شود ، بازدارنده است .

معاون نظارت بر امور زیر بنایی و معاونت توسعه روستایی هم گفت : قاعده مشخصی برای آبادی های زیر 20 خانوار در زمینه ساخت و سازها وجود ندارد و در این زمینه خلا وجود دارد .

رضایی افزود:  مشکل این است که مدیریت در روستاها به صورت نقطه ای است و در هر روستا یک مدیر به عنوان دهیار و همچنین شورا داریم اما در فاصله میان دو روستا مدیریت روستا وجود ندارد .

وی با بیان اینکه شورای بخش روستا داریم اما شورای دهستان نداریم  ادامه داد: اگر شورای دهستان داشتیم و مدیریت پهنه ای را این شورا انجام می داد در آن هنگام می توانستیم ، مدیریت منسجم و جامع داشته باشیم .

رضایی بر لزوم رفع خلا قانونی تاکید و اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه مدیریت پهنه ای بر روستاها پیش بینی شده است .

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی هم گفت : جهاد کشاورزی وظیفه نظارت بر محدود خارج از طرح هادی روستا را بر عهده دارد .

پورمختار گفت: تخلفات گسترده ای  در حدود 40 تا 50 هکتار در روستای "ونان" قم در حال انجام است که لازم است مسئولان مربوط به آن رسیدگی کنند.

در ادامه رضایی گفت :  لایحه "رسیدگی به تخلفات ساختمانی خارج از محدوده و حریم شهرها " و "لایحه جامع دهیاری ها" در دولت در دست بررسی است که در صورت تصویب در مجلس بخشی از مشکل مدیریتی را حل خواهد کرد .

برای دیدن اخبار صوتی و تصویری مشرق روی تلفن همراه خود اینجا کلیلک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس