کد خبر 553094
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱

"عمار حکیم" رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، "طرحِ ملی اصلاحات برای نجات اوضاع کشور" را به "سلیم الجبوری" رئیس پارلمان عراق، تحویل داد. این طرح در کنار واکنشهای داخلی با استقبال سفیر ایران و همچنین نماینده رئیس جمهور آمریکا همراه شد.

به گزارش مشرق، دفتر عمار حکیم با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: رئیس مجلس اعلای اسلامی، در دفتر خود در بغداد، با سلیم الجبوری رئیس پارلمان و شماری از سران "اتحاد نیروها" دیدار و اوضاع سیاسی کشور اعم از اصلاحات و تغییر در کابینه را بررسی کرد.

به نوشتۀ وبگاه شبکه السومریه، حکیم در این دیدار طرح ملی اصلاحات برای نجات اوضاع کشور را به الجبوری تحویل داد و گفت: این طرح، شامل نقشۀ راهی با دو روند جهت تشکیل کابینه تکنوکرات به منظور برون رفت کشور از بحران است تا زمینه خروج از بن بست کنونی سیاسی فراهم و در عین حال، پایه های فرایند سیاسی حفظ شود و میان نیروهای مختلف سیاسی همکاری و هماهنگی شکل گیرد.

* روند نخست

بر اساس اعلام دفترِ حکیم، مسیر اولِ این طرح، بر اساس ادارۀ واقع گرایانۀ اوضاع کنونی استوار است. بر پایه این روند، برای تعامل واقع گرایانه با اوضاع، باید شرایط حاکم را عاقلانه مصون سازی و اولویت بندی کرد و مسیرِ تشکیل کابینه تکنوکرات را ادامه داد و جناح های شرکت کننده در دولت تکنوکرات این حق را داشته باشند که از جانب خود، نامزدی تکنوکرات معرفی کنند صرفنظر از این که این شخص مستقل باشد یا سیاستمدار، باید ویژگی های لازم برای تصدی پستی که در نظر گرفته می شود را دارا باشد؛ ویژگی هایی که نخست وزیر آن ها را تعیین می کند. البته نخست وزیر باید این اختیار را داشته باشد که بتواند حرف آخر را درباره نامزدها بزند.

در بیانیۀ دفتر حکیم همچنین آمده است: روندِ اولِ طرح ملی اصلاحات، به وزیرانِ انتخاب شده برای کابینه هم پرداخته و در آن تاکید شده است که نخست وزیر، باید علاوه بر اعضای کابینه، بابِ نامزدی را برای تصدی ریاست کمیته های مستقل و دفاتر دیپلماسی و فرماندهان نظامی بدون هرگونه استثنایی باز کند. آن گاه پروندۀ انتصاب های نیابتی را در همه سازمان های دولتی ببندد. نخست وزیر همچنین باید بتواند آزادانه و به دور از سهمیه بندی های سیاسی و توافقی تصمیم گیری کند و برای همه پست های دولتی و رتبه های ویژه، بر اساس سیاست های قانون اساسی تصمیم گیری کند، ضمن این که باید تعادل ملی را نیز حفظ کند.

در این طرح، بر ضرورت تمرکز به 6 قانون مشخص بسیار مهم از نظر ملی، اقتصادی، اجتماعی، توسعه و سیاسی تأکید شده است، تا در مدت زمان مشخصی این قوانین در مجلس تصویب شود. همچنین 90 روز برای اجرای بخش اول نقشه راه از نیمه ماه جاری میلادی (آوریل) مهلت داده شود و در نیمه‌های ژوئیه ارزیابی بررسی میزان پایبندی همه طرفها به مسؤولیتهایی که بر عهده آنها گذاشته شده است، صورت گیرد.
بر اساس بیانیه دفتر حکیم، در این طرح درخواست شده است که کمیته‌ای تخصصی متشکل از کارشناسان برای کمک به نخست وزیر در ارزیابی نامزدهای پستهای دولتی مختلف تشکیل شود و این کارشناسان نماینده گروه های سیاسی مختلف باشند تا از دولت تکنوکرات حمایت کنند. اعضای این کمیته این افراد باشند: 4 نفر از اعضای این کمیته از ائتلاف ملی، 2 نفر از ائتلاف کردستان، 2 نفر از ائتلاف نیروهای ملی، یک نفر از ائتلاف القوی، یک نفر فهرست الوطنیه، دو نفر نماینده نخست وزیر.
بر اساس این بیانیه، همه گروه های شرکت کننده در دولت باید جزئیات این نقشه راه و برنامه دولت را امضا کنند و به آن پایبند باشند. در این طرح بر اهمیت تشکیل شورای امنیت ملی به عنوان یک شورای مشورتی راهبردی متشکل از گروه‌های سیاسی مهم عضو دولت و همچنین رؤسای سه قوه تأکید شده است. مقتدی صدر، عمار حکیم، مسعود بارزانی، ابراهیم جعفری، نوری مالکی، ایاد علاوی، هادی العامری، اسامه النجیفی، صالح المطلک، نیز از اعضای این شورا باشند.

* روند دوم
اما روند دوم این طرح، در صورت اجرایی نشدن روند اول در پیش گرفته خواهد شد، به صورتیکه در آن با تغییر کابینه دولت، درخواست خواهد شد که دولتی تکنوکرات تشکیل شود که نخست وزیر هم شامل آن خواهد بود. در این روند، تلاش می شود تا اصل توازن در دولت رعایت شود و کابینه تکنوکرات باید طی مدت 30 روز با تکیه بر گامهای ارائه شده در روند نخست، تشکیل شود.

* استقبال سفیر ایران از طرح عمار حکیم
سایت فرات نیوز تأکید کرد که "حسن دانایی فر" سفیر ایران در بغداد با استقبال از طرح حکیم، آن را راه نجات برای همه عراقی ها جهت خروج از بحران سیاسی دانست.
مجلس اعلای عراق در بیانیه ای اعلام کرد که عمار حکیم در دیدار دانایی فر، روابط دو جانبه عراق و جمهوری اسلامی ایران و اوضاع منطقه را مورد بررسی قرار داد.

* دفتر نخست وزیر عراق: طرح العبادی همان است که به پارلمان ارائه شده است
"سعد الحدیثی" سخنگوی دفتر رسانه ای "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق هم دیروز اعلام کرد، طرح العبادی همان است که به پارلمان در خصوص وزرای تکنوکرات ارائه شده است، و نخست وزیر هیچ طرح دیگری را خارج از آن در پیش نخواهد گرفت.
الحدیثی افزود: مجلس حق دارد پس از بررسی این طرح با آن موافقت و یا مخالفت و یا تعدیل کند.
وی تأکید کرد: نخست وزیر هیچ طرحی را خارج از آنچه که به پارلمان ارائه کرده، در دستور کار قرار نمی دهد. 

* عضو ائتلاف دولت قانون: طرح حکیم مهم و مثبت است
در مقابل "عباس البیاتی" عضو ائتلاف دولت قانون طرح حکیم را مهم و مثبت دانست و تأکید کرد که این طرح تناقضی با اهداف نخست وزیر در تشکیل دولت ندارد.
وی افزود: مواضع دفتر العبادی در پاسخ به طرح حکیم نبود، بلکه پاسخی به اظهارات برخی نمایندگان بود.

* استقبال نماینده اوباما از طرح حکیم
از سوی دیگر، نماینده رئیس جمهوری آمریکا در دیدار عمار حکیم طرح وی را راه حلی دانست که باعث می شود همه طرفها برنده باشند، و دولت می تواند به وسیله آن به سوی اصلاحات فراگیر حرکت کند.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس