در حالی که بعد از برجام فشار بر برنامه موشکی ایران توسط غرب افزایش پیدا کرده، بررسی‌ها نشان می‌دهد مبالغی که آمریکا برای نگهداری و توسعه سامانه‌های موشکی خود و رژیم صهیونیستی هزینه‌ می‌کند، در حد کل بودجه دفاعی ایران است.

گروه جنگ نرم مشرق- بحث برنامه موشکی در جهان امروز مسئله‌ای است که به‌طور عمده در دو بخش موشک‌های تهاجمی و همچنین سامانه دفاع هوایی و ضدموشکی به مسیر خود ادامه می‌دهد. موشک‌های کروز و بالستیک و همچنین سامانه‌های مقابله با این موشک‌ها امروزه در برخی از کشورهای جهان وجود دارد. برای رسیدن به این سیستم به حجم بالایی از دانش، زمان و همچنین بودجه سنگینی نیاز است. این سامانه‌های تدافعی و تهاجمی هر کدام به اندازه خود نقش بسیار مهمی را در بحث‌هایی مثل بازدارندگی و حتی چانه‌زنی در مذاکرات سیاسی نصیب دارندگان آن می‌کند.

توان موشکی ایران نیز در راستای بازدارندگی و در استراتژی دفاعی تعریف می‌شود که این مسئله بارها از زبان مسئولان و فرماندهان نظامی بیان شده است؛ اما مسئله موشکی ایران پس از توافق هسته‌ای با گروه 1+5 و تصویب برجام توسط سازمان ملل، توسط آمریکایی‌ها به سطح اول اخبار و ادبیات رهبران غربی تبدیل شده به‌گونه‌ای که صحبت از برجامی جدید در جهت محدودیت توان موشکی ایران می‌کنند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی چقدر برای برنامه موشکی خود هزینه می‌کنند؟
توان موشکی ایران نیز در راستای بازدارندگی و در استراتژی دفاعی تعریف می‌شود که پس از برجام، توسط آمریکایی‌ها به سطح اول اخبار و ادبیات رهبران غربی تبدیل شده است

آمریکایی‌ها در حالی صحبت از محدودیت موشکی ایران در منطقه پر تلاطم و‌ جنگ‌زده غرب آسیا می‌کنند که هزینه‌هایی در حد کل بودجه دفاعی ایران (کمتر از 8 میلیارد دلار) برای موشک‌های‌ خود و سامانه‌های موشکی رژیم صهیونیستی خرج می‌کنند.

آمریکا در حال حاضر بزرگ‌ترین هزینه کننده در بخش نظامی در جهان به حساب آمده و بخش موشکی چه سامانه‌های آفندی و چه پدافندی این کشور در این بخش نیز هر ساله حجم زیادی از بودجه را به خود اختصاص می‌دهند. دانستن ارقام و اعداد کمک خوبی به روشن شدن مسئله می‌کند. این اعداد به‌طور عمده مربوط به هزینه خرید تعداد مختلفی از این سامانه‌ها و همچنین در مواردی مربوط به توسعه آنها است و البته تنها بخش کوچکی از زردخانه عظیمی موشکی آمریکا را در بر می‌گیرد.

آمریکا و رژیم صهیونیستی چقدر برای برنامه موشکی خود هزینه می‌کنند؟
آمریکا و رژیم صهیونیستی هرسال مبالغ بسیار گزافی در حد کل بودجه دفاعی ایران برای نگهداری و توسعه سامانه‌های موشکی خود هزینه می‌کنند

ابتدا با سامانه راداری و دفاع هوایی- موشکی ایجیس و موشک استاندارد 3 مخصوص نیروی دریایی آمریکا آغاز می‌کنیم؛ این دو سامانه در سال مالی 2012 بودجه‌ای بالغ بر 2 میلیارد و 247 میلیون دلار دریافت کردند. این رقم برای سال 2013 در حدود 2 میلیارد و 141 میلیون دلار، برای سال 2013 این مبلغ 2 میلیارد و 141 میلیون، برای سال 2014 حدود 2 میلیارد دلار، برای سال 2015 مبلغ 2 میلیارد و 100 میلیون دلار و برای سال 2016 مبلغ 1 میلیارد و 843 میلیون دلار است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی چقدر برای برنامه موشکی خود هزینه می‌کنند؟
بودجه آمریکا برای موشک استاندارد 3 در برای سال 2016 مبلغ 1 میلیارد و 843 میلیون دلار است

موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای ترایدنت مخصوص نیروی دریایی آمریکا که از زیردریایی‌های این کشور پرتاب می‌شود و مجهز به کلاهک اتمی هستند هم در این سال‌ها بودجه زیادی را به خود اختصاص دادند. ارقام مربوط به برنامه این موشک از سال 2012 الی 2016 به ترتیب از این قرار است: 1 میلیارد و 275 میلیون دلار، 1 میلیارد و 97 میلیون دلار، 1 میلیارد و 130 میلیون دلار، 1 میلیارد و 175 میلیون دلار و 1 میلیارد و 99 میلیون دلار.

برنامه بعدی مروبط به سامانه دفاع موشکی زمین پایه GMD است. ارقام مربوط به این برنامه از سال 2012 الی 2016 به این ترتیب است: 1 میلیارد و 143 میلیون دلار، 923 میلیون دلار، 1 میلیارد و 130 میلیون دلار، 1 میلیارد و 175 میلیون دلار و 1 میلیارد و 99 میلیون دلار.

سامانه دفاع موشکی و هوایی تاد، سامانه بعدی مورد بررسی است؛ ارقام مربوط به این برنامه از سال 2012 الی 2016 از این قرار است: 985 میلیون دلار، 684 میلیون دلار، 823 میلیون دلار، 725 میلیون دلار و 718 میلیون دلار.

آمریکا و رژیم صهیونیستی چقدر برای برنامه موشکی خود هزینه می‌کنند؟
بودجه آمریکا برای موشک سامانه دفاع موشکی و هوایی تاد در برای سال 2016 مبلغ 718 میلیون دلار است

دو سامانه بعدی،‌ موشک استاندارد 2 و استاندارد 6 نیروی دریایی آمریکا است؛ ارقام مربوط به این برنامه از سال 2012 الی 2016 عبارت است از: 419 میلیون دلار، 394 میلیون دلار، 361 میلیون دلار، 473 میلیون دلار و 565 میلیون دلار.

اطلاعات ارقام سامانه دیگر مربوط به سامانه موشکی پاتریوت 3 است که بیشتر در بحث دفاع موشکی فعالیت دارد. ارقام مربوط به بودجه این برنامه از سال 2012 الی 2016 از این قرار است: 730 میلیون دلار، 183 میلیون دلار، 360 میلیون دلار، 430 میلیون دلار و 526 میلیون دلار.

آمریکا  چقدر برای برنامه موشکی خودو رژیم صهیونیستی هزینه می‌کند؟
بودجه آمریکا برای سامانه موشکی پاتریوت 3 برای سال 2016 مبلغ 526 میلیون دلار است

برنامه موشک‌های Minuteman III که موشکی قاره‌پیما و بالستیک با سرجنگی اتمی بوده و متعلق به نیروی هوایی آمریکا است در سال‌های 2012 الی 2016 این مبالغ را جذب کرده است: 351 میلیون دلار، 341 میلیون دلار، 327 میلیون دلار، 298 میلیون دلار و 435 میلیون دلار.

آمریکا  چقدر برای برنامه موشکی خودو رژیم صهیونیستی هزینه می‌کند؟
موشک‌های Minuteman III که موشکی قاره‌پیما و بالستیک با سرجنگی اتمی بوده و متعلق به نیروی هوایی آمریکا است در سال 2016 مبلغ 435 میلیون دلار بودجه دریافت کرده است

در بخش دیگر رژیم صهیونیستی نیز با کمک‌های مالی و فنی آمریکایی‌ها در این سال‌ها در بخش دفاع موشکی بسیار فعال بودند؛ برای نمونه برای سال مالی 2017 میلادی وزارت دفاع آمریکا درخواست بودجه‌ای بالغ بر 146 میلیون دلار برای کمک به توسعه و تکمیل سامانه موشکی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را از کنگره این کشور کرده است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی چقدر برای برنامه موشکی خود هزینه می‌کنند؟
وزارت دفاع آمریکا برای سال مالی 2017 برای کمک به توسعه و تکمیل سامانه موشکی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی از کنگره این کشور درخواست بودجه‌ای بالغ بر 146 میلیون دلار کرده است

سامانه "فلاخن داوود" بخش دیگری از سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی است که بر اساس گمانه‌زنی‌ها برای تکمیل و پوشش کل سرزمین‌های اشغالی با آن به مبلغی در حدود 250 میلیون دلار نیاز دارد که البته 150 میلیون آن از طرف آمریکا تامین خواهد شد.

در برنامه موشک آرو 3 که مخصوص رهگیری موشک‌های قاره‌پیما در خارج از جو زمین طراحی شده نیز آمریکا تا کنون در مجموع 257 میلیون دلار به این رژیم کمک کرده است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی چقدر برای برنامه موشکی خود هزینه می‌کنند؟
آمریکا برای تکمیل و پوشش کل سرزمین‌های اشغالی با سامانه "فلاخن داوود" 150 میلیون دلار کمک می‌کند

این ارقام و اطلاعات که فقط برای بعضی از سامانه‌های موشکی آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌صورت علنی منتشر شده، نشان می‌دهد  به عنوان دو رژیمی که رفتار متخاصمانه با جمهوری اسلامی دارند، هرسال مبالغ بسیار گزافی در حد کل بودجه دفاعی ایران برای نگهداری و توسعه سامانه‌های موشکی خود هزینه می‌کنند اما با تبلیغات منفی رسانه‌ای و عملیات روانی، توان موشکی ایران که ماهیت بازدارندگی دارد را به عنوان خطر امنیت جهانی معرفی می‌کنند و به دنبال اجماع جهانی برای مقابله با ایران با ابزاری مانند تحریم هستند.

آمریکا  چقدر برای برنامه موشکی خودو رژیم صهیونیستی هزینه می‌کند؟
برای اطلاعات بیشتر درباره هزینه‌های آمریکا برای سامانه‌های مختلف موشکی خود، به این لینک مراجعه کنید

اوضاع کنونی غرب آسیا (خاورمیانه) نشان می‌دهد که باید بی‌توجه به هیاهو و تبلیغات منفی بیرونی و بعضی فشارهای داخلی که صحبت از نکوهش برگزاری رزمایش موشکی می‌کنند، برای تامین امنیت ایران که در منطقه‌ای قرار گرفته که کشورهای اطرافش با واژه «آرامش» بیگانه شده‌اند، هر روز به توان دفاعی به‌ویژه موشکی افزوده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    چرا ما بودجه دفاعیمون انقد کمه؟؟؟؟
  • وحید ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    به معنای واقعی کلمه نژاد پرستند همه چیز را برای خودشان میخواهند و هیچ را برای دیگران البته اگر برده اونها باشی شاید یه نیم نگاهی بهت بکنند.
  • محمد ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 3
    مرگ بر آمریکا
  • رضا جگوار ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    ایران باید بنیه ی دفاعی خودشو پیشرفته کنه.فقط به به روز اوری تجهیزات نظامیش اکتفا نکنه.یکمم حالت تهاجمی بگیره
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    جریکو3 رو هم مینوشتید
  • مرگ بر آمریکا ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 2
    بعد از برجام فشار بر برنامه موشکی ایران توسط غرب و جیره خورانشون در کشور افزایش یافته تا خائنین داخلی نباشند که با جنایکاران غربی همکاری کنند اونها هرگز به تنهایی قادر به اعمال فشار و اقدام مؤثر نخواهند بود
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    اونوقت ما بودجه نظامی کشورمون رو کاهش داده ایم !!!
  • ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    تاریخ سرنوشت مشخصی را برای زورگوها و استعمارگران بیان می کند تاریخ به ما سرنوشت قطعی نهایی آمریکا را نشان می دهد : امپراتوری رم ، زمانی کل قاره اروپا منهای مناطق شمالی ، شمال آفریقا تا همسایگی ایران و قسمت های از عربستان را در تصرف داشت امروز ایتالیا یک کشور کوچک است که با خطر تجزیه بیشتر هم دوبروست . امپراتوری عثمانی ، از شرق به ایران از جنوب به عربستان و از غرب به مصر و لیبی و در اروپا تا اتریش را شامل می شد امروز کشوری بسیار کوچک تر و کم قدرت تر دارند هر چند باز توهماتی دارند اما آخرسر خاک سوریه (استان علوی عرب نشین اسکندرون) را هم باید پس بدن . امپراتوری بریتانیا که با داشتن یک چهارم خشکی های جهان بزرگترین امپراتوری جهان بود می گفتند خورشید هیچ گاه در سرزمین بریتانیا غروب نمی کنه ! امروز به یک کشور کوچک تبدیل شده که اگر اسکاتلند را هم از دست دهد که می دهد باز هم خوردتر می شه گرچه که هنوز مناطق و جزایر زیادی در سراسر جهان در تصرف داره پیمان مشترک المنافعی با بسیاری از کشورها داره فرماندار می فرسته اما ابدا سایه ایی هم از امپراتوریش نیست حتی هم نژادهای نیوزیلندیشان هم خواستار خروج فرماندار ملکه و داشتن پرچم مستقل شدند !!! هلندی ها ، پرتغالی ها ، آلمانی ها ، فرانسوی ها ، اسپانیایی ها و ... باز راه زورگویی و استعمار را رفتند ، در حال حاضر همشون تو کشورهای خودشون مستقر هستند ، فرانسه در آینده مقام قدرتش را به یکی از اعضای بریکس خواهد داد هر چند که جزایری هنوز در تصرف دارد ، پرتغال درگیر مسایل داخلی خودشه ، اسپانیا درگیر تجزیه طلبی جدیه که باعث از دست رفتن یک پنجم اقتصادش می شه اسپانیای جهان خوار امروز حتی زور ندارد تنگه جبل الطارق که خاکشه از انگلیس پس بگیره گرچه که هنوز نقاطی از خاک مراکش را در تصرف دارد . امپراتوری ژاپن هم در نهایت شد ژاپن امروز و ... اما آمریکا ، امروز ان اس ای سازمان جاسوسی داخل امریکا بسیار مخوف تر ، پرتجهیزات تر ، ناشناخته تر و قوی تر از سیا سازمان جاسوسی خارجیشونه چون از روند تجزیه طلبی که سال هاست آغاز شده نگرانن و دائما مردم را بی ضابطه و قانون زیر نظر دارند ، آمریکا دیر یا زود با یک تلورانس شاید تا 2050 فروبپاشد و این سرنوشت قطعیشونه ، اینا نمی تونن از تاریخ در برن ، بعد آمریکا هم اگر چین همین راه استعمار و زورگوییو شروع کنه سرنوشت نهاییش همونه که تاریخ تاکید می کنه . آمریکا به ما زور بگه مهم نیست زیاد دوام نمی آره نظام ما هم پشتوانه قوی مردمی داره ما بیدی نیستیم که به باد یک کشور 400 ساله رو به افول بلرزیم ، آمریکا زور 15 سال پیشش رو هم نداره .
  • اصلاح طلب ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    7 میلیارد دلار تقریبا بودجه نظامی کویت هست جالبه از پاکستان هم کمتره و یک هفتم بودجه 50 میلیارد دلاری عربستان و یک سوم بودجه 20 میلیارد دلاری ترکیه حالا اسراییل و امریکا بمانند! دلیل اصلی هم که ایران روی موشکی تمرکز کرده همین نبود بودجه برای قدرت مانور در دیگر بخش ها هست اگر بودجه نظامی ایران فقط دو سال مثلا دو برابر می شد قطعا نیروی هوایی رو می تونستیم متحول کنیم......ولی چه کنیم که کدخدا دوستان رفتن قرار داد بستن که بیش از 10 درصد از بودجه کشور در بخش نظامی هزینه نشه!! برعکس همسایگانی که تا 50 درصد دارن در بخش نظامی هزینه می کنن....
  • دریا ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    2 0
    آمریکا ابرقدرت نظامی اقتصادی و سیاسی است اگر اقتصاد و روایط خارجه قوی نداشت تنها با موشک و هواپیما نمی توانست ابر قدرتی اش را حفظ کند ! ما باید الگو های کشور هایی مانند سنگاپور ،مالزی ،کره برزیل و ترکیه را پیاده سازی کنیم پاکستان قوی ترین نیرو نظامی رو داره ولی اون اوضاعش است . ما هنوز زیر ساخت های مناسب را در کشور نداریم اگر اقتصاد نداشته باشم تنها به یک وارد کننده جنگافزار های از رده خارج تبدیل می شویم !
  • منوچهر ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 2
    درود بر رهبری فهیم و شجاع چون سید علی و دورد بر دلیر مردان شجاعی چون سپاه که ذره ای از حقوق موشکی ایران کوتاه نیامده و نمی آیند. مسئله موشکی یعنی ایجاد امنیت و جلوگیری از خیلی خونهایی بنا حقی که در صورت کوتاهی به زمین ریخته خواهد شد. الله اکبر ، خامنه ای رهبر - مرگ بر آمریکا
  • مهدی ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    2 0
    نه به اندازه ای روسها, روسها استاد دودوزه بازی و خیانت هستند
  • علی ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 1
    اگر یکم فکر کنی میفهمی که اگر موشک نداشتی الان اوضاعت مثل افغانستان وسوریه بود واصلا دیگر فرصت فکر کردن به اقتصاد و سنگاپور ومالزی نداشتی چه برسد به اینکه بخوای الگو پیاده کنی ...بهتره اون فکر غرب زده جهان سومی بریزی دور...........
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    چون که تولید ناخالص داخلی آمریکا 35 برابر تولید ناخالص ماست.یعنی کل اقتصاد ما ضربدر 35 میشه اقتصاد امریکا بودجه ی نظامی هرکشوری هم متناسب با تولید ناخالص داخلی آن بسته میشود.
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    بدیهیه 1- به اندازه کافی نفت نداریم بفروشیم 2- پول نفت فروخته شدرو بهمون نمیدن
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    به دريا ۰۸:۳۳ و ساير همفكران *** اگر قدرت نظامي امريكا نبود نهايت چيزي در حد ژاپن ميشد. اين قدرت نظامي امريكا است كه به كي ميگه چه كاري بكن چه كاري نكن! ويا چه كاري درست است چه كاري نادرست! ما هم بايد قوي بشويم در همه زمينه ها و از جمله نظامي چون ما در جايي زندگي ميكنيم به اسم قلب زمين و همه ميخواهند در اينجا جاي پايي داشته باشند اگر از همه لحاظ قوي باشيم اما قدرت نظامي نداشته باشيم درعمل فرمانبر اوامر آنها خواهيم بود.....
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    2 0
    کدوم کشوری 50% بودجه کشورشو خرج نظامی میکنه؟ شوروی تو اوج جنگ سرد 12% بودجه کشورشو خرج نظامی میکرد همین الان امریکا 4% بودجه کشورشو خرج نظامی میکنه عربستان 10% ولی خب قبول دارم که ما با سهم 2% اونم تو منظقه پرریسکی مثل خاورمیانه کم گذاشتیم ولی خب چه میشه کرد که نفت کافی برای فروش نداریم و تولید ملی هم چیزی جز نفت نیست و خرج دولت هم بالاست و فساد هم بیداد میکنه انتظار بیشتر هم نمیتوان داشت
  • نصیر ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    2 0
    مگه الان قدرت نظامی هستیم عقل کل!! لطف کن اون جنگنده و ناو هواپیمابر و زیر دریایی هسته ای و..رو نشون بده!؟؟ ما فقط رفتیم سراغ موشک که بتونیم یک توازن قوای هر چند نسبی در خاورمیانه ایجاد کنیم که پروژه حمله به ایران حداقل چند دهه متوقف بشه
  • مهندس ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    اینجا مشرق نیوزه نه سایت های فکاهی خبر انلاین یا تابناک و عصر ایران که منطقشون بیشتر جنبه طنز برای آی کیو 50 به پایین داره حضرات اصلاح طلب بعضی دوستان چنان می نوسین قدرت نظامی نگو ایران واقعا یک قدرت بزرگ نظامی شده خودش خبر نداره!! اصولا منهای موشکی ما اصلا در هیچ بخشی حتی جز قدرت های بزرگ نظامی خاورمیانه هم نیستیم دلیل اصلی هم که رفتیم سراغ موشکی دقیقا همین کوچک بودن اقتصاد بود و کم هزینه بودن ساخت موشک نسبت به جنگنده و شناورهای بزرگ و حتی یک تانک مدرن پنج میلیون دلاری و یکی هم جنگ تحمیلی که منهای سوریه تقریبا تمام خاورمیانه علیه ما بسیج شده بودن رفتیم سراغ توان واکنش سریع و سنگین به اهداف اقتصادی دشمن تا بتونیم یک توازن قوای نسبی بین ایران با اعراب اسراییل و کشورهای ترکی ایجاد کنیم.....شما وقتی از طریق سلاحی تونستی اهرم فشار و توازن قدرت هر چند نسبی هم ایجاد کنی در شرایطی نیستی که اون رو حتی بخوای حذف کنی که توازن قوایی که حداقل بیست ساله اجازه شروع جنگ دوباره رو نداره حذف کنی و باعث شد دشمنت از جنگ نظامی شیفت کنه به اقتصادی متاسفانه بعضی هم وطنان دقیقا دارن نقش طوطی و گوسفند رو در سیاست چماق و هویج امریکا بازی می کنن یعنی با چماق امریکایها میگن هسته ای اخه با هویج امریکایها توهم یک اقتصاد رویایی که حتی در زمان نبود تحریم های نفتی و بانکی هم اصلا نداشتیم تکرار می کنن! آنهم در شرایطی که حتی در صورت لغو تحریم ها با نفتی به قیمت یک چهارم مواجهیم!!!!!!!! لب و دهن دشمن بودن هنر نیست بهتره به جای بازی نقش طوطی یا گوسفند در زمین بازی امریکا و غرب که دنبال منافع اقتصادی و امنیتی خودشون هستن نه ایران لب و دهن ایران باشید!
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    روسها حداقل فعلا از شر غربی ها با ما دشمن نیستن حداقل فعلا
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    اقتصاد نفتی شما با تحریم نفتی و بعد سقوط آزاد قیمت نفت حتی بعد از لغو تحریم نفتی سقوط کرد نه ربطی به اون هسته ای و سانتریفیوژهای بدبخت داشت نه غیر هسته ای
  • کریم شیره ای ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    اقتصاد نفتی شما با تحریم نفتی و بعد سقوط آزاد قیمت نفت حتی بعد از لغو تحریم نفتی سقوط کرد نه ربطی به اون هسته ای و سانتریفیوژهای بدبخت داشت نه غیر هسته ای این بازی دیگه به آخرش رسیده عزیزم
  • محمد ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    در زمینه دریایی با شما مخالفم نیروی دریایی داره به خوبی پیشرفت میکنه شناورهای جدید دارن ساخته میشن تونستیم زیردریایی فاتح بسازیم الان رو بعت کار میکنن دلیل اینکه این روند کنده عدم اختصاص بودجه هست از نظر فنی مشکلی نداریم
  • دریا ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    چرا اگه موشک نداشتیم مثل سوریه می شدیم ؟ ما هشت سال جنگیدیم مردانه بدون موشک و یقینا درست است که ابرقدرت نیستیم ولی کار آزموده ترین و با تجریه ترین نیرو ها رو داریم ! مگه صدام و قذافی کم موشک و تانک داشتند؟ اقتصاد مهمترین بخش است ما باید اقتصادمان را آباد کنیم نه فقط اقتصاد نفتی !!!!! موشک هم لازم است که فکر کنم به اندازه کافی داشته باشیم . خرید و ساخت بیشتر تنها بازارگرمی سلاح را در خاورمیانه بالا می برد و همسایگان ما جنگافزار های مدرنتری را خریداری می کنند! که در نتیجه ما هم مجبوریم موشک های مدرن تر بخریم و داستان ادامه پبدا می کند!!
  • دریا ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    خوب از دید شما مانند ژاپن بودن بهتر است یا کره شمالی یا پاکستان ! بله خاورمیانه روی آتش هست و نیروی نظامی مهم است ولی توجه بیش از اندازه اشتباهی سترگ است ما داریم پول خرج می کنیم ابرقدرت ها صنایع اشان رو با جنگ رشد می دهند ! خود چین و روسبه هم تا زمانی که اقتصادشان رو سر سامان نداده بودند وارد فاز گسترش نظامی نمی شدند ! ما هم طرفدار رهبری هستیم مطمئنا ایشان هم این مسایل رو دیده اند . ما باید با همسایگانمان روابط خوبی داشته باشیم ! و آنها رو متحد خود کنیم
  • دریا ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    آفرین که مطالعه کردی و تاریخ رو مثال می زنید ولی خوب آمریکا بره اصن امروز آمریکا از نقشه حذف شد چی میشه ؟ یک کشور دیگه جاشو پر می کنه یقین داشته باشید اگه چین به قدرت ابرقدرتی آمریکا برسه خیلی جنایتکار تر از اون می شه اون زمان در سال 2050 بقول شما مردم ما باید آرزو کنند که چین سقوط کنه در سال 2100 از نو روز از نو روزی از نو !! تا زمانی ;ه ما رشد نکینیم هیچ فرقی نمیکند !! روم عثمانی روس اسپانیا آمریکا و....
  • مهندس ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    دریا خانم شما احتمالا سنت کمه و تاریخ مطالعه نمی کنی مقایسه کره شمالی و پاکستان با ژاپن و آلمان از اساس اشتباه هست ژاپن و آلمان قبل از جنگ جهانی دوم و شکست از امریکا هر دو غول اقتصادی و نظامی دنیا بودن اصلا به خاطر همین جنگ جهانی رو کلید زدن چون فکر می کردن بهترین هستن...و به خاطر همین فرهنگ و توان فنی مهندسی که داشتن دوباره خود رو بازسازی کردن ظرف چند سال دقیقا برعکس ایران و کشورهای جهان سوم خاورمیانه و افریقا که بعد از 30 سال از جنگ هم نتونستن خود رو باز سازی کنن گدایی به امریکا عامل پیشرفت این کشورها نبود و نیست فرهنگ هست که یافت می نشود!!.. دقت کن ما اصلا چند ساله تحریم بانکی و نفتی شدیم 3 سال! آیا قبلش حتی سایه ژاپن و آلمان هم در اقتصاد بودیم؟؟؟؟ اصولا حتی اسراییلی ها جرات ندارن خودشون رو با آلمان و ژاپن مقایسه کنن...چون می دونن به چه فرهنگی طرفن...
  • اصلاح طلب ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    عربستان کل درآمدش بعد از سقوط قیمت نفت به زیر سالی 90 میلیارد دلار رسیده وقتی 50 میلیارد دلارش رو به گفته غربی ها و تازه بخش رسمی و اعلام شده ا در بخش نظامی هزینه می کنه میشه 10 درصد!!!!!؟؟ شما همیشه اینطوری حساب می کنید؟ خیلی ها میگن به خاطر جنگ یمن سوریه حتی 50 درصد هم بیشتره در واقعیت مخض اطلاع شما فقط سال گذشته یه قرار داد نظامی با امریکا دو کشور امارات و عربستان داشتن که 60 میلیارد دلار آب خورد!! اعراب حاشیه خلیج فارس از 20 درصد تا 50 درصد دارن در بخش نظامی هزینه می کنن همینطور کشورهای ترکی که تماما یک پیغام داره....البته اینها در اصل دارن با پول خودشون ارتش امریکا رو در منطقه مستقر می کنن برای حمله به ایران...
  • مهندس ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    محمد جان با ساخت یه ناوچه آنهم هر 5 سال یک فروند و گذاشتن اسم ناوشکن روی اون نمیشه قدرت دریایی شد! من خودم شخصا پروژه دیزل دریایی رو دنبال می کردم الان 3 ساله به خاطر بی پولی متوقف شده ناوچه سهند و زیر دریایی فاتح هم دوباره تاخیر خوردن رفتن سال بعد با این شیب رشد دقیقا یک قرن طول میکشه نیروی دریایی داشته باشیم که مثل موشکی بتونه یک قدرت ناهمرتراز مثل امریکا رو به چالش بکشه در منطقه!! تازه اگر اعراب رو حساب نکنیم که اخیرا علاقه مند به خریدهای شناورهای 5 هزار تنی از غرب شدن همین ترکیه بغل دست ما در عرض 2 سال اومد یه شناور 3000 تنی ساخت!! حالا درسته بخش زیادیش بومی خودش نبود.. الآن یه ناوچه 1500 تنی در دنیا ظرف 6 ماه ساخته میشه بحرحال تا زمانی که اقتصاد ما همین جوری کوچیک باشه تنها سلاحی که میشه به سرعت در تیراژ بالا تولید کرد و به صورت عملیاتی در جنگ استفاده کرد و در صورت انهدام بشه باز هم به سرعت ریکاوری کرد همین موشکی هست
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    "حتی در صورت لغو تحریم ها با نفتی به قیمت یک چهارم مواجهیم" یک چهارم چی؟ "امریکا و غرب که دنبال منافع اقتصادی و امنیتی خودشون هستن" مگه بقیه دنیا دنبال منافع دیگران هستند؟
  • روزنامه نگار ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    ایران رو یا با پاکستان مقایسه می کنید یا کره شمالی!!! پاکستان 180 میلیون جمعیت داره بدون نفت و گاز کره شمالی هم که یک قطره انرژی و معدن و..نداره حتی زمین کشاورزی هم کم داره کره!! این کشورها اگر منابع معادن و پهناوری امریکا روسیه یا خود ایران رو داشتن الان در اقتصاد هم غولی بودن برای خود بخصوص که مدیریت اونها از مدیران ایرانی بهتر هست و فساد کمتری دارن
  • دریا ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    سلام مهندس! من شاید سنم کم باشه ولی لیسانس تاریخ دارم و کل تاریخ اروپا و آسبا رو حفظم .نیمی از آلمان که آلمان شرقی نام داشت به دلیل روش های غلط اقتصادی به خرایه ای تبدیل شده و کره شمالی و جنوبی تقریبا از یک تاریخ و تمدن هستن ولی برنامه ریزی و مدیریت درست این ها را امروزه به قدرت های اقتصادی تبدیل کرده است. در خاورمیانه هم امارات و قطر به رشد های بی همتایی دست یافتند . خود دوبی امروزه به هاب اقتصادی تبدیل شده است .
  • علی ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    دریا همون 8 سال بدون موشک جنگیدی که اوضاع اقتصادمون اینه..زمان 8سال دفاع مقدس موشک نداشتیم به ما حمله کردن ولی الان موشک داریم که زیرساختهشون بزنیم پس میترسن حمله کنند از اقتصاد وارد شدن تا بهمون ضربه بزنن... برای نصیر هم اینکه من نگفتم قدرت نظامی هستیم ولی با موشک توان حمله به زیرساختاشون داریم... برا همین از اقتصاد میخوان ضربه بزنن... اینو بدون بدون موشک تا الان 10 بار حمله کرده بودن و به تو فرصت فک کردن به اقتصاد هم نمیدادن..... یکم فکرای غربی دور بریز و با خودت تحلیل کن شاید به نتیجه رسیدی... اق اصلا اسلام به کنار مثل همون امریکایی ها هم فکر کنی میفهمی برای دفاع باید یه چیزی داشته باشی مثل موشک.. اونم میبینی که ژاپن گذاشتن ژاپن بشه در راستای سیاست های اونا بوده ...ایا میدونستید به ژاپن اجازه تشکیل ارتش را درحد کمی میدهند اونم به صورت نمادین...المان هم همینطور و ناتو داره ازشون دفاع میکنه......
  • محمد ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    بودجه امریکا مگه 4 تریلیون دلار نیست!؟ 600 میلیارد دلار میشه 4 درصد !!؟ عربستان کل درآمد نفتیش با نفت 30 دلاری میشه 100 میلیارد دلار 50 میلیارد دلار هزینه نظامی میشه 10 درصد!!!!؟؟ سما چطوری حساب می کنید!؟؟؟
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    چون حضرات زیادی بیش از حد تنش زدا تشریف دارن و رفتن به امریکایها قول دادن یک سوم همسایگان هم در بخش نظامی از بودجه جاری هزینه نشه!!..
  • پریناز ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    چون که بعضی از دوستان ما متسفانه هنوز به اهمیت موضوع نظامی پی نبرده اند
  • محمد ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    بنده هم اطلاع دارم ناوچه هستن دقیقا جناب مهندس مشکل بودجه و عدم اختصاص اونه از تاخیر فاتح و سهند هم باخبرم سازه سهند تکمیل شده با توجه به تصاویری که دیدم اما تجهیزات روش سوار نشده ترکیه از نظر منابع مالی مشکل نداره متاسفانه با این روند پیش بریم خیلی عقب میفتیم
  • رزمنده دفاع مقدس ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    بنظرحقیرتاجی که امریکاگذاران دهه ۷۰سراقتصادگذاشتندونتیجه اش شداقتصادی که الآن صدای آشپز هم دراومده ؛حالاهمین وطن فروشهاهوس دخالت درامنیت رادارند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس