کد خبر 552629
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸

رسانه های ترکیه روز دوشنبه از بازداشت 5 روزنامه نگار منتقد دولت ترکیه به دستور دادستان استانبول خبر دادند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری دوغان، روزنامه نگاران بازداشتی به اتهام فاش كردن اسرار دولتی و همدستی با عاملان كودتا علیه دولت آنكارا دستگیر و به حكم دادگاه روانه زندان شدند.

خبرگزاری دوغان از ذكر نام روزنامه ای كه دستگیر شدگان در آنجا فعالیت داشتند خودداری و اسامی آنان را به اختصار و با حروف اول نام و نام خانوادگی ذكر كرده است.

این خبرگزاری نوشت: افراد یاد شده در یك نشریه هوادار جماعت نور ( هواداران فتح الله گولن واعظ آمریكا نشین مخالف سرسخت اردوغان) كار می كردند.

به تازگی بازداشت و محاكمه خبرنگاران در تركیه سبب اعتراض های تند اتحادیه اروپا و آمریكا علیه دولت تركیه شده است.

رجب طیب اردوغان هفته گذشته علیه دیپلمات های غربی شركت كننده در جلسه محاكمه دو روزنامه نگار مشهور این كشور در استانبول كه ارسال كمك تسلیحاتی دولت تركیه به گروه‌های مخالف در سوریه را فاش كرده اند واكنش تند نشان داد كه این امر سبب خدشه دار شدن روند عضویت تركیه در اتحادیه اروپا شد.

حضور شماری از دیپلمات های غربی در جلسه محاكمه «جان دوندار و اردم گل» دو روزنامه ‌نگار مشهور تركیه كه با درج تصاویری درباره ارسال كمك تسلیحاتی دولت این كشور به گروه‌های مخالف درسوریه متهم به فاش كردن اسرار دولتی و جاسوسی شده اند، با واكنش تند اردوغان رو به رو شد.

رئیس جمهوری تركیه در اعتراض گفته بود: شما آنجا چه كار داشتید؟ دیپلماسی مقرراتی دارد، اینجا كشور شما نیست، شما می توانید داخل ساختمان كنسولگری خود هر جایی بروید، ولی برای رفتن به جاهای دیگر نیاز به مجوز دارید.

در پی این سخنان اردوغان پارلمان اروپا، و وزارتخانه های خارجه آلمان، ایتالیا و فرانسه در بیانیه هایی از نقض آزادی عقیده و بیان در تركیه به شدت انتقاد كردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس