کد خبر 55139
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۳

كار كردن براي بانويي كه قرار است خانه دار باشد ، فرمان اداره زندگي اي را بدست بگيرد، تربيت نسلي را عهده دار شود؛ مفيد كه نه، مناسب كه نه، مضر است.

به گزارش وبلاگستان مشرق، وبلاگ "نقطه چین تا خدا" نوشت: اين عقيده يا انديشه يا ادعا يا حرف يا هرچه كه شما اسم َش را مي گذاريد يكي از مهم ترين مسائلي بود كه براي خودم در ميان افكار و نظرياتم جايش داده بودم.
 
در دوران دبيرستان مخصوصا وقتي در طرح 'مادر مؤثر فرداها' شركت كردم و برايم جايگاه بانو و سكان دار خانه روشن شده بود به صورت نظري متوجه شدم كه كار به عنوان فعاليتي كه زمان مشخص و متناوبي را از ما به خود اختصاص دهد براي بانوي خانه مناسب نيست. چه از جهات شخصي و درجات تربيت نفساني؛ چه از جهت اجتماعي و اثرات خانوادگي و چه از جهت اخلاقي و پيامد هاي برخي كوته نظري ها.
 
چند وقتي است كه به دلايل شايد درستي مشغول به كارم؛ در محيطي كه سالم است ، از معايب اجتماعي و اخلاقي ديگر محيط ها به دور است اما...
 
امروز با اطمينان بيشتر مي گويم : كار كردن براي بانويي كه قرار است خانه دار باشد ، فرمان اداره زندگي اي را بدست بگيرد، تربيت نسلي را عهده دار شود؛ مفيد كه نه، مناسب كه نه، مضر است. 'خانه داري' شايد به نظر كار سخيف و بي ارزشي بيايد؛ ديدگاهي كه از بي ارزش دانستن خود خانه ناشي مي شود.
 
اما اگر ما جايگاه خانه را بفهميم مطمئنا نظر متفاوتي پيدا خواهيم كرد. خانه؛ همانكه كه اولينش بهترين است (اَوَّلَ بَيتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ...) كعبه؛ خانه خدا، خانه خدا؛ مركز عبادت انسان رو به خانه است...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    0 0
    واقعا اين اقبال زايد الوصف شما و امثال شما را از هر گفته و نوشته اي هرچند سطح پايين و بعضا مغرضانه که به دنبال تفسيري خاص از زن و جايگاه او در خانواده است را نمي فهمم. مي توانم در رد اين رويکرد صفحه ها بنويسم که البته مي دانم با اقبال شما روبرو نمي شود فقط به يک جمله اکتفا مي کنم (( کسي که خود را دوست نداشته باشد نمي تواند محبت را به ديگري هديه دهد))
  • مرتضي ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    1 0
    خدا پدر و مادر آدم حقگو را بيامرزد. بالاخره يه نفر پيدا شد كه دست از عوامفريبي بردارد و واقعيت را بگويد.
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    0 0
    جالب بود. ولی جالبتر اینه که در همون زمان پیغمبر که اعراب هنوز خصلتهای جاهلی خودشونو و نگاهشون به زن رو هنوز حفظ کرده بودن، اسلام میاد میگه "زن حق کارکردن داره، ونه تنها حق کار کردن داره بلکه در آمدش هم صرفا مال خودشه و متعلق به خانواده و شوهر و بچه ها نیست". من موندم الان شما چرا این مطلب رو از یه وبلاگ گذاشتین، اون هم مطلبی از یه ادم معمولی که نه کارشناس امور اجتماعیه و نه یه پژوهشگر، و صرفا و صرفا چون نضرش با شما یکیه اونو گذاشتین. بدون اینکه براتون مهم باشه که در این مطلب نه استدلال عقلانی ای برای این قضیه اورده و نه با نثر احسیاسی ای زشتی ای رو نشون داده. کلا فقط اومده گفته "من به این نتیجه رسیدم که کار برای زن مضر" . این خبرهایی که می زارین از وبلاگها بهتر بیشترروش تامل بشه
  • رضا ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    0 0
    سایت مشرق شما هم بدت نمیاد نوشته های هر متحجر خشک مغزی را به خورد مردم بدی!
  • حسین ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    0 0
    شما فکر کردید چقدر مخاطب دارید که حالا نوشته ی وبلاگ های شخصی هر عقب افتاده ی خشک مقدسی را هم به عنوان تحلیل به خورد مردم می دهید؟؟ سایت مشرق عزیز: مردونه فکر می کنید چقدر مخاطب دارید؟؟ به مخاطبان پیشنهاد می کنم تعداد نظرات کامنت های ذیل هر خبر یا تحلیل را ببینید (موافق یا مخالف فذقی نداره) تا دستتون بیاد بعضی از اخبار این سایت مخاطبش به تعداد انگشتان دست هم نمی رسه!
  • سید مصطفی ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    0 0
    این که این سایت مخاطب کم داره رو قبول دارم، چون عقاید نویسندگان زیادی خشکه! اما این مطلب اصلا خشک مقدسی نیست و کاملا درسته... اگه زن بتونه فضای آروم و گرمی رو توی خونه محیا کنه، می تونه باعث پیشرفت و موفقیت خودش، شوهرش و فرزنداشون بشه... این خودش با ارزش ترین کاره!!
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    0 0
    آفرین به این شجاعت و صداقت. این خانم نظر شخصی خودش رو راجع به در اولویت بودن بحث مدیریت خانه و خانواده از سوی زن ابراز کرده و اونوقت مدعیان آزاداندیشی و دمکراسی و حقوق زنان انواع و اقسام برچسب ها و اتهاماتِ خشک مقدس و ... رو نثار ایشون کردن. ماشاالله به این همه آزاد اندیشی غیر خشک مقدس ها.
  • علی ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    0 0
    اشتباه نکن سید مصطفی این که کار زن در خانه ارزش دارد یک بحث است و اینکه نویسنده می گوید خانم ها سرکار نروند یک بحث دیگر است که به اعتقاد من بحث کار نکردن زن در این دوره زمانه از یک ذهن خشک و متحجر تراوش می شود.
  • دانشجو ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    0 0
    1.تعداد نظرات هر مطلب نشان گر خواننده هاش نیست.من سایت مشرق رو می خونم ولی نظر نمی دم. 2.چقدر فرهنگ بعضی ها پایینه.تحمل یک حرف مخاف رو ندارن و توهین می کنند. 3.اگه وظیفه ی زن تربیت فرزنده وخداوند روحش رو بر این اساس افریده کار کردنش حرکت در خلاف جهت رودخانه ی افرینشه.
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    به نظر شما اگه ما خانم ها شرایط زندگی متعادل رو برای فرزندان وهمسرمون فراهم کنیم ودر این دوره ی وانفسای جنگ سنت و مدرنیسم که همه بسیج شدن دل ودین بچه های شیعه رو بدزدن واز تربیت دینی وایرانی به مدد برنامه های ماهواره ،فیلم های سخیف و... هیچی باقی نگذارن ،ما همت کنیم و با وجود تمام تلاشی که برای تحصیلات داشته ایم ،سنگر به زعم من مقدس خونه رو با هیچ جیز عوض نکنیم.
  • مرتضي ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    ‌وست عزيز، فراموش نكنيد كه "حق فردي" زندگي ساز نيست. اگر قرار باشد صرفا بر حق تكيه شود، مرد هم حق داره زنشو طلاق بده، حق داره ٤ تا زن دايم و چندتا ديگه زن صيغه‌اي بگيره، و هزاران حق ديگه! فراموش نكنيد كه "حق" مال زمان دعوا و رفتن به دادگاه و استيفاي حقوق حيواني است و نه براي زندگي انساني. يه نگاه به اوضاع خانواده‌هاي كنوني و گذشته خودمان بي‌اندازيد تا به تفاوت‌ها عينا پي ببريد. ممكن است بگوييد ما فرهنگي اينگونه زندگي كردن را نداريم و به همين دليل به مشكل بر مي‌خوريم. مشكلي نيست! اوضاع خانواده در كشورهايي كه فكر مي‌كنيد از اين فرهنگ برخوردارند را ببينيد!
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    دقيقا حرف درستي است و بهترين شاهد آن نيز، دادن اجازه انتشار به مطلب شما است.
  • ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    1 0
    از نگاه ديگري هم مي‌شه بهش نگاه كرد. مثلا اينكه مخاطبان اين سايت مثل خيلي سايت‌هاي ديگه، بروبچه‌ي بيكار نيستند كه براي هرچيزي كامنت بزنند.
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    سطح تحصيلات زن ليسانس هم كه باشد آخرش بايد برود وكهنه بشورد وبچه داري كند تمام كساني كه به اسم حسين ورضا واسم آقايان نظر ميدهند خانم ميباشند وخودشان را درپشت اسم آقايان پنهان كرده اند
  • شتاب ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    همین آمار طلاق یکیش به خاطر همین مسئله است.اسلام میگه زن حق داره برای اینکه بگه زن حق کار کردن داره و کسی نمیتونه مانعش بشه چه ازدواج کرده باشه/چه نکرده باشه و اینجوری خواست حضور زنان رو توی جامعه پر رنگ تر کنه.مثل اینکه بگیم اسلام گفته نماز خوبه پس بشینیم صبح تا شب نماز بخونیم
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    در هنگام رویارویی با یک نظر، گاهی انتقاد میشود گاهی برچسب زده میشود. من تعجب میکنم که این افراد روشنفکر که دیگر حالم از روشنفکریشان بهم میخورد و نتیجه افکار غلطشان را در گسترش فمینیست و از بین رفتن کانون خانواده و کم اقبالی جوانان به ازدواج میبینیم، حتی حاضر نیستند سخن طرف مقابل را شنیده و آن را نقد کنند، به محض اینکه حرفی بر خلاف اصول فکریشان بیان میشود، فوری طرف مقابل متهم به خشک مغزی و مقدس مآبی و غیره میشود. در جواب تنها میتوانم بگویم که خشک مغز شمایید. زن چه بر اساس خلقت و چه بر اساس مصلحت اجتماع در خانه بماند، بهتر است و لازم نیست کار کند. راستی اگر باید کار کند و ما حصل آن را در اختیار خانواده قرار ندهد و کار خانه را انجام ندهد آیا تبدیل به یک انگل نمیشود و این تعریف انسان کامل از دید شماست؟
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    يلحاظ مشكلات اقتصاديست كه زن خانه دارناچاربه كردن است باحقوق ماهيانه مرد حتي نميتوان اجاره خانه راپرداخت كرد.پس ابتدامشكل اقتصادخانواده راحل كنيدبعدانتظاركارنكردن زن رامطرح بفماييد
  • مهدي ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    آقاي حسين! با تخطئه اين سايت و موضع گيري منفي نسبت به نظرات ناب اسلامي با عباراتي چون خشك مقدسي و... نمي توني حقيقت رو ناديده بگيري. اولا تعداد كامنتها نشان دهنده آمار بازديدكننده نيست، كما اينكه برخي خبرگزاري ها چون فارس با آن همه مخاطب ميليوني حتي يك كامنت هم ندارد! ثانيا آنها كه با جان و دل به اسلام و روش زندگي ائمه معصومين(عليهم السلام) پايبندند و سيره اهل بيت برايشان حكم قطعي است به خوبي مي دانند كه نظر آن بزرگواران نسبت به حضور زنان در اجتماع چگونه است. اگر مسلمان شيعه هستي پيشنهاد مي كنم روايت هايي را كه در آن صراحتا از عدم حضور زنان در اجتماع آنهم در شرايطي كه اصلا نياز ضروري و حياتي به حضور آنها نيست، نظري بيافكني تا ببنيني كه اين توهين (خشك مقدسي و عقب افتاده)، توهين به اسلام و پيامبر(ص) و ائمه معصومين عليهم السلام است. فكر كردي با تقليد از فرهنگ ضداسلامي غربي و مجاز شمردن حضور زن در جامعه هم مسلماني و هم زندگي مدرن داري؟! زهي خيال باطل! تبعات حضور زنان در كارها امروز اظهر من الشمس است. اگر قبول نداري، من همينجا از خدا مي خواهم كه روز برزخ و قيامت بين نظر بنده و شما (در مورد خشك مقدسي و عقب افتادگي و يا منطق اسلامي اين مواضع) حكم براند و آنگاه بر حق بودن واقف خواهيم شد. هر چند كه آنروز براي جبران خيلي دير است. والسلام
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    روایات صریح! راجع به "عدم" حضور زن در اجتماع؟؟!! شما کدوم دین رو می گی مهدی جان؟؟ اسلامت رو از کجا آوردی عزیز؟ میشه منبع یکی از این روایاتی رو که احتمالا باهاش گول خوردی واسه ما هم بگی؟! در ضمن سایت فارس اصلا قسمتی واسه کامنت گذاشتن نداره عزیزم البته از همون روایتت تا ته خط رو خوندیم...
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    آره اتفاقا من هم اصلا کامنت نمی گذارم!!! این هم که اینجا من و شما گذاشتیم اسمش کامنت نیست اسمش توهمه!!
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    دوست عزیز کمی مودب باش و به نظرات مخالف توهین نکن. من اعتقاد دارم که درسته که کار کردن زن اجباری نیست ولی کار کردن زن در جامعه گناه هم نیست و اگر کمی اطلاعات مذهبی داشته باشی و گوشت به فتواهای مراجع باشه (نه اونی که از بچگی از بابات به گوشت خورده) متوجه میشی که کارکردن زن اگه همراه با رعایت شئونات اسلامی باشه هیچ گناهی نداره
  • مرتضي ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    خواهر عزيز، من جدا به اين ديد بصير و باز شما تبريك مي‌گويم. متاسفانه بسياري از خانم‌ها تحت تاثير شيادي و سودجويي برخي مردان قرار گرفته و از زن بودن خود شرمنده‌اند. بهترين دليل آن نيز همينكه مي‌خواهند مرد شوند تا ارزش پيدا كنند، غافل از اينكه زن آنقدر در شان خود بالا است كه لياقت انسان سازي به او داده شده است.
  • کوروش ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    دمت گرم حسین. اقا مهدی شما در افکار خودت غرق باش.
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    كار كردن زن منافاتي با آفرينش او ندارد اما چطور كاركردن و نوع كار مهمه اسلام بودن زن در خانه را توصيه كرده چون جو جامعه جو خشن و با روحيات زنان ر تعارض است و همچنين جهت جلوگيري از تبرج آنها اين امر را تاكيد داشته و حضور زن را نيز در جامعه نفي نكرده است. مشكل جامعه ما اينه كه راه رفته غربي ها را كه به اسم تساوي حقوق زن و مرد طي كردند و به بن بست رسيدن را مي خواهيم تكرار كنيم در صورتي كه اغلب مردم تساوي حقوق و وظايف را با تشابه حقوق و وظايف اشتباهي گرفتن و امروزه خانم ها در مكان هايي حضور پيدا مي كنن كه واقعا با روحياتشون سازگار نيست
  • مخاطب مشرق ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    حتما مخاطبش تا حدی هست که باعث شده تو اینقدر جوش بیاری و سعی کنی این سایت رو بکوبی در ثانی اگر مخاطب نداره پس تو چرا نظر می ذاری
  • f.a ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    سلام به اطلاع دوستان مخالف برسونم كه مشرق مخاطبان خودشو داره و اگر مطلب به مذاق شما خوش نيومده، دليل نمي‌شه كه حرف بي حساب بزنيد. اما در باره مطلب، من خودم كار مي‌كنم، ولي واقعا با كار نكردن خانم‌ها موافقم. به نظر من حضور مادر در خانه و تربيت فرزندان و همچنين فراهم كردن فضاي آرامش و خواسته‌هاي اعضاي خانواده بسيار مي‌تواند، براي جامعه مفيدتر از فعاليت او در محيط كار باشد.
  • مدرنیته ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    بابا مدرن! انسان متمدن! تو کجا بودی این همه وقت؟!
  • ناشناس ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    اگه زن کار نکنه خرج آب و برق و گاز و کرایه خونه و بهش کرایه ی اتوبوس و تاکسی رو هم اضافه کن رو کی می ده؟ دولت ؟ مجلس؟ هر دو ؟ هیچ کدام؟
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    چه جالب! خودش مخالفه ولی کار می کنه!
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    احسنت! خودت هم تایید کردی که کار کردن زن گناهی نداره پس اونایی که میگن کار کردن زن در هر شرایطی گناه داره آدمای خشک مقدسی هستند از جمله نویسنده ی این مطلب
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    اشتباه نکنید خانم! بحث اینه که نویسنده کلا کار کردن زن را نفی کرده است و گناه می داند که این در تضاد با دستورات شرع مقدس می باشد.
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    یه نگاه به تعداد مثبت و منفی کامنتت بنداز تا با این مخاطبان پرشمار خاص! آشنا بشی!!
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    متاسفیم برای این همه تحجر و افراط در دین
  • رضا ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    آره دیگه مخاطب مشرق که جرات نداشته باشه اسمش رو بگه معلوم میشه یا از خودشونه یا احتمالا از حقوق بگیران اربابان سایت مشرقه
  • رضا ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    مدرنیته جون! ما ایران هستیم. شما وی پی ان استفاده می کنی یا از اون سر دنیا روشنفکری می کنی واسه ما ایرانیا؟!
  • علی ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    شما هم سوالهایی می پرسیا آقا رضا! مشرق خودش یه متحجر تمام عیاره و اینا واسش خاطره هست!
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    احسنت! خدا کمی عقل به این متحجرین عنایت کند.
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    توهرچي بايد نظر بديد اصلا؟!
  • رضا ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    والا به خدا!
  • محمد ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    مگه ميشه آدم دستشو تو آب بكنه و خيس نشه! كاركردن زنان در محيطهاي مردانه شرط و شروط نداره به كلي مسبب آسيبهاي اجتماعي مي باشد. اگه كسي بخواد سالم و مفيد باشه و كرامتش حفظ بشه بايد خودش حفظ كنه و تاخودش نخواد نميشه تو خونه نشوندش. اگه اين متحجريه ما متحجريم!
  • متحجر!!! ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    من همان متحجريم كه بخاطر ابراز عقيده اينهمه برچسب خوردم من يه كارشناس اجتماعي و پژوهشگرم از قضا!!! من يك زن كارمندم پس شايد عنوان عقب افتاده و متحجر برام يكم عجيب! من فقط خواستم اهميت خانه و جايگاه بانوي خانه رو از منظر خودم تو صفحه شخصي خودم عنوان كنم. من نگفتم كار كردن گناه داره كه اگه اين عقيدم باشه دارم اعتراف به گناه مي كنم فقط اولويت هاي ذهني ام رو بيان كردم!!!!!!!!!
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    از کی تا حالا مردها پول دار شدن احتیاجی به پول زنا ندارن؟ لابد از وقتی یارانه می گیرن !
  • نقطه چين ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    سلام به همه دوستاني كه نسبت به امور زنان دغدغه مندند و تشكر از نظرات. كاش كمي بدون جبهه گيري و تعصبات فكري به حرف هاي خانمي كه نظرش را راجع به خانه و خانه داري، اولويت بندي فعاليت هاو وظايفش در فضاي شخصي خود بيان كرده گوش مي داديد تعمق مي كرديد و سپس با هم به آسيب شناسي بحث مي پرداختيم. تا امروز در هر فضايي كه بودم سعي در فرار از ركود و بي تحركي داشتم. چه فضاي دانش آموزي ، چه دوران دانشجويي و چه امروز كه مسئوليت روابط عمومي يك موسسه را بر عهده دارم. تا امروز كمتر كسي مرا خشك مغز و متعصب مي شناخت. اما امروز كه يكي از عقايدم را بيان كردم -عقيده اي كه پس از سال ها فعاليت و تجربه هرچند اندك برايم دروني شده- اينهمه برچسب و ... من يك بانوي مسلمان ايراني هستم، و كار كردن را نه حرام كه مضر عنوان كردم. در هر ضرري مي تواند فوايدي وجود داشته باشد كه با توجه به موقعيت اين فايده مي تواند بيش از ضرر هم باشد. مثلا مشاغلي همچون پزشكي و دبيري و... نه تنها خوب است كه عرصه گسترده حضور زنان باشد بلكه در بسياري از جاها حضور آنها را واجب مي كند. البته هر كاري اگر زن را از وظايف اصلي اش باز دارد از استحباب كه مي افتد هيچ چه بسا احكام ديگري برايش منظور باشد. به هر صورت اگر اين مطلبِ به قول گروهي خشك و بي پايه و اساس مقبول درگاه نيافتاده به گيرنده هاي خود دست نزنيد، مشكل از فرستنده است.
  • نقطه چين ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    سلام به همه دوستاني كه نسبت به امور زنان دغدغه مندند و تشكر از نظرات. كاش كمي بدون جبهه گيري و تعصبات فكري به حرف هاي خانمي كه نظرش را راجع به خانه و خانه داري، اولويت بندي فعاليت هاو وظايفش در فضاي شخصي خود بيان كرده گوش مي داديد تعمق مي كرديد و سپس با هم به آسيب شناسي بحث مي پرداختيم. تا امروز در هر فضايي كه بودم سعي در فرار از ركود و بي تحركي داشتم. چه فضاي دانش آموزي ، چه دوران دانشجويي و چه امروز كه مسئوليت روابط عمومي يك موسسه را بر عهده دارم. تا امروز كمتر كسي مرا خشك مغز و متعصب مي شناخت. اما امروز كه يكي از عقايدم را بيان كردم -عقيده اي كه پس از سال ها فعاليت و تجربه هرچند اندك برايم دروني شده- اينهمه برچسب و ... من يك بانوي مسلمان ايراني هستم، و كار كردن را نه حرام كه مضر عنوان كردم. در هر ضرري مي تواند فوايدي وجود داشته باشد كه با توجه به موقعيت اين فايده مي تواند بيش از ضرر هم باشد. مثلا مشاغلي همچون پزشكي و دبيري و... نه تنها خوب است كه عرصه گسترده حضور زنان باشد بلكه در بسياري از جاها حضور آنها را واجب مي كند. البته هر كاري اگر زن را از وظايف اصلي اش باز دارد از استحباب كه مي افتد هيچ چه بسا احكام ديگري برايش منظور باشد. به هر صورت اگر اين مطلبِ به قول گروهي خشك و بي پايه و اساس مقبول درگاه نيافتاده به گيرنده هاي خود دست نزنيد، مشكل از فرستنده است.
  • منصوره ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    کار کردن خانمها اشکالی نداره برای کسی که پاکدامن باشه مشکلی ایجاد نمی کنه ولی برای خود خانمها سر کار نرفتن بهتره امام علی تو یکی از خطبه هاش که نمیدونم کدومه فرموده : زنان را در خانه نگه دارید تا سالم بمانند ..... این سلامت فقط از نظر عفت نیست از لحاظ روانی و سلامت جسم هم هست من الان کارمندم ولی منتظر فرصتم که کارم رو رها کنم و بهتر زندگی کنم
  • A.N ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    زندگی کردن توی کشوری که از پایه همه چیزش خرابه واقعا عزابه.همین چیزاس که باعث شده کشور ما جهان سومی باشه دیگه.واقعا متاسفام.شرم آوررررررررررررررررررررررره.
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
    0 0
    در جامعه ما هیچ چیزی سرجایش نیست .خانمها سر کار بروند یا نروند مساله این است!!؟؟ خوب ببینید نسل امروز ما چند مطهری یا شریعتی دارد.مادران دهه 70 و80 چه نسلی تربیت کرده اند یا تربیت می کنند؟واقییت را نمی شود کتمان کرد.آیا جوانان امروز ما همانند جوانان دهه 60 هستند.در آن زمان جوانان25تا30ساله جنگ را راه می بردند ومنشی بزرگوارانه د اشتند اینها همه به دلیل این بود که مادران همه هم وغم خود را برای تربیت فر زندان خودصرف کرده بودند.اما حالا چه؟تازه به فرض اینکه بگوییم موردی ندارند خانم ها بروند سرکار درمیان زنان کارمند قشری وجود دارد که شوهرانی ثروتمند دارند که هیچ نیازی به درامد کارمندی ندارند وتازه همین ها هم فرزندانی تربیت می کنند که از فرط رفاه دست به هرکاری می زنند.بهر حال مادران دهه های گذشته بیشتر به تربیت فرزندان خود اهمییت می دادند.
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    0 0
    از نظر اسلامی زن کوچکترین وظیفه ای در تامین هزینه زندگی ندارد واقعا بعضی می خواهند از زن همه جوره بهره کشی کنند
  • مریم ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    0 0
    در مورد کار کردن یا نکردن خانم ها فقط خانم ها می تونن ابراز مخالفت یا موافقت بکنند. تعجب اورند مردایی که خودشون رو می کشن که حتما خانم ها کار کنن. من کارمندم و خیلی بانوی کارمند دیدم ولی اکثریتشان بر این باورند آرامشی که در محیط خانه هست هرگز با هیچ چیز عوض کردنی نیست . این چه ربطی به تحجر داره الله اعلم
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    0 0
    شمايي که با نام حسين خودت را معرفي کرده‌اي چرا به ديگران اهانت مي‌کني خوب است ديگري هم در جواب به تو بگويد که عقب افتاده و خشک مغز هستي به نظرم بي ادبي شما بدتر از هر چيزي است خصوصا اين که آن خانم صرفا نوشته است که با تجربه ونظر او کار کردن مضر است همين
  • مرجان ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
    0 0
    چقدر خوب می شد همه به دستورات دین در مورد زنان معتقد واقعی باشند مثلاً اسلام گفته اگر زن برای شیر دادن به بچه خودش از همسر خویش تقاضای مزد داشته باشد باید پرداخت شود الان در جامعه کی این دستور را می پذیرد!؟؟؟ کدوم مرد الان مایل نیست که همسرش شاغل نباشد یکی از شرایط خواستگاری شاغل بودن خانومه!! یکی از منابع درآمد برای اداره زندگی حقوق خانومه. حالا چرا اینقدر شلوغش کردین
  • fateme ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    0 0
    شاید ایشون مجبور به کار کردن بوده باشن. ماشرایط زندگی افراد رو نمیدونیم.
  • fateme ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    0 0
    جناب ناشناس،یک مقدار فکر کنید بد نیست ها. اینکه ایشون گفتن نظر نمیدن معناش اینه که معمولاً نظر نمیدن. نه اینکه هرگز نظر نمیدن. یعنی واقعاً انقدر درکش سخته؟
  • سیده ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    0 0
    من هم این مطلب را قبول دارم چون مهمترین چیز برای یک زندگی وجود آرامش است. این آرامش بیشتر از همه؛ از جانب مادر خانه هست که به دیگر اعضای خانواده منتقل می‌شود. زنی که تا ساعت ۴ بعداز ظهر بیرون از خانه مشغول کار کردن است؛ وقتی به خانه بازمیگردد نیاز به رفع خستگی دارد، در حالیکه تازه کارهایش آغاز می‌شود... پس بیشتر از همه خودش آسیب می‌بیند. و اینکه اسلام عزیز، مسئولیت کارهای خارج از خانه را به مرد خانه داده است در حقیقت به نفع زنان است.
  • روناک ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
    0 0
    در جامعه امروزی که اکثرا خانما دارای تحصیلات دانشگاهی هستند واقعا مشکله در مورد کار کردن یا کار نکردن خانمها نظر داد من شاغل هستم و به جرات می تونم بگم کار کردن تا ساعت چهار و نیم عصر و بعد هم به خونه رفتن و اداره کردن خونه و بچه داری کردن خیلی خیلی کار سختیه وقتی قتی خسته از سر کار اومدی و تازه می خوای فکر کنی که شام چی درست کنی - با پچت بازی کنی - خونه را مرتب کنی و کلی کار دیگه سرت سوت می کشه بعد یه شوهرت می یاد و می گه خیلی خستم و می پرسه شام چی داریم بعد هم می ره پشت کامپیوترش میشه یا کنترل تلویزیون دست می گیره ببینه می تونه یه شبکه پیدا کنه که فیلم می ده اون وقت به این موضوع فکر می کنی که آیا واقعا ارزش داره که زن شاغل باشه بله دوستان در کشور ما که هنوز همه کار خونه با خانمهاست و هنوز آقایون یاد نگرفتن که باید توی خونه با همسرشون همکاری کنند رفتن یه خانم سر کار درست نیست ظلم به خودشه منم تصمیم دارم دیگه سر کار نرم این وظیفه مرد خونست که مخارج خانم را تامین کنه مگر ان که معنی همکاری و و کمک به خانم را بدونه .
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
    0 0
    مرجان گفته:(چقدر خوب می شد همه به دستورات دین در مورد زنان معتقد واقعی باشند مثلاً اسلام گفته اگر زن برای شیر دادن به بچه خودش از همسر خویش تقاضای مزد داشته باشد باید پرداخت شود الان در جامعه کی این دستور را می پذیرد!؟؟؟ کدوم مرد الان مایل نیست که همسرش شاغل نباشد یکی از شرایط خواستگاری شاغل بودن خانومه!! یکی از منابع درآمد برای اداره زندگی حقوق خانومه. حالا چرا اینقدر شلوغش کردین) اسلام گفته مرد میتواند 4 تا زن بگیرد. این را اجرا کردید یا نه. اسلام گفته ازدواج موقت هست شماها میگذارید یانه. اسلام گفته زن بدون اجازه شوهر حق بیرون رفتن از منزل را نداره این را اجرا کرده اید؟ اسلام گفته حق حضانت طفل با پدر است از دوسالگی به بعد. اما شماها این حق را گرفته و به مادر داده اید. ما دستورات اسلام را روی چشم میگذاریم ولی خانمها زمانی که به نفعشان هست از اسلام دم میزنند ولی در باقی مسایل لال هستند.
  • مرجان ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    0 0
    آقای ناشناس!! اسلام برای ازدواج مجدد شرایط گذاشته شما این شرایط رو داری!! خب برو بگیر متاسفانه مردهای جامعه تنوع طلب هستند بقول معروف خوشی میزنه زیر دلشون!!؟؟؟ و فقط به دلایل .......... مایل به ازدواجهای متعدد هستند. الان مرد کم پیدا میشه بقول شاعر از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
  • مرجان ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    0 0
    آقای ناشناس!! شما از دین چی یاد گرفتی؟ اسلام برای ازدواج مجدد شرایط داره، اگه شرایط رو داری برو 10 بار ازدواج کن! ولی مردهای جامعه ما بدون شرط با تشخیص خودشان ازدواج مجدد میکنن آقای ناشناس!؟ بقول شاعر از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
  • فاطمه ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
    0 0
    تیترتون افتضاحه...شما چه کاره اید که برای همه زنها با همه جور عقیده و روحیه ای تعیین تکلیف می کنید؟ هر زنی یک جوره؟ یکی تمام روز رو می تونه در بین قوری و قابلمه و ونگ بچه بگذرونه و روزانه حتی برای تفریح یه ساعته هم از خونه در نیاد هیچیش نشه ، یکی هم این وضع براش شکنجه محسوب میشه.چرا هر وقت اسم زن میاد وسط همه می خواهند براش تعیین تکلیف کنند؟ انگار نه انگار انسانیه دارای شخصیت و حق انتخاب. در ضمن با این قوانین اگه زن استقلال مالی نداشته باشه کلاهش پس معرکه است.ما از فردای خودمون چه اطلاعی داریم که کار به طلاق نکشه یا شوهر خیانتکار از آب درنیاد؟! یا حتی بمیره؟! احتمالا برای چنین اوضاعی هم خانم، پیشنهاد سوختن و ساختن رو مطرح می کنند!!! به شیوه ننه بزرگها! خیلی از زنها هم کارشون رو دوست دارند و هر کس باید اول خودش رو دوست داشته باشه و به نیازها و علایقش بها بده تا بعد بتونه خانواده اش رو هم دوست داشته باشه. اینهایی که دایم صفت فداکاری رو برای زن تبلیغ می کنند زن رو انسان نمی دونند بلکه یک ماشین اتومات فداکاری می دونند که دایما باید یک رفتار رو هی تکرار کنه هی تکرار کنه... و در آخر اینکه خانه داری یعنی تبدیل شدن زن به یک خاله خانباجی تمام عیار که استقلال و اعتماد به نفس نداره و حرفی هم بجز سیرترشی و قرمه سبزی نداره و هیچکس هم جدیش نمی گیره.
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
    0 0
    با قسمت اول حرفتون موافقم. هیچکس حق نداره برای زن تعیین تکلیف کنه جز خودش. اما شما در ادامه این حرفتون رو نقض کردید و با تحقیر زنان خانه دار در واقع انتخاب اونها رو زیر سئوال بردید. به همون اندازه که یک زن بنا به شرایط و روحیاتش حق داره کار و اشتغال رو انتخاب کنه به هموم اندازه هم حق داره خانه داری رو انتخاب کنه. هیچ کس هم نباید به خودش اجازه بده اون رو بخاطر انتخابش زیر سئوال ببره.
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
    0 0
    از اسم سايتشون مشخص كه چه كساني براشون كار ميكنند و وبلاگ مينويسن . اگه خانم ها سر كار نرند چه كسي مي خواد كار خانم هارو تو جامعه انجام بده كي معلم ميشه كي دكتر متخصص زنان بشه و........... اون آقايي كه حرف اسلام رو داره ميزنه تمام شرايطشم ميتونه رعايت كه ميتونه بين زناش فرق نذاره و عدالت رو رعايت كنه شما تو خرج يكيش موندين چه برسه به اينكه 4 تا زن عقدي بگيريد خلايق هر چه لايق مردم ايران باهمچين طرز تفكراتي بايد جهان سومي باشند ما در ايران باستان زنان دريانورد داشتيم زنان مهندس داشتيم حالا ميان نطق مي كنند كه زناها سر كار نروند
  • حسين ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    اگر شما وقت داشته باشيد كه فرزنداني تربيت كنيد كه به آنها ياد بدهيد كه به همسرانشان خيانت نكنند بهتر نيست!
  • ناشناس ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    0 0
    بچه ها خیانت کردن رو از باباشون یاد می گیرند
  • حمیدرضا ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
    1 0
    واااااای سردرد گرفتم از این همه نظرات بی فکرانه !!! بابا طرف فقط گفت مضر است نگفت که خانها رو قراره اخراج کنن یا دیگه بهشون کار ندن . خانمهای محترم لطفا عصبانی نشن... فعلا که تمامی شغل ها از دکتری گرفته تا برقکاری و لاستیک فروشی همه به خانمها تعلق داره و آقایون با سر کوچه نشستن و... مشغولن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس