طلا و مس فیلمی که رهبر معظم انقلاب مضمون آن را عالی خطاب کردند.

به گزارش مشرق، طلا و مس به کارگردانی همایون اسعدیان در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد.

آسید رضا (بهروز شعیبی)، روحانی جوانی است که به همراه همسرش- زهرا سادات( نگار جواهریان)- و دو فرزند خردسالش به تهران می آید تا در یک کلاس اخلاق شرکت کند. آن دو می خواهند زندگی آرام و ساده شان را با تمام مشکلات موجود در تهران آغاز کنند که بیماری زهرا سادات شدت می گیرد و سیدرضا ناگزیربه بستری کردن او در بیمارستان می شود. زهرا سادات به بیماری ام.اس مبتلا شده است؛ اما این تنها مشکل سیدرضا نیست. او باید از این پس هم به کارهای تحصیلش در حوزه بپردازد و هم این که کارهای خانه را بر عهده بگیرد.

او با نزدیک شدن به دو فرزندش و نیز با هر زحمتی که هست، خود را به شرایط موجود عادت می دهد. سیدرضا برای تأمین هزینه های زندگی ناگزیر می شود که حتی به قالی بافی نیز روی بیاورد. زهرا سادات پس از اندکی بهبودی به خانه باز می گردد. اما دیگر توان ایستادن روی پاهایش را ندارد. همین موضوع زهراسادات را تا مرز فروپاشی ذهنی پیش می برد؛ به طوری که کشمکش ها و جدال هایی میان او و سیدرضا پیش می آید. حتی زهرا سادات پیشنهاد می کند که سیدرضا زن دوم اختیار کند. اما در پایان سیدرضا نمی پذیرد و بودن در کنار زهراسادات را ترجیح می دهد؛ این در حالی است که چشمان سیدرضا در اثر فشار کار مداوم روز به روز ضعیف تر می شود. اما او کماکان به آینده زندگی ساده اش امیدوار است.

شعیبی به خوبی توانسته تحولات درونی یک شخص روحانی را در پیدا کردن مفهوم اخلاق عملی به جای اخلاق نظری در خانواده را با لطافت و ظرافت خاصی بازی کند . او به خوبی توانسته اوج عصبانیت یک روحانی را نشان دهد و در ادامه ی آن به عشق به همسر و فرزندان برساند.

رهبر معظم انقلاب درباره این فیلم سینمایی نظراتی را بیان کرده اند که جالب توجه است.

ایشان مضمون طلا و مس را "عالی" خطاب کرده اند و با بیان اینکه کارگردانی این فیلم سینمایی خوب بوده است از بازی دو بازیگر اصلی این فیلم که نقش یک روحانی و همسرش را بازی می کردند تمجید فرموده اند.

رهبر معظم انقلاب بازی شعیبی و جواهریان در این نقش را برای مخاطب "خیلی خوب" و "باورپذیر" دانسته اند.

ایشان طلا و مس را نمایش کاملی از زندگی یک طلبه عنوان کرده اند.

جوایز
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن / بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر / طلا و مس / ۱۳۸۸
تندیس بهترین بازیگر زن نقش اول / چهاردهمین جشن خانه سینما / طلا و مس / ۱۳۸۹
تندیس انجمن و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن / طلا و مس / چهارمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران / ۱۳۸۹

طلا و مس با بازتاب خوبی در جشنواره‌های آمریکایی و کانادایی روبرو شد، و جشنواره‌های آناهایم، پالم اسپرینگز، موزه هنرهای عالی بوستون، و سانفرانسیسکو از آن با تحسین یاد کردند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس