اندیشکده آمریکایی نوشت: در حالی‌که ایران منتظر دبه کردن آمریکا در توافق هسته‌ای و توسعه دقت و قدرت موشکی بالستیک خود است، بهتر است آمریکا از برنامه دفاع موشکی در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای مواجهه با تهدید ایران حمایت کند.

به گزارش مشرق، اندیشکده هریتیج ، واقع در واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا، در گزارشی به قلم «ریچل زیزموز» از تحلیلگران ارشد خود با مضمون «لزوم ایجاد سامانه دفاع هوشمند در برابر توان موشکی بالستیک ایران» نوشت: با وجود ماه‌ها از اجرای توافق هسته‌ای برای قطع تمام مسیرهای ایران به سوی سلاح هسته‌ای، ایران کماکان تهدید جدی علیه آمریکا، متحدان و منافع حیاتی این کشور در خاور میانه است به طوری‌که در ارزیابی‌های سازمان امنیتی آمریکا در 9 فوریه 2016 آمده است:« نیروهای نظامی و امنیتی ایران در پی این هستند که نشان دهند اشتیاق‌ قدرت اول بودن منطقه‌ از سوی آن‌ها حتی با وجود برجام نیز تغییر نیافته است . »

بر این اساس، این کشور حتی یک هفته مانده به روز اجرای برجام نیز موشک برد بلند جدید «عماد» را که از دقت بالاتری برخوردار است را رونمایی و پرتاب کرد.

این اندیشکده در ادامه با اشاره به دیگر موارد آزمایش‌های موشکی ایران نوشت:مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به جای افزایش محدودیت بر ایران بر  محدودیت‌های از قبل موجود در زمینه موشک‌های بالستیک (قطعنامه‌های 1929شورای امنیت در سال 2010) صرف نظر کردند.

در ادامه این مطلب با اشاره به این موضوع که اکثر موشک‌های بالستیک ایران از لحاظ برد و گنجایش حمل مهمات به طور اساسی قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای بوده و موفقیت ایرانیان در پرتاب‌های فضایی که موجب کاستن شکاف فنی در تولید موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای بومی (ICBM) شده است،نوشت: آن‌طور که اینک پیدا است، ایران بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را داراست و حتی بدون کلاهک‌های هسته‌ای مجموع موشک‌های متعارف ایران برای غلبه بر دفاع‌های موشکی موجود در منطقه کافی است.  بنابراین ادامه گسترش ظرفیت و قابلیت موشکی ایران تهدید قابل توجه علیه برتری کیفی نظامی اسرائیل، امنیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و نیروهای نظامی آمریکا در منطقه، ثبات امنیتی و داد و ستد‌های موجود در خلیج فارس است .

اندیشکده هریتیج در بخشی دیگر از این گزارش نوشت: در حالی‌که تهران منتظر لحظه‌ای ایده‌آل برای دبه درآوردن در توافق هسته‌ای است، به توسعه برد، دقت و مرگبار بودن قدرت موشکی بالستیک خود ادامه می‌دهد. پس تنظیم سیاست دفاعی منطقه بر مبنی فرض انطباق ایران با توافق هسته‌ای خطرناک و بی‌تدبیری است . این کشور آشکارا اعلام  ونشان داده است که قصد محدود کردن برنامه موشکی بالستیکش را ندارد. بنابراین آمریکا بهتر است که از برنامه ایجاد دفاع موشکی در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای مواجهه با تهدید ایران حمایت کند. با وجودی که امارات متحده عربی سال 2011 اولین کشوری بود که سامانه دفاع موشکی برد بلند «تاد» را خریداری کرد و اکثر دیگر کشورهای منطقه نیز مجهز به سامانه دفاع موشکی «پتریوت» هستند اما از نظر تدارکات، ارتباطات، قابلیت همکاری و شاید از همه مهمتر اعتماد مشکل داشته و با چالش روبرو هستند. دارند.

آمریکا باید استقرار سامانه‌های دفاع موشکی را برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ادامه داده و ایجاد دفاع موشکی یکپارچه را بنا دارد زیرا نه تنها دفاع موشکی بهبود یافته سطح امنیتی منطقه را ارتقا می‌دهد بلکه تجاوز بعدی ایرانیان را باز می‌دارد و نیز به شرکا و متحدان آمریکا اطمینان می‌بخشد.

در خاتمه این مطلب آمده است: توافق هسته‌ای سیاست خارجی جنگ طلبانه و خصمانه ایران را رفع نمی‌کند بنابر این ضرورت دارد آمریکا دفاع از متحدان و منافع خود را بالاتر از توافق با ایران در اولویت قرار دهد و باید با ادامه پیگیری تمامی  گزینه‌ها با رفتارهای تجاوزگرانه ایران مقابله کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ناشناس ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    0 0
    آمریکا غلط کرده که بخواد در مورد ایران اینجوری اظهارنظر کنه در حالی که خودش بمب اتمی داره چقدربرخی اعراب احمق تشریف دارن که ایران اسلامی و موشکهایش را برای خودشون تهدید میدونن در حالی که خطر داعش و اسرائیل جنایتکار را فراموش کردن واقعا برای بعضی از سران اعراب که فریب ایران هراسی آمریکا و اسرائیل را میخورن متأسفم.میترسم همین اعراب،خیانت و ظلم و جنایتی که علیه اهل بیت(ع) روا داشتند بر علیه ایران هم تکرار کنند.
  • حقگو ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    0 0
    غرب برای مقابله با ایران طالبان را راه انداخت و بعدش پشیمان شد غرب برای مقابله با ایران داعش را راه انداخت و امروز پشیمان است غرب برای مقابله با ایران اگر کشورهای منطقه را به موشک یا موشک های ضد موشک مجهز کند به یقین بازهم پشیمان می شود به اندیشکده های غربی چند پیشنهاد دارم ۱- از تجاوز آشکار صهیونیست ها دفاع نکنند و عدالت و انصاف را رعایت کنند . این موضوع یعنی رها شدن غرب از دست سرمایه داران یهودی که لابی های سیاسی را در دست خود دارند و خیلی سخت و پر هزینه است. ۲- از تجاوز فرهنگی به دیگر کشورها دست بردارند و سعی کنند به گفتگوی فرهنگی - احترام به فرهنگ ها و ادیان الهی توجه بیشتری داشته باشند. ۳- از سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن دست بردارند . ۴- تولید و توسعه سلاح های هسته ای را از خود آغاز کنند. ۵- فریب جو سازی رسانه های تحت امر صهیونیست ها را نخورند و به دنبال حقایق باشند با یاد آوری تجربه حمله به عراق درس بگیرند و می دانند که دروغ های بوش و بلر دنیا را امن تر نکرد و اگر دیروز کشورهای اسلامی ناامن شد امروز نا امنی دامن آنها را هم خواهد گرفت. ۶- صهیونیسم یک حزب است و نه یک دین و کسانی که برای بقای خود حاضرند هر جنایتی را بکنند از داعش بدترند. آنها داعش و طالبان را به صورت نامحسوس هدایت کردند و در اصل جنایتکار واقعی آنها هستند ۷- جرات و صداقت تنها راه امن کردن جهان است.
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    0 0
    اگر امریکا دبه کنه برنامه هسته ای ایران دوباره توسعه خواهد یافت نه موشکی!! این امریکایها خودشون رو زدن به خریت...
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    0 0
    ایران هم باید بمب اتم بسازه این یانکی های بی شرف ایران رو تا نکنن افغانستان دست بر نمیدارن یعنی میشه یه روز ایران آمریکا رو با بمب اتم بزنه همه مردمش تکه تکه بشن از شرشون راحت بشیم؟
  • ناشناس ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    0 0
    یک شیر در برابر این همه شغال منطقه همیشه مقاوم است.سعودی،ترکیه،دولت باکو(شروان سابق)امارات شیخ نشین،قطر،مصر،...دشمنان اصلی ملت ایران اعرابی هستند که در پناه امریکا و با سو استفاده از روابط تیره ایران با قدرت های بزرگ کاسه داغتر از اش شده اند مخصوصا امارات تنها کشور منطقه که ادعای ارضی دارد هیچ چیز بالاتر از حفاظت از خاک و تمامیت ارضی نیست و اعراب چشم طمع به جزایر ایرانی دوخته اند...
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    0 0
    میخوان بدون اینکه خودشون هزینه کنن ، با پول این شیخکها سامانه دفاع موشکی جدیدتر توسعه بدن، همین!
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ببخشید منظور از منطقه که عراق و یمن و افغانستان و فلسطین و جیپوتی نیست ؟!!! نیست ؟ خوب باشه .
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    ما با مردم امريكا هيچ مشكلي نداريم. مشكل ما فقط با لابي صهيونيسم و سياستمداران سلطه طلب و نابخرد انهاست. ملت ايران خواهان نابودي هيچ ملتي نيست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس