عربستان از بامداد پنج شنبه ششم فروردین، پس از شکست تمام طرح‌ها و سیاست‌هایش در یمن، به گزینه نظامی روی آورد و حملات نظامی هوایی، زمینی و دریایی خود به مناطق مختلف یمن را آغاز کرد.

به گزارش مشرق، برخی کشورهایی که از نظر اقتصادی به کمک‌های عربستان وابسته هستند، با آل سعود در تجاوزات آشکار به یمن همراه شدند.

 امارات، بحرین، قطر، کویت، مصر، مغرب، اردن و سودان، رژیم آل سعود را در جنگ یمن همراهی کرده و کشورهایی همچون پاکستان هر چند در آن شرکت نکرده‌اند، ولی به خاطر اهداف خاص خود از آن حمایت کرده‌ اند.

عمان تنها کشور عربی حاشیه خلیج فارس و عضو شورای همکاری تشکیل شده از سوی رژیم سعودی است که حاضر نشد در این جنگ ویرانگر، متجاوزان را همراهی کند.

آل سعود برای به راه انداختن این جنگ نیاز به بهانه‌ای برای توجیه آن داشت و چه کسی بهتر از مهره مورد اعتمادش یعنی عبدربه منصور هادی که خواستار جنگ علیه مردم کشورش به بهانه حمایت از آنها شود، منصور هادی که از صنعا به عربستان فرار کرده بود، پس از استقرار در یکی از کاخ‌های ‌‌آل سعود مدعی شد به نمایندگی از ملت یمن می‌خواهم یمن را از تجاوز شبه نظامیان حوثی نجات دهید، زیرا حوثی‌ها ابزاری در دست قدرت‌های خارجی هستند که از خدشه وارد کردن به امنیت و ثبات یمن دست برنداشته‌اند.

جنگ افروزی آل سعود در یمن دو مرحله داشت،‌مرحله اول با عنوان ادعایی توفان قاطعیت(عاصفه الحزم) علیه مواضع حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح شروع شد. پنج کشور عربستان، قطر، امارات، بحرین و کویت در بیانیه‌ای ادعا کردند تجاوز شبه نظامیان حوثی مورد حمایت قدرت‌های منطقه‌ای با هدف هیمنه و سلطه بر یمن است و سبب شده است که این تهدید تنها علیه امنیت و ثبات و حاکمیت یمن نباشد و تهدیدی فراگیر علیه امنیت و صلح منطقه‌ای و بین المللی است.

رژیم سعودی پیش از جنگ مدعی شد تجاوزات حوثی‌ها اراضی پادشاهی عربستان سعودی را فرا گرفته و حتی کشورهای دیگری در معرض تهدید مستمر قرار دارند و امنیت و ثباتشان به سبب سلاح‌های سنگین، موشک‌های کوتاه و دوربرد خارج از قدرت قانونی یمن (منظورشان عبدربه منصور هادی است)، به خطر افتاده است.

متجاوزان با این مقدمه‌چینی و طرح ادعاهای بی‌اساس برای مشروعیت بخشی به تجاوز به فقیرترین کشور عربی همسایه خود، جنگ تمام عیاری را آغاز کردند،‌جنگی که ادعا می‌کردند طی تنها چند هفته، صنعاء را تصرف خواهند کرد، اما رویای متجاوزان محقق نشد و ماجراجویی نظامی آنها وارد یک سال شده و آنها به اهداف مهم و علنی خود دست نیافته‌اند.

بیانیه رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس به استثنای عمان آورده بود: دخالت نظامی در یمن به این خاطر بود که شبه نظامیان حوثی به هشدارهای مکرر کشورهای عضو شورای همکاری و شورای امنیت توجهی نکردند و به نقض قوانین بین‌المللی و مقررات بین المللی و لشکرکشی ادامه دادند از جمله سلاح‌های سنگین و موشک‌های خود را در مرزهای مشترک با پادشاهی سعودی مستقر کردند.

در بیانیه رژیم‌های عربی که با هدف فریب افکار عمومی و توجیه تجاوز نظامی به یمن صادر شده بود، در توهین آشکار به جنبش مردمی انصارالله یمن، آنها را مزدوران قدرت‌های خارجی توصیف کرده که به ادعای این رژیم‌ها به امنیت و ثبات یمن ضربه می‌زنند. نکته جالب در این بیانیه جایی است که ادعا شده بود : حوثی‌ها همچنین رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای با مهمات جنگی در نزدیکی مرزهای عربستان برگزار کرده و از انواع سلاح‌های متوسط و سنگین استفاده کرده‌اند که این تحرکات مقاصد شبه نظامیان حوثی در تکرار تجاوز آشکارش به عربستان سعودی را بر ملا می‌کند که نوامبر 2009 هم حمله کرده بود.

در پی صدور این بیانیه، عادل الجبیر که در آن زمان سفیر آل سعود در واشنگتن بود، رسما آغاز جنگ علیه یمن را از پایتخت آمریکا اعلام کرد تا مهمترین پیام این جنگ این باشد که این جنگ با چراغ سبز آمریکا آغاز می‌شود.

الجبیر تاکید کرد عربستان سعودی برای این جنگ با آمریکا مشورت کرده است. وی مدعی شد عملیات نظامی با هدف نجات یمن و دولت قانونی‌اش (منظور عبدربه منصور هادی) انجام می‌شود.

بمباران همزمان شهرهای مختلف یمن با 185جنگنده

جنگ عربستان و متحدانش علیه یمن، ساعت 2 بامداد پنجشنبه ششم فروردین 94(26 مارس 2015) آغاز شد و به طور همزمان 185 جنگنده از جمله 100 جنگنده سعودی، شهرهای مختلف یمن و زیرساخت‌های آن از جمله فرودگاه غیرنظامی صنعاء را به شدت بمباران کردند که طی آن شمار زیادی از مردم بیگناه یمن به خاک و خون کشیده شده و خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های یمن و منازل مردم وارد شد.

سعودی‌ها همچنین 150 هزار نظامی و یگان‌های دریایی را برای مشارکت در جنگ در صورت گسترش آن جمع آوری کرده بودند.

در کنار رژیم عربستان، شیخ نشین امارات با 30 جنگنده، مصر با 16 جنگنده،کویت و بحرین هر کدام با 15 جنگنده، قطر با 10 جنگنده، اردن با 6 جنگنده،‌مغرب با 6 جنگنده و سودان هم با 3 جنگنده بمباران شهرهای یمن را به بهانه بازگرداندن آنچه دولت قانونی و مشروع می‌خواندند، آغاز کردند. مصر همچنین با اعزام چهار فروند کشتی جنگی خود در محاصره دریایی یمن مشارکت کرد، سودان در مقابل دریافت پول، 6 هزار نظامی هم به عربستان اعزام کرد تا در جنگ علیه یمنی‌ها مشارکت کنند.

رژیم عربستان در پی آغاز جنگ محاصره کامل زمینی،‌دریایی و هوایی یمن را هم اعلام کرد. سعودی‌ها از نابودی زیرساخت‌های دفاعی کشور فقیر یمن در اولین ساعت جنگ خود خبر داده بودند، ادعایی که بعدها با پیشروی نیروهای کمیته‌های مردمی و ارتش یمن به  عمق خاک عربستان و همچنین شلیک موشک‌های بالستیک به مواضع نظامی سعودی رنگ باخت.

در واکنش به آغاز جنگ افروزی اعراب، جنبش مردمی انصارالله، حملات هوایی را تجاوز آشکار به یمن توصیف کرد و هشدار داد این حملات منطقه را به سمت جنگ گسترده سوق خواهد داد.

محمد البخیتی از اعضای شورای مرکزی انصارالله در آن زمان تاکید کرد این حملات تجاوز به یمن است و ما با شجاعت با متجاوزان مقابله خواهیم کرد.

جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که مخالفت قاطع و صریح خود را با ماجراجویی نظامی آل سعود و متحدانش علیه کشور فقیر یمن اعلام کرد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد تجاوز به یمن  تحرک خطرناکی است که با قوانین بین المللی مغایرت دارد.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران هم هشدار داد که آتش جنگی که عربستان سعودی در یمن برافروخته، منطقه را فرا خواهد گرفت.

حمام خون در یمن با عنوان ادعایی بازگرداندن امید

مرحله دوم جنگ

سه شنبه 21 آوریل برابر با اول اردیبهشت 94 ، احمد عسیری سخنگوی جنگ افروزان پایان مرحله نخست جنگ با عنوان ادعایی توفان قاطعیت و آغاز مرحله دوم جنگ با عنوان فریبنده بازگرداندن امید را اعلام کرد.

عسیری در گفت‌وگو با شبکه الجزیره مدعی شده بود «بازگردادن امید شامل دو بخش  است، بخش اول، سیاسی است که دولت شرعی و قانونی (منظور وی عبدربه منصورهادی) مسئولیت آن را برعهده می‌گیرد و بخش دوم آن نظامی است که همگام با روند سیاسی پیش می‌رود که شامل بازداشتن و منع عملیات و تحرکات گروه حوثی و حمایت از غیرنظامیان و تسهیل و حمایت از عملیات انسانی و تخلیه اتباع است.»

عسیری در یک کنفرانس مطبوعاتی در همان روز (اول اردیبهشت 94) به بمباران مناطق مختلف یمن با انجام دو هزار و 415 مورد حمله هوایی اعتراف کرد و مدعی شد «حملات توفان قاطعیت، مواضع گروه حوثی و نیروهای طرفدار عبدالله صالح را هدف قرار داده و تمام اهداف خود را محقق کرده و به همین سبب عملیات بازگرداندن امید آغاز می‌شود.»

 

عسیری برای فریب افکار عمومی عربی چنین ادعا کرده بود:« فرماندهی ائتلاف، عملیات توفان قاطعیت را بنا به درخواست دولت یمن و شخص رئیس جمهور عبدربه منصور هادی به پایان رساند،‌ چرا که اهداف اصلی توفان محقق و مشروعیت حمایت شد و شهروندان یمنی دیگر همانند روزهای نخست در معرض خطر قرار ندارند و شبه نظامیان حوثی هم بخش زیادی از امکاناتشان را از دست دادند.»

این مقام نظامی سعودی به زعم خود چنین گفته بود:« اهدافی که توفان قاطعیت برای آن ترسیم کرده بود، سه هدف بود شامل حمایت از مشروعیت در یمن (بازگرداندن عبدربه منصور هادی به قدرت در صنعاء)،‌ بازداشتن شبه نظامیان حوثی از تهدید کردن شهروندان یمنی و انهدام توانمندی‌های نظامی‌اش،‌ بازداشتن شبه نظامیان حوثی از تهدید کردن کشورهای همسایه و در راس آن مرزهای جنوبی پادشاهی عربستان سعودی»

وی همچنین سیطره بر حریم هوایی یمن، در هم کوبیدن ساختار دفاعی یمن، از بین بردن موشک‌های بالستیک و جلوگیری از رسیدن کمک و منع تحرکات نیروهای مردمی یمن را از دیگر اهداف به اصطلاح توفان قاطعیت اعلام کرد.

ادعای دیگر عسیری درباره عدن بود که در این زمینه گفته بود«توفان قاطعیت برای حمایت از شهر یمن در برابر ورود شبه نظامیان حوثی و سیطره آنها عمل کرد و این عملیات با دقت بالا و برنامه‌ریزی انجام شد»

سلمان بن عبدالعزیز روز دوشنبه 27 آوریل(هفتم اردیبهشت 94) مدعی شد: «عملیات توفان قاطعیت در یمن با حمایت برادرانمان در ائتلاف، تمام اهداف خود مبنی بر منع تجاوزات به پادشاهی و کشورهای منطقه را محقق کرد».

شاه عربستان ادعا کرد: «آغاز عملیات بازگرداندن امید و اهداف آن، پایبندی کشورهای ائتلاف را به این مسئله نشان می‌دهد که ملت یمن امنیت و ثبات خود را به دور از سلطه و دخالت‌های خارجی که هدف از آن فتنه و طایفه‌گری است، بازیابد و بتواند به آرزوها و خواسته‌های خود دست یابد و نقش طبیعی خود را در محیط عربی ایفا کند».

پیش از وی وزارت جنگ عربستان سعودی ادعا کرده بود« تمام تهدیدهایی که تهدیدی برای امنیت سعودی و کشورهای همسایه تشکیل می‌داد، پس از انهدام سلاح‌های سنگین و موشک‌های بالستیک و نیروی هوایی‌ای که در اختیار شبه نظامیان حوثی و نیروهای طرفدار عبدالله صالح بود، برچیده شد».
بن خلیفه وزیر خارجه رژیم بحرین گفته بود« پایان توفان قاطعیت و ورود به مرحله بازگرداندن امید به معنای پایان جنگ یا آتش بس نیست».

نظر شهروندان عرب

محمد الصغیر در پایان یکی از خبرهای شبکه الجزیره در همان روزهای نخست جنگ عربستان و متحدانش علیه یمن اینگونه کامنت گذاشت: این جنگ هیچ سودی برای اعراب و تمام مسلمانان ندارد، این جنگ منجر به ویرانی و نابودی زیرساخت‌ها و قدرت دفاعی کشور فقیر و همسایه یمن منجر می‌شود و گذشته از آن سبب می‌شود میراثی از حقد و خشم را میان مردم یک سرزمین به جا گذارد که باید با هم برادر باشند، آتش این جنگ را افرادی به دستور دشمنان برافروختند در حالی که گمان می‌کنند این دشمنان (اشاره به آمریکا و رژیم صهیونیستی)، دوست هستند، فقط دشمنان این امت از این جنگ سود می‌برند.

این شهروند عرب در واکنش به حمایت تشکل سعودی موسوم به تجمع علمای مسلمان از جنگ آل سعود علیه ملت یمن هم نوشت چگونه شورای علمای مسلمان، کشتار صدها انسان بیگناه را در خانه‌هایشان و هنگامی که در خواب هستند، مجاز می‌داند فقط به این خاطر که آنها را وادار به قبول حاکمی کنند (اشاره به تلاش عربستان برای تحمیل عبدربه منصور هادی بر ملت یمن و به راه انداختن جنگ به این خاطر)، که او را نمی‌خواهند.

ادعای جالب شاه سعودی : به خاطرامنیت منطقه و جهان به یمن حمله کردیم

سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان در ابتدای جنگ ادعا کرده بود توفان قاطعیت به صلح و امنیت در منطقه و تمام جهان کمک خواهد کرد. وی مدعی شد پادشاهی سعودی درهای خود را به روی تمام طیف‌های سیاسی یمنی علاقه‌مند به حفظ امنیت و ثبات یمن گشوده است.

 

چرایی نامگذاری توفان قاطعیت بر جنگ علیه یمن

در رسانه‌های وابسته به سعودی‌ها آمده است توفان قاطعیت با تکیه بر مقوله موسسه حکومت سعودی یعنی عبدالعزیز آل سعود نامگذاری شده است.رسانه‌های سعودی با توصیف سلمان شاه عربستان به عنوان ابوالحزم تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه به راه انداختند.

شورای امنیت در خدمت آل سعود و جنگ افروزان

روز 14 آوریل 2015، شورای امنیت سازمان ملل پیش نویس قطعنامه رژیم سعودی و متحدانش را تحت فصل هفتم تصویب کرد که این قطعنامه جانبدارانه از نیروهای انصارالله می‌خواهد عقب نشینی و خشونت را متوقف کنند و تحریم‌هایی هم بر ضد آنها اعمال شود، در حالی 14 کشور به این قطعنامه رای دادند که هیچ اشاره‌ای به رژیم متجاوز عربستان و متحدانش و جنایات هولناک آنها علیه غیرنظامیان از جمله استفاده از تسلیحات ممنوعه نکرد تا بار دیگر معیارهای دوگانه سازمان‌های بین المللی و تبدیل شدن آنها به ابزاری در خدمت قدرت‌های سلطه‌گر اثبات شود. این قطعنامه متجاوزان را به توقف جنگ علیه مردم یمن ملزم نکرده  است.این قطعنامه نام عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله و فرزند علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را در فهرست سیاه خود قرار داد.

مواضع کشورها در قبال جنگ یمن

کشورهای مخالف جنگ

جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که به مخالفت با ماجراجویی نظامی سعودی و جنگ افروزی این رژیم علیه ملت یمن پرداخت. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن تهاجم نظامی عربستان و متحدانش به یمن آن را حمله خطرناک و مغایر با قوانین بین المللی توصیف کرد.

چین هم با اعلام مخالفت خود با این جنگ آن را بی‌نهایت نگران کننده با توجه به وخامت اوضاع یمن دانست و از همه طرف‌ها خواست به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره یمن و حل بحران از راه گفت‌وگو پایبند باشند.

عراق هم بر ضرورت توقف جنگ تاکید کرد و از جامعه جهانی خواست برای نجات ملت یمن اقدام کند. وزارت خارجه عراق تاکید کرد دخالت نظامی(سعودی) در یمن به پیچیده‌تر شدن اوضاع این کشور منجر می‌شود و اجازه نمی‌دهد راه‌حل‌های سیاسی در این شرایط پیچیده ره به جایی ببرد.

سوریه هم تهاجم عربستان به یمن را تجاوز آشکار توصیف و نگرانی عمیق خود را از این جنگ افروزی ابراز کرد. دمشق از همه طرف‌های یمنی خواست به راه حل سیاسی بر اساس خواسته‌های ملت یمن روی بیاورند.

حامیان جنگ‌افروزی آل سعود:

کشورهای سودان، مغرب،لیبی،‌تونس، جیبوتی، سومالی، موریتانی،‌افغانستان، انگلیس، فرانسه، ترکیه، بلژیک،‌آلمان، پاکستان، گینه، سنگال،‌مالزی، کانادا،‌اسپانیا، بنگلادش، تشکیلات خودگردان فلسطین و نخست وزیر لبنان حمایت خود را از جنگ آل سعود و متحدانش علیه ملت یمن اعلام کردند.

کشورهای بی‌طرف

رمطان لعماره وزیر خارجه الجزایر گفت کشورش بر راه‌های مسالمت‌آمیز درباره یمن تاکید می‌کند. اتحادیه اروپا هم با جانبداری از متجاوزان، نیروهای مردمی انصارالله را متهم کرد که گام‌هایشان قابل قبول نیست، اتحادیه اروپا در حالی از انصارالله خواست به مذاکرات برگردد که هیچ درخواستی از متجاوزان عرب برای توقف جنگ مطرح نکرد.

هر چند دولت پاکستان از جنگ افروزان حمایت کرد، ولی پارلمان این کشور ضمن اعلام مخالفت خود با حضور نظامیان پاکستانی در این جنگ بر بی‌طرفی خود در این زمینه تاکید کرد. وزیر دفاع پاکستان هم گفت کشورش هیچ کمک نظامی بر ضد حوثی‌ها ارائه نخواهد کرد، ولی به حمایت از سعودی در مقابل با هرگونه تهدیدی پایبند  است.

روسیه نیز خواستار توقف تمام اقدامات جنگی شد و برای مشارکت در حل بحران یمن اعلام آمادگی کرد. روسیه یادداشتی را به سازمان ملل تقدیم کرد که در آن خواستار تعلیق عملیات موسوم به توفان قاطعیت (مرحله نخست جنگ آل سعود) و ارسال کمک‌های انسانی شد. ژاپن هم با جانبداری از رژیم سعودی و اینکه دلایل این رژیم برای حمله به یمن را درک می‌کند، اعلام کرد از تلاش‌های گفت‌وگو میان طرف‌های مختلف یمنی حمایت می‌کند.

سازمان‌ها و نهاد‌های موافق و مخالف جنگ

مخالفان

جنبش حزب الله لبنان با محکوم کردن تهاجم رژیم سعودی و متحدان عربش به یمن آن را ماجراجویی سعودی توصیف و تاکید کرد این تجاوز منطقه را به سمت تنش‌ها و خطرات بیشتری سوق می‌دهد.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین هم با محکوم کردن تهاجم عربستان به یمن، آن را تجاوز و استفاده از زور با حمایت آمریکا توصیف کرد.

حامیان :

تشکل موسوم به اتحادیه جهانی علمای مسلمان (وابسته به رژیم سعودی) و شورای موسوم به علمای مسلمان عراق (تشکل اقلیت همسو با عربستان) و جماعت اخوان المسلمین سوریه و اردن، گروه تروریستی موسوم به حرکه احرار الشام الاسلامیه در سوریه و تشکل معارضان سوری خارج‌نشین همسو با ریاض از تهاجم نظامی رژیم سعودی به یمن حمایت کردند. سعدالحریری رئیس جریان  المستقبل که بیشتر اوقات خود را در اقامتگاه مجلل خود در عربستان سپری می‌کند و شرکت‌های زنجیره‌ای در این کشور ایجاد کرده، حمایت صریح خود را از جنگ علیه مردم یمن اعلام و ادعا کرد آنچه سعودی انجام می‌دهد حمایت از مشروعیت دولت یمن (عبدربه منصور هادی) است. جنبش حماس هم حمایت خود را از آنچه مشروعیت در یمن خواند و گفت‌وگو و توافق ملی اعلام کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس