شماری از مقامات غربی در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کردند که آزمایش های موشکی ایران در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری «رویترز» نوشت که آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن در نامه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران با آزمایش موشک‌هایی که قابلیت هسته‌ای دارند در تقابل با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کرده است؛ قطعنامه‌ای که در تائید توافق هسته‌ای صادر شد.

آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان در این نامه که آن را خطاب به «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل متحد و «رومان اویارزون مارشسی» سفیر اسپانیا در سازمان ملل نوشته‌اند، آمده است آزمایش‌های موشکی بالستیک اخیر ایران استفاده شده «در تقابل» و «ناسازگار» با قطعنامه 2231 شورای امنیت است.

در ادامه این نامه با بیان این ادعا که موشک‌های تست شده از سوی ایران «ذاتا قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارا هستند»، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شده است که «پاسخ‌های مناسب» به آزمایش موشکی اخیر ایران را بررسی کند. 

در زمان تصویب قطعنامه 2231 مقرر شد که دولت اسپانیا مأمور هماهنگی امور مربوط به این قطعنامه باشد. 

بر اساس این قطعنامه که در تائید توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 صادر شد، محدودیت‌های موشکی ایران برای 8 سال دیگر پابرجا ماند، با این حال ادبیات قطعنامه در مقایسه با قطعنامه 1929 که پیشتر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران تصویب شده بود، تفاوت کرده است. در قطعنامه جدید تنها «از ایران خواسته» شده که روی موشک‌هایی «که برای داشتن توانایی حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند» کار نکند. این در حالی است که در قطعنامه پیشین گفته شده بود که شورای امنیت «تصمیم می‌گیرد که ایران نباید» بر روی «موشک‌های دارای توان حمل سلاح هسته‌ای» کار کند. 

همین تغییر ادبیات قطعنامه موجب شده تا آمریکا و متحدانش برای پیشبرد تصویب تحریم‌های تازه علیه برنامه موشکی ایران از مسیر شورای امنیت با مشکل مواجه شوند، چراکه آنطور که مسکو می‌گوید، در قطعنامه تنها از ایران درخواست شده و یک درخواست قابل نقض نیست، بلکه یک کشور می‌تواند این درخواست را بپذیرد یا نه.

ایران اواخر سال گذشته رزمایش موشکی‌ای را برگزار کرد که کشورهای غربی مدعی هستند ناقض قطعنامه 2231 است. شورای امنیت اندکی بعد به درخواست آمریکا برای بررسی این رزمایش تشکیل جلسه داد، اما این نشست بدون نتیجه خاصی به پایان رسید. 

به نوشته رویترز، دیپلمات‌های شورای امنیت نیز خود اذعان دارند که توجیهات مطرح شده برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به بهانه رزمایش موشکی، ضعیف است، چراکه با متن قطعنامه همخوانی ندارد. 

در نامه اعضای غربی 1+5، از بان کی‌مون درخواست شده تا گزارشی از اقدامات موشکی ایران و آنچه تضاد آن با قطعنامه 2231 خوانده شده، ارائه دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس