از ابتدای سال 94 دولت اطلاع‌رسانی شفافي درباره حذف يارانه پولدارها نمی‌کرد. با واریز یارانه فروردین‌ماه و حذف بخشی از یارانه‌بگیران، اولین حاشیه حذف یارانه‌ها نمایان شد: اقدام یواشکی دولت.

حذف یواشکی یارانه‌ کم‌درآمدها/ فقرایی که پولدار قلمداد شدندگروه اقتصادي مشرق- يكي از مهمترین اتفاقات اقتصادی-اجتماعی سال 94 را می‌توان حذف یارانه بخشی از جامعه دانست.

در قانون بودجه سال 94، مجلس دولت را موظف به شناسایی اقشار پولدار جامعه و حذف یارانه‌ آنها کرده بود.

* ربیعی: روحانی به من گفت که بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع کنید

از ابتدای سال 94 دولت به طور علنی هیچ اطلاع‌رسانی درباره اجرای این حکم مجلس نمی‌کرد، اما با واریز یارانه فروردین‌ماه، برخی مردم متوجه شدند که یارانه‌شان حذف شده است و این اولین حاشیه حذف یارانه‌ها بود: اقدام یواشکی دولت.

از اوایل سال 94 زمزمه حذف یارانه برخی اقشار مطرح شد که تا مدت‌ها با تکذیب مسئولان دولتی مواجه می‌شد. سرانجام علی ربیعی، وزیر رفاه نکاتی درباره حذف یارانه نقدی گفت که سخنگوی دولت پیش‌تر آن‌ها را تکذیب می‌کرد!

وزیر رفاه گفت: قبل از عید، آقای دکتر روحانی به من گفتند بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع بکنید. من هم از قبل از عید برنامه‌ریزی کردم چون این پروژه‌ای اجتماعی است، اجرای آن سخت است. چیزی که به مردم بدهید گرفتن آن سخت است، چون مردم آن را حق خودشان تلقی می‌کنند. خیلی آرام حرکت کردم.

وی افزود: ما این ساماندهی را از 30 هزار نفر شروع کردیم و تا 50 هزار نفر و سپس 100 هزار و 200 هزار نفر نیز پیش رفتیم و این کار را ادامه می‌دهیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: قصد خبری کردن این موضوع را نداشتیم اما یکی از نشریات خبری زد و مجبور به موضع‌گیری ضعیفی شدیم. من شخصاً در مرکز اعتراض به اعتراضات مردم رسیدگی کردم و دیدم کسی که ماشین 170 میلیونی داشت، از حذف یارانه خود معترض بود و می‌گفت: این یارانه حق من است.

ربیعی با اشاره به سردرگمی بحث رفاه در کشور، خاطرنشان کرد: مسؤولیت حذف ثروتمندان از یارانه برعهده من گذاشته شده است و در این مسائل اقداماتی را شروع کرده‌ایم. 

حذف یواشکی یارانه‌ کم‌درآمدها/ فقرایی که پولدار قلمداد شدنددر کشور بحث رفاه را اشتباه پیش رفتیم و با توزیع پول، در دام مسیر طی‌شده افتادیم.
 
* نوبخت و تکذیب حذف یارانه 4 میلیون نفر

سخنگوی دولت در اردیبهشت‌ماه با انبوه سؤالات درباره حذف یارانه اقشار پولدار مواجه بود و بعضاً پاسخ‌های متناقضی به سؤالات می‌داد. مثلاً او 29 اردیبهشت سخنان قبلی خود مبنی بر حذف 4 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی را تکذیب کرد!

این در حالی بود که چند روز قبل از آن، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از قول نوبخت، سخنگوی دولت نوشته بود که از ابتدای امسال 4 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف شده‌اند.

این خبر محور گزارش یارانه‌ای بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت اما در کمال شگفتی سخنگوی دولت اظهارات خود را که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر کرده بود، تکذیب کرد.

جالب اینکه نوبخت خبری را تکذیب کرد که وزیر رفاه تلویحاً آن را تأیید و اظهار می‌کرد باید در سال 94 حدود 6 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف شوند.

نوبخت از ابتدای سال 94 سیاست «تأیید و تکذیب یارانه‌ای» و «انتشار پاره‌پاره» اخبار این حوزه را در دستور کار خود قرار داده بود.

فقرایی که پولدار قلمداد شدند

دومین و البته مهمترین حاشیه حذف یارانه‌ها، اشتباهات عجیب دولت در شناسایی اقشار پولدار بود به طوری که تا پایان سال که به گفته دولتمردان یارانه حدود 3 میلیون نفر قطع شد، عده فراوانی از مردم به حذف یارانه‌شان اعتراض کردند.

این اعتراض‌ها به رسانه‌ها کشیده شد و بررسی‌ها نشان می‌داد افراد زیادی از مردم کم‌درآمد و حتی اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مشمول حذف یارانه‌ شدند.

در این میان، واکنش دولت فقط سکوت بود و هیچ‌گاه اعلام نکرد که معیار حذف یارانه‌ها چیست؟ دولت هیچ‌گاه توضیح نداد خانواده‌های کم‌درآمدی که نه خانه و زمین و ملکی دارند، نه شغل پردرآمدی دارند، نه خودرو (چه ارزان چه گران) دارند، نه سفر خارجی رفته‌اند و نه حساب بانکی پرپول دارند را بر چه اساسی، پولدار حساب کرده و یارانه‌شان را قطع نموده است؟

اشتباهات دولت در حذف یارانه کم‌درآمدها، با بی‌توجهی مجلس نهم مواجه شد تا بار دیگر عیان شود که مجلس نهم همكاري خوبي با دولت در اين زمينه داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 24
  • ناشناس ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    این پول حق همه مردم است.حامل های انرژی در زمان محمود کبیر قیمتشان به خداتومان رسید و در زمان حسن قیمت های زمان محمود کبیر افزایش یافتند.الان هم تصمیم بر قطع انها گرفته شده است. به خدا الان عده ای اگه پول یارانه نباشد برای خرید نان خالی باید گدایی کنند.
  • ناشناس ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    قطعا"در سال 95 هم یارانه عده زیادی از افراد قطع میشود که شاید نیازمند هم باشند و این از نتایج تدبیر است !
  • ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    همین مجلس نهم که اکثریت هم فوران شما بودن قانون تصویب کردن که 11 میلیون نفر رو باید حذف کرد .یادتان رفته؟
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    دولت یارانه پولدارها را هم حذف نمی کند چه برسد به فقزا
  • وحید ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    آدم اینا رو میخونه یاد قایم موشک بازی و دزد پلیس بچه ها میفده!!!!....دولت مردمو احمق حساب کرده؟!
  • مهدي ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    بله متاسفانه من بدبخت کارگرم و تازه بچه دار شدم و حدود يکماه هم هست که به لطف وعد ه هاي کاري و خروج از رکود بيکار شدم، ماشينم از خودم ندارم مستاجرم هستم و يکماهي پيش بود که بي سر و صدا فهميدم يارانمون قطع شده ، هيچ ارگاني هم جواب درستي به ما نميده، انصافا اين رسمش نيست که اقايون از درد ما بي خبر باشند و با وعده و وعيد دلخوشي کاذب براي ما ايجاد کنند. ايشالا تو انتخابات سال 96 حتما ما لشکر بيکارها جبران ميکنيم. هر چند ميدونم اين مطلب را تاييد نميکنيد ولي درد دلي بود که نوشتم.
  • طاهره ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    یارانه باید فقط به فقرا پرداخت شود. سایر اقشار باید از صدقه خوردن و مفت خوردن پرهیز کنند. طبق قانون هم یارانه فقط به طبقات کم درآمد تعلق می گیرد.
  • دیوید ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    لابد انتظار داشتید اقتصاد مقاومتی از حذف ریخت و پاش بزرگان شروع بشه!
  • ما و شما ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    من یه نفر میشناسم حدود 4تا خونه ومغازه داره دو ماشین 500 ملیون نقد ولی بیکاره وفقط ماهی 4 ملیون اجاره میگیره یارانه هم میگیره !حالا اینو چکار کنید ؟
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    برادر شما چرا اینومیگی ..وقتی نماینده مجلس از دریافت یارنه انصراف نداده وای به حال مردم عادی..اول از خودتان شروع کنی ..بعداز مردم
  • علی ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    تازه فهمیدم در این کشور هیچ اطلاعات درستی وجود ندارد فکر می کرد م احمدی نژاد استاد دادن برنامه های یهویی وبدون پشتیبانی اطلاعات است اما باقطع یارانه من بازنشسته که بجز همین حقوق در آمد دیگری ندارم فهمیدم این اقدامات بی برنامه واطلاعات همه گیر وعمومی است چه در دولت روحانی وچه احمدی نژاد
  • مهدي ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    بله متاسفانه من بدبخت کارگرم و تازه بچه دار شدم و حدود يکماه هم هست که به لطف وعد ه هاي کاري و خروج از رکود بيکار شدم، ماشينم از خودم ندارم مستاجرم هستم و يکماهي پيش بود که بي سر و صدا فهميدم يارانمون قطع شده ، هيچ ارگاني هم جواب درستي به ما نميده، انصافا اين رسمش نيست که اقايون از درد ما بي خبر باشند و با وعده و وعيد دلخوشي کاذب براي ما ايجاد کنند. ايشالا تو انتخابات سال 96 حتما ما لشکر بيکارها جبران ميکنيم. هر چند ميدونم اين مطلب را تاييد نميکنيد ولي درد دلي بود که نوشتم.
  • ارش ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    بجای 45هزارتومان یارانه هزینه مصرفی اب برق گاز ده برابر افزایش یافت عزیزم کجایی
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
    0 0
    یکی از آشنایان ما ماشین خارجی خریده یارانش حذف شده....بایدم حذف کنن بعضی ها رو
  • هما ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
    0 0
    روحانی مچکریم که یارانه ما را می خواهید قطع کنید . ضمنا مذاکرات با امریکا را تحت عنوان برجام 2و 3 قطع کن تا قاطعیت را نشان بدهی مچمیگیریم.
  • فقیر ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    من خیلی فقرم و به پول یارانه شدیدا احتیاج دارم
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    دقیقا حساب کرده..
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    چرا در انتخابات 94 جبران نکردیم!؟
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    اقتصاد مقاومتی هست..مردم فقط باید مقاومت کنند نه نمایندگان محترم!
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    چرا جا مانده های بیچاره را این دولت ثبت نام نمی کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس