افرایم هلیفی در یادداشتی اعلام کرد که تصمیم روسیه مبنی بر خروج بخشی از نیروهایش از سوریه بدان معنا نیست که این کشور برای همیشه می‌رود؛ وی تاکید کرد که حضور مسکو در خاورمیانه دامنه زمانی نامحدود دارد.

به گزارش مشرق، «آفرایم هلیفی» رئیس سابق موساد در یادداشتی در روزنامه «یدیعوت آحارونوت» به بررسی عمق روابط رژیم صهیونیستی با روسیه پرداخت.

وی گفت: بررسی ریشه روابط پیشرفته اسرائیل با روسیه فقط در راستای مداخله مسکو در سوریه نیست بلکه به خاطر روابط چندجانبه روسیه با ایران نیز هست.

هلیفی در مقاله خود درباره آغاز عقب‌نشینی روسیه از سوریه  نوشت: روسیه به هیچ‌جا نمی‌رود؛ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خودش را به هر آب و آتشی می‌زند تا پایگاه‌های مرکزی به ویژه پایگاه هوایی لاذقیه بسته نشود ، پایگاهی که در پنج ماه اخیر جنگ توسعه داده شده است و این بدان معناست که حضور روسیه در منطقه به ویژه حضور نیروی هوایی‌اش برای دامنه زمانی نامحدود ادامه خواهد داشت. حضور روسیه در سوریه اگر لازم باشد بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.

وی تاکید کرد: این تصمیم پوتین «پایان خشونت در سوریه» را شکل نمی‌دهد و اهداف رئیس جمهور روسیه جز با گذشت زمان مشخص نخواهد شد؛ پوتین پس از آن اعلام کرد بخشی از نیروهایش از سوریه عقب می‌کشد که در چند ماه اخیر شاهد فعالیت گسترده نیروهای روسی در آسمان دمشق و دیگر شهرهای سوریه بودیم و موازنه میان نیروهای اسد و معارضان تغییر کرد.

طبیعت همکاری روسی-ایرانی

هلیفی درباره روابط تهران و روسیه ادعا کرد: همکاری روسی-ایرانی دستاوردهای اساسی به همراه داشت اما این همکاری، کوتاه شدن دست ایران از پیروزی و تثبیت تسلطش برای سوریه را علنی کرد؛ با نگاهی به روش بازیگران درمیدان می توان نتیجه گرفت که روسیه نمی‌خواهد ایران را در تحقق اهداف اساسی‌اش یاری کند.

وی سپس ضمن اعلام اینکه روابط میان دو کشور از ابتدا بسیار پیچیده بوده است، افزود: روسیه همچنان صادر کننده اصلی سلاح به ایران است، در پی توافق هسته‌ای میلیاردها دلار ایران آزاد شد که برای امور دیگر از جمله حمایت مالی مشتری‌های ایرانی روسیه به کار گرفته خواهد شد.

هلیفی در ادامه نوشت: تاثیر روسیه بر تهران بسیار بیشتر از تاثیر آمریکا (بر این کشور) است روسیه می‌تواند با اعمال فشار بر ایران ، این کشور را به انجام دقیق تعهدهایش به صورت موفق‌تر ملزم کند.

هماهنگی عملیاتی با رژیم صهیونیستی

وی درباره فعالیت روسیه در سوریه گفت: روسیه از هماهنگی عملیاتی با اسراییل بَرَنده بیرون آمد؛ تصمیمی که در هنگام سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو در چند ماه پیش درباره آن صحبت شده بود.

آفرایم افزود: سکوت اسرائیل درباره فعالیت گسترده روسیه در پشت مرزهایش برای وجهه بین‌المللی‌اش نیز مفید بود؛ در آشکارا طرح «بده-بِستان» به حدی رسید که منافع هر دو طرف تامین شد؛ از طرف دیگر پایه و اساس این فرض آن بود که سیاست مذکور به روابط اسرائیل و آمریکا ضربه نمی‌زند، زیرا واشنگتن به صورت غیرمستقیم از موفقیت اسرائیل در منع به سرانجام رساندن موفقیت ایران در جنوب سوریه و در بلندی‌های جولان نفع برد.

رئیس سابق موساد سپس گفت که سفر نخست وزیر به مسکو فقط برای اعطای فرصتی به او برای آگاه شدن از اهداف کوتاه‌مدت پوتین نبود بلکه برای برقراری روابط میان اسرائیل و روسیه بود و اینکه میزان آمادگی پوتین برای تاثیر مهارکننده بر ایران در دوره زمانی کوتاه‌مدت آینده نیز مشخص شود.

هلیفی در ادامه گفت: هر اقدام روسیه برای متوقف کردن توجه ایران به سامانه‌های شلیک موشک، کافی است که منفعت بزرگی برای هر دو طرف داشته باشد ؛ عبارتی که بیش تر از یک‌‌بار در روسیه شنیده‌ام آن است که فاصله میان تهران و تل‌آویو بسیار به فاصله میان تهران و مسکو شبیه است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    ما تو وضع خوبی در سوریه بودیم. روسها اومدن کار ما رو هم خراب کردن. یه سوال دارم. در کل دستاورد حضور روسها در سوریه چی بود؟ حداقل قبلا یک اهرمی به عنوان حمایت روسیه از بشاراسد وجود داشت تا کشورهای دیگه فکر ماجراجویی به سرشون نزنه. الان همونم دیگه نیستن. جنگندشو زدن وایساد فقط نگاه کرد. اسراییل به دمشق حمله کرد روسیه فقط نگاه کرد! واقعا دستاورد این حضور روسیه چی بود؟ (جدا از لغو تحریمهای خودشون که توسط اروپا وصع شده بود!!!)
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    این صهیون ها از طریق سوریه قصد اختلاف اندازی بین ترکیه و ایران رو دارن و از این طریق نقشه شوم تجزیه خاور میانه و کشورهای منطقه رو در سر دارن
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    ها....تو اولین کسی هستی که ساده لوحانه توی دام تفرقه این جهوده افتادی
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    آهای افرایم بجای اختلاف افکنی که سودی برات نداره آب رو بریز همونجایی که میدونی یا احتمالاً دوستان ایرانیت بهت گفتن خخخخخ
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    قبل از اومدن روسها دمشق در آستانه سقوط بود بنده خدا...
  • yas ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    به نظرم راست میگه,روسها مارو در تحقق اهدافمون رها کردند؛یا به عبارتی کلا از قاطی شدن با ما ترس دارند؛چه مناسبات بین دو کشور چه تو هر مسئله دیگه ای!تا اونجایی کمک کردند که خودشونم لازم داشتند ,حالا اگه میخوای پیروزی کامل داشته باشی خودت میدونی...؛!از طرفی هم شاید هوشمندانه باشه..؛شاید حالا که وضع خوبه؛برای جلوگیری از ورود مستقیم آمریکا رفتن پشت صحنه.!در هر حال روسها فکر میکنند خیلی زرنگند ودر در کل خیلی خنگند....!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس