کد خبر 548050
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶

چه کسی از عادل آذرِ احمدی‌نژادی در دولت روحانی حمایت می‌کند؟ چرا او شاخص های منفی اقتصادی کشور را اعلام نمیکند؟! چرا حلقه پاستور آذر را نمی‌خواهد؟

به گزارش مشرق، رئیس فعلی مرکز آمار، همان رئیس مرکز آمار در دولت گذشته است، چرا که در دولت یازدهم بنا نداشته‌ایم که مدیران را به خاطر گرایش‌های سیاسی تغییر دهیم، بلکه مدیران دولت گذشته که از تجربه و تخصص کافی برخوردار هستند، همچنان در این دولت فعالیت دارند."

اینها جملات اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای دفاع تمام قد از رئیس مهم ترین نهاد آمادی کشور است. عادل آذر یکی از مدیران مهم اقتصادی کشور است که از دولت قبل در این سمت باقی مانده است، او چند ماه پیش در روز آمار و برنامه ریزی بار دیگر مورد حمایت جدی نفر دوم قوه مجریه قرار گرفته بود. جهانگیری مدتی پیش زمانی که مناقشه جدی میان مرکز آمار و بانک مرکزی رخ داده بود، جانب سازمان تحت مدیریت عادل آذر را گرفت و گفت که مرکز آمار و آمارهای انتشار داده شده توسط آذر مورد تایید دولت است و همه دستگاهها باید آمار خود را با این مرکز تطبیق دهند.

حمایتهای معاون اول رئیس جمهور در حالی است که در دولت حسن روحانی اکثر مدیران اصلی اقتصادی کشور تغییر کرده اند. حتی علی عسگری رئیس سابق سازمان امور مالیاتی و محمد پاریزی معاون سابق بانک و بیمه وزارت اقتصاد که از تجربه و تخصص کافی در حوزه خود برخوردار بودند و در مشی سیاسی خود حتی گرایشات اصلاح طلبانه نیز داشتند، تنها به این دلیل که در دولت محمود احمدی نژاد هم سابقه فعالیت داشتند از سمت خود کنار گذاشته شدند. با این وجود، عادل آذر همچنان ریاست مهم ترین مرکز آماری کشور را در اختیار دارد. البته رئیس مرکز آمار ار وجود یک حامی مهم دیگر هم در کابینه حسن روحانی برخوردار است، محمد باقر نویخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم از حامیان مهم عادل آذر به شمار می رود و در دو سال و نیم گذشته نشان داده که از این مدیر دوران احمدی نژاد که گرایشان اصلاح طلبانه دارد، حمایت می کند.

چرا عملکرد عادل آذر قابل دفاع نیست؟

با این وجود عملکرد عادل آذر در حدود 1000 روز حضور خود در دولت تدبیر و امید چندان قابل اعتماد و دفاع نیست. مرکز آماری که عادل آذر ریاست آن را بر عهده داشت در مقابل اکثر شاخص های ضعیف اقتصادی دولت حسن روحانی یا سکوت کرده و یا آنها را به شکل بحث برانگیزی اعلام کرده است. به عنوان مثال مرکز آمار ایران سال گذشته در یک اقدام بی سابقه آمار رشد اقتصادی سال 93 را اعلام نکرد! بانک مرکزی معتقد بود که اقتصاد ایران در سال 93، 3 درصد رشد داشته است، اما سازمان تحت امر عادل آذر علی رغم شعارهای دولتمردان تصمیم گرفت در برابر آمار رشد اقتصادی سال 93 سکوت کند، اما به یکباره و در یک اقدام عجیب آمار رشد اقتصادی نیمه اول سال 94 را به شکل شبهه آمیزی اعلام کرد! آماری که حتی صدای رسانه های حامی دولت را هم درآورد. در حالی که اکثر اقتصاددانان کشور پیش بینی رشد صفر درصدی و یا منفی اقتصاد ایران را می کردند و حتی اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی هم بر رشد اقتصادی حدود صفر درصدی تاکید کرده بود، سازمان تحت مدیریت عادل آذر با حذف بخش های منفی احتمالی از آمار رشد اقتصادی، رشد یک درصد را برای نیمه نخست سال 94 اعلام کرد.

این نوع اعلامِ آمار، حتی صدای مرکز پژوهش‌های مجلس ( که ریاست آن را کاظم جلالیِ اصلاح طلب بر عهده دارد) را هم درآورد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از عملکرد مرکز آمار در اعلام گزینشی نرخ رشد اقتصادی انتقاد کرد و نوشت که سازمان تحت امر عادل آذر نباید با اعلام نرخ رشد اقتصادی نیمه اول سال 94 در برابر آمار رشد اقتصادی سال 93 سکوت می کرد.

بخش دیگری از کارنامه ضعیف رئیس مرکز آمار کشور به بی تفاوتی وی در برابر خبر اعلام خروج از رکود رئیس جمهور اختصاص دارد. حسن روحانی سال گذشته در حالی که اقتصاد ایران در رکود مطلق به سر می برد اعلام کرد که اقتصاد ایران از رکود خارج شده است! اما عادل آذر که بارها مدعی شده بود، همه آمارهای اقتصادی باید با سازمان تحت امر وی مورد مطابقت قرار گیرد ترجیح داد در برابر این اظهار نظر رئیس قوه مجریه سکوت کند. این در حالی است وی به عنوان یک چهره دانشگاهی در کشور شناخته می شود و انتظار می رفت که در این باره واکنش نشان دهد تا حداقل مرجعیت آماری مرکز آمار کشور را حفظ کند، اما او به قیمت از دست دادن صندلی ریاستش حاضر نشد واکنشی به آمارهای نادرست رئیس دولت نشان دهد.

رئیس مرکز آمار چه مخالفانی در بدنه دولت دارد؟

بررسی های خبرنگار نسیم آنلاین، نشان می دهد در درون بدنه دولت تدبیر و امید هم عده ای چندان با حضور عادل آذر در راس مهم ترین مرکز آماری کشور موافق نیستند. حلقه اقتصادی درون نهاد ریاست جمهوری که مشهور به حلقه اقتصادی پاستور هستند بارها از طرق مختلف نارضایتی خود را از حضور رئیس مرکز آمارِ محمود احمدی نژاد در دولت روحانی ابراز کرده اند. محمد نهاوندیان و مسعود نیلی چندین بار از طریق رسانه های نزدیک به خود مانند رسانه های موسسه دنیای اقتصاد تابان (که متعلق به علیرضا بختیاری کارتل بزرگ اقتصادی حامی دولت است) از آمار اعلام شده توسط مرکز آمار انتقاد کرده و آن را مطابق با واقعیتهای اقتصاد ایران نداسته است!

با این تفاسیر رئیس مرکز آمار بعد از سکوت در برابر نرخ رشد اقتصادی سال 93 و اعلام خروج از رکود توسط رئیس جمهور در معرض یک آزمون جدی دیگر بر اثبات حقانیت خود و استقلال مرکز آمار قرار دارد. حسن روحانی اخیرا در یک ادعای عجیب و قابل تامل اعلام کرده که دولت یازدهم در دو سال و نیم گذشته یک میلیون و 179 هزار شغل ایجاد کرده است. این اظهار نظر وی بسیار مورد انتقاد اقتصاددانان و صاحب نظران حوزه اشتغال قرار گرفته است. با این وجود رئیس مهم ترین نهاد آماری کشور با وجود گذشته یک هفته از اعلام این آمار سعی کرده که سکوت پیشه کند. باید دید عادل آذر بالاخره چه زمانی برای دفاع از حیثیت آماری مرکز آمار کشور رسما در خصوص آمار روحانی (که حتی براساس گزارشهای رسمی مرکز آمار تطابقی با واقعیت ندارد)، موضع خواهد گرفت؟


منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس