کد خبر 547345
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲

همیشه پشت صحنه‌ها اوضاع آن‌طور پیش نمی‌رود که روی صحنه می‌بینیم. البته همه چیز خیلی هم غیر‌عادی نخواهد بود. به پشت صحنه برنامه سه ستاره به تهیه‌کنندگی و اجرای احسان علیخانی می‌رویم، جایی که شاید دیدنش برای خیلی‌ها جذاب باشد.

به گزارش مشرق، از راه که می‌رسیم باید تا زمان مشخصی در لابی ساختمان پرس‌تی‌وی بنشینیم.

البته عوامل هم از این قاعده مستثنی نیستند. آنها باید تا تمام شدن کامل برنامه‌ای که اکنون درون استودیو پخش می‌شود، صبر کنند. بعد از مدتی اجازه ورود داده می‌شود.

راس ساعت 20 در استودیوی مربوط به برنامه سه ستاره هیچ چیز سر جای خودش نیست. شاید بهتر باشد بگویم اینجا تا ساعت 20 به دلیل ضبط یک برنامه ورزشی بیشتر شبیه زمین فوتبال است تا استودیوی مربوط به یک جشنواره هنری. عوامل مشغول به کار می‌شوند تا استودیو سه ستاره آماده شود.

طبقه سوم ساختمان پرس‌تی‌وی در سعادت آباد بسیار شلوغ و پر رفت و آمد است. طوری که بسختی می‌توانید گوشه‌ای برای ایستادن پیدا کنید.

اینجا تعدادی از وسایل بزرگ مربوط به دکور برنامه‌های ساعات پیشین خارج می‌شوند و کم‌کم تجهیزات سه ستاره جای آنها را پر می‌کنند.

اما انگار کار دکور تمامی ندارد. از طراح دکور گرفته تا مسئولان حمل و نقل در استودیوی بزرگ با عجله مشغول به کارند.

ما با یک جشنواره طرف هستیم

ساعت 20 و 20 دقیقه است و هنوز کار دکور تمام نشده، اما عمده وسایل غیر‌ضروری از درون استودیو خارج شده و دیوار‌های کاذب و ماکت‌های مربوط به برنامه سه ستاره هم سر جای خودشان قرار گرفته‌اند فقط کمی باید دقیق‌تر با نور و دیگر موارد روی صحنه تنظیم شوند.

این کار به‌عهده پیمان قانع است و البته کار آسانی هم نیست، چرا که زمان زیادی طول می‌کشد تا همه چیز آن‌طور چیده شود که شما در تلویزیون می‌بینید.حالا که تقریبا همه چیز درست شده ما با یک دکور خلوت روبه‌رو می‌شویم.

پیمان قانع همان‌طور که با دقت مکان دقیق وسایل روی صحنه را باز شناسایی می‌کند، در مورد طراحی این دکور ساده می‌گوید:« راستش را بخواهید من برای این صحنه طراحی خاصی نکردم و کار طراحی آن دو روز بیشتر طول نکشید.

این موضوع هم برای این بود که ما وقت زیادی نداشتیم و باید دست به کار می‌شدیم، اما به هر حال شلوغ نبودن دکور این برنامه به دلیل موضوعی است که پیش گرفته‌ایم، در حقیقت ما با یک جشنواره طرف هستیم.

برنامه‌ای که قرار است برترین‌های تلویزیون را معرفی کند. این مدل برنامه‌ها اساسا نیازی به دکور شلوغ ندارد، چرا که دکور شلوغ مختص برنامه‌های ویژه سال تحویل است.»

بجز شلوغ نبودن دکور شاید عوامل مختلفی دست به دست هم بدهند تا شما با دیدن این برنامه احساس کنید قبلا هم آن را جای دیگری دیده‌اید.

اما باید بگویم این احساس آشنایی کاملا اتفاقی است و همه چیز به صورت اتفاقی دست به دست هم می‌دهد تا شما دچار این احساس شوید که البته این به دلیل موضوع انتخابی برای این سری از برنامه سه ستاره است.

قانع دراین باره می‌گوید: «‌دکور این برنامه نمی‌خواهد شبیه هیچ دکور دیگری باشد. این شباهت هم به صورت کاملا اتفاقی است، آن هم بیشتر برای استفاده از رنگ طلایی و مشکی در بطن آن است و این‌که برای چنین موضوعی اساسا از این نوع دکور‌ها طراحی می‌شود.»

اگر کمی بیشتر به این دکور خلوت و شیک دقت کنید بجز سادگی در آن متوجه هیچ وسیله متحرکی نمی‌شوید. از آنجا که تحرک‌بخشی از کارهای پیمان قانع را تشکیل می‌دهد، او استفاده نکردن از دکور متحرک را نبود جا در استودیو می‌داند و می‌گوید:

«اینجا را نگاه کنید به ظاهر بزرگ است، اما فضای کمی را برای طراحی یک دکور متحرک در اختیار من می‌گذارد، اینجا به‌هیچ‌وجه نمی‌شود از این مدل تجهیزات استفاده کرد.

روز سال تحویل که استودیو عوض می‌شود و مکان بزرگ‌تری در اختیار ما قرار می‌گیرد ما با یک دکور متحرک رو‌به‌رو می‌شویم که کار طراحی آن هنوز تمام نشده است.»

حالا اگر از خودتان بپرسید برای چه این دکور در این استودیو طراحی شده جواب شما درست پشت‌سر احسان علیخانی و آرش ظلی‌پور روی صحنه قرار دارد. همان صفحه نمایشگر بزرگی که سرتاسر این فضا را پوشش می‌دهد.

قانع انتخاب این استودیوی بزرگ را به دلیل حضور این صفحه می‌داند و این‌که ساخت چنین صفحه‌ای در مکان دیگر به زمان بیشتری نیاز دارد که برای این برنامه در اختیار نبوده است.

صحنه باید شبیه مجری‌اش باشد

ساعت 20 و 40 دقیقه ، دکور هنوز هم باید تنظیم شود و کارکنان پشت صحنه باید نور را با تک‌تک وسایل روی صحنه مطابقت دهند.

قانع در آخرین جملاتش به تنظیم وسایل روی صحنه اشاره می‌کند: «‌همیشه عادت دارم صحنه را مطابق با اجرا و شخصیتی طراحی کنم که شما جلوی دوربین می‌بینید.

بعد از چند سال کار کردن با احسان علیخانی دیگر متوجه شده‌ام که رنگ طلایی و مشکی به او خیلی می‌آید و استفاده از وسایل تزئینی در دکور به او این امکان را می‌دهد تا بهتر دیده شود.»

احسان علیخانی وارد می‌شود

کم‌کم مهمانان این قسمت از برنامه از راه می‌رسند. آنها ابتدا از کنار میز پذیرایی عبور می‌کنند و روی صندلی‌هایی که پشت در اتاق رژی قرار گرفته می‌نشینند.

البته این مبل‌ها برای نشستن همه مهمانان کافی نیست، برای همین افرادی که جایی برای نشستن پیدا نکردند جلوی در بزرگ استودیو ایستاده و با یکدیگر صحبت می‌کنند.

ساعت 20 و 45 دقیقه است که احسان علیخانی از اتاق گریم بیرون می‌آید و وارد دکور می‌شود. پس از برانداز کردن همه چیز شروع به صحبت با عوامل می‌کند و گاهی هم با تلفن همراهش مشغول صحبت می‌شود.

از این لحظه به بعد او در قالب یک مدیر، مدیریت برنامه را به دست می‌گیرد. چراغ‌های پشت صحنه خاموش می‌شود و بجز عوامل همه به محیط کوچک بیرون از رژی هدایت می‌شوند، اما هنوز هم کار نورپردازی صحنه و ریزه‌کاری‌های مربوط به آن تمام نشده است.

فقط جذابیت‌ها پر‌رنگ‌تر می‌شود

تقریبا مهمانان برنامه حاضر و آماده نشسته‌اند تا تک به تک وارد اتاق گریم شوند. اتاق گریم یک طبقه پایین‌تر قرار دارد. اتاق کوچکی که حسام دیندار، گریمور برنامه، بیشترین زمان در طول پخش سه ستاره را آنجا می‌گذراند.

او زمانی که مشغول گریم صورت سیاوش صفاریان‌پور است درباره کارش می‌گوید: «‌در آن واحد با نگاه کردن مدل صورت هر فردی تشخیص می‌دهم چه نوع گریمی باعث می‌شود او جلوی دوربین راحت باشد، گریمی که در عین پوشاندن نقص‌‌ها، صورت فرد را کاملا تغییر ندهد و فقط جذابیت‌ها را کمی پر‌رنگ‌تر نشان دهد.»

باید متفاوت باشیم

ساعت 21 و 10 دقیقه هنوز برنامه روی آنتن نرفته است، آن هم به دلیل این‌که کار اصلاح نور در صحنه کامل نشده است. احسان علیخانی در جای خودش قرار گرفته، اما آرش ظلی‌پور در راهرو جلوی در استودیو قدم می‌زند.

او درباره اجرای این برنامه می‌گوید: «مدل اجرای من با اجرای احسان علیخانی کمی متفاوت است و من این تفاوت را دوست دارم و اصلا برای همین کنار احسان علیخانی قرار گرفتم، چرا که معتقدم وقتی قرار است دو مجری در کنار هم اجرا کنند باید با هم تفاوت‌هایی داشته باشند، تفاوت‌هایی کنترل شده که مکمل هم باشند.

این روزها من بیشتر سعی‌ام این است که این تفاوت‌ها را با اجرای احسان علیخانی مطابقت دهم، به هر حال این موضوع انکار‌نا‌پذیر است که من به عنوان مجری دوم باید خودم را با او هماهنگ کنم.

قطعا در قسمت سوم این برنامه کاملا متوجه می‌شوم که چگونه باید این تفاوت‌ها را مدیریت کنم.» او درباره تفاوت اجرا در برنامه دستپخت‌های خودمانی و سه ستاره نیز می‌گوید:

«اجرای من در برنامه دستپخت‌های خودمانی نظر احسان علیخانی را جلب کرد و باعث شد من در این برنامه حضور پیدا کنم. در هر مدلی از اجرا که قرار بگیرم سعی می‌کنم خودم باشم و برنامه سه ستاره هم از این قاعده مستثنا نیست.»

حالا دیگر شمارش معکوس شروع می‌شود و بالاخره برنامه روی آنتن می‌رود. از اینجا به بعد را شما می‌توانید هر شب از شبکه سه سیما تماشا کنید.

اما باید بدانید همیشه در پشت صحنه‌ها اوضاع آن طور که فکر می‌کنید پیش نمی‌رود و گاهی برنامه‌ها با یک تاخیر نیم ساعته مواجه می‌شوند و ممکن است زمان پخش آن تا پاسی از نیمه شب هم طول بکشد.


منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس