عربستان سعودی که در سوریه، عراق، لبنان و یمن با شکست سیاسی و نظامی مواجه شده و نتوانسته اهداف بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی را عملیاتی سازد، تهاجم و تحرکات خود را مستقیماً علیه حزب‌الله آغاز کرده است.

به گزارش مشرق، «حسن هانی‌زاده» در روزنامه «حمایت»نوشت:

اقدام اخیر شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب در قراردادن حزب‌الله لبنان در لیست سازمان‌های تروریستی، از شکل گیری جدی جبهه عبری – عربی با محوریت عربستان برای تلاش جهت حذف مقاومت اسلامی حکایت دارد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ملت فلسطین بیش از 4 ماه است انتفاضه جدیدی را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرده اما دو نهاد عربی یعنی شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب کوچک‌ترین واکنشی نسبت به کشتار مردم فلسطین توسط اسرائیل ازخود نشان ندادند.

در برسی و تجزیه و تحلیل چرایی جریان سازی‌های سیاسی و رسانه‌ای علیه حزب‌الله این نتیجه به دست می‌آید که عربستان در صدد تشویق رژیم صهیونیستی به یک حمله گسترده علیه مقاومت اسلامی لبنان بر آمده است. عربستان سعودی که در سوریه، عراق، لبنان و یمن با شکست سیاسی و نظامی مواجه شده و نتوانسته اهداف بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی را عملیاتی سازد، تهاجم و تحرکات خود را مستقیماً علیه حزب‌الله آغاز کرده است. از نظر عربستان پیروزی‌های اخیر نیروهای مسلح سوریه در شمال حلب، لاذقیه و حمص وسرانجام برقراری آتش بس در این کشور، نتیجه همکاری نظامی و میدانی حزب‌الله با دولت سوریه بوده. این آتش بس که از سوی دو بازیگر بزرگ بحران سوریه یعنی امریکا و روسیه بدون مشورت با بازیگران منطقه‌ای مانند ترکیه، عربستان وقطر صورت گرفت خشم این کشور‌ها را برانگیخت.

عربستان از مدت‌ها پیش تلاش کرد تا جریان‌های سیاسی لبنان را علیه حزب‌الله سازماندهی کند تا این جنبش را درگیر یک جنگ داخلی سازد اما هوشمندی رهبران حزب‌الله مانع از عملیاتی شدن طرح‌های عربستان درلبنان شد. سفر اخیر عادل الجبیر وزیر خارجه رژیم عربستان به فلسطین اشغالی و گفتگوی وی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، موشه یعلون وزیر جنگ، اویگدرلیبرمن وزیر خارجه و ژنرال تامیرباردو رئیس موساد به شکل گیری توطئه مشترک عبری- عربی علیه حزب‌الله منجر شد.
پس از بازگشت وزیر خارجه عربستان از فلسطین اشغالی شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب به فاصله اندکی در سطح وزیران خارجه و کشورتشکیل جلسه دادند و حزب‌الله را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کردند. این اقدام با واکنش منفی اغلب کشور‌ها و ملت‌های عرب مواجه شد زیرا افکار عمومی عربی، جنبش حزب‌الله را به عنوان یک جنبش ضد صهیونیستی و مدافع ملت فلسطین می‌دانند.

ملت‌های عرب به خوبی می‌دانند که حزب‌الله لبنان برای نخستین بار در جنگ 33 روزه سال 2006 توانست ارتش اسطوره‌ای رژیم صهیونیستی را شکست دهد و ژنرال‌های اسرائیلی طعم تلخ شکست را در جنگ با حزب‌الله چشیدند. این در حالی بود که ارتش‌های 4 کشور عربی مانند مصر، سوریه، اردن وعراق در جنگ ژوئن 1967 میلادی از ارتش رژیم صهیونیستی شکست خوردند و اسرائیل در این جنگ تا کانال سوئز مصر پیشروی کرد. در این جنگ مناطق کرانه غربی، غزه، بیت‌المقدس شرقی، صحرای نقب در فلسطین، العریش، شرم الشیخ و سینا در مصر، جولان درسوریه ووادی عربه در اردن به مساحت 80 هزار کیلومترمربع اشغال شدند. اما در جنگ 33 روزه لبنان جوانان حزب‌الله عمق خاک فلسطین اشغالی را با موشک‌های میان برد مورد حمله قرار دادند و فعالیت‌های اقتصادی اسرائیل را به مدت 33 روز فلج کردند.

این در حالی بود که در این جنگ عربستان، اردن و قطر با نفوذ در لبنان بصورتی غیر مستقیم کمک لجستیکی و اطلاعاتی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دادند.  اکنون که عربستان پس از 5 سال از بحران سوریه و کمک 36 میلیارد دلاری به داعش و جبهه النصره با شکست مواجه شده و نتوانست دولت سوریه را سرنگون و محور تهران- دمشق بیروت را قطع کند، جریان سازی‌های خود را علیه حزب‌الله آغاز کرده است. هدف رژیم عربستان این است تا از رهگذر انزوای سیاسی حزب‌الله و تحریک طیف‌های سیاسی لبنان علیه این جنبش، اسرائیل را به یک تهاجم نظامی جدید علیه حزب‌الله وادار سازد. 

اما آیا رژیم صهیونیستی در شرایطی قرار دارد که بتواند یک حمله نظامی جدیدی را علیه حزب‌الله سازماندهی کند و شکست سال 2006 خود را جبران نماید؟ قطعا رژیم صهیونیستی به دلیل شرایط منطقه و جهان نمی‌تواند در یک فرایند زمانی کوتاه به حزب‌الله حمله کند و حتی اگر دست به چنین حمله‌ای بزند با شکست مواجه خواهد شد. دلیل این امر این است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است و هم عربستان و هم رژیم صهیونیستی در انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی خواهند ماند. از نظر عربستان و رژیم صهیونیستی پیروزی احتمالی جمهوریخواهان بویژه دونالد ترامپ چهره افراطی جمهوری‌خواه زمینه یک ماجراجویی جدید را علیه مقاومت اسلامی لبنان فراهم خواهد ساخت.
همچنین در صورت حمله رژیم صهیونیستی، حزب‌الله بطور طبیعی با برخورداری از توان نظامی بالا وموشک‌های دور برد عمق خاک فلسطین اشغالی را هدف قرار خواهد داد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان اخیرا بطور آشکار اعلام کرد که اگر رژیم اسرائیل به حزب‌الله حمله کند این جنبش مخازن ذخایر گاز آمونیاک را در بندر حیفا هدف قرار خواهد داد که انفجار این مخازن بیش از800 هزار نفر را در فلسطین اشغالی بطور مستقیم تحت تاثیر قرار خواهد داد.
از این رو، رویکرد عربستان پس از جریان سازی‌های سیاسی و رسانه‌ای علیه حزب‌الله این خواهد بود که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به افتتاح سفارت رژیم اسرائیل در این کشور‌ها تشویق کند. لذا طی سال‌های آینده پایتخت‌های قطر، امارات متحده و بحرین و در ‌‌نهایت عربستان شاهد افتتاح رسمی سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور‌ها خواهد بود. در صورت عملیاتی شدن طرح عربستان برای افتتاح سفارتخانه‌های رژیم اسرائیل در کشورهای ساحل جنوبی خلیج فارس قطعا این منطقه در آینده شاهد بروز اختلافات شدیدی میان کشورهای دو سوی ساحل خلیج فارس خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس