سرپرست سازمان فضايي كشور گفت: كاوشگر 5 همراه با موجود زنده (يك ميمون از نژاد رزوس) مردادماه به فضا پرتاب مي شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ایرنا، دكتر 'حميد فاضلي'اظهار داشت: كاوشگر 5 داراي ساختار همسان با كاوشگر اميد است كه اين بار همراه با موجود زنده ميمون از نژاد رزوس به ارتفاع 120 کیلومتري زير مداري مردادماه پرتاب مي شود.
سرپرست سازمان فضايي ايران خاطرنشان كرد: پنج ميمون در حال آزمايش هستند تا بتوانند تحمل فشارهاي فيزيكي، مداري، شتاب هاي مداري، صوت، ارتعاش و ساير عوامل را هنگام پرتاب داشته باشد.
وي گفت: آزمايش هايي به صورت محيطي و به صورت تجميعي روي اين موجودات انجام شده است ويكي از اين ميمون ها با كاوشگر5 پرتاب مي شود .
فاضلي افزود: ميمون هاي رزوس از كشورهاي جنوب شرقي آسيا وارد كشور شده اند واين ميمون ها پس از قرنطينه، تحت آزمايش هاي پزشكي جهت تعيين سلامت قرار مي گيرند، البته اين ميمون ها بايد در دوران نوجواني و جواني باشند.
سرپرست سازمان فضايي ايران گفت: در پرتاب آزمايشي زيرسيستمي كاوشگر5 اصلاحاتي صورت گرفته است، براي مثال حامل اين كاوشگر داراي شتاب زياد است از اين رو بايد در آن از سوخت مايع استفاده شود.
فاضلي پرتاب آزمايشي زيرسيستمي 'كاوشگرچهار' را موفقيت آميز خواند و افزود: اين پرتاب به منظور ارزيابي عملكرد سيستم هاي حامل محموله انجام شد و نتايج خوبي در عملكرد سامانه محموله در بخش جدايش و ارسال تصوير،تله متري، بازيافت و چتر نجات در برداشت.
فاضلي اظهار داشت: كاوشگرهاي فضايي حامل محموله اي هستند كه در زاويه نزديك به قائم و تا ارتفاع ماوراي جو - معادل 120 كيلومتر- پرتاب مي شوند و بلافاصله باز مي گردد به طوري كه زمان رفت و برگشت آن در مجموع كمتر از 20 دقيقه خواهد بود.
وي افزود: اين درحالي است كه ماهواره ها تا ارتفاع 250 كيلومتري و با سرعت مماسي 3/7 تا 6/7 كيلومتر برثانيه پرتاب مي شوند تا بتوانند در مدار زمين قرار بگيرند.
كاوشگر 4 دردهه فجر سال گذشته رونمايي شد و در 24 اسفندماه 1389 همراه با عروسك ميمون پرتاب شد.
حمید فاضلی با اشاره به امکان تولید توان در ماهواره رصد، گفت: در حال حاضر ماهواره ها به دليل اين كه باطري هاي به كار گرفته شده در آنها قابل شارژ نيستند ، توانشان كم است و زود از مدار خارج مي شوند ولي ماهواره رصد به خاطر كاربرد باطري هاي قابل شارژ محدوديتي ازنظرتوان مصرفي ندارد و به اين دليل داراي توانمندي ' توليد توان ' است .
وي خاطرنشان كرد : فرآيند دريافت تصاوير در ماهواره رصد به خوبي انجام و منتشر مي شود و اين ماهواره قرار است از جمهوري اسلامي ايران تصويربرداري كند.
سرپرست سازمان فضايي كشورافزود : ماهواره رصد دستورات و فرامين لازم را به خوبي انجام مي دهد. قدرت تفكيك ماهواره رصد 150 متر است كه مقياس خوبي در سطح ماهواره ها محسوب مي شود.
فاضلي گفت: تمام مراحل طراحي، ساخت، مديريت و تست ماهواره رصد براساس استانداردهاي 'A.C.S.F' اروپا انجام شده است . در اين نوع استاندارد زيرسيستم هاي مختلف به صورت جداگانه تست مي شوند .
وي يادآور شد : در حال حاضر ارتقاي توانمندي ماهواره برها از اولويت هاي سازمان فضايي كشور است و سازمان فضايي كشور براي پرتاب ماهواره ها و كاوشگرها درمدارهايي با ارتفاع بالاتر برنامه ريزي كرده است .
وي افزود: ماهواره ‌بر سفير رصد يك ماهواره‌بر دومرحله‌اي است كه با ماموريت قرار دادن ماهواره رصد در مدار بيضوي حضيض260 كيلومتر به فضا پرتاب شد.
فاضلي گفت: سرعت چرخش ماهواره رصد در ارتفاع 286 كيلومتري از زمين 48 /7 كيلومتر بر ثانيه است.
ماهواره رصد 25 خردادماه امسال پرتاب شد . اين ماهواره كه داراي 3 / 15 كيلوگرم وزن است براي تزريق در مداري با ارتفاع 260 كيلومتر طراحي شده است و هر شبانه روز 15 بار به دور زمين مي چرخد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجتبی « تنکابن » ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    0 0
    "یک ماه تا پرتاب سران فتنه به فضا!"

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس