معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم از پرتاب «کاوشگر پنج» حامل موجود زنده در شهريور ماه سال جاري خبر داد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، مهدي نژاد نوري در حاشيه جلسه امروز کميسيون دائمي شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري (عتف) با اعلام اين مطلب به ايسنا گفت: بحث اعزام موجود زنده به فضاي مدار زمين و بازگرداندن آن يکي از موضوعات مطرح شده در جلسه کميسيون دائمي بود که اصل آن در نقشه جامع علمي کشور به عنوان يکي از اولويت‌هاي اول توسعه پژوهش و فناوري کشور شناخته شده است.

وي افزود: پيش از اين به نوعي ديگر در پژوهشگاه هوافضا اين موضوع در حال اجرا بوده که هم‌اکنون نيز دنبال مي‌شود.

مهدي نژاد تصريح کرد: در اواخر سال گذشته کاوشگر چهار که به نوعي پرتاب آزمايشي کاوشگر پنج همراه با موجود زنده بود انجام شد و «کاوشگر پنج» حامل بسته زيستي و موجود زنده (ميمون) هم در شهريور ماه سال جاري پرتاب شد كه البته به دليل اين‌که تمامي اهداف پيش بيني شده محقق نشد اطلاع رساني چنداني درباره آن صورت نگرفت.

وي اظهار اميدواري کرد که با برطرف کردن ايرادهاي موجود بتوان در پرتاب‌هاي آتي موفقيت‌هاي بيشتر و‌ كاملي کسب کرد.

به گفته مهدي نژاد اصل اين موضوع به عنوان يکي از اهداف راهبردي و اولويت دار در سازمان فضايي ايران تعقيب مي‌شود.

معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم خاطر نشان کرد: در ادامه جلسه شوراي عالي عتف کار مطالعاتي که توسط تيم دانشگاهي امير کبير درباره گلوگاههاي موجود در اين موضوع انجام شده مطرح شد و پيشنهاد دادند كه براي تحقق اين امر در ساده‌ترين صورت ممکن بتوان کپسول زيستي را به مدار زمين پرتاب و بازيابي کرد.

وي ادامه داد: اصل موضوع مورد تاييد اعضاي کميسيون دائمي شورا قرار گرفت اما قرار شد ادامه کار با هماهنگي سازمان فضايي انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس