تئوریسین ارشد جریان اصلاحات که سالنامه نوروزی روزنامه اصلاح‌طلب شرق، از او به عنوان "نظریه‌پرداز و فعال سیاسی" یاد کرده در مقاله‌ای که ارتباطی با تخصص وی در حوزه سیاست و امنیت ندارد، ضمن تمسخر روایات معصومین، خواستار حذف تقویم قمری از زندگی ایرانیان شده است!

گروه فرهنگی مشرق - گویا موفقیت لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم در شهر تهران، باعث شده که برخی سران تجدیدنظرطلب این جریان، به این توهم برسند که رأی‌آوری این لیست در این شهر، نه با هدف خدمت به مردم و رفع مشکلات کشور بلکه به معنای درخواست مردم برای حذف دین و مقدسات از عرصه کشور و زندگی مردم بوده است؛ توهمی که با اظهارات یکی از زنان راه‌یافته این جریان به مجلس درباره ضرورت آزادی کشف حجاب، نمود عینی یافت و اکنون با انتشار مطالب دین‌ستیزانه در ویژه‌نامه‌های نوروزی نشریات اصلاح‌طلب، در حال تقویت و گسترش است.

تمسخر کلام معصومین(ع) توسط نظریه‌پرداز ارشد اصلاحات

در تازه‌ترین اقدام دین‌زدایانه سردمداران این جریان، "سعید حجاریان" تئوریسین ارشد جریان اصلاحات که سالنامه نوروزی روزنامه اصلاح‌طلب شرق، از او به عنوان "نظریه‌پرداز و فعال سیاسی" یاد کرده است، در مقاله‌ای که ارتباطی با تخصص وی در حوزه‌های سیاست و امنیت ندارد، ضمن تمسخر روایتی از پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق علیه‌السلام، خواستار حذف "تقویم هجری قمری" از زندگی ایرانیان شده است!

وی با بیان اینکه «مسلمانان باید در آستانه قرن جدید هجری، در میان بربریت و مدنیت، دست به انتخاب سترگی بزنند»، نوشته است: «طبعاً [در صدر اسلام] محیط بی‌آب و علف بیابانی اقتضا می‌کرد با نجم و قمر راه بجویند و زمان را نظم دهند. آیا واقعاً تقویم قمری، قداستی برای ما دارد؟»!

حجاریان افزوده است: «اینک تمامی کشورهای جهان اسلام به تقویم شمسی رو آورده‌اند و امور خود را با آن تنظیم می‌کنند. به نظر می‌رسد راه‌حل برای سامان‌دادن به مسائل شرعی، در نگه داشتن دو ماه ذی‌الحجه و رمضان است. اگر این دو ماه را نگه داریم، باقی تقویم قمری را می‌توان به شمسی تطبیق داد و ثابت نگه داشت.»!

وی معتقد است: «ما ایرانیان مسلمان شدیم، اما عرب نشدیم. این مهم است. می‌توانیم تقویم هجری شمسی را جا بیندازیم و نوروز را که عملاً مطابق است با غدیر، ترویج کنیم. غدیر همان روز اول ماه (1/1) خودمان است.»

تئوریسین اصلاحات هچنین با "بدوی‌"خواندن متشرعان معتقد به عمل به اعمال و مناسبت‌های تقویم قمری، با اختراع یک گناه کبیره جدید، نوشته است: «کسانی که مدنیت اختیار کرده‌اند، اگر به صحراگردی، بدویت و بربریت بازگردند، مرتکب گناه کبیره شده‌اند.»

وی همچنین برای تقویت استدلال خود، به روش خشک مفتی‌های وهابی از جمله ابن‌تیمیه اشاره کرده و با نسبت‌دادن روایت مشهور امام جعفر صادق علیه‌السلام به این مفتی فرقه وهابیت، به تمسخر این دیدگاه پرداخته و نوشته است: «در نفی عقلانیت و سرایت فقه به همه چیز، بعضی از مجدّدین مانند ابن‌تیمیه تا جایی پیش رفتند که حتی منطق را چون واضعش ارسطو، فیلسوف یونانی است و ابزاری بیگانه با معارف دینی است، با آنکه دیگر مجددین، از جمله غزالی، بهره‌گیری از این ابزار را برای فهم احکام فقهی ضروری می‌شمردند، حکم به تحریم این فن دادند؛ چرا که استفاده از منطق را موجب دور شدن از روح ایمان دینی می‌انگاشتند. معتقد بودند اولین کسی که از قیاس به عنوان شیوه استنتاج در فن منطق استفاده کرد، شیطان رجیم بود، برای توجیه عمل شیطانی‌اش در برابر بارگاه حضرت باری‌تعالی. یوتوپیای سلف صالح به آنان سویه‌ای رادیکال و گرایشی کل‌گرایانه می‌بخشد...»

نظریه‌پرداز ارشد جریان اصلاحات در حالی رد ابزار "قیاس" در فقه را به مفتی‌های وهابی و مجددان نسبت می‌دهد و از آن با لحن تمسخربار و تحقیرآمیز یاد می‌کند که مردود بودن استفاده از ابزار "قیاس" در منابع مهم شیعه و حتی برخی منابع اهل سنت، از شخص رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و امام جعفر صادق علیه‌السلام نقل شده است.

در تاریخ اسلام، اولین کسى که به قیاس اهمیت داد ابو حنیفه از امامان چهارگانه اهل سنت بود که به نفع حجیت قیاس موضع گرفت و به رأس‌القیاسیین مشهور شد و پس از او فرقه مالکى و شافعى نیز کمابیش به حجیت قیاس معتقد شدند، اقدامی که با مخالفت شدید امامان شیعه مواجه شد و شیعیان به پیروى از امامان راستین خود، سخت با قیاس مخالف شدند که مراجع و فقهای این مذهب، این موضع را تا کنون نیز حفظ کرده‌اند.

در کتاب وسائل‌الشیعه (27 /46) در روایتی از امام ششم این گونه می‌خوانیم: «عَنِ ابْنِ شُبْرُمَةَ قَالَ دَخَلْتُ أَنَا وَ أَبُو حَنِيفَةَ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (عليه السَّلام) فَقَالَ لِأَبِي حَنِيفَةَ: اتَّقِ اللَّهَ وَ لَا تَقِسْ فِي الدِّينِ بِرَأْيِكَ فَإِنَّ أَوَّلَ مَنْ قَاسَ إِبْلِيسُ.» (ترجمه: از ابن‌شبرمه نقل شده که گفت؛ من و ابو حنیفه نزد جعفر بن محمد علیه‌السلام رفتیم؛ پس ایشان به ابو حنیفه فرمود: "از خدا پروا کن و در دین با نظر خودت قیاس مکن زیرا نخستین کسی که قیاس کرد، ابلیس بود.)

امام صادق علیه‌السلام در روایتى دیگر با اشاره به منع پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) از حکم‌کردن بر اساس قیاس فرموده‌اند: «نهى رسول الله عن الحکم بالرأى و القیاس و اول من قاس ابلیس و من حکم فى شىء من دین الله برأیه خرج من دین الله.» (ترجمه: پیامبر خدا از حکم‌کردن با رأى و قیاس نهى نموده و فرموده است: اول کسى که قیاس کرده شیطان بود و هر کس در چیزى از دین خدا با رأى خود حکم کند، از دین خدا خارج شده است.)

همچنین امیرالمؤمنین امام على علیه‌السلام فرموده است: «من نصب نفسه للقیاس لم یزل دهره فى التباس.» (ترجمه: هرکه خود را با قیاس آشنا سازد همواره در اشتباه خواهد بود.)

امام سجاد علیه‌السلام نیز فرموده‌اند: «من کان یعمل بالقیاس هلک.» (ترجمه: هرکه به قیاس عمل کند، هلاک شود.)

این فعال سیاسی که با این گاف و نیز بایگانی بزرگی که پیش از این از اظهارات ضد دینی در کارنامه خود به جا گذاشته است، نشان داده که تسلطی بر منابع و متون اصیل دینی ندارد و دیگر نظریات وی در حوزه دین نیز مبتنی بر شنیده‌ها و گمانه‌های شخصی وی بوده است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 121
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 76
  • محمد ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    برو خودت مسخره کن.
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    من بی ادب نیستم اما ایشون تمسخر نکرد اما اشتباه گفته و حرف درستی نزده
  • حسین ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    وقتی یک سیستمی تغییر بکنه و مثلا چرخ دندههای ماشین را جابجا کنیم سیستم معیوب میشه و یا کامل از کار میفته. حالا تقویم اسلامی هم همینطوره ،اگر دستکاری بشه دیگه محرم و صفر و عاشورا این تاثیر عظیمی که الان دارند نخواهند داشت و به گفته امام خمینی (ره) محرم و صفر هستند که انقلاب را حفظ کردند. ته این داستان را که میخونی میفهمی که اینا هدفشون تغییر هویت انقلاب و به عبارت بهتر نابودی ارزشهای انقلابی این ملت هست، خوب فرق اینا با صهیونیستها و آمریکا و رژیم جعلی اسراییل چی هست؟
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    چرا . تمسخر کرده
  • ناشناس ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    برو کمی ادب یادبگیر به جای مسخره کردن برو توایینه خودت را نگاه کن
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 2
    حرف بدی نزده. مشرق هوچی مآب انقدر پشت دین و مذهب قایم نشو.
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    آره دیگه اول حجاب بعد قصاص حالا تقویم هجری قمری، قبل تر هم که زبان فارسی ببینم ما ایرانی ها اگه عرب نشدیم لابد دومی شدیم که باید تقویم میلادی باشه. بالاخره خیلی مهمه حتما ولنتاین مشخص باشه.ولی مهم نیس عیدفطر اول ماه و ... مشخص باشه. چرا خب چون ایشون نه نماز میخونه نه روزه میگیره حتما که نیازی به این مسائل نداره. خب تو برا خودت یکی نسخه بپیچ شرتو از ممکلت کم کن برو پیشمهاجرانی اونجا یه تقویمهایی هست فقط میلادی داره. تو راضی ما هم راحت خدا هم راضی. وقتی اون زن میاد درباره حجاب این حرف رو میزنه قوه قضا هیچواکنشی نشون نمیده نسبت به اشاعه فحشا خب تباعاتش نیاز نیس حتی به ماه برسه چند روز بعد خودشو نشون میده دیگه!
  • محمد ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    گاه‌شماری هجری شمسی با مبدأ هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه و با طول سال شمسی و با نام ماه‌های فارسی میانه مورد استفاده قرار گرفت یعنی این اینقدر سوزش داره که ایشون اینطور تاخت تاز میکنه بهش اینا اگه قدرت داشتن مانند چنگیز خان مغول ایران زیر رو میکردن تا اثری از دین اسلام توش نمونه
  • محمد ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    لعنت خدا بر منافق بی ریشه خودتم میدونی برا چی این موضوع پیش کشیده
  • احمد ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    بی سوادی و خود باوری بیش از حدّ، همین نتیجه را می دهد البته در قرآن به کسانی که خواسته اند تقویم را به دلخواه خودشان تغییر بدهند اشاره شده است: ( إنما النسيء زيادة في الكفر يضل به الذين كفروا يحلونه عاما ويحرمونه عاما ليواطئوا عدة ما حرم الله فيحلوا ما حرم الله زين لهم سوء أعمالهم والله لا يهدي القوم الكافرين خوب است برخی از این آقایان به جای حرف زدن زیادی مقداری هم مطالعه در منابع اسلام داشته باشند. نامه مقام معظم رهبری فقط برای جوانان اروپا و آمریکای شمالی نوشته نشده، بلکه مسلمانان اسمی هم که تفکراتشان ریشه در غرب دارد هم باید آنرا بخوانند...
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    این آشی است که تهرانی های ماهواره دوست برای قاطبه ملت ایران پخته اند خود کرده را تدبیر نیست مردم پایتخت که به اصلاح طلب ها و لیست انگلیسی رای دادند سکولاریسم و اباحه گری و ولنگاری را می خواستند اما با باید به امثال حجاریان حالی کرد که ایران فقط تهران نیست
  • ناشناس ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    ایشان در مورد مسئله ای که اطلاعات ندارد نباید نظر می داد .
  • ناشناس ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    از افساد طلبان چیزی بیش از این انتظار نیست !
  • نسل اول انقلاب ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    هر دم از این باغ بری میرسد ! خخخخخخخخ .
  • ناشناس ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    تقویم قمری تاریخ اسلام است و حذف آن به معنای کمرنگ شدن محرم و صفر و عید های اسلامی غدیر و قربان و غیره میباشد و حرف ایشان به نوعی دین ستیزی محسوب می شود.
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    اظهارات افراد اطلاعاتی و امنیتی مثل اقای حجاریان در حوزه های تاریخی و اسلامی فاقد ارزش است لذا پرداختن به ان بیهوده است . البته ایشان نخواسته توهینی هم بکند طبیعت و ادبیات کج و معوج این اقایان به هر حال اینطوری است .ما قبل از انقلاب کما بیش این نوع ادبیات گستاخانه را از افرادی مثل حبیب الله عاشوری و سید ابوالفضل برقعی ونیروهای به اصطلاح ایدوئولوژِیک مجاهدین خلق و ... بسیار شنیده و خوانده ایم . البته بعد از شکست مشروطه وروی کار امدن همین تیپ افراد مخصوصا در محیطهای روشنفکری شبه دینی این ادبیات توسط افرادی مثل شیخ ابراهیم زنجانی قاضیی که حکم اعدام شهید شیخ فضل الله نوری را صادر کرد و همچنین سید احمد کسرویی زیاد بکار گرفته شده است . کما بیش مرحوم شریعتی هم به این درد مبتلا بود .بعد از انقلاب و مخصوصا پس از رحلت امام ره این نوع گفتمان وادبیات توسط حلقه کیان مخصوصا توسط استاد اعظم جناب اقای دکتر سروش و همچنین شاگردان ممتاز ایشان ازجمله دکتر اکبر گنجی و دکتر سعید حجاریان و دکتر هاشم اقاجاری و خیلی مهندس و دکترهای دیگر در داخل و خارج ایران بکار گرفته شد و خواهد شد .رگ رگ است این اب شیرین واب شور /تا قامت میرود وان نفخ صور .
  • مسعود ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    این افساد طلبان سکولار و لائیک هستن که پشت دین و مذهب قایم شده اند و اما افکار شون ماهیت آنها را آشکار می کند.
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    هی مشرق نیوز شلغم چهره بهتون پیشنهاد میکنم شما و اصوالگرایان دست از سیاست بکشید چرا که درک شما از از سیاست درست به اندازه درک چوپان دروغگو از مراسم اسکار و گلدن گلوپه و الجق که مردم تهران خوب این نکته رو به شما یاد آوری کردند حالا بهتون پیشنهاد میکنم چن روزی برید پیش دوستانتون تو جیبوتی و پا پایکوبی دور آتش و زمزمه گومبا گومبا تمدد اعصاب خود را به دست بیارید. میدونم خیلی ترسویی و این انتقاد من رو پخش نمی کنید
  • طلبه نروژی مقیم ایران ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    من به نوبه خودم از ایشان اعلام انزجار می کنم
  • مهران ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    صحبت های سعید حجاریان و خانم سلحشوری اوج وقاحت اصلاح طلبان را نشان می دهد.
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    مهر درخشنده چو پنهان شود / شب پره بازیگر دوران شود .سابقه دست کاری و ور رفتن با تاریخ قمری به تئوریسن های حزب رستاخیز پهلوی دوم بر میگردد و حرف تازها ی نیست . این اصلاح طلبها هم طی دو دهه اخیر هر گاه احساس قدرت کرده اند جزو اولویتهای انها هجمه به شعائر و اثار دینی است . حجم انبوهی از این دست برخورد و گفتمان مخصوصا در زمان اقای خاتمی در کتابها و مجلات و سایتهای انان موجود است .
  • علی ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    منتشر کن نترس ترس برادر مرگه
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    فقط می توانم بگویم غرب زده است............
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    جواب اندیشه اندیشه است به عنوان یک برادر توصیه من پرهیز از برخورد امنیتی است که در در بلندمدت عکس نتیجه می دهد
  • یامهدی عج ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    فهم مطلب سعید حجاریان خیلی ساده است . گفته " محرم و صفر " باید از تقویم و ذهن مردم حذف شوند . به این تکه دقت کنید : «اینک تمامی کشورهای جهان اسلام به تقویم شمسی رو آورده‌اند و امور خود را با آن تنظیم می‌کنند. به نظر می‌رسد راه‌حل برای سامان‌دادن به مسائل شرعی، در نگه داشتن دو ماه ذی‌الحجه و رمضان است. اگر این دو ماه را نگه داریم، باقی تقویم قمری را می‌توان به شمسی تطبیق داد و ثابت نگه داشت.»! ---- ایشون هنوز عاشورای سال 88 یادش نرفته !
  • اميد ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    خخخ دمت گرم
  • حمید ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    مرگ بر اصلاحات آمرکایی
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    عستدراهش نداند توغربت مصر مردزیز شما که اینقده اسکار این چیزا رادوست داری برو کمپ پناهندگان استرالیا از نزدیک حالشو ببر سن شما قد به این چیزا قد نمی ده یکی بود بنام شاه میخواست از همین کارا بکنه اخرش اونجا دو
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    شما هم در نهایت موفق میشی صبح به صبح لگن زیر تخت اوباما جون رو تخلیه کنی، پس فکر نکن با اسکار و گلدن گلوب گفتن روشنفکر شدی، در ضمن بهتره اول اسمش رو درست یاد بگیری بعد تکرار کنی "گلدن گلوب"
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    میدونم خیلی ترسویی و این انتقاد من رو پخش نمی کنید.... مگه سایت انتخابه یا عصرایران؟؟؟؟که پخش نکنه..... خیمه دین استوارتر از این حرفهاست ،که حریفان انبان تهی مثل خلل در اون وارد کنند.
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    این بنده خدا مثلا تئوری پرداز همان نخاله سازمان منافقین و فرقان از قبیل گودرزی و اشوری و دیگر کسانی است که در گذشته کم نبوده اند و شهید مطهری در کتاب ماتریالیسم در ایران به روشنگری ان پرداخته است. تفسیر دین به رای خود تازگی ندارد/
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    از سرمایه های اسرائیل در ایران بیش از این نباید توقع داشت
  • محمد ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    تهرانی ها بخشی از مردم ایران هستن و باز توهم ما بیشماریم زدید با همین جمله نشون دادی شعورت در حد یه چهارپا هم نیست البته از پیروان بنی امیه انتظاری جز توهین و نجاست پراکنی نیست شما هم بهتره برید در کنار برادران جبهه النصره و داعشی خود برای جدتان ابوسفیان و معاویه و هند جکر خوار دعا و زمزه کنید انشاالله باهاشون محشور بشید در ضمن اگر با جیبوتی همنشین بشیم بهتره مثل بعضی ها آل سعود رو بردار خطاب کنیم!!!! مشرق سانسور نکن.
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    آقای حجاریان دیگه با چه زبونی بگه من منافقم ای کاش مردم بیشتر این آدما رو میشناختن و سرنوشت خودشونو دست کسی نمی دادن که هیچ دلبستگی به خدا و دین خدا ندارد
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    در اینکه تقویم شمسی بسیار دقیق تر از تقویم قمری است هیچ شکی در آن نیست. و سخنان حجاریان نیاز به بحث و تبادل نظر بین علمای حوزوی و دانشگاهی دارد
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    ای داد بیداد! نه تنها خودش سواد نداره و تاثیرات گردش قمر بر احوال انسانها را نمی داند، مخاطبان بیچاره اش هم مثل خودش نا آگاه اند و نمی دانند که چه چیزی به خوردشان می دهند! تازه همه آنچه در تقویم ها آمده صورت و ظاهر است و باطن آن نیست. معلم و استاد نداشته تا بداند.
  • احسان ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    مشرق جان خودت هم گاف دادي. قياس که در روايات شيعه، نفي شده نه به معناي برهان عقلي، بلکه به معناي تمثيل منطقي است، و گرنه قياس منطقي امري کاملاً پذيرفته‌شده در ميان علماي شيعه است.
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    برادر عزیزم مشرق قیاسی که ابن تیمیه رای به حرمتش داده قیاس به معنای برهان منطقی است و قیاسی که امام صادق علیه السلام رای به حرمتش داده اند قیاس فقهی است این دو هیچ ربطی جز در لفظ به یکدیگر ندارند این نسبت بدون تحقیق به امام صادق علیه السلام را اصلاح فرمایید لطفا
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    یک قیاس درعلم منطق داریم که نام دیگرش ، برهان است ویک قیاس درعلم فقه داریم که درعلم منطق به آن ، تمثیل میگویند . چیزی که دراحادیث ازآن نهی شده قیاس فقهی است نه قیاس منطقی ، واین آقا این دو قیاس را باهم اشتباه گرفته که علت آن هم عدم اطلاع ازعلم منطق وعلم فقه است . چیزی که مذموم است قیاس فقهی یا همان تمثیل منطقی است که احادیث هم به این نوع قیاس حمله کرده اند ولی قیاس منطقی ، ابزار دست اسلام است وتمام اسلام با قیاس منطقی ویا همان برهان به اثبات میرسد وتمام گزاره های اسلامی و دینی با قیاس منطقی به اثبات میرسند لذا میتوان اینطور نتیجه گرفت که ایشان قصد تمسخر نداشته اند ولی درجایی که علم ندارند ، پا گذاشته اند ومتاسفانه اکثر اینان با جهلشان تیشه به ریشه اسلام وانقلاب میزنند ومتاسفانه مردم هم چون به این امور فنی ، آشنا نیستند گول اینان را میخورند
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    یک کلاه برداری به یک روستایی رفت یک عالمی درآن روستا درمقابل ایشان ایستاد آن کلاهبردار به مردم گفت شما مردم قضاوت کنید ، هرکدام ازما که عالمتر بود دراین روستا بماند و دیگری باید ازروستا بیرون برود سپس یک تخته سیاه آورد و به مردم گفت ما دو نفر روی این تخته سیاه مینویسم مار،هر کدام درست نوشت دراین روستا بماند و دیگری باید فوری روستا را ترک کند ابتداء آن عالم نوشت *مار* وسپس آن کلاهبردار عکس زیبایی از مار کشید وبه مردم گفت کدامیک از این نوشته ها مار هستند وهمه مردم که سوادی نداشتند بدون استثناء گفتند شکل مار ، مار است لذا مرد عالم ازآن روستا اخراج شد . آقای تئوریسن ، شما دقیقا همان کلک آن کلاهبردار را به کار برده اید چون قیاس در روایات که به به معنای تمثیل وتشبیه است با قیاس به معنای برهان واستدلال با هم فرق دارند وشما با مغالطه سعی در اغوای مردم دارید چون میدانید مردم با این ریزه کاری های فنی واصطلاحات علمی آشنا نیستند لذا سعی در گول زدن مردم کرده اید
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    فکر نمیکردم سطح فکر این به اصطلاح نظریه پرداز انقدر پایین باشه... حتی اگه هدفش تخریب هم بوده باشه، چرا انقدر سطح پایین و بدون استدلال حرف میزنه؟!!
  • علیاری ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    اینها همه اشان همینطور ند و دین زدایی ، غربگرایی و غیره
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    اگر این موجود بقول خودش اسلام آورده حد اقل آیات38و39 سوره یس را بخواند تا بداند برای تقویم خورشید یا ماه تعیین گردیده اند درغیر اینصورت یاد سعید عسگر بخیر
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    تو اصلا فهمیدی چی گفته؟ خوندی مطلبو؟ اینم توصیه به شمسی کرده از تقویم قمری انتقاد کرده چقدر خوبه آدم یه چیزی رو بخونه بعد نظربده
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    خب راست میگه دیگه حرف ایشون حرف خیلی از اندیشمندان مسلمان هم هست احکام اسلام که همگی از آسمان نازل نشدن که همگی هم لایتغیر باشن برخی از اونها رسومی بودن که توسط اسلام و پیامبراسلام اصطلاحا "امضا" شدن مختص زمانه خودشون بودن اتفاقا در این مورد این دیدگاهی که شما مشرقیون ترویج و ازش دفاع میکنید به سلفی ها نزدیکتر هست مثلا تقویم قمری که واقعا هم ساخته اعراب بادیه نشین بوده و اشکالات زیادی هم داره تقدسش کجاست؟ تقویم شمسی و میلادی خیلی هم دقیق تره(و امروزه کشورای عربی هم همگی از تقویم میلادی استفاده میکنن)
  • غضبان ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    باختین حالا میخاین انگ ضد دین به رقیبتون بزنید .. دارید میسوزید ..
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    قياس در منطق با قياس در فقه متفاوت است و فقه با قياس منطقي مشكلي ندارد .قياس در فقه مطابق تمثيل در منطق ميباشد. و تمثيل در منطق نيز پايه محكمي ندارد و در فقه هم همچنين. بنابراين قياس ابليس هم قياس منطقي نيست بلكه تمثيل است.
  • milad ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    تو میخوای حالی کنی ؟؟!!! چاقال انگل
  • محسن ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    این خباثت انگلیسی روزی از آستین رضا شاه عملی شد و اکنون به دست این فرو مایه و نوکر انگلیس ادامه خواهد داشت .امید است زنده باشیم و زنده باشد و صاحب الزمان جواب این حنجره دشمن را بدهد
  • احمد ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    سلام یه سوال ایا واقعا مشکل اساسی وبنیادی مردم و کشورمون درحال حاضراین حرفاست؟ یعنی اگه فردا تقویم قمری رو حذف کنیم ایران به جاه وجبلوت وتمدن بی عیب ونقص و فاخر مورد نظر ایشان خواهد رسید ،؟مشکل شب عید مردم حل میشه؟اعتیاد چی ؟مشکل ازدواج وطلاق؟ .جوانامون شاغل میشن ووووو؟اولویت با چیه این یا ان ؟ مسولین ونخبگان ما وقتشون رو باید صرف چه چیزی بکنن این یا ان ؟ از جهت دیگه مگه گاه شمار رسمی کشور فقط قمریه؟ مگه غیر از استفاده برای انجام مناسک دینی مسلمانان کشور چه شیعه وچه سنی تقویم قمری استفاده دیگری هم دارد.؟ حکمت استفاده اسلام از تقویم قمری عدل الهی است تا همه مسلمانان جهان بتونن مناسک خود مثل روزه گرفتن وحج رو هم در ماههای سرد وگرم تجربه کنن در صورتی که در تقویم شمسی همچین چیزی محاله واگر ماه رمضان رو مثلا در بهترین شرایط بین پاییز وزمستان در نظر بگیریم در نیم کره دیگر اوساط تابستان خواهد بود واین اگر ثابت بماند نوعی اجحاف در حق سایر مسلمانان است . نظریه پرداز اگر خیلی بفکر جاه وجبلوت کشور و اعتلای فرهنگ وتمدن واقتدار ایران است چند نظریه اقتصادی فرهنگی اجتماعی بدهد که مشکل بیکاریوازدواج و طلاق و....حل بشه ولی ظاهرا ایشان همچنین دغدغه هایی ندارند؟
  • احمد ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    سلام یه سوال ایا واقعا مشکل اساسی وبنیادی مردم و کشورمون درحال حاضراین حرفاست؟ یعنی اگه فردا تقویم قمری رو حذف کنیم ایران به جاه وجبلوت وتمدن بی عیب ونقص و فاخر مورد نظر ایشان خواهد رسید ،؟مشکل شب عید مردم حل میشه؟اعتیاد چی ؟مشکل ازدواج وطلاق؟ .جوانامون شاغل میشن ووووو؟اولویت با چیه این یا ان ؟ مسولین ونخبگان ما وقتشون رو باید صرف چه چیزی بکنن این یا ان ؟ از جهت دیگه مگه گاه شمار رسمی کشور فقط قمریه؟ مگه غیر از استفاده برای انجام مناسک دینی مسلمانان کشور چه شیعه وچه سنی تقویم قمری استفاده دیگری هم دارد.؟ حکمت استفاده اسلام از تقویم قمری عدل الهی است تا همه مسلمانان جهان بتونن مناسک خود مثل روزه گرفتن وحج رو هم در ماههای سرد وگرم تجربه کنن در صورتی که در تقویم شمسی همچین چیزی محاله واگر ماه رمضان رو مثلا در بهترین شرایط بین پاییز وزمستان در نظر بگیریم در نیم کره دیگر اوساط تابستان خواهد بود واین اگر ثابت بماند نوعی اجحاف در حق سایر مسلمانان است . نظریه پرداز اگر خیلی بفکر جاه وجبلوت کشور و اعتلای فرهنگ وتمدن واقتدار ایران است چند نظریه اقتصادی فرهنگی اجتماعی بدهد که مشکل بیکاریوازدواج و طلاق و....حل بشه ولی ظاهرا ایشان همچنین دغدغه هایی ندارند؟
  • ادمین 76 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    من به نوبه خودم از ایشان اعلام انزجار می کنم
  • بچه شوش ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    این برای کسانی است که دغدغه هایی مثل بی کاری و بی پولی و ... ندارند؟
  • ناشناس ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    پ چی بره پشت روحانی قایم شه ؟ یا پشت رفسنجانی ؟
  • ناشناس ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    حرف حساب جواب نداره واقعا حق گفتی . موندم اینا خودشون از خودشون چندششون نمیشه همش پی این قرتی بازین که ببینن کریسمس چی بخریم ؟! از کجا بریم کاج بخریم ؟ ولنتاین کی میشه واسه دوست دخترم چی بخرم ؟ روز جهانی عشاق !!! اوووووووووق حال آدم بد میشه اصلا .
  • حسین ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    تازه مسلمان!!!!!!!!!!!!!!!!!نروژی!!!!!!!!!!!!!!مقیم ایران!!!!!!!!!!!!!!!از فارسی زبانان بهتر صحبت می کنه!!!!!!!!!!!!!!خیلی باحالی
  • حسین ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    خداوند عذاب شما دروغگویان شیطان صفت (مشرق) را در آخرت افزون کند
  • ناشناس ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    یعنی شعور چهار پا بیشتره . فقط همینو میشه گفت ! خودم تهرانیم و با افتخار به لیست اصولگرا رای دادم ولی وقتی نتیجه رو دست کاری کنن دیگه کاری از ما هم بر نمیاد . برو شیرت دیر شده .
  • ناشناس ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    عمو کسی با درست و اشتباه تقویمش کاری نداره مهم مناسبت های مذهبیه که باید حفظ بشه . الان روز عاشورا و فاطمیه و ماه رمضان ساخته دسته اعراب بادیه نشین بوده ؟
  • ناشناس ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    با افتخار 50 درصد مجلس دستمونه برو خودتو سیاه کن بچه قرتی .
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    خدت فهمیدی چی گفتی لائیک و سکولار پشت مذهب قایم شده است؟
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    تازه مسلمان نروژی مقیم ایران گاف داد. ادمینه یارو
  • ناشناس ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    باختیم ؟ مگه فوتباله ؟ یعنی هستن کسائیکه عین بچه ها هنوزم بردیم و باختیم راه میندازن ؟! بزرگ شین .
  • ناشناس ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    بی صبرانه منتظر روزیم که یکی بیاد پوز امثال اینارو بمالونه به خاک با اینهمه ادعای روشنفکری مسخره و تقویم شمسی و ولنتاین و کریسمس و این قرتی بازیا که آدم اوقش میگیره . واقعا غرب چی داره انقدر خودتونو میدوزین بهش ؟ یعنی انقدر بدبختین ؟
  • ناشناس ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    حالت خوبه عمو یادگار ؟
  • ناشناس ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    خخخخخخ
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    1 0
    من كاملا با دكتر حجاريان موافقم،در زماني كه خود عربها تقويم قمري را دور انداختن،ما عجمها كاسه داغتر از آش شديم
  • محمود ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    از نظر مشرق و دار و دستش کلا همه کافرن فقط اونا مذهبی....پشت این ریشاتون چه خبره الله و اکبر.....
  • یک طلبه ساده کوچک ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    شما که استاد بحث های طلبگی هستید این بنده خدا یک بحث رو مطرح کرده نه تمسخر کرده ، شما باید علمی جواب بدید، با شلوغ کردن هم کار درست نمی شه. سوال اینه : آیا تقویم قمری مقدس است ؟ جوابش یا بله است یا خیر و باید بگی چرا ؟ اگر مقدس نیست و دارای اشکالاتی است باید پذیرفت. بله این نکته هم درسته که علم هئیات حوزه بطلمیوسی هست و امروز تمامی ارکانش رد شده و باید باز بینی بشه در مورد قیاس هم اون حدیث امام صادق اصلا توی موضوع و فضای دیگه مطرح می شه. به نظرم بهتره به جای برچسب چسبوندن از ایشون دعوت کنید توی مناظره و یا میزگرد
  • گل مراد ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    نکنه قرار دوباره ترورش کنید ؟
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    ترور که کار خودتون بود. الان دیگه همه میدانند کار کی بود و الان کجان و با کی میشینند
  • ناشناس ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    همون خبری که پشت لبها و لپهای پروتز شده شماست !!
  • ناشناس ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    ترورش هم بکنن که چی ؟ نه که خیلی آدم تاثیر گذار و مهم و مفیدی برای جامعه اس که حالا نبودش هم بخواد ممکلتو به بن بست برسونه !!! افرادی مثل این بود و نبودشون هیچ فرقی نداره .
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    من به نوبه خودم از ایشان اعلام انزجار می کنم
  • پیام ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    اصلاح طلبان وحشی ترین و بی ادب ترین افرادی هستند که تو این مملکت وجود دارند.نمونه ش این ناشناس بی تربیت بی ادب.
  • پیام ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    بچه عقده ای ها.این همه سال اصولگراها اکثریت مجلسو داشتن شنیدین کسی از این لاف ها بزنه؟حالا اونم فقط تو تهران رای آوردن عقده ها و کمبودهاشون بیرون زده.اصلاح طلبای عقده ای.کمبود دارن.
  • پیام ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    بموجب قانون اساسی تقویم رسمی ایران هم شمسی و هم قمری است.کار ادارات و دستگاه های دولتی بر مبنای هجری شمسی تنظیم می شه.بهر حال مناسک مذهبی و دونستن ایام مذهبی مثل ولادت ها و شهادت ها و همچنین ماه های حرام و یا ماه رمضان و ....نیازمند داشتن تقویم قمریه.این همه سال این کشور با این دو تقویم کار کرده و به سهولت کارها انجام شده.طرح چنین مباحثی از سوی این آقا چه ضرورتی داره؟؟؟؟؟نمیدونم والله.مشکلش دقیقا چیه؟
  • ناشناس ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    چند بار انزجار میکنی ؟
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    اصلاح طلب ها زود جوگیر میشن. دفعه بعد ریشه خودشون رو میکنند. اینقدر در مقاله هاتون بین تهرانی ها و شهرستانی ها تفرقه ایجاد نکنید. جمعیت تهران از همه شهرهای ایران تشکیل شده. شما خبرنگارها اگه به عاقبت خودتون فکر نمی کنید حداقل به فکر کشور باشید. لعنت برشماها.
  • علي رمضاني ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    سلام اين جور ادمها خيلي کوچک هستند،ميخواهندبااينگونه اقدامات براي خودشان جايگاهي درست کنند.بدبختها خبرندارندکه حنايشان ديگررنگي ندارد. اگرهم جريان اصلاحات در تهران راي اورده،اين زنگ خطري بوده براي اصول گرايان که بدانندهمه کاره مردمنداگربخواهند مثل اب خوردن تومار هر جرياني را درهم مي پيچند.حال ميخواهدچپي باشدياراستي،مردم خدمتگذارميخواهند خواهشابانشراينگونه مطالب به بزرگ شدن بعضيها کمک نکنيد.
  • امیر ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    1-یاد صحبتهای روشنفکران زمان رضا شاه افتادم که با همین دلایل کشف حجاب کرد 2-ماه های قمری همانند قرآن کریم و حجاب برای خداوند گرامی است و هرکسی آن را سست کند کمک به شیطان رجیم کرده.
  • امین ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    این افسادطلبان با رایی که در تهران اوردن توهم برشون داشته فکر کردن همه ایران تهرانه.این دفعه جریان افسادطلب دست بدجایی گذاشته و به قول معروف این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست و بخوان روش مانور بدن قطعا از صحنه سیاست ایران توسط مردم برای همیشه محو میشن.اسلام و ائمه شیعه شوخی بردار نیست که این مستضعف فکری تصور میکنه هر چی به ذهنش اومد میتونه به زبان بیاره
  • رضا ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    درون مایه جریان مدعی اصلاح طلبی فساد و التقاط فکری است.
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    احمد عالی بود من تا به حال به این حسن عدالت تقویم قمری دقت نکرده بودم افرین یک چیز یاد گرفتم
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    هوب نمی فهمی دیگه اگر می فهمیدی چنین حرفی نمی زدی چند کامنت بالاتر مربوط به احمد را بخوان تا بفهمی
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    برادر جان شما آگاهمون کن چرا بد وبیراه میگی، بگذارید بحث کردن آزاد باشه نیاز به موضع گیری اینجویری نیس که
  • محموداعرابی ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    کلا برادران اصلاح طلب توتمام زمینه ها قصداصلاح دارند وخودشون روصاحب سبک وعلامه دهرمیدونن و اما واقعاخودشون هم نمیدونن دارن چکارمیکنن. مع الاسف باید این قشرضعیف العقل وکثیرالحرف روبنابه مناسباتی کنارخودمون تحمل کنیم ومواظب حماقتهایی که این بزرگواران اتوکشیده انجام میدن باشیم که خارهستند توگلوی نظام.دعاکنیم خداوندبه رهبرعزیزمون صبرجمیل عنایت کندکه اگراین نعمت بزرگ الهی بالای سرمانبودند ... التماس دعای فرج
  • وحید ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    آقایان گرانقدر لطفا در موضوعاتی که تخصص ندارید، نظر ندهید؛ مسائل کلان دینی و تاریخی، در تخصص آقای حجاریان نیست؛ در ثانی، لطفاً بروید درباره ی ابن تیمیه ی ملعون، درست و حسابی تحقیق کنید و بعد از او مثال بزنید.
  • hossein ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    یاد مشایی بخیر
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    ناشناس 15:32 اولا که خود حجاریان هم گفته ماه رمضان و برخی ایام خاص رو میشه استثنا کرد ثانیا تاسوعا عاشورا قابل تبدیل به شمسی هست و طبق محاسبات برابر بوده با مهر سال 59شمسی
  • صدای اصلاحات ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    به صحبت های حجاریان افتخار میکنم. خاک پای همه تهرانی ها هستیم که با رای ۱۰۰ درصدی به مکتب اصلاحات به توسعه سیاسی و پیشرفت دموکراتیک رسیدند
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    قصد اصلی اینها هدف قرار دادن محرم و عاشوراست مطمئنا پاسخ در خوری خواهند گرفت
  • رسول ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    ببین چگونه مارا بجان هم انداخته اند.....دشمنان خارجی و داخلی از یک طرف و سایت ها و منتقدان ازطرفی دیگر......
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    سایت مزخرف مشرق نیوز اگه راست میگی تمام نظرات رو پخش کن، بقول استاد حجاریان باید بین مدنیت و توحش یکی را انتخاب کرد و این قوم ایرانی حالا حالا ...........
  • beiragy ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    اصلاح طلبا بیشترشون سکولاریسمن در کتاب آقای مروج خراسانی که تمامی تمامی ایسم ها را با مثال خنده دار گاو آورده راجع سکولاریسم می نویسد:دو گاو دارید پس به خدا نیازی نیست. براشون متأسفم که همچین فکری دارن و آرزوی نابودی همشون که ایران رو دوچاره بحران کردن
  • امیر ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    وای از سکوت علما و اهل فن اگه اقا درست میگه که هیچ وگرنه موضع گری کنن
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    احمق بی سواد برو اول فارسی نوشتن و یاد بگیر - "اوغ" - بعد بیا درمورد کریسمس، ولنتاین و غرب حرف بزن..چاک دهنت زیادی بازه تندروی داعشی ساندیس خور
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    اول بریم سراغ این تازه مسلمان نروژی توکارما‏ ایرانی هافضولی نکن ماخودمون بهترزبون همدیگه رومی فهمیم بعدهم این اقا اون قسمت ماایرانیا مسلمان شدیم عرب نشدیم روخوب گفته البته توهین ‏ به عرباخودمون نباشه ‏
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    شاید بعضی ها ادعا کنند اقای حجاریان چنین حرف هایی نزده است اگر اقای حجاریان چنین حرف هایی نزده و یا سخنان ایشان در سایت های خبری تحریف شده است چرا در این خصوص سکوت کرده است ؟ سکوت ایشان گواه بر صحت ادعای سایت های خبری مانند سایت مشرق می باشد .
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    داعشی تو اینجا چیکار میکنی؟
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    من و خانواده خودمون رو اول ایرانی میدونیم شما اگر خیلی به عرب بودن علاقه دارید برید سوریه اینجا ایرانه ما فرزندان کوروشیم دوست ندارید خدافظ راه باز جاده دراز
  • یونس ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    من دقیقا تا 10 دقیقه پیش اصلاح طلب بودم ولی با خواندن این خبر دیگه تصمیم گرفتم اصول گرا بشم . آن دولت عشق رفت و ما مرده گشتیم .... پس منتظر فصل بهاریم تا دوباره زنده گردیم.
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    خوب ایشون همچین بیراهم نگفته از این جهت که سال قمری ناقصه،سال قمری فقط به درد دینداران میخورد،غیر از مراسم مذهبی هیچ کاربردی ندارد.
  • ابوعزرائیل ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    ای خدا باز این ها شروع کردن به بدبخت کردن مردم و جوانان خدای ریشه این ها را از بین ببر باز دم درآوردن کمی نظام به این ها میدان داد دوباره دارن شروع می کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    اگر راست و درست می گویید اصل نوشته ایشان را در سایت تان قرار دهید.
  • پويا ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    صداي خيانت
  • ایرانی ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    پس چطور شما مشرقیا در هر موردی از دیپلماسی گرفته تا هسته ی نظر میدید؟؟؟؟؟
  • پويا ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    جناب ناشناس دقيقاً كساني كه ادعاي ايراني بودن ميكنند و حرف از تمدن و گذشته ايران ميكنند به وقت تنگنا از همه ترسو تر و خائن تر به مملكت هستند...
  • پويا ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    يكي اون دكتره يكي هم تو كه تاييدش ميكني كلاً چيزي توي چنته نداريد
  • پويا ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    پشت ريشمون هر چي باشه مطمئن هستيم خيانت نيست اصلاح طلبهاي خائن، توي اين چند سال آيا كسي به جزء اصلاح طلبها به مملكت خيانت كرد ؟؟؟
  • پويا ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    شما ساده اي چيزي نميفهمي برو با بزرگتر از خودت صحبت كن متوجه ميشي
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    با اظهارات اقای حجاریان یاد کلمات و سفارشات مرحوم امام خمینی ره افتادم که فرمودند : " این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است " محرم و صفر مثل خورشید زیبا و حیات افرین در تقویم سیاسی و انقلابی شیعه میدرخشدوباعث حفظ و ادامه حیات طیبه اسلام و شیعه در بستر تاریخ است و راه خود را به انقلاب جهانی حضرت مهدی عج ختم خواهد کرد .بنده به عنوان یک برادر مسلمان به اشخاصی مثل اقای حجاریان توصیه میکنم اگر واقعا به اسلام و انقلاب اعتقاد دارند همه فعالیتهای سیاسی و ... خود را مدتی کنار بگذارند و به مطالعه عمیق و جدی اموزه هایاسلام ناب محمدی ص بپردازند .ایشان حتما و دقیقا اطلاع دارند که مجاهدین خلق قبل از انقلاب چگونه به خاطر انحرافات اعتقادی به ورطه های هولناک افتادند وعاقبتشان به کجا ختم شد . یک نکته را هم به ایشان برادرانه تذکر بدهم گر ایشان دقیقا از این مسئله اطلاع دارند . قبل از انقلاب جوانان پر شور مسلمانی مثل خود ایشان که انگیزه مبارزه با رژیم شاه را داشتند به خاطر بی اطلاعی از جامعیت اسلام مارکسیسم را علم مبارزه عنوان میکردند و می گفتند ما در مسیر مبارزه باید از این علم استفاده کنیم و احیانا با گروههای مارکسیستی تعامل داشته باشیم ونهایتا مارکسیسم را به عنوان ایدوئولوژی برتر که قادر به ایجاد تحولات سیاسی و اجتماعی است پذیرفتند و از حوزه اسلام خارج شدند ودر همین راستا مرتکب جنایات بزرگی گشتند . بعد از انقلاب و فرو پاشی مارکسیسم و تسلط گفتمان لیبرال دموکراسی غرب همین جریانات باز به خاطر عدم اگاهی عمیق تعالیم جامع اسلام و انفعال در برابر هجمه فرهنگی غرب به تئوریها ی سیاسی و اقتصادی و مدیریتی مراکز نظام سلطه روی اورده اند و این مسئله ضربات و خطرات جبران ناپذیری را برای انقلاب و اسلام به دنبال خواهد داشت .یکی از علل شکست دولت مستعجل اقای محمد مرسی و اخوان در مصر ریشه در همین باورهای التقاطی و دوری از تعالیم سیاسی اجتماعی و اقتصادی اسلام بود .یک نکته مهم را هم اضافه کنم از مهمترین عوامل کندی حرکت انقلاب اسلامی و دست نیافتن به بعضی ارمانهای الهی امام در حوزه های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی حضور و کارشکنی جدی افکار و باورهای غربی در نهادهای مختلف اجرایی و تصمیم گیری و نظام اموزشی از اول انفلاب تا کنون است و تا هنگامی که این باور در راس قدرت و تصمیم گیری قرار دارد انقلاب و اصلاحات سیاسی و فرهنگی و افتصادی با کندی و اصطکاک و... پیش میرود .
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    اگر غرضی نیست عین سخنان را کامل بگذارید بعد تفسیر کنید.من الله توفیق
  • سهراب ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    ببین آقای حجاریان، تقویم قمری را هم حذف کنید هیچ سودی به حال اصلاح طلبان (استحاله طلبان) نخواهد داشت. مشکل شماها، تقویم نیست، خودشیفتگی است. عدم اقبال ملت شریف و مومن ایران اسلامی عزیز در انتخابات اخیر به طیف شما، اعصاب و روانتان را به هم ریخته. فرض کنید اصلا" تقویم فقط خورشیدی داشته باشیم. آیا تفکرات اقتصاد لیبرالی را می توانیم از سر مردم کم کنیم ؟ آیا نرخ بیکاری را می توانیم کاهش دهیم؟ آیا رونق اقتصادی می توانیم داشته باشیم؟ آیا جلوی فساد در دولت و جامعه را می توانیم بگیریم؟ معلومه که نمی شود. ما به ادامه راه انقلاب اسلامی با تکیه بر نیرو و امکانات داخلی نیاز داریم. به جوانان اعتماد کنیم و کشور عزیز ایران را از وابستگی به دشمنان قسم خورده نجات دهیم.
  • سید سجاد ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    حتم دارم که مشرق جان نظرم را مثل بیش از 80 درصد بقیه ی نظرهایم درج نمیکنی ولی چون اعتقادم براین است که یا باید حسینی بود ویا زینبی والا یزیدی خواهم وخواهیم بود بهمین خاطر درجواب این تفاله ی شیطان نجس فقط وفقط اینرا میگویم و نه درمورد این نکبت که درمورد خیلی ها که خودمان با دست و اشتباه خودمان لولو برای خودمان میسازیم و حسرتش و داغش را خودمان با دست خودمان بردلمان میگذاریم یک جمله عرض میکنم !!؟؟ ای نامرد بی حیثیت و بی ابرو و شرف خیلی شانس داری و شیطان محافطتت کرده تا این ساعت چون جرسومه اش هستی وکسانی که سراغت آمدند و درست هم امدند ولی خب وشاید بخت با انان یار نبود ازپاک شدن از صفحه ی روزگار جان بدر بردی و این همان دردیست که من درجان و دلم همیشه دارم که گیر کسانی که بختشان در انروز خاص بلند نبود افتادی وگرنه تا الان هفتاد کفن هم که داشتی پوسیده شده بود
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    فرزندم اقای سید سجاد این نوع ادبیات وبرخورد از اموزه های اخلاقی و تربیتی اهلبیت ع و بزرگان دین به دور است .کفر کافر و شرک مشرک را هم باید با استدلال و ادب جواب داد . این نوع ادبیات بهانه دست مخالفان انقلاب و معتقدان نظام و دلبستگان به اسلام میدهد . امام علی ع در جریان جنگ صفین وقتی یکی از افراد لشگرش با زبان بی ادبی لشگر مخالف را خطاب قرار داد حضرت ناراحت شد و در همان صحنه جنگ به ایراد سخن پرداخت و فرمود : " انی لا احب السبابین " یعنی من دشنام گویان را دوست ندارم . و دیگر اینکه به فرض اگر اقای حجاریان کشته میشد و یا به مرگ طبیعی بمیرد مشکل فکر و اندیشه باطل که حل نمیشود مگر کسروی به دست فدائیان اسلام کشته نشد اما فکر او باقی ماند چنان که امروز از حلقوم اصلاح طلبان و روشنفکران شنیده میشود .پس به تبعیت از بزرگان دین ادب را حتی در مقابل مخالفان و معاندان و منحرفان باید رعایت کنیم . و اندیشه را با اندیشه پاسخ دهیم .
  • دیوید ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    کدوم تئوریسین؟ کدوم نظریه پرداز؟ چرا اینقدر این افراد را بزرگ می کنید؟!
  • حسین ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    مگه کفر گفته. تقویم در همه جای دنیا و در زمانهای مختلف تغییر کرده. تقویم شمسی ما تقویم جلالی است که دقیق ترین تقویم هماهنگ با سال اعتدالی است. در اوایل دوران جلال‌الدوله ملک‌شاه سلجوقی نوروز هجده روز نسبت به زمان واقعی جابجا شده بود که با تقویم جلالی که توسط حکیم عمر خیام تدوین گردید اصلاح شد. بعد هم واضحه که تقویم قمری با گردش فصول هماهنگ نیست.
  • مهدی 90085 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    یکی نیست بگه به بعضی ها شما که نمیتونید اسلحه رو درست هدف بگیرید مجبورید؟؟
  • ناشناس ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    ناشناس 23:38 اوووووووووووووووووووووق تا جونت در بیاد . انقدر داغونی که منظور منو از اوق نفهمیدی اخه مگه مجبوری حرف مفت بزنی ؟ برو لاک ناخنات پاک نشه .
  • سيد محمد ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    در جواب اون ناشناسي که خودش و خانوادش ايراني هستند. شما که ادعاي ايراني داريد چرا غرق در رفتارهاي غربي هستيد.حالا ما هيچي،اسلام هم کنار.آيا از روح کوروش خجالت نمي کشيد ولنتتاين و کريسمس و ...را که نمادهاي تمدن غرب هستند جشن مي گيريد.با ما نه اما با خودتون صادق باشيد. ما ايراني مسلمان هستيم که ضمن احترام به مقدسات ديگر اديان توحيدي جانمان را براي دين و ميهنمان فدا مي کنيم.سابقه ما 8 سال جنگ تحميلي است که حتي يک وجب از مام ميهن را به دشمن نداديم.اکنون شما از سابقه ات بگو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس