اتحادیه اروپا امروز شنبه در شرایطی از ترکیه خواست تا به آزادی رسانه‌های خبری احترام بگذارد که پلیس ترکیه با یورش به دفتر روزنامه تودی زمان، این روزنامه را توقیف کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام های ترکیه روز جمعه در ادامه سرکوب حامیان فتح الله گولن دشمن بانفوذ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، تودی زمان بزرگترین روزنامه این کشور را توقیف کردند.

گروه های حقوق بشر و مقام های اروپایی به شدت از اقدام مقام های ترکیه در سرکوب مخالفان و توقیف روزنامه تودی زمان در آستانه نشست ترکیه و اتحادیه اروپا، انتقاد کرده‌اند.

سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: اتحادیه اروپا بارها تاکید کرده است که ترکیه به عنوان نامزد پیوستن به این اتحادیه، باید به معیارهای دموکراتیک از جمله آزادی رسانه های خبری احترام گذاشته و این معیارها را ارتقا دهد.

نشست روز دوشنبه اتحادیه اروپا و ترکیه با هدف اجرای کامل توافقنامه نوامبر برای حل و فصل بحران مهاجران برگزار خواهد شد.

اتحادیه اروپا در این بیانیه افزود: رسانه های مستقل و آزاد یکی از ارکان اصلی جامعه دموکراتیک را از طریق تسهیل جریان آزاد اطلاعات و ایده ها، تشکیل می دهد و همین طور از طریق تضمین شفافیت و پاسخگویی. هر کشوری، به خصوص کشورهایی که در روند مذاکره برای پیوستن به اتحادیه اروپا قرار دارند، باید حقوق اساسی از جمله آزادی بیان را تضمین کنند.

با درخواست دادستان استانبول، مقام های دولتی فعلا کنترل روزنامه تودی زمان و سایر نشریه های وابسته به آن را در اختیار دارند.

اردوغان بارها گولن را به طراحی توطئه برای سرنگونی دولت ترکیه متهم کرده است. اردوغان مدعی است که گولن شبکه ای از حامیان خود را از دستگاه قضایی، پلیس و رسانه های خبری قرار داده است. گولن همه این اتهامات را تکذیب کرده است.

تودی زمان پرفروش ترین روزنامه ترکیه تا پایان فوریه بوده و شمارگان این روزنامه به بیش از 650 هزار نسخه می رسد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس