کد خبر 552291
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۷

رئیس پارلمان اروپا نسبت به درخواست‌های اخیر رئیس جمهوری ترکیه از آلمان واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا به شدت به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعتراض کرد. وی گفت: پذیرفتنی نیست که رئیس‌جمهوری کشوری از آلمان بخواهد که حقوق دموکراتیک خود را محدود کند؛ به این علت که فکر می‌کند او را به طنز کشیده‌اند.



رئیس پارلمان اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه آلمانی بیلد آم زونتاگ در ادامه گفت: باید به اردوغان تفهیم کنیم که در کشور ما دموکراسی حاکم است؛ همین.



در برنامه طنز Extra 3 که در ۱۷ مارس از تلویزیون شمال آلمان وابسته به شبکه اول تلویزیون این کشور پخش شد، از سیاست رئیس جمهوری ترکیه به خاطر نقض آزادی بیان و عدم رعایت حقوق بشر انتقاد شده بود.



رئیس پارلمان اروپا خواستار برخورد قاطع دولت آلمان با رئیس‌جمهوری ترکیه شد و گفت که او اردوغان را به خوبی و از زمانی طولانی می‌شناسد. شولتز تاکید کرد که رئیس‌جمهوری ترکیه شخصیتی است که سخنان دقیق و روشنی می‌زند و همچنین سخنان دقیق و روشن را نیز خوب می‌فهمد.



رئیس پارلمان اروپا در ارتباط با واکنش مناسب به رئیس جمهوری ترکیه گفت: باید به او گفته شود: آقای اردوغان عزیز، شما فراتر از حدی که باید رفته‌اید و این پذیرفتنی نیست.



شولتز از طنز سیاسی به عنوان "یکی از عناصر پایه‌ای در فرهنگ دموکراتیک" یاد کرد که همه سیاست‌مداران کشورها حتی رئیس‌جمهوری ترکیه باید آن را تحمل کنند.



در پی بخش برنامه طنز‌ درباره سیاست‌های اردوغان در تلویزیون شمال آلمان (NDR)، رئیس‌جمهوری ترکیه به پخش این برنامه اعتراض کرد و دولت ترکیه مارتین اردمن، سفیر آلمان در آنکارا را فراخواند. دولت ترکیه از آلمان خواست از پخش این برنامه جلوگیری کند.



سفیر آلمان پیش‌تر نیز در دادگاه بدوی دو روزنامه‌نگار روزنامه "جمهوریت" شرکت کرده و به همین دلیل از طرف دولت ترکیه فراخوانده شده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان علت این موضوع را حمایت سفیر آلمان از آزادی بیان و رسانه‌ها اعلام کرده بود.



دستگاه قضایی ترکیه چندی پیش روزنامه‌های "جهان" و "زمان" را نیز که منتقد دولت ترکیه به حساب می‌آمدند، دولتی اعلام کرد.



سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود در مورد آزادی مطبوعات، رتبه ترکیه را به ۱۴۹ کاهش داده است. ترکیه در جدول آزادی مطبوعات از میان ۱۸۹ کشور جهان پس از نیجریه، لیبریا، زامبیا و مالی قرار گرفته است.



رئیس پارلمان اروپا در ادامه سخنانش به مسأله کردهای ترکیه نیز پرداخت و هشدار داد: ما نباید نسبت به نقض حقوق بنیادین بشر در ترکیه تنها به خاطر این‌ که با این کشور در امر پناهجویان همکاری می کنیم، ساکت بمانیم.



رئیس پارلمان اروپا گرچه از همکاری اتحادیه اروپا با ترکیه در امر پناهجویان پشتیبانی کرد اما در ارتباط با معضل کردهای ترکیه گفت: هیچ گزینه نظامی‌ برای حل بحران کردها وجود ندارد. ترکیه باید به مذاکرات صلح با کردها بازگردد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس