مردم نیجریه با برپایی تظاهرات در سراسر این کشور، ضمن محکوم کردن کشتار شیعیان، آزادی دبیرکل جنبش اسلامی این کشور را خواستار شدند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، مردم نیجریه با برپایی تظاهرات در سراسر این کشور، آزادی هر چه سریعتر شیخ ابراهیم زکزاکی، روحانی شیعه و  دبیرکل «جنبش اسلامی نیجریه» را خواستار شدند.

 تظاهرات کنندگان، روز پنج شنبه (13 اسفند)، در اعتراض‌های گسترده  در چند شهر از جمله زاریا، کادونا، کانو، یولا به خیابان ها آمدند و مراتب خشم و اعتراض خود را به کشتار اخیر مسلمانان شیعه بذست ارتش نیجریه و ادامه بازداشت اعضا و  دبیرکل«جنبش اسلامی نیجریه» ابراز کردند.

 معترضان همچنین در این تظاهرات بازداشت شیخ زکزاکی و شماری از هواداران وی را نقض قانون اساسی نیجریه دانستند.

عبدالحمید بلو، سخنگوی شاخه جوانان جنبش اسلامی نیجریه، که سازماندهی این تظاهرات را به عهده داشت، اعلام کرد هواداران این جنبش در تاکید بر درخواست‌های خود به اعتراضات صلح آمیز ادامه خواهند داد.

دوازده دسامبر سال گذشته (2015،) نظامیان ارتش نیجریه به مراسم مذهبی مسلمانان شیعه در زاریا حمله کردند. ارتش نیجریه مدعی شد اعضای این گروه سعی داشتند با پرتاب سنگ به کاروان حامل فرمانده ارتش نیجریه، به وی سوء قصد کنند، در حالی که جنبش اسلامی نیجریه ادعای ارتش را رد کرده و آن را دروغی آشکار دانست.

یک روز بعد، نیروهای نیجریه همچنین منزل شیخ زکزاکی را هدف حمله قرار دادند و وی را دستگیر کردند. بر اساس گزارشهای منتشر شده، نظامیان نیجریه پیش از این دستگیری، آنهایی که قصد حفاظت از شیخ زکزاکی را داشتند، کشتند.

شیخ زکزاکی در این حمله زخمی و به همراه ده‌ها نفر از همراهانش بازداشت شد.

در این دو حمله صدها نفر از اعضای این جامعه مذهبی از جمله سه پسر زکزاکی کشته شدند. گفته می شود این روحانی شیعه به «توطئه و ایجاد اغتشاش عمومی» متهم و زندانی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس