احزاب و گروه‌های مختلف لبنانی و فلسطینی در بیانیه‌های مختلف، اقدام شورای همکاری در گنجاندن نام حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی را محکوم کردند.

 به گزارش مشرق، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس چهارشنبه (دیروز) حزب‌الله لبنان را در لیست گروه‌های تروریستی گنجاندند و این موضوع با واکنش‌های مختلف داخلی و خارجی روبرو شد.

واکنش‌های لبنانی

«نهاد مشنوق» وزیر کشور لبنان در واکنش به این اقدام شورای همکاری گفت: این اقدام از مابقی موسسات قانونی که در لبنان باقی مانده ، حفاظت می‌کند.

«سعد حریری» نخست‌زویر سابق لبنان ادعا کرد: آنچه حزب‌الله در سوریه و یمن انجام می‌دهد اقداماتی جنایتکارانه و حتی تروریستی است.

«سلیم الحص» سیاستمدار کارکشته لبنانی گفت: تصمیم شورای همکاری و تروریستی نامیدن حزب‌الله، تصمیمی است که وحدت لبنان و ثبات ملی آن را تهدید می‌کند و خطر و تهدیدی برای لبنان واحد است.

وی افزود: حزب‌الله صرف‌نظر از موافقان و مخالفانی که دارد از تایید گسترده‌ای میان لبنانی‌ها با تمامی قومیت‌های آن دارد؛ معرفی حزب‌الله به عنوان گروهی تروریستی ظالمانه و رد شده است؛ شایسته نیست گروهی که از ملت و آرمان فلسطین حمایت می‌کند و در مقابل دشمن صهیونیستی می‌ایستد «تروریست» خوانده شود زیرا این تصمیم نه تنها به دشمن امت و فلسطین خدمت نمی‌کند بلکه به اعتماد میان امت عربی نیز ضربه می‌زند.

«ولید جنبلاط»  رئیس حزب ترقی خواه سوسیالیست لبنان در واکنشی اعلام کرد: ما به عنوان مردم لبنان، نمی‌توانیم این توصیف از حزب‌الله را بپذیریم اگر آنها می‌خواهند کاری انجام دهند مانند اروپایی‌ها فقط شاخه نظامی حزب‌الله را آنگونه که می‌گویند، تروریستی بنامند اما من این را قبول ندارم، شاخه سیاسی حزب الله تروریستی نیست ، این نصیحت من است.

«کامل الرفاعی» عضو جریان «الوفا للمقاومه» ضمن ابراز تاسف از این موضوع گفت: از خلیج (فارس) تا آمریکا برخی کشورهای اروپایی هستند که با کار مستمر در حال محاصره مقاومت هستند.

وی سپس از کشورهای عربی درخواست کرد در مواضع خود تجدید نظر کنند و به مسیر صحیح و آرمان اصلی یعنی فلسطین بازگردند.

«فیصل داوود» دبیرکل جنبش مبارزه عربی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم ظلم به مقاومت است و شورای همکاری باید از این تصمیم منصرف شود.

«نجاح واکیم» رئیس جنبش «الشعب» نیز ضمن محکوم کردن این موضوع، گفت: تصمیم کشورهای عضو شورای همکاری پس از علنی شدن روابط این کشورها با اسرائیل، ناگهانی نبود.

«قاسم صالح» دبیرکل کنفرانس عمومی احزاب عربی نیز در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم و اعلام کرد: این تصمیم شورای همکاری و گنجاندن حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی اعلام شد تا برگ تاییدی بر همکاری آنها با دشمن صهیونیستی باشد.

«جمعیت علمای مسلمان» لبنان نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد انتظار از کشور (لبنان) این است که تدابیر مناسب را در برابر این اقدام انجام دهد.

«جبهه عمل اسلامی» در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم شورای همکاری خلیج فارس در گنجاندن حزب الله به لیست گروه‌های تروریستی، تصمیمی ظالمانه و سیاسی محض است و شایسته این شورا نیست.

در ادامه این بیانیه آمده است: این اتهام و این اقدام ظالمانه، حزب‌الله و مقاومت ملی و اسلامی را از ادامه راه جهاد و مبارزه تا آزادی سرزمین و انسان بازنمی‌دارد.

جبهه عمل اسلامی استقبال دشمن اسرائیلی از تصمیم شورای همکاری را محکوم کرد و افزود این اقدامات تکمیل توطئه منطقه‌ای و بین‌المللی است که مقاومت و نقش جهادی آن در لبنان و فلسطین را هدف قرار گرفته‌ است.

«بلال تقی الدین» رئیس «حزب وفاق ملی» از این اقدام در برهه کنون ابراز شگفتی کرد و افزود: زمان حساس است، نه تنها در لبنان بلکه در کل منطقه.

« کمیته دوستان اسیر یحیی سکاف » در بیانیه‌ای این  اقدام را محکوم و اعلام کرد: حزب‌الله با مقاومت در برابر دشمن اسرائیلی، عزت و کرامت امت اسلامی را از خلال آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 ، پیروزی در جنگ 2006، آزادسازی اسرای عرب از زندان‌های اسرائیلی و نیز حمایت از ملت لبنان به آن بازگرداند.

واکنش فلسطینی

جنبش جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌ای این اقدام شورای همکاری خلیج فارس را محکوم کرد و افزود: این اقدام ریختن بنزین بر آتش است و امنیت و ثبات لبنان و کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: علیرغم درگیری‌های شدید منطقه‌ای، حزب الله همواره از آرمان فلسطین و مقاومت فلسطینی دفاع کرده است.

«جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» نیز در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد و افزود راس فتنه و تروریسم سازمان‌های وابسته به کشورهای خلیج فارس هستند که خون اعراب و مسلمانان را مباح شمرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    حماس خوابش برده است؟!!!
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    باز هم حماس سکوت معناداری داره مسئولین مراقب باشند ازموده را ازمودن خطاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس