تله فیلم مقاومت مردم گیلانغرب در دوران دفاع مقدس را هم در حال ساخت داریم. در آینده هم ان‌شاءالله با یاری خداوند و همت مسئولین نسبت به انتشار کتاب خاطرات و زندگینامه شهدای حرم و شهدای امنیت اقدام خواهیم کرد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - کتاب«راه‌ستاره‌ها» و نرم‌افزار «لاله‌های آسمانی» نخستین سفر نگارشی و مجازی سه‌بعدی با محوریت زندگی 19 تن از شهدای گرانقدر نیروی زمینی سپاه است. این شهدا در عملیات غرور‌آفرین نیروی زمینی سپاه جهت برقراری امنیت‌پایدار و پاکسازی منطقه از لوث وجود گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب در ارتفاعات شمال غرب کشور در سال‌های 90 تا 92 به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. این نرم افزار برای نخستین بار این امکان را فراهم می‌کند تا بطور مجازی در محل زندگی، محل شهادت و مزار این شهداء حضور یافته و به مشاهده زندگینامه، وصیت‌نامه، خاطرات، تصاویر و فیلم‌های مرتبط با آن‌ها پرداخت. رهنمودهای فرمانده نیروی زمینی سپاه و تلاش پاسداران اهل‌قلم و اندیشه در معاونت فرهنگی این نیرو به این‌جا رسید که مؤسسه حفظ و آثار ارزش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی سپاه مجموعه خاطرات و روایت‌های 19 شهید را به همراه نرم‌افزاری تولید و در اختیار خانواده‌های معظم شهداء، مجموعه نیرو و در آینده‌ای نه چندان دور در اختیار جامعه قرار دهد. به همین بهانه با سرهنگ‌پاسدار سعید حسنی مدیرعامل موسسه حفظ و آثار ارزش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی سپاه گفت وگو کردیم.
***
*به عنوان مقدمه بفرمایید فکر نگارش مجموعه کتاب‌ها و نرم‌افزارها درباره شهدای نیروی زمینی سپاه از کجا شکل گرفت؟

بعد از اتفاقات سال 90 و موفقیتی که توسط نیروی زمینی سپاه در شمال غرب کشور به دست آمد؛ همان ارتفاعاتی که دست ضدانقلاب بود و توسط دلاورمردان نیرو پاکسازی شد و البته شهدای گرانقدری هم در این راستا تقدیم کردیم. این شهدا سبزجامگان سخت‌کوش یگان صابرین بودند و جمعی هم از فرماندهان رده‌های نیروی زمینی سپاه محسوب می‌شدند. ما تصمیم گرفتیم در موسسه یک قدمی در راه شناساندن این شهدا به مردم برداریم. در وهله اول، تهیه کتاب با هدف ثبت خاطرات، وصیت‌نامه و زندگینامه شهداء در دستور کار قرار گرفت. البته این مهم با برقراری ارتباط با خانواده‌های معظم شهدا محقق می‌شد. تا اطلاعات اولیه گرفته شود؛ این خانواده‌ها در 13 استان کشور مستقر بودند و با پراکندگی زیادی مواجه بودیم. از طرفی هم جمع آوری این خاطرات و ثبت زندگینامه و احوالات شهدا تنها با مصاحبه حضوری امکان‌پذیر بود. از این رو، دوستان پیشنهاد دادند که نرم‎افزاری سه بعدی طراحی و کار تولید آن هم‌راستای این کتاب‌ها پیش رود.

وقتی به خانواده‌های شهدا مراجعه می‌کردیم هم به تهیه کتاب می‌اندیشیدیم و هم تولید نرم‌افزار! به همین خاطر تصاویر سه‌بعدی از محل زندگی و مزار شهید و اگر اتاق مخصوصی شهید داشته عکس سه بعدی از همه تعلقاتش ازجمله جانماز، کتاب و یا چیزهای دیگر. کار تهیه و تولید محتوای کتاب و نرم‌افزار این شهدا که 14 تن از آن‌ها از صابرین هستند و پنج تن هم از فرماندهان رده‌های نیروی زمینی سپاه که مقرر شد در گام نخست برای این شهدای گرانقدر،کتاب و نرم‌افزار تهیه کنیم و در دوره‌های بعدی برای مابقی شهدا هم همین روال و رویکرد ادامه پیدا کند. البته ما برای انتخاب نام کتاب هم در جلسات متعددی به «راه‌ستاره‌ها» و «لاله‌های آسمانی» ویژه نرم‌افزار رسیدیم که به ظنّ کارشناسان بسیار با مسمّا هستند.

*از جزئیات کتاب و نرم‌افزار بگویید.

«راه‌ستاره‌ها» به صورت مختصر و مفید به تمام زوایای زندگی این شهدا و خاطراتی که از سوی خانواده‌ها و برخی از همرزمان‌شان مطرح شد، می‌پردازد. دیگر حُسن این کتاب تصاویر نابی است که همراه با روایت‌ها و خاطرات منتشر شده است. البته سعی کرده‌ایم که تصاویر با خاطرات مطابقت داشته باشد. ابتدای هر خاطره‌ای تصویری آورده‌ایم که به آن دوره و آن جریان خاص برمی‌گردد.

تصویر به موضوع نرم‌افزار هم جذابیت بخشیده است. چرا‌که برای هر شهید پنج تا هشت عکس سه بعدی کار شده که این تصاویر، روایتگر مزار شهید، منزل و اتاق محل کار و محل شهادت این شهید است. از درون این نرم‌افزار وقتی وارد عکس‌های سه بعدی می‌شویم روایتگری به صورت خودکار روی تصاویر اجرا می‌شود.

بیش از 120 قطعه تصویر از محل زندگی، محل شهادت و مزار فرماندهان نیروی زمینی سپاه و شهدای یگان ویژه صابرین در عملیات شمال غرب شامل شهیدان جان‌نثاری، محمدجعفرخانی، کریم بهرامی، سردار مدافع حرم سیدحمید طباطبایی مهر، عباس عاصمی، محمد عبدالله‌پور، علی پرورش، یوسف فدایی‌نژاد، مجتبی بابایی‌زاده، محمد منتظرالقائم، محمد محرابی‌پناه، کمیل صفری‌تبار، سیدمحمود موسوی، حسین رضایی، علی بریهی، مسلم احمدی‌پناه، صمد امیدپور، محمد غفاری و حسن حسین‌پور. طی مسافت بیش از 6500 کیلومتر به صورت زمینی به مناطق شهری، روستایی، عملیاتی و صعب‌العبور در گستره 13 استان کشور و همچنین بیش از 8 ساعت پرواز هوایی با بالگرد به مناطق عملیاتی شمالغرب کشور به منظور تصویربرداری سه‌بعدی، تصاویر سه بعدی از نماها و مناطق حساس و دست‌نیافتنی در نقاط صفرمرزی و ارتفاعات صعب‌العبور حاج ابراهیم، جاسوسان، قتمان، گویزه، دشت وزینه و...، امکان مشاهده تصاویر، زندگینامه و فیلم‌های مستند مرتبط با هر شهید روی تصاویر سه بعدی مرتبط با آن شهید بر روی تصاویر سه بعدی مرتبط با آن شهید، بیش از 1000 دقیقه فیلم و مستند کمیاب و بی‌نظیر، بیش از 400 دقیقه روایتگری مرتبط با هر شهید در قالب 19 قطعه پادکست صوتی، بیش از چهار هزار و 800 قطعه عکس در قالب 110 موضوع و دسته‌بندی مرتبط با شهدا و بیش از 700 صفحه محتوای متنی در قالب بیش از 600 خاطره از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار لاله‌های آسمانی به شمار می‌رود.

*برای آشنایی بیشتر مردم با این شهدا چه تدابیری اندیشیدید؟

این کتاب و نرم‌افزار در گام نخست بین خانواده‌های معظم شهدا و رده‌های نیروی زمینی سپاه تهیه شده و با توجه به استقبال احتمالی در سطح جامعه هم قصد توزیع داریم که البته با شرکت در نمایشگاه کتاب و یا رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی امکان‌پذیر است.  به علاوه آن برای جامعه ما بسته‌های مستندی داشته‌ایم؛ یعنی تعداد زیادی فیلم مستند کوتاه برای شهدای نیروی زمینی سپاه تهیه شد و از طریق شبکه‌های مختلف سیما به روی آنتن رفت. البته نماآهنگ‌ها و روایت‌های تصویری کوتاهی هم ویژه مناسبت‌ها و سالگرد عملیات‌های مختلف دفاع مقدس تحت عنوان حماسه افتخار از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد. قصد داریم به حول قوه الهی برای مابقی شهدا هم در سال آتی کتاب و فیلم تهیه کنیم.

* این فعالیت‌ها می‌تواند کانال‌ها و شبکه‌های مجازی را با معنویت و یاد شهدا، مقاومت و پایداری همراه کند. برای این هدف هم برنامه‌ای دارید؟

در سال جدید قصد داریم حضورمان دراین عرصه هم پررنگ شود. تصویر، فیلم و خاطرات و دلنوشته‌هایی کم‌یاب و حتی نایاب در تلگرام و اینیستاگرام منتشر کنیم؛ از دریچه کانال و شبکه‌ای مجازی به زودی این مفاهیم القای فراگیرتری خواهد داشت.

* می‌دانید جامعه تشنه شناخت بیشتر شهدا و اهداف مقدس و بلند آن‌هاست؛ برای همراه‌کردن جامعه با این اهداف ارزشمند چه برنامه‌ای را در دستور کار دارید؟

ما درحال تهیه فیلمی تحت عنوان «امنیت» هستیم؛ این فیلم نشان می‌دهد که جامعه ما چقدر به نیروهای تلاشگر نظامی خود که در مناطق مختلف در مرزها و حتی داخل خاک سوریه، بطور شبانه‌روز برای اعتلای امنیت‌پایدار می‌کوشند ایمان دارند و می‌دانند که این بزرگمردان برای برقراری امنیتی که الان شاهد آن هستیم چه تلاش‌هایی کرده‌اند. مردم در این مستند می‌گویند جامعه برای داشتن چنین امنیتی مدیون چه کسانی است. ان‌شاءالله در روزهای آینده شاهد پخش آن از یکی از شبکه‌های سیما خواهیم بود.

* علاوه بر اشاره به دیگر دستاوردهای موسسه حفظ و آثار ارزش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی سپاه بگویید در سال 95 به چه افقی می‌اندیشید؟

مستند «محرومیت‌زدایی» عنوان برنامه‌ای بود که توسط جوانان خوش فکر و خوش‌ذوق موسسه در 12 قسمت تهیه و تولید شد. این مستند اشاره‌ای دارد به اقدامات نیروی زمینی سپاه در موضوع مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی! اقداماتی که سپاه در مناطق محروم اعم از ساخت منزل برای ایتام، ساخت خانه عالم، کمک در ساخت مساجد و حوزه‌های علمیه و راه روستایی دارد. مستندی که برای بیمارستان‌های صحرایی تولید شد؛ همان اقدام خداپسندانه‌ای که برای درمان مردم مناطقی که توان مالی و اقتصادی مراجعه به بیمارستان‌های مراکز شهری ندارند.

تقویم سال 95 را هم با نگاه به شهدای گرانقدر نیروی زمینی سپاه که در سال 94 برای پاسدارانی از مناطق شمال غرب و جنوب شرق که به شهادت رسیده‌اند و همچنین شهیدان حرم تهیه شده است. این کتاب در دو جلد خاطرات مربوط به دوران دفاع مقدس مصاحبه‌هایی که از زبان رزمندگان بیان شده در قالب 200 هزار خاطره جمع آوری شده است. این خاطرات مربوط به احوالات فرماندهان گروهان‌ها و گردان‌های دفاع مقدس است، به مرحله انتشار رسید.

همچنین تله فیلم مقاومت مردم گیلانغرب در دوران دفاع مقدس را هم در حال ساخت داریم. در آینده هم ان‌شاءالله با یاری خداوند و همت مسئولین نسبت به انتشار کتاب خاطرات و زندگینامه شهدای حرم و شهدای امنیت اقدام خواهیم کرد.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس