پایگاه خبری المنار سیاهه‌ای از اقدامات و جنایت‌های عربستان سعودی بر ضد امت اسلام و جهان را منتشر و تأکید کرد که عربستان به علت تمامی این جنایت‌ها باید از دنیا عذرخواهی کند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری المنار، برخی مقامات لبنانی طی روزهای گذشته اعلام کردند که عربستان سعودی باید از لبنان و ملت خودش به دست رفتارهای اخیرش عذرخواهی کند، چرا که گویا به دنبال این است که لبنان را به امارتی سعودی تبدیل کند.

چرا عربستان باید عذرخواهی کند؟ این سوال درستی است و ممکن است در ذهن برخی ایجاد شود؟ آیا عربستان جنایتی مرتکب شده یا اقدامی انجام داده که باید عذرخواهی کند؟‌

آیا عربستان باید از رفتارهای اخیر خود با لبنان و نحوه فشار بر این کشور که گویا تمام مردم و حاکمیت آن وابسته به حاکمیت سعودی هستند عذرخواهی کند ؟ آیا عربستان باید از لبنانی‌ها به علت تلاش برای مداخله در امور داخلی این کشور و تحمیل اراده سیاسی خود به دولت و احزاب و افراد مختلف و تلاش برای مشغول کردن آنها به اتخاذ مواضعی در مسیر اهداف عربستان عذرخواهی کند؟‌

آیا عربستان باید از لبنانی‌ها به علت اقداماتی که در جریان جنگ 33 روزه در سال 2006 انجام داد و نیروهای مقاومت را افرادی ماجراجو خواند، عذرخواهی کند؟ آیا ریاض باید از امت اسلام به علت تجاوز به محور مقاومت که دشمن [صهیونیستی ] در چندین موقعیت شکست داده، عذرخواهی کند؟ 

آیا عربستان باید از امت اسلام به علت تجاوز به یمن و تلاش برای تخریب زیرساخت‌های این کشور و تمامی شاخص‌های زندگی در آن عذرخواهی کند؟ آیا حاکمیت آل سعود باید از یمنی ها به علت کشتار دهها هزار نفر از مردم این کشور عربی و مسلمان عذرخواهی کند؟

آیا  مقامات ریاض باید از عراق و سوریه و مردم این کشورها به علت حمایت از تروریسم و گروه‌های تکفیری که جنایت‌های متعددی را بر ضد افراد بی‌گناه در این کشورها انجام داده اند، عذرخواهی کند؟ آیا عربستان باید به علت تأمین مالی گروه‌های تروریستی و ارسال عوامل انتحاری به شهرها و روستاهای عراق و سوریه به صورت روزمره عذرخواهی کند؟‌

آیا عربستان باید از ملت فلسطین به علت دست داشتن در تضییع حق آرمان مرکزی امت اسلام از طریق وارد آوردن فتنه‌های مذهبی و طایفه‌ای به درون امت اسلام عذرخواهی کند؟ آیا ریاض باید از فلسطین و امت اسلام به علت اقداماتی که دشمن اسرائیلی و چهره دشمنی با عرب‌ها و مسلمانان خارج کرده و توهم وجود دشمنی غیر از اسرائیل را ایجاد کرده است، عذرخواهی کند؟ 

آیا آل سعود باید از شهدای کرانه باختری و قدس و نوار غزه و تمامی اراضی اشغالی فلسطین عذرخواهی کند، چرا که با اقدامات و رفتار خود و مشغول کردن آماده سازی به درگیری‌های داخلی در گوش و کنار، دشمن صهیونیستی را آسوده‌خاطر کرده است؟ آیا سعودی ها باید به علت عدم تلاش برای آزاد کردن فلسطین اشغالی از دست اشغالگران صهیونیستی و عدم حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های مقاومت و ملت فلسطین برای آزاد سازی مقدسات اسلامی در فلسطین عذرخواهی کند؟

آیا عربستان سعودی باید از ملت بحرین به علت اشغال اراضی این کشور تحت عناوین باطل و وارد کردن ارتش خود جهت سرکوب تحرکات مسالمت‌آمیز در آن عذرخواهی کند ؟ آیا مقامات ریاض باید از تمام کسانی که به علت ابراز عقیده خود در بحرین بازداشت ‌شده و هدف سرکوب آزادی‌ها قرار گرفته‌اند، عذرخواهی کند؟

آیا عربستان باید از ملت مصر به علت مبارزه با اراده مردمی در این کشور و تلاش برای فقیر نگه داشتن و افزایش بدهی‌های خارجی آنها جهت حاکمیت بر تصمیم‌سازی سیاسی این کشور عذرخواهی کند؟ آنهم تنها به این بهانه که نمی‌خواهد مصر تصمیمی مستقل داشته باشد و نقش پیشروی خود در رهبری کشورهای عربی را مانند گذشته ایفا کند؟ 

آیا ریاض باید از تمامی دنیا و آزادمردان جهان و تمامی کسانی که در طول تاریخ برای اعتلای کلمه حق و صدای آزادی مبارزه کردند، عذرخواهی کند؟ چرا که عربستان تمامی معیارهای دموکراسی و احترام افکار دیگران را با انتشار رویکردهای تکفیری از بین برده است.

آیا عربستان باید از ملت مسلمان افغانستان به علت اقدامات و توطئه‌هایی که در طول تاریخ بر ضد آنها انجام داده، عذرخواهی کند. آیا سعودی‌ها باید از این ملت فقیر و عذاب دیده در نتیجه پیامدهای اشغالگری آمریکایی و بین‌المللی به علت انتشار افکار تکفیری و گمراه‌کننده در این کشور عذرخواهی کند؟ 

آیا عربستان باید از حجاج بیت‌الله الحرام که جان پاک خود را در پاک‌ترین سرزمین‌ها در حادثه منا در خوش‌بینانه‌ترین حالت به علت سوء تدبیر و بی مدیریتی آن ها فدا کردند، عذرخواهی کند؟ 

آیا عربستان باید از مسلمانان به علت تخریب وجهه دین اسلام به عنوان دین اخلاق و گفتگو با دیگران عذرخواهی کند؟ آیا عربستان باید از تمامی مسیحیان به علت اقدامات عناصر تفکر وهابیت بر ضد آنها در عراق و سوریه و تخریب نمادهای دینی و کلیساهای آنها عذرخواهی کند؟‌

واقعیت این است که یادآوری تمامی اشتباهات و جنایت‌های عربستان که این کشور باید به خاطر آنها عذرخواهی کند، ممکن است بسیار طولانی‌تر از حد تصور باشد، این اقدامات در طول زمان و مکان به حدی گسترش داشته که شمارش آنها مشکل است. اما نکته مهم‌تر این است که آیا عذرخواهی صرف سعودی ها می‌تواند آثار زشت تمامی این اقدامات را از بین ببرد؟‌ یا اینکه از بین بردن این تبعات به تلاشی بسیار بیشتر از اعتراف و توبه و پشیمانی نیاز دارد تا شاید ملت های منطقه این اشتباهات فاحش را ببخشند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس