به گزارش مشرق، اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۱۱ اسفند را در ادمه می خوانید:

▼ حرف روز
 
 

 انتخابات آزاد در پرتو مشارکت و امنیت
وزیر کشور در نشست خبری که روز گذشته در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به مشارکت خوب مردم در انتخابات اخیر، گفت: مشارکت در تهران ۵۰ درصد است و ۶۲ درصد مردم نیز در کل کشور در این انتخابات حضور داشتند. رحمانی فضلی در ادامه از پایین بودن تخلفات در انتخابات هفتم اسفند سخن گفت و اعلام کرد، در عین حال به هرگونه شکایت و اعتراضی که همراه با مستندات باشد، رسیدگی خواهد شد. در این میان چند نکته مهم و قابل توجه وجود دارد؛
اول اینکه، مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی این بار نیز با لبیک به فراخوان نظام اسلامی و پیروی از رهنمودهای رهبر حکیم خود، با حضور و مشارکت حداکثری خود مهر تأیید دیگری بر جمهوریت نظام اسلامی زدند و با وجود همه فضاسازی‌های رسانه‌ای دشمنان برای ایجاد دودستگی و تفرقه در جامعه، در فضایی پرشور و در عین حال آرام نامزدهای مورد نظر خود را انتخاب کردند.
دوم اینکه، در پرتو حضور سلایق مختلف سیاسی که در فضایی آزاد به رقابت پرداختند، نمایندگانی از گروه‌های مختلف سیاسی توانستند بر کرسی‌های مجلس تکیه بزنند و این بار نیز برخلاف جنگ روانی رسانه‌های بیگانه که در تلاش بودند انتخابات در کشورمان را مهندسی شده القا کنند، نتایج هر دو انتخابات نشان داد، همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند، رأی در جمهوری اسلامی ایران حق‌الناس است و همه ارکان اجرایی و نظارتی برای حفظ این حق تلاش کرده و می‌کنند.
سوم هم اینکه با وجود ناامنی‌ها و درگیری‌هایی که در کشورهای پیرامون ما به‌واسطه حضور گروه‌های تروریستی وجود دارد، با تلاش و هوشیاری دستگاه‌های متولی تأمین امنیت انتخابات در سطوح مختلف، این رویداد حساس و مهم در امنیت و آرامش کامل در سراسر کشور برگزار شد و آرزوی دشمنان و بدخواهان را در ایجاد کوچک‌ترین مشکلی در برگزاری انتخابات نقش بر آب کرد.
حال انتخابات به پایان رسیده و فصل جدیدی از کار و تلاش برای ساختن ایرانی آباد و آزاد آغاز شده است او در این میدان بار اصلی بر دوش کسانی است که ملت ایران به آنها رأی اعتماد داده‌اند.



▼ گزارش روز  
  
            

  بحث‌های زودهنگام!
تنها کمتر از یک روز از اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گذشته است و در تعداد قابل توجهی از حوزه‌های انتخابیه، انتخابات به دور دوم کشیده شده است، اما در حالی که هنوز در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه، نتیجه انتخابات اعلام نشده بود، بحث‌هایی درباره ریاست مجلس در رسانه‌ها در حال مطرح شدن است که بارزترین نکته در این‌باره را می‌توان نوعی انشقاق در جریان پیروز انتخابات در تهران یافت، اختلافی که اگر در پیش از انتخابات ریشه دارد، اما اکنون به شکل واضح‌تری در حال مطرح شده است؛ اختلافی که شاید بتوان آن را در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم یافت، وقتی محمدرضا عارف که نظرسنجی‌های معتبر درصد رأی او را کمتر از شش درصد در کل کشور نشان می‌داد، انصراف داد و با سودای ریاست مجلس یازدهم از انتخابات کنار رفت؛ این بار او و حامیانش قصد کناره‌گیری ندارند و به نظر همین موضوع قطعی، اتحاد تاکتیکی جریان کارگزاران و اصلاحات را دچار انشعاب خواهد کرد که می‌توان مصداق‌های بارز آن را اصرار کارگزارانی‌ها به ادامه ریاست لاریجانی و واکنش شدید عارف به این موضوع دانست. مصاحبه یونسی با روزنامه «آرمان» که از زبان عارف گفته بود با مصلحت‌اندیشی کنار می‌روم تا انتشار مطلبی با عنوان «اگر اصلاح‌طلبان عاقل باشند، لاریجانی رئیس مجلس آینده خواهد شد» در هفته‌نامه «طلوع» و پایگاه‌های وابسته به کارگزاران که اولی واکنش تند عارف را در پی داشت، به شکلی که وی به صراحت از برنامه‌اش برای ریاست مجلس سخن گفت و تأکید کرد، به هیچ کس وکالت نداده از جانب او سخن بگوید و دومی نیز با مقابله سریع هواداران روبه‌رو شد و رسانه‌های نزدیک به وی اعلام کردند عارف رئیس مجلس آینده خواهد شد و دیگر مدعیان در بهترین حالت به ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس دست خواهند یافت.


▼ خبر ویژه
   
      

 سردرگمی غرب از نتایج انتخابات ایران
پایگاه اینترنتی «بلومبرگ ویو» در مقاله‌ای به قلم «الی لاکفی» نوشت: این سحر و جادوی انتخابات ایران است که با وجود ردّ صلاحیت‌های بالا همچنان افراد بسیاری در غرب وجود دارند که از مشروعیت آن دفاع می‌کنند.
در این مقاله آمده است: اگر اخبار انتخابات ایران را دنبال می‌کنید، خود را آماده کنید که با یک شگفتی روبه‌رو شوید. به گزارش منابع خبری جریان اصلی غرب، از بی‌بی‌سی گرفته تا آسوشیتدپرس، اصلاح‌طلبان در ایران تندروها را شکست داده‌ند؛ اما چند لحظه صبر کنید، مگر شورای نگهبان ایران بیشتر اصلاح‌طلبان را در ماه ژانویه ردّ صلاحیت نکرد؟ البته که رد کرد، اما به لطف سحر و جادوی سیاست ایرانی‌ها، بسیاری از تندروهای دیروز، اصلاح‌طلبان امروز شده‌اند؛ برای نمونه کاظم جلالی خواستار اعدام رهبران جنبش سبز شده است که اکنون در حصر خانگی به‌سر می‌برند؛ ولی با وجود این، او در فهرستی قرار گرفت که اصلاح‌طلبان در انتخابات روز جمعه ارائه دادند. دو وزیر سابق اطلاعات ایران، یعنی محمدمحمدی ری‌شهری و قربانعلی دری نجف‌آبادی که اپوزیسیون دموکرات ایران آنها را به قتل مخالفان سیاسی متهم می‌کند، در همین فهرست رئیس‌جمهور میانه‌رو برای انتخابات مجلس خبرگان قرار گرفتند و رقابت کردند. مجلس خبرگان مسئولیت انتخاب رهبر عالی بعدی ایران را برعهده دارد.
 

▼ اخبار

ریش بلند معضل ارتش صهیونیستی
جدال طولانی در ارتش رژیم صهیونیستی برای ایجاد موازنه بین عرف‌های معاصر و سنت‌های یهودی حالا با دستور فرماندهان این ارتش برای کوتاه کردن ریش با اعتراضات شدیدتری از سوی برخی خاخام‌ها روبه‌رو شده است. به گزارش پایگاه «الیوم السابع» مصر، تعداد زیادی از یهودیان متعصب در ارتش سال‌هاست که ریش بلند دارند و فرماندهان این امر را نادیده می‌گرفتند، اما در چند سال اخیر تعدادی از سربازان لائیک ارتش نیز به بلند کردن ریش خود مبادرت کرده‌اند، بر اساس قوانین تعدیل شده جدید، از این پس، همه سربازانی که به ریش گذاشتن تمایل دارند، باید موافقت فرماندهان صهیونیسم خود را جلب کنند و تنها اجازه خاخام ارتش کافی نخواهد بود. خاخام آوینیر در واکنش به انتشار اخبار ضرورت کوتاه کردن ریش، در رسانه‌های صهیونیستی گفت: اوامر نظامی مرا به یاد تصاویر دوره نازی‌ها انداخت که آلمانی‌ها یهودیان را مجبور به کوتاه کردن ریش می‌کردند.

کارت‌های بانکی خارجی در راه ایران
داوود محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره ورود کارت‌های بین‌المللی، همچون «ویزا کارت و مستر کارت» و دیگر کارت‌های بین‌المللی به بازار ایران، گفت: هر چند محدودیت‌هایی برای بهره‌گیری از این کارت‌ها وجود دارد، اما برای پاسخگویی به نیاز مشتریان پس از برجام، مذاکراتی با دو بانک جی‌بی‌سی  ژاپن و سی‌یو‌پی چین انجام شده است. وی پیش‌بینی کرد، کارت‌های ژاپنی در شش ماه نخست سال آینده در نظام بانکی کشور عملیاتی و برای مشتریان ایرانی صادر شود. این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: کارت‌های جی‌بی‌سی در ۱۳۰ کشور پذیرندگی دارد، ضمن اینکه ۳۰ میلیون فروشگاه در جهان زیر پوشش آن قرار دارند؛ البته این میزان پوشش‌دهی نصف شبکه ویزا کارت است. به گفته وی، کارت‌های جی‌بی‌سی تا حدود زیادی حمل پول به کشورهای آسیایی و اروپایی را آسان می‌کند.

عملیات جامع کمک‌رسانی در سوریه
برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد: با تداوم آتش‌بس عملیات جامع و گسترده کمک‌رسانی به آوارگان سوری و پناهندگان ساکن کشورهای اردن، لبنان، عراق و مصر را آغاز خواهد کرد. برنامه جهانی غذای سازمان ملل با صدور اطلاعیه‌ای افزود: منظور کردن بودجه بی‌سابقه ۶۷۵ میلیون دلاری در نشست حمایت از سوریه در لندن، این نهاد را قادر کرده است که عملیات وسیعی را برای کمک به پناهندگان سوری در کشورهای همسایه آغاز کند. «ارتارین کازین» مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل هم اعلام کرد، در سایه این کمک‌ها قادر خواهد بود نیازهای اولیه غذایی یک میلیون و ۸۰۰ هزار پناهنده سوری در کشورهای همسایه و چهار میلیون و ۵۰۰ هزار آواره داخلی این کشور را تا ماه اکتبر سال جاری برآورده کند.

افزایش بازگشت نخبگان به کشور در ماه‌های اخیر
سعید سهراب‌پور، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان از افزایش بازگشت نخبگان به کشور در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: هم اکنون این آمار به ۱۰۰ نفر افزایش یافته است. این افراد دانش‌آموختگان دانشگاه‌های آمریکایی، اروپایی، ایتالیا، انگلستان، فرانسه، ‌ام آی تی، میشیگان و استنفورد هستند. سهراب‌پور گفت: اینها در برخی پایگاه‌ها مانند مؤسسه رویان، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، مرکز تحقیقاتی دانشگاه شریف و دانشگاه اصفهان معرفی و مشغول به کار شده‌اند. همچنین کسانی که دوست داشتند شرکت تأسیس کنند، در پارک علم و فناوری پردیس به فعالیت می‌پردازند.


▼ اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، پنتاگون قصد دارد بودجه ۵/۷ میلیارد دلاری را برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در سال آینده از کنگره درخواست کند. مقامات آمریکا هفته پیش به آسوشیتدپرس گفتند که عملیات سایبری علیه داعش را شدت بخشیده‌اند. این عملیات شامل تلاش‌های فرماندهی سایبری آمریکا در «فورت مید» مریلند برای جلوگیری از استفاده این گروه از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ و انتشار تبلیغات با هدف جذب نیرو است.
محمدرضا عارف، منتخب مردم تهران در مجلس دهم، با صدور پیامی ضمن قدردانی از حضور پرشور مردم در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی از همراهان خود در «لیست امید» خواست رفتار در چارچوب قانون و اخلاق، گفتار بر مدار صداقت و تصمیم بر مبنای عقلانیت را سرلوحه تمام تصمیمات و اقدامات خود قرار دهند تا با همدلی و همزبانی همه کارگزاران نظام و با اتکا به توانمندی‌های موجود، تحقق برنامه‌های پیشرفت و توسعه، به ویژه رونق اقتصادی مبتنی‌بر اقتصاد مقاومتی تسهیل و تسریع شود و مسیر تحقق چشم‌انداز ایرانی آباد و پیشرفته هموارتر گردد.
یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به فروش ۱۹ میلیون دستگاه خودرو از سال ۱۹۶۶ تاکنون در ایران، گفت: ۹۳ درصد خودروهای فروخته شده به تولیدات داخلی اختصاص داشته است. به گفته وی، در سال ۲۰۱۴ میزان فروش خودرو و لوازم یدکی در ایران ۲۳ میلیارد دلار بوده است که این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
حدود ۶۳ درصد از مردم روسیه در یک نظرسنجی پایدار ماندن تحریم‌های روسیه علیه ترکیه را خواستار شده‌اند. در این نظرسنجی، ۷۸ درصد از مردم روسیه خواسته‌اند مقامات کشورشان پیش از عذر‌خواهی رسمی و دیپلماتیک ترکیه، هیچ یک از تحریم‌ها را علیه این کشور نقض نکنند. ۱۱ درصد از مردم این کشور هم معتقدند روسیه باید روابط خود را با همسایه‌اش بهبود ببخشد، حتی اگر ترکیه حاضر به عذرخواهی نباشد.
روح‌الله مؤمن‌نسب، کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ میلیون از کاربران اینترنت در سطح کشورمان افراد زیر ۱۸ سال هستند، اظهار داشت: این روند، تغییر در رفتار، افکار و عملکرد آنها را در پی خواهد داشت.


منبع: بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس