به گزارش مشرق، اخبار و تحلیل‌های یکشنبه ۹ اسفند را در ادامه می‌خوانید:


▼ حرف روز  
    
 برنده و بازنده انتخابات
انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در هفتم اسفند دارای نقطه‌های اوج دیگری از قدرت و صلابت نظام جمهوری اسلامی بود؛ البته روند برگزاری و نتایج آن نشان‌ می‌دهد، این انتخابات نیز مانند هر انتخابات دیگری برنده‌ها و بازنده‌هایی دارد. رسانه‌های داخلی و خارجی درباره برندگان و بازندگان این انتخابات نظرهای متفاوتی دارند و حداکثر اظهارنظرشان این است که گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا را برنده یک یا چند حوزه معرفی می‌کنند؛ اما این انتخابات پیام‌هایی مهم‌تری نیز دارد:
اول: رهبر معظم انقلاب که با روشنگری‌های خود همه افراد و جریان‌ها را سرخط آوردند و انتخاباتی در ایران به وقوع پیوست که دشمنان نیز به عظمت و زیبایی آن اعتراف کردند.
 دوم: ملت بزرگ ایران یکی از برندگان این مسابقه هستند که با وجود برخی مشکلات باز هم به نظام اسلامی اعتماد کردند و در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند.
سوم: در شرایطی که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به تعداد تمام رأی‌دهندگان کشورمان تکثیر شده‌اند، اما رسانه ملی توانست اعتماد عمومی را به‌گونه‌ای بالا ببرد که به تنها مرجع رسانه‌ای انتخابات تبدیل شود.
چهارم: فتنه ۸۸ و اعتراضات برخی از جریانات بازنده خسارات زیانباری  برای نظام به دنبال داشت، اما در این انتخابات برخلاف هجمه رسانه‌های بیگانه و افزایش رسانه‌های تحریک‌گر، هیچ‌گونه تحرک مخربی که آثار ملی و بین‌الملل داشته باشد، بروز نکرد و مردم و منتخبان به نتیجه صندوق‌های رأی تمکین کردند.
پنجم: شورای نگهبان قانون اساسی نیز یکی از برندگان مهم این انتخابات است که با وجود فشارهای مختلف در مقابل زیاده‌خواهی‌ها کوتاه نیامد؛ در این راستا حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی افزایش مشارکت را در بسیاری از حوزه‌ها به دنبال داشته است.
ششم: گروه‌ها و فعالان سیاسی نیز در این انتخابات خوش درخشیدند و بررسی شعارها و گفتمان‌ها نشان می‌دهد، بیشتر افرادی که منتخب این گروه‌ها بوده‌اند، شعارهای خود را در قالب ساختارهای نظام مطرح کرده و از خطوط قرمز عبور نکرده‌اند.



▼ گزارش روز  
    

 
اعتبار سینمای ایران

کارگردان دینی و انقلابی کشورمان «فرج‌الله سلحشور» در حالی جان‌به‌جان آفرین تسلیم کرد که در طول ۶۳ سال عمر با برکت خود به دنبال پرثمر کردن درخت اسلام و انقلاب بود و در همین راستا نیز هنر را به خدمت گرفت. او فعالیت هنری خود را با بازی در فیلم «توبه نصوح» (۱۳۶۱) آغاز کرد و کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی- مذهبی، چون «ایوب پیامبر»، «اصحاب کهف» و «یوسف پیامبر» را برای صداوسیمای جمهوری اسلامی برعهده داشت که با استقبال خوب مخاطبان داخلی و خارجی همراه بود. او مانند برخی دیگر از کارگردانان این کشور به دنبال جوایز اسکار و... نبود و شاید به همین دلیل باشد که پیر و مرادش امام خامنه‌ای در پیامی که پس از فقدان او صادر کرد، نوشت: «آثار پرآوازه و ماندگار این هنرمند باایمان که مرزهای کشور را درنوردیده و مایه‌ آبرو و اعتبار هنر سینمای ایران در چشم ملت‌های دیگر گشت، بی‌گمان در شمار حسنات بازمانده از وی و موجب اجر الهی و نام نیک مردمی ایشان خواهد بود.»
سلحشور تنها یک هنرمند نبود، بلکه یک انقلابی و جهادگر بود که سنگر مبارزه خود را در عرصه هنر گزیده بود و از همین رو شجاعانه نسبت به بیان برخی اشکالات و معضلات در عرصه سینما و هنر زبان می‌گشود و از زخم‌زبان‌ها و طعنه‌ها ابایی نداشت. قاطبه هنرمندان و کسانی که با وی کار کرده بودند نیز او را به این روحیاتش می‌شناختند تا جایی که طی یک روز گذشته در فحوای پیام‌ها، مصاحبه‌ها و واکنش‌های خود به آن اشاره داشته‌اند؛ اما در این میان جای تأسف دارد که وزیر فرهنگ و ارشاد، که متولی اصلی فرهنگ در دولت است، به این ضایعه سنگین رخ داده در جامعه هنری، واکنشی سرد و از روی رفع تکلیف نشان داده و به یک پیام کلیشه‌ای و ساده بسنده کرده است. آیا آقای وزیر درباره دیگر هنرمندان این کشور که شاید برخی از آنها به اندازه فرج‌الله پشتوانه ارزشی نداشته باشند هم این‌گونه برخورد می‌کند؟!


▼ خبر ویژه     
  
 جرم بوسیدن دست یک عالم شیعه
رسانه‌های آذربایجان پس از دیدار الهام علی‌اف رئیس‌جمهور این کشور با رهبر معظم انقلاب خواستار آزادی شیعیان زندانی در این کشور شده‌اند. روزنامه «آزادلیق» چاپ آذربایجان در این‌باره در مطلبی نوشته است: «حاج طالع باقرزاده به جرم بوسه زدن به دست آیت‌الله نوری همدانی در زندان به سر می‌برد؟» شبکه‌های تلویزیونی، به کرات این تصاویر (بوسه زدن حاج طالع به دستان آیت‌الله نوری) را نشان داده‌اند و رسانه‌های حکومت با استفاده از این عکس‌ها، تبلیغات خود را پیش برده‌اند؛ یعنی این تصور شکل داده شد که طالع باقرزاده، حامی نیروهای افراط‌گراست و می‌خواهد در کشور براندازی کند و طالع باقرزاده نیز به نوبه خود اعلام کرد، آیت‌الله نوری همدانی اصالتاً آذربایجانی است و بوسه زدن به دست رهبران دینی نیز سنتی در کل جهان است و وی نیز دست آیت‌الله نوری همدانی را در مقام یک رهبر دینی بوسیده است. در این صورت انتظار این است که الهام علی اف که رهبر معظم انقلاب را منبع انرژی و قدرت به شمار می‌آورد، نسبت به زندانی بودن حاج طالع باقرزاده که فقط دست یک مرجع تقلید دینی را بوسیده است، صرف‌نظر کرده و شرایط زندگی را برای شیعیان مناسب‌تر کند.
 
▼ اخبار

اعتراض به دخالت  امارات در امور داخلی عراق
پس از اینکه «عبدالله‌بن‌زاید آل‌نهیان» وزیر خارجه امارات در دیدار با همتای روس خود در اظهاراتی گستاخانه، نابودی حزب‌الله لبنان و نیروهای بسیج مردمی عراق را خواستار شد، دفتر «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق نیز در بیانیه‌ای به شدت از حمله وزیر خارجه امارات به نیروهای «بسیج مردمی» انتقاد کرد. دفتر العبادی با اعلام انزجار بغداد از مواضع وزیر خارجه امارات، اعلام کرد: قرار دادن نیروهای «الحشد الشعبی» در کنار دیگر گروه‌های تروریستی را رد می‌کنیم... .دفتر نخست‌وزیری افزود: بسیج مردمی و رزمندگان داوطلب آن، قهرمانانی هستند که در کنار نیروهای دلیر امنیتی ما در مقابل جنایات گروه تروریستی داعش ایستاده‌اند و بسیاری از مناطق اشغال شده را آزاد و خطر را از دیگر کشورهای خلیج‌فارس دور کرده‌اند. نیروی «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) با فتوای آیت‌الله سیستانی، از مراجع بزرگ شیعیان در عراق و حمایت دولت آن برای مبارزه با گروه‌های تروریستی، به‌‌ویژه داعش شکل گرفته و نقشی مهم در آزادسازی مناطق این کشور از داعش داشته است.

مشاجره بی‌سابقه سخنگویان وزارت خارجه روسیه و آمریکا
«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با لحنی تُند خطاب به روسیه گفت: مقام‌های روسیه باید جدیت خود را در مسئله آتش‌بس سوریه اثبات کنند یا خفه شوند. خانم «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در پاسخ به این اظهارات تونر در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که اگر این‌گونه معاشرت در بین دیپلمات‌های آمریکایی معمول است، مارک می‌تواند دستور «خفه شو» را به همکاران خود بدهد. مشاجره سخنگویان وزارت خارجه روسیه و آمریکا در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده و وجود تنش‌های شدید میان دو کشور را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد در جریان آتش‌بس در سوریه و با امکان نقض آن به شدت افزایش یابد.

جمهوریخواهان درصدد حذف ترامپ هستند
«نیویورک تایمز» نوشته است: اعضای ارشد حزب جمهوریخواه پشت صحنه تلاش می‌کنند تا به نحوی دونالد ترامپ از گردونه رقابت‌های درون حزبی حذف شود. به عقیده سران حزب، مواضع جنجالی ترامپ، می‌تواند به شدت به ضرر حزب جمهوریخواه تمام شود و حتی اکثریت در کنگره را نیز از آنها بگیرد. «پائول ل پیج» فرماندار ایالت «مین» در نشستی با دیگر همتایان جمهوریخواهش از آنها خواسته است در «نامه‌ای سرگشاده» به حامیان جمهوریخواه نسبت به مواضع ترامپ هشدار دهند. بنا بر این گزارش، در صورتی که ترامپ به عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان انتخاب شود، ممکن است این حزب با شدیدترین اختلاف داخلی خود در طول نیم قرن گذشته روبه‌رو شود.

نفوذ اقتصادی طراحی پیچیده نظام سلطه
سیدمهدی زریباف، مدیر مؤسسه پژوهشی مبانی و مدل‏های اقتصادی بومی در مقاله‌ای نوشت: مسلماً یکی از دلایل نفوذ اقتصادی به یک کشور ایفای نقش و تأثیرگذاری در آن است؛ به‌ ویژه زمانی که کشور مبدأ با کشور مقصد خصومت و دشمنی داشته باشد. این نفوذ بیشتر به‌صورت تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و هدایت اتفاق می‌افتد. اگرچه ممکن است این نفوذ در ابتدا چهره زشتی نداشته باشد، اما همچون یک عملیات، برنامه‌ریزی‌شده و مشخص است. نفوذ می‌تواند در سطح آموزش اقتصاد یا در سطح بازار مصرف باشد، امری که طی سال‌های گذشته بسیار افزایش داشته است. بدین معنا نفوذ یک چهره نداشته و در مفاهیم پایه نیز وارد جامعه شده و به گفتمان تبدیل ‌شده است. این نکته بسیار خطرناک است؛ زیرا سبک زندگی، نیازهای شما، بازار مصرف و الگوی مصرف شما را شکل می‌دهد.

▼ اخبار کوتاه
سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، گفت: تأیید صحت انتخابات در هر حوزه انتخابیه پس از بررسی شکایات و اعتراضات، اعلام خواهد شد. تأیید نهایی نتایج انتخابات منوط به تأیید صحت و اعتبار انتخابات در حوزه انتخابیه است. وی افزود: موعدی برای اعتراض و شکایت از روند انتخابات در حوزه‌های انتخابیه تعیین شده است و پس از پایان این مهلت و جمع‌آوری شکایت به پرونده حوزه انتخابیه رسیدگی خواهد شد.

  رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت گفت: در یادداشت تفاهمی که به تازگی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) امضا شد، دو کشور برای سواپ نفت آذربایجان از طریق خاک ایران توافق کردند. وی همکاری‌های دوجانبه در حوزه خزر را از دیگر محورهای سند همکاری امضا شده میان دو طرف دانست و افزود: آذربایجان خواهان استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی ایران در حوزه نفت و گاز است و شرکت ملی نفت ایران در این زمینه با آنها همکاری خواهد کرد.
روزنامه «الحیات» در گزارشی اقتصادی به نقل از یک شرکت امکان‌سنجی سرمایه‌گذاری اعلام کرد، میانگین تورم سالیانه در عربستان در ماه ژانویه ۲۰۱۶ به ۳/۴ افزایش پیدا کرده و این بالاترین میزان در پنج سال گذشته است. بنا بر این گزارش، افزایش قیمت‌های انرژی موجب تورم در بخش‌های مسکن، آب، برق، گاز و حمل‌ونقل شده است.
محمدرضا کریم‌زاده، رایزن بازرگانی، صنعتی و معدنی ایران در افغانستان با بیان اینکه امسال در سومین نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان حدود ۱۰۰ شرکت در قالب ۱۲ گروه کالایی و خدماتی مشارکت دارند، اعلام کرد: تعداد شرکت‌های حاضر در مقایسه با سال پیش از آن ۲۰ درصد رشد داشته است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به وصول درآمدهای مالیاتی گفت: درآمد ۱۱ ماهه مالیاتی امسال ۵۶ هزار میلیارد تومان وصول شده است. درآمد مالیاتی امسال در این مدت ۸۳ درصد نسبت به درآمد مصوب بودجه سال جاری محقق شده است و نسبت به درآمد سال گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.
بنا بر اعلام منابع رسمی فلسطینی از ابتدای انتفاضه قدس در ابتدای ماه اکتبر ۲۰۱۵ میلادی، ۱۸۶ فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی شهید و ۱۵۶۴۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند. در همین حال از زمان آغاز انتفاضه قدس، ۳۳ صهیونیست نیز به هلاکت رسیده‌اند.

منبع: بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس