به گزارش مشرق، اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۱۰ اسفند را در ادمه می خوانید:


▼ حرف روز  

سپاسگزاری از مردم با خدمت صادقانه
امام خامنه‌ای در پیامی با سپاس از ملت آگاه و مصمم ایران، که با لبیک به فراخوان نظام اسلامی و با عزم راسخ و شور و نشاطی به‌یاد‌ماندنی، مردم‌سالاری دینی را در چهره درخشان خود به جهانیان نشان دادند، خطاب به مسئولان کشور، سپاسگزاری شایسته از مردم را در انجام خدمت صادقانه خواندند و با تأکید بر پیشرفت همه‌جانبه و درون‌زا به منزله هدف اساسی، به نمایندگان منتخب توصیه کردند: «ساده‌زیستی، پاکدستی، حضور پیوسته در جایگاه مسئولیت، ترجیح منافع ملی بر خواسته‌های شخصی و جناحی، ایستادگی شجاعانه در برابر مداخلات بیگانه، واکنش انقلابی به نقشه‌های بدخواهان و خائنان، منش جهادی در اندیشه و عمل و در یک جمله کار برای خدا و در راه خدمت به خلق خدا را، برنامه دائمی خویش در دوران این مسئولیت بدانند و به هیچ قیمت از آن تخطی نکنند.» با این توصیف اصلی‌ترین برنامه مجلس دهم باید روی رسیدگی به معیشت مردم تمرکز پیدا کند؛ به عبارتی مجلس دهم باید روی مسائل اساسی و نیازمندی‌های مردم سرمایه‌گذاری جدی داشته باشد که اولین آن بحث معیشت است؛ اگر موضوع اقتصاد و معیشت مردم حل شود، میدان برای فعالیت‌های بیشتر در برنامه‌ریزی‌ها فراهم می‌شود که این کار باید با عزت ملت ایران همراه باشد و راه‌حل آن اجرای اقتصاد مقاومتی است. دستگاه‌های اجرایی و دولت باید کمر همت ببندند تا اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کند، نگاه ما نباید به بیرون باشد؛ چراکه ظرفیت‌های داخل کشور آن‌چنان قدرتمند هستند که مجموعه نیازمندی‌های داخل کشور را پاسخ دهد. در ضمن باید گفت، حضور چشمگیر ملت ایران در عرصه انتخابات صفحه جدیدی برای کشور گشود که از جهات مختلف اهمیت دارد. این حضور پرشور تعیین‌کننده معادلات بین‌الملل با ایران است. بی‌تردید، با توجه به بحران‌های امنیتی فراگیر در منطقه و ماجراجویی‌های تروریستی، نقش‌آفرینی ملت ایران در انتخابات نشان‌دهنده ثبات و استقرار امنیت در ایران است و سبب بالا رفتن ضریب امنیتی ایران شده و از طرفی پشتوانه قوی مردمی نظام، نقش ثبات‌بخش و امنیت‌ساز ایران اسلامی در منطقه را افزایش داده است.


▼ گزارش روز

خدشه بر وحدت!
حضور بیش از ۶۰ درصد مردم ایران در انتخابات هفتم اسفند ۱۳۹۴، فارغ از هر نتیجه و به دور از آنکه چه کسانی راهی مجلس دهم خواهند شد، یک جشن بزرگ برای ملت ایران و نمادی از وحدت ملی است که این وحدت و انسجام ملی می‌تواند پشتوانه‌ای محکم و استوار برای پیشرفت ایران و دست بالای جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی باشد؛ اما صد افسوس و حیرت که در جشنی چنین بزرگ برخی از اشخاص، منفعت و مصلحت خود را در جای دیگری پی می‌گیرند و همچنان بر مشی غلط خود، رأی مردم را به رأی خوب و رأی بد تقسیم می‌کنند.
درحالی که نتایج اعلام‌شده در بیشتر شهرستان‌ها، برآوردهای اعلام‌شده از صندوق‌هایی که هنوز نتیجه قطعی آن اعلام نشده است و نامزدهای انتخاباتی که در استان‌های مختلف به دور دوم راه یافتند، از پیشتازی اصولگرایان در کسب بیشتر کرسی‌های مجلس خبر می‌دهد، در تهران شاهد آن هستیم که فهرست اصلاح‌طلبان توانسته اکثریت آرا را کسب کند و در خرداد سال آینده بر کرسی مجلس تکیه بزند. همین تفاوت در تهران با بیشتر حوزه‌های انتخابی دیگر، حتی کلان‌شهرهایی مانند اصفهان و مشهد، موجب شده برخی افراد خاص بر چهره انتخاب‌های مردم در سراسر کشور چنگ بیندازند؛ برای نمونه حسین مرعشی، از اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی، مردم نقاط دیگر کشور به جز تهران را عقب‌مانده سیاسی دانسته و می‌گوید: «اکنون می‌توان شاخص توسعه سیاسی ایران در تهران را ۱۰۰، در مراکز استان‌ها ۵۰ و در شهرستان‌ها ۳۰ در نظر گرفت.» سخنان گزنده‌ای که بار دیگر حوادث تلخ سال ۸۸ را به یاد می‌آورد که گروهی تنها زمانی به مردم‌سالاری دینی، صندوق رأی و نظر مردم احترام می‌گذارند که نام خودشان از صندوق آرا بیرون بیاید.


▼ خبر ویژه 

به دنبال تضعیف حزب‌الله بودیم، اما...
روزنامه «یدیعوت آحارونوت» با اشاره به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تضعیف حزب‌الله نوشت: با توجه به آنکه حزب‌الله در جنگ سوم لبنان ۱۰۰ هزار راکت در اختیار خواهد داشت و نیروهای ویژه آن به دنبال تسخیر شهرهای مرزی خواهند بود، تل‌آویو خود را برای مقابله با این چالش آماده می‌کند. این روزنامه صهیونیستی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم «یوسی یهوشوا» افزود: برآوردهای اولیه حاکی از آن است که حزب‌الله اکنون قصد ندارد جنگ سوم لبنان را به راه بیندازد. نیروهای این گروه از یمن گرفته تا سوریه درگیر عملیات هستند و اکنون حزب‌الله هفت هزار نیرو در سوریه دارد. شاید حزب‌الله توانسته باشد در همه زمینه‌ها تجارب عملیاتی ارزشمندی به دست آورد؛ اما هنوز در استقرار نیروهایش به منظور آمادگی برای جنگ با ارتش اسرائیل تغییری ایجاد نکرده است. تهدیدهای حزب‌الله، شامل توانایی پرتاب ۱۰۰ هزار راکت به سمت اسرائیل است. در حال حاضر، حزب‌الله می‌تواند روزی هزار و ۲۰۰ راکت از سامانه‌هایی که در مناطق مختلف مستقر و با دقت در ده‌ها روستا در جنوب لبنان مخفی شده‌اند، پرتاب کند. گام بعدی که نصرالله از آن سخن به میان آورد، فتح الجلیل بود. هر فردی که با این جبهه آشنایی داشته باشد، می‌داند که حزب‌الله برای نفوذ به شهرهای اسرائیل نیازی به تونل ندارد و تا پیش از استقرارهای جدید فرماندهی شمالی، این کار برایش بسیار سهل خواهد بود.
 

▼ اخبار

۱- ۱۵۰۰ گزینه اصلی ورود گاز ایران به بازار اروپا
تحلیلگر «بی‌ام‌آی ریسرچ» گروه فیچ معتقد است، سریع‌ترین و آسان‌ترین گزینه ورود ایران به بازار گاز اروپا صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) است که هزینه‌های تولید بسیار کم و توانایی رقابت در بازار اروپا را خواهد داشت.کریستوفر هینس، تحلیلگر ارشد نفت و گاز در این‌باره به ترند گفت: صادرات از طریق خط لوله احتمالاً باید از طریق توسعه خط لوله تاناپ صورت گیرد که زودتر از سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۲ به بهره‌برداری نمی‌رسد و در این زمینه رقابت‌های زیادی برای آن وجود خواهد داشت. در سال ۲۰۱۴ اتحادیه اروپا ۴۵ میلیارد مترمکعب ال‌ان‌جی که ۵/۱۳ درصد مجموع گاز وارداتی این اتحادیه بود، وارد کرده است. در حال حاضر، قطر و آنگولا منابع اصلی واردات ال‌ان‌جی برای اروپا هستند. شرکت «بریتیش پترولیوم» اعلام کرد، ذخایر اثبات‌شده ایران در اوایل سال ۲۰۱۵ برابر با ۳۳ تریلیون مترمکعب بوده است. سهم این کشور از بازار گاز جهان ۱۷ درصد است.

۲- عملیات ضد صهیونیستی در انتفاضه سوم
«نداف شرگای» نویسنده روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل الیوم» گفت: طی انتفاضه‌های اول و دوم و انتفاضه کنونی هزار و ۲۹۶ صهیونیست کشته شده‌اند. وی تصریح کرد: در جریان انتفاضه نخست، معروف به انتفاضه سنگ، ۱۷۹ صهیونیست و در جریان انتفاضه دوم، معروف به انتفاضه الاقصی، هزار و  ۸۴ نفر کشته شدند و از آغاز انتفاضه کنونی نیز که انتفاضه قدس نام گرفته است، ۳۳ اسرائیلی به دست مبارزان فلسطینی کشته شده‌اند. این تحلیلگر صهیونیستی در ادامه یادآور شد: اخبار رسیده نشان می‌دهد، میزان عملیات تیراندازی، استفاده از سلاح و همچنین تعداد مجروحان اسرائیلی رو به افزایش گذاشته است. از آغاز انتفاضه قدس تاکنون ۱۵۰۰ عملیات ضدصهیونیستی از سوی فلسطینی‌ها به اجرا درآمده است و طی این عملیات‌ها ۳۳ اسرائیلی کشته شده و نزدیک به ۳۵۰ تن دیگر هم زخمی شده‌اند.

۳- فعالیت مخفیانه نظامیان انگلیسی در «مصراته» لیبی
به گزارش شبکه «روسیا الیوم»، منابع رسانه‌ای غربی اعلام کردند، گروهی از نیروهای ویژه انگلیسی با همکاری متحدان آمریکایی خود به صورت مخفیانه در مصراته لیبی عملیات انجام می‌دهند. بر اساس این گزارش، لندن گروهی از مستشاران نظامی خود را به صورت مخفیانه به لیبی اعزام کرده است تا گردان‌های نظامی لیبی را  به قول خودش برای مبارزه با داعش آموزش دهند. شایان ذکر است، پس از سرنگونی قذافی، دیکتاتور سابق لیبی مداخلات ناتو و کشورهای غربی در این کشور از سال ۲۰۱۱ موجب بروز هرج‌ومرج در این کشور شده است؛ به گونه‌ای که گروه تروریستی داعش در این کشور بسیار گسترش یافته است.

۴- ایران بدون هیچ درخواستی از حماس، حامی مقاومت است
«محمود الزهار» از رهبران ارشد جنبش حماس با هشدار به کسانی که در تلاشند روابط تهران و حماس را تخریب کنند، از کشورهای عربی و اسلامی خواست از تعامل با جنبش حماس در قالب بازی‌های سیاسی پرهیز کنند. وی اظهار داشت، ایران بدون اینکه از حماس بخواهد در عرصه‌ای ورود کند، از مقاومت حمایت می‌کند. الزهار درباره آشتی فلسطینی نیز گفت: به نظر من موضع محمود عباس، موضع کسی است که خواستار آشتی ملی نیست و به همین دلیل می‌خواهد مسئولیت شکست آشتی را متوجه حماس کند و حماس به زبان خود بگوید که خواهان آشتی ملی نیست؛ اما در حقیقت این خود اوست که آشتی ملی را نمی‌خواهد.

▼ اخبار کوتاه
علی‌اکبر مهرفرد، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سازمان حمایت باید بر روی قیمت گندم وارداتی نظارت کند، گفت: قیمت گندم وارداتی بر حسب نوع گندم متفاوت است؛ اما متوسط قیمت گندم خوراکی وارداتی حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومان است. وی افزود: گندم جزء کالاهای اولویت اول است و مشمول تنظیم بازار قرار می‌گیرد، بنابراین باید تعیین قیمت شود و حدود ۱۶ درصد هم برای وارد‌کننده آن سود در نظر گرفته می‌شود.
 روبیو، یکی از نامزدهای نمایندگی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در آمریکا،  «ترامپ» رقیب خود را یک سوءاستفاده‌چی توصیف کرد. ترامپ که از سرمایه‌داران بخش مستغلات آمریکاست، در حالی که در برابر هواپیمای خصوصی‌اش ایستاده بود، با تحقیر روبیو که نخستین‌بار است سناتور شده، وی را متهم کرد که تازه از راه رسیده است.
رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با اعلام خبر پهلوگیری اولین کشتی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بنادر اروپا در روزهای آینده گفت: در زمان تحریم‌ها کشور‌های اروپایی به اتفاق، راه‌های ورود کشتی‌های ایرانی به بنادر کشورهای‌شان را مسدود کردند و متأسفانه کشتی‌های ما اجازه پهلوگیری در بنادر اروپایی را نداشتند.
داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، در حال حاضر شهر حلب در کنترل نیروهای مخالف بشار اسد است و تا زمانی که روسیه به حمایت از بشار اسد ادامه می‌دهد، این کشور نیز به حمایت خود از گروه‌های مخالف ادامه خواهد داد. وی مخالفان بشار اسد را خواهران و برادران ترکیه معرفی کرد.
نیروهای امنیتی یمن در عملیاتی ۳۷ نفر از مزدوران عربستان را در مارب یمن دستگیر کردند. به گزارش پایگاه خبری المسیره یمن، نیروهای امنیتی و کمیته‌های مردمی یمن این افراد را که قصد داشتند به گروه‌های تروریستی- تکفیری ملحق شوند، در مسیر مارب بازداشت کردند.
یک منبع آگاه از دستگیری ۱۷ نفر در زمینه قاچاق میوه خبر داد و گفت: به‌تازگی برخی افراد شبانه و مخفیانه میوه‌های قاچاق در میدان تره‌بار مرکزی تهران توزیع می‌کردند. این میوه‌های غیرضروری و قاچاقی از خارج از مرزهای رسمی وارد کشور می‌شد.


منبع: بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس