دانالد ترامپ نامزد پیشرو حزب جمهوریخواه آمریکا در یک گفتگوی تلویزیونی از اظهار نظر درمورد دیوید دوک مغزمتفکر کوکلاکس کلان ها و پایه گذار تشکیلات شوالیه های کوکلاکس کلان و محکوم کردن این تشکیلات نژادپرست آمریکایی خودداری کرد.

به گزارش مشرق، مجری برنامه تلویزیونی استیت آو د یونیون یا 'وضعیت کشور آمریکا' از دانالد ترامپ نامزد پیشرو حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پرسید: 'آیا شما حاضرید صریح و بی پرده رهبر «کوکلاکس کلان ها» یعنی دیوید دوک را محکوم کنید وبه صراحت بگویید که در این انتخابات به حمایت و رای او یا سایر طرفداران برتری سفیدپوستان نیازی ندارید؟
ترامپ با طفره رفتن از دادن پاسخ صریح در جواب گفت: من هیچ چیزی درباره دیوید دوک نمی دانم و هیچ چیزی هم در مورد حرف هایی که شما درباره برتری طلبی و برتری طلبان سفید پوست می زنید نمی دانم.
این درحالی است که دیوید دوک رهبر و مغز متفکر تشکیلات نژادپرست آمریکایی هفته گذشته در یک برنامه رادیویی مردم آمریکا را به حمایت از ترامپ دعوت و نامزدی او در این انتخابات را قیامی به منظور بیدار کردن میلیون ها آمریکایی توصیف کرد.
این اظهارات دوک واکنش هایی را در نهادهای ضد نژادپرستی و تبعیض در آمریکا در پی داشت و 'اتحادیه ضد افترا' که یک تشکیلات به ظاهر غیروابسته ضد نژادپرستی است با صدور بیانیه ای از ترامپ خواست تا با فاصله گرفتن از دوک آمریکایی انزجار خود را نسبت به او به اثبات برساند.
مجری برنامه 'وضعیت کشور آمریکا' بااشاره به اظهارات هفته گذشته دوک وسکوت ترامپ در قبال این درخواست گروه مذکور بار دیگر از ترامپ پرسید که آیا او حاضر به محکوم کردن کوکلاکس کلان ها و رهبر آن ها هست یا نه و قمارخانه دار آمریکایی در پاسخ فقط گفت قبل از هرگونه اظهار نظری باید ابتدا در مورد این گروه تحقیقات کند.
وی که اشکارا به نادانی و بی اطلاعی در مورد کوکلاک کلان ها و رهبر این گروه تظاهر می کرد در ادامه گفت: شما که انتظار ندارید من گروهی را که نمی شناسم محکوم کنم و افزود که اگر فهرستی از همه گروه های موجود درآمریکا در اختیار او گذاشته شود او آن هایی را که فکر می کند دارای اشکالی هستند محکوم خواهد کرد.
مجری برنامه بار دیگر مصرانه از ترامپ پرسید: مثلا گروه کوکلاکس کلان؟ و ترامپ درپاسخ با بیان این که درمیان این گروه ها ممکن است گروه های بی اشکالی هم وجود داشته باشند بار دیگر خواست تا اول فهرست این گروه هادراختیار اوگذاشته شود تا اوپس ازتحقیق نظرش را بیان کند.
خودداری ترامپ از محکوم کردن صریح این گروه و رهبر نژادپرست آن واکنش های شدیدی را در محافل سیاسی آمریکا بر انگیخت.
جواسکاربورو سیاستمدار سابق جمهوریخواه و مجری سرشناس یکی از برنامه های تلویزیونی آمریکا، تد کروز و مارکو روبیو رقبای ترامپ در این انتخابات از جمله کسانی بودند که این سکوت را نشانه حمایت ترامپ از نژادپرستان آمریکایی تلقی و تاکید کردند که همین موضع گیری می تواند به رد صلاحیت او به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منجر شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس