در صورتی که ترامپ به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان انتخاب شود، ممکن است که این حزب با شدیدترین اختلاف داخلی خود در طول نیم قرن گذشته مواجه شود.

تلاش ناکام سران جمهوری‌خواهان برای حذف ترامپبه گزارش مشرق، روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به ادامه پیشتازی دونالد ترامپ در رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016، نوشته است که هم‌حزبی‌های او تلاش می‌کنند به نحوی از ادامه این روند جلوگیری کنند. 

بنا بر این گزارش، اخیرا «کارل روو» از استراتژیست‌های ستاد انتخاباتی جورج بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک جمع خصوصی احتمال پیروزی ترامپ در رقابت‌های درون حزبی را «فاجعه‌بار» توصیف کرده و گفته است که هنوز هم برای جلوگیری از پیروزی او دیر نشده است. 

روز بعد از اظهارات وی، «پائول ل پیج» فرماندار ایالت «مین» در نشستی با دیگر همتایان جمهوری‌خواهاش از آن‌ها خواسته در «نامه‌ای سرگشاده»، به حامیان جمهوری‌خواهان نسبت به مواضع ترامپ هشدار دهند. 

با این حال این اقدام صورت نگرفته و از آن زمان ترامپ آرای دو ایالت دیگر را نیز به دست آورده و ضمنا از سوی «کریس کریستی» نامزد انصرافی جمهوری‌خواهان هم مورد حمایت قرار گرفته است. 

نیویورک تایمز نوشته است که اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه پشت صحنه تلاش می‌کنند تا به نحوی از ادامه روند پیشتازی ترامپ مانع ایجاد کنند، اما تمام تلاش‌های آن‌ها بی‌نتیجه مانده است. به عقیده سران حزب، مواضع جنجالی ترامپ، می‌تواند به شدت به ضرر حزب جمهوری‌خواه تمام شود و حتی اکثریت در کنگره را نیز از آن‌‌ها بگیرد. 

در عین حال طرح‌های دیگری از جمله اعلام مخالفت رسمی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره با نامزدی ترامپ مطرح شده است.

با این وجود، به نوشته نیویورک تایمز، جمهوری‌خواهان رهبر قاطعی برای تصمیم‌گیری در این رابطه ندارند، حامیان مالی از منازعه علنی با وی گریزان هستند و نمایندگان کنگره نیز از بیم آنکه محبوبیت ترامپ بیش از پیش افزایش یابد، از به چالش کشیدن او خودداری می‌کنند. 

بنا بر این گزارش، در صورتی که ترامپ به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان انتخاب شود، ممکن است که این حزب با شدیدترین اختلاف داخلی خود در طول نیم قرن گذشته مواجه شود. 

این در حالی است که به گفته «مایکل لویت» فرماندار سابق ایالت یوتا، عملا راهی برای کنار گذاشتن ترامپ وجود ندارد. او می‌گوید: «هیچ ساز و کاری وجود ندارد. هیچ اتاق پشت صحنه‌ای وجود ندارد. اگر هم چنین چیزی هست، من از آن بی‌اطلاع هستم و نمی‌دانم که کسی از آن خبر دارد یا نه.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس