رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: نخستین نمایشگاه راهیان نور ارتش در خارک با هدف بازگو کردن قهرمانی‌های نیروهای دریایی و هوایی و پدافند هوایی در این منطقه، احداث می‌شود و به‌صورت شبانه‌روزی آماده پذیرایی از زائران راهیان نور است.

به گزارش مشرق، امیر ابراهیم گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در نشست خبری راهیان نور که در محل ستاد فرماندهی قرارگاه راهیان نور آجا مستقر در جنوب کشور برگزار شد، اظهار داشت: با هماهنگی فرمانده نیروی زمینی ارتش، برای نخستین بار در کنار «پادگان حمید» نمایشگاه بزرگی از دستاوردهای نیروی زمینی، هوانیروز و پدافند هوایی برگزار می‌شود.

وی افزود: در این نمایشگاه همچنین توسط راویان دوران دفاع مقدس به بیان عملکرد نیروی زمینی ارتش و پدافند هوایی پراخته می‌شود و نیز مقرر شده تا در کنار این نمایشگاه بسترهای لازم جهت استقرار زائران راهیان نور در سال آینده فراهم شود.

امیر گلفام همچنین از برگزاری نمایشگاه دریایی خارک برای نخستین بار در جزیره خارک خبر داد و گفت: این نمایشگاه با هدف بازگو کردن قهرمانی‌های نیروی دریایی و هوایی و پدافند هوایی در این منطقه، احداث شده و به‌صورت شبانه‌روزی آماده پذیرایی از زائران راهیان نور است.

وی در همین رابطه ادامه داد: نیروی دریایی در طول دفاع مقدس به همراه پدافند و نیروی هوایی نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد امنیت برای کشتی‌ها ایفا کردند؛ در حالی که بیش از 2500 روز هدف بمباران‌ها قرار داشتند، اما با این حال  یک روز هم اجازه ندادند که صادرات نفت کشور با مشکل مواجه شود.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه "باید مراقب باشیم تا گنجینه دفاع مقدس دچار آفت فراموشی و تحریف نشود"، اظهار کرد: ما نیز تلاش داریم تا این جنگ هشت ساله که ازجمله حوادثی بود که ملت ما در اوج اقتدار آن را پشت سر گذاشت را به‌خوبی به نسل‌های بعدی منتقل کنیم؛ همان‌طور که امام(ره) فرمودند "دفاع مقدس در عین سختی‌ها، دانشگاهی برای انسان‌سازی بوده است".

وی با بیان اینکه باید به گونه‌ای عمل کنیم تا نسل‌های بعدی به این دوران به‌عنوان یک حادثه نگاه کنند، اظهار داشت: وظیفه ما و دستگاه‌های فرهنگی این است که به‌صورت صحیح تمامی ابعاد دوران دفاع را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم؛ تا دچار تحریف نشویم.

امیر گلفام سپس با اشاره به اینکه در طول 200 سال گذشته هرگز در کشورما جنگی اتفاق نیفتاده که در پی آن بخشی از خاک کشورمان جدا شود، بیان داشت: یکی از افتخارات ما در دوران دفاع مقدس این است که در برابر ابرقدرت‌های شرقی و غربی و مجموع 36 کشور که حامی رژیم بعث عراق بودند، با استقامت مردم و هدایت‌های امام خمینی(ره) اجازه ندادیم حتی یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمن بیافتد.

وی در ادامه عنوان کرد: برنامه راهیان نور ارتش در تمامی 12 ماه سال دایر است؛ یعنی از اول اردیبهشت هر سال آغاز می‌شود و تا فروردین سال بعد ادامه می‌یابد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در ادامه افزود: یکی دیگر از اهداف این سفر معنوی بازگو کردن نقش بی‌بدیل نیروهای هوایی و دریایی ارتش و در حوزه زمینی به‌طور مشترک ارتش، سپاه و نیروهای مردمی است.

وی با اشاره به 48 هزار شهید ارتش در دوران دفاع مقدس، گفت: ما در نیروی زمینی شهدایی همچون آبشناسان، اقارب‌پرست و صیاد شیرازی را داشتیم و در نیروی هوایی هم شهدای شاخصی مانند بابایی و دوران و در نیروی دریایی نیز شهید شاخصی همچون همتی را تقدیم این انقلاب کرده‌ایم.

امیر گلفام تصریح کرد: این حرکت عظیم فرهنگی بسترهای لازم را جهت ارتقای روحیه جوانان در کسب مهارت‌های اجتماعی و مقابله با تحریم‌ها ایجاد می‌کند. بسیاری از جوانان نسل سوم و چهارم با حضور در مناطق عملیاتی، از شهدا درس زندگی گرفتند و در برابر تهاجم فرهنگی دشمن بیمه شدند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در ادامه به یادمان‌ها و ایستگاه‌های مختلف ارتش در از قسمت‌های شمالی تا جنوبی مناطق عملیاتی اشاره کرد و گفت: نمایشگاه‌های متعددی را در مناطق مختلف مثل خرم‌آباد، اندیمشک، دزفول، برپا کرده‌ایم؛ که شامل غرفه‌های حجاب و عفاف، دشمن‌شناسی، روان‌شناسی و دستاوردهای رزمی و نظامی بوده و با ارائه بسته‌های فرهنگی پذیرای علاقه‌مندان هستند.

وی همچنین درخصوص نمایشگاه هوایی پایگاه شهید وحدتی دزفول گفت: با توجه به اینکه این پایگاه نزدیکترین پایگاه هوایی ما به دشمن بعثی در دوران دفاع مقدس بود، خلبانان و قهرمانان متعددی را در این پایگاه داشتیم و از این رو در طول برگزاری اردوی فرهنگی راهیان نور در این پایگاه مانور هوایی جنگنده‌های مختلف در ارتفاع پایین توسط خلبانان انجام می‌شود و همچنین پیشکسوتان خلبان نیروی هوایی به بیان خاطرات خود در دوران دفاع مقدس می‌پردازند.

امیر گلفام بیان کرد: در منطقه شمال‌غرب، قرارگاه میش‌داق یا همان قرارگاه شهید صیاد شیرازی را داریم؛ که هر شب با اجرای رزم شبانه توسط تکاوران تیپ 45 پذیرای علاقه‌مندان است. همچنین در جنوب شرق اهواز ایستگاه آب‌تیمور را داریم؛ که در این ایستگاه، زائران راهیان نور با توانمندی‌های رزمی تیپ 192 زرهی آشنا می‌شوند.

وی اظهار داشت: در منطقه پاسگاه زید یادمان شهدای عملیات رمضان را داریم و همچنین در منطقه جنوب پایگاه دژ خرمشهر به‌عنوان یکی از پایگاه‌های مؤثر در دفاع و مقاومت 34 روزه پذیرای زائران راهیان نور است. همچنین نمایشگاه نیروی دریایی را در خرمشهر داریم؛ این نمایشگاه کار خود را  با محوریت عملیات آبی‌-خاکی دنبال می‌کند.

امیر گلفام همچنین از تعامل ستاد راهیان نور آجا با ستاد راهیان نور شهید صیاد شیرازی (بسیج) خبر داد و افزود: ارتش برای برگزاری هرچه بهتر اردوهای راهیان نور تعامل و ارتباط خوبی را با دستگاه‌های مختلف برقرار کرده است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش تأکید کرد: ارتش همچون سال‌های گذشته روزانه ظرفیت پذیرایی از چندین هزار نفر را در مناطق عملیاتی دارد.

وی با بیان اینکه سفر راهیان نور یکی از ایمن‌ترین سفرهای مردم در طول سال است، اظهار کرد: با تدابیر صورت گرفته از سوی نیروی انتظامی، و همکاری ارتش، سپاه، بسیج و ستاد مرکزی راهیان نور دستورهای لازم جهت ایمن‌سازی این سفر معنوی فراهم شده است، و همان‌طور که از سال‌های گذشته تاکنون شاهد بوده‌ایم، این اردوها با کمترین تلفات و خسارات همراه بوده است.

امیر گلفام همچنین از ایجاد بهداری در کنار نمایشگاه‌ها و یادمان‌های ارتش خبر داد و گفت: مناطقی که زائران جهت بازدید در آن‌ها حضور می‌یابند مناطق پاکسازی شده از مین و گلوله‌های منفجر نشده از دوران دفاع مقدس هستند.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس