کد خبر 541408
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰

جرمی کوربین رهبر حزب مخالف کارگر عصر روز شنبه در جریان تظاهرات گسترده مردم انگلیس علیه سامانه سلاح هسته ای انگلیس ( ترایدنت) در لندن گفت: صلح نه از راه جنگ بلکه تنها از طریق دمکراسی و احترام به بشریت بدست می آید.

به گزارش مشرق، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر در سخنانی در این تظاهرات با بیان اینکه اگر از سلاح هسته ای استفاده شود جان بسیاری از انسان های بی گناه گرفته می شود، گفت: هر کس می خواهد در زمینه هسته ای تصمیم بگیرد باید به تبعات انسانی ناشی از استفاده از سلاح هسته ای بیاندیشد.

خروش مردم انگلیس علیه سلاح هسته‌ای+تصاویر

وی با اشاره به اینکه این سلاح تنها یک بار و در جریان بمباران هسته ای هیروشیما در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت، خاطرنشان ساخت که تبعات ناشی از آن همچنان در نسل های بعد از جنگ قابل مشاهده است.

خروش مردم انگلیس علیه سلاح هسته‌ای+تصاویر

کوربین خطاب به رهبران سیاسی انگلیس تصریح کرد: 'صلح تنها از طریق دمکراسی و احترام به بشریت بدست می آید؛ نه با جنگ و خون ریزی و دست درازی کردن به منابع یکدیگر و بی تفاوت بودن نسبت به فجایع انسانی پس از آن.'

خروش مردم انگلیس علیه سلاح هسته‌ای+تصاویر

وی با اشاره به وعده هایش در زمان انتخابش به عنوان رهبر حزب کارگر درسپتامبر سال گذشته، گفت یکی از این وعده های انتخاباتی «برچیدن سامانه دفاع هسته ای انگلیس (ترایدنت)» بوده و او همچنان به این وعده اش «متعهد» و جدی است.

«نیکلا استروجن» سر وزیر اسکاتلند از دیگر سخنرانان این تظاهرات نیز گفت: استفاده از «ترایدنت» یک اقدام غیر اخلاقی است. سلاح هسته ای سبب آسیب رساندن به جامعه بشریت در ابعاد گسترده خواهد شد.

خروش مردم انگلیس علیه سلاح هسته‌ای+تصاویر

رهبر حزب ملی اسکاتلند تاکید کرد: وجود سلاح هسته ای، انگلیس را در مقابل تهدید های تروریستی ایمن نخواهد کرد.

استروجن با اشاره به اظهارات اخیر جورج آزبورن وزیر دارایی انگلیس که روز گذشته هشدار داد که برای جبران کسری بودجه دولت، درصدد است تا سیاست های ریاضتی را تشدید کند، یادآور شد که هزینه به روز رسانی سامانه ترایدنت 167 میلیارد پوند است.

خروش مردم انگلیس علیه سلاح هسته‌ای+تصاویر

سر وزیر اسکاتلند تصریح کرد: دولت انگلیس می تواند این اعتبار را برای خدمات عمومی، آموزش و پرورش نسل آینده و تامین کسری بودجه کشور هزینه کند.

وی همچنین با بیان اینکه انگلیس از سایر کشورها می خواهد از سلاح هسته ای استفاده نکنند، گفت: ما چطور می توانیم سایر کشورها را به خلع سلاح هسته ای تشویق کنیم در حالی که با به روزرسانی سامانه ترایدنت این پیام را می دهیم که امنیت ما بستگی به برخورداری از سلاح هسته ای دارد.

استروجن گفت سی و یک سال عضو کمپین عدم اشاعه سلاح هسته ای اسکاتلند است و در طی این مدت با سلاح هسته ای مخالفت کرده است.

خروش مردم انگلیس علیه سلاح هسته‌ای+تصاویر

«لیان وود» رهبر حزب 'پلید' منطقه ولز و از دیگر سخنرانان این تظاهرات نیز ضمن ابراز مخالفت با به روز رسانی سامانه هسته ای انگلیس تصریح کرد: ذخیره و استفاده از سلاح های کشتار جمعی به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی گفت: سلاح های هسته ای به زباله دان تاریخ پیوسته و مربوط به دوران جنگ سرد است.

وود با بیان اینکه خدمات عمومی و رفاهی در انگلیس تشنه سرمایه گذاری هستند تا خدمات بهتری را به مردم ارائه دهند، افزود: اما دولت انگلیس درصدد است تا میلیاردها پوند صرف سلاح های کشتار جمعی کند.

رهبر حزب 'پلید' یادآور شد که انگلیس عضو پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای است و باید به تعهدش در این خصوص پایبند باشد.

'راجر مکنزی' دستیار دبیر کل «یونیسون» یکی از بزرگترین اتحادیه های کارگری انگلیس گفت: دولت می گوید سامانه هسته ای هیچ اقدامی نمی نکند اما در عین حال خدمات عمومی کشور را به خاطر کمبود بودجه کاهش می دهد.

وی افزود: سال هاست که حقوق کارگران به بهانه کسری بودجه زیاد نمی شود اما زمانی که صحبت از تجدید سامانه هسته ای می شود دولت می گوید، هزینه آن را می توان تامین کرد.

مکنزی تصریح کرد: «ترایدنت» یک اسراف هزینه است و پول آن باید صرف خدمات عمومی کشور شود.

شماری از رهبران مذهبی ادیان مختلف نیز در سخنانی دراین تظاهرات استفاده از سلاح هسته ای را مغایر تعالیم پیامبران الهی و پروردگار دانسته و خواستار برچیده شدن «ترایدنت» شدند.

دهها هزار تن از مردم انگلیس از جمله شماری از رهبران و نمایندگان احزاب سیاسی مخالف،در جریان تظاهراتی گسترده در قلب لندن خواهان برچیده شدن سامانه دفاع هسته ای این کشور ( ترایدنت) شدند.

خروش مردم انگلیس علیه سلاح هسته‌ای+تصاویر

در این تظاهرات که در هوایی سرد و ابری برگزار شد، تظاهرکنندگان پلاکاردهایی را در دست داشتند که بر روی آنها مواردی چون 'نه به ترایدنت '، 'هزینه های جنگ را کاهش دهید و نه هزینه های رفاهی اجتماعی و 'ترایدنت بایستی برچیده شود' نوشته شده بود.

آنها همچنین در جریان این راهپیمایی ضمن سردادن شعارهایی علیه سامانه دفاع هسته ای انگلیس، خواهان برکناری 'ترزا می' وزیر کشور، حمایت از آوارگان و نیز لغو برنامه های ریاضت اقتصادی دولت دیوید کامرون شدند.

تظاهرکنندگان همچنین خواهان این بودند که به جای حذف کمک های رفاه اجتماعی برای جبران کسری بودجه، از هزینه های جنگ طلبانه و تسلیحاتی انگلیس کاسته شود.

'جان' یکی از تظاهرکنندگان به خبرنگار ایرنا گفت: ما اینجا هستیم تا مخالفتمان را با تجدید سامانه هسته ای انگلیس اعلام کنیم

وی در پاسخ به این سووال که چرا انگلیس به خود این حق را می دهد از فناوری هسته ای استفاده کند اما برای سایر کشورها نه، گفت: آنها خودرأی و دو رو هستند. ما از دولت کامرون و سیاست های فریبکارانه اش خسته ایم.

دیوید اندرسون از دیگر شرکت کنندگان این تظاهرات نیز به ایرنا گفت: سیاست های دولت انگلیس همیشه این بوده که پول دار ها پولدار تر شوند و فقرا فقیرتر.

وی افزود: آنها بعد دولت ما را متهم می کند و با استفاده از رسانه ها مغز مردم را شستشو می دهند و دوباره به کارشان ادامه می دهند.

سامانه تسلیحات هسته ای انگلیس در حال حاضر متشکل از 4 فروند زیردریایی 'ونگارد است' که موشک های راهبردی 'ترایدنت' را حمل می کنند. این زیردریایی ها از دهه 1960 میلادی تاکنون در پایگاه دریایی 'فاسلین ' واقع در ساحل غربی اسکاتلند، مستقر هستند.

طبق اعلام وزارت دفاع انگلیس، زیردریایی های هسته ای فعلی این کشور باید در اواسط دهه 2020 میلادی، از خدمت خارج شوند و سیاستمداران انگلیسی باید در سال جاری میلادی در مورد جایگزین آنها تصمیم بگیرند. بااین حال درباره نحوه اجرای این طرح اختلاف نظرهایی میان احزاب سیاسی انگلیس وجود دارد.

به رغم دفاع صریح دیوید کامرون نخست وزیر و مایکل فالون وزیر دفاع و جورج آزبورن وزیر دارایی انگلیس از به روز رسانی سامانه دفاع هسته ای، احزاب مخالف و گروه های مدنی ضد جنگ می گویند که هزینه به روز کردن این سامانه در حدود 100 میلیارد پوند هزینه دربر خواهد داشت که این فشار زیاد بر روی مالیات دهندگان انگلیسی وارد می کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    جرمی کوربین بایدحمایت بشه ازسوی ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس