کد خبر 539653
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵

کتاب خاطرات «منوچهر ابرآویز»، ترانه‌سرای انقلاب اسلامی تا پایان امسال برای انتشار در اختیار «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مرتضی قاضی به ایبنا گفت: خاطراتی درباره مرحوم منوچهر ابرآویز را در دست نگارش دارم که به زودی منتشر می‌شود.

وی با بیان این‌ که ابرآویز سراینده بسیاری از سرود‌های انقلاب اسلامی بوده است، توضیح داد: ابرآویز با مشورت گرفتن از رهبران انقلاب، دکتر بهشتی، آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصمیم گرفت بضاعت هنری خود و سازمان تبلیغاتی با تجربه‌اش را در پیش‌برد اهداف انقلاب به خدمت بگیرد و در اوج روزهای حکومت نظامی رژیم پهلوی با هزینه شخصی خود استودیوی موسیقی اجاره کند و مخفیانه به تهیه و تنظیم سرود‌های انقلابی بپردازد.

به گفته نویسنده «حرفه‌ای»، «غریو لاتخف»، «بوی گل سوسن و یاسمن آید»، «معمار طرح حرم»، «الله اکبر»، «سمفونی میدان شهدا»، «آمدن موعود»، «دیو چو بیرون رود فرشته در آید» و «الله الله» از جمله سرود‌های اوست.

قاضی با اشاره به این‌که خاطرات و زندگی هنری ابرآویز به کوشش واحد تاریخ شفاهی «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» به صورت تصویری ضبط و ثبت شده است، افزود: این کتاب خاطرات با تکیه بر همین مستندات نوشته شده است و از سوی دفتر روانه بازار نشر خواهد شد.

مرحوم محمدعلی ابرآویز در سرایش ترانه مهارت زیادی داشت و برخی ترانه‌هایش شهرت بسیاری دارند. ویژگی هنری بارز ترانه‌های او بهره‌گیری از شعارهای مردم در موسیقی بود. سرودهای وی ارکستر نداشت و تنها با سنج و طبل بیان می‌شد؛ به شکلی که با ضرب صدای سنج، صدای مرگ بر شاه به گوش می‌رسید. وی پنجشنبه، 23 آبان 1392 در سن 75 سالگی درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس