اندیشکده «مؤسسه مطالعات سیاسی» در آمریکا با رد ادعاهای سعودی‌ها و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره آنکه آنها در یمن «در حال مقابله با دخالت ایران هستند»، حمایت‌های واشنگتن از ریاض را «فاجعه» خواند.

به گزارش مشرق، یک اندیشکده آمریکایی ضمن انتقاد شدید از حمایتهای همه جانبه واشنگتن از عربستان سعودی، درباره «نسل‌کشی احتمالی» در یمن هشدار داد.

در ادامه انتقادها از تجاوز ویرانگر عربستان سعودی به یمن، یک اندیشکده آمریکایی مستقر در واشنگتن هم به انتقاد از این جنگ مخرب پرداخت و شدیدا به ادامه حمایت‌های واشنگتن از آل سعود تاخت.

اندیشکده «موسسه مطالعات سیاسی» در مطلبی با عنوان «حمایت آمریکا از رژیم سعودی یک فاجعه انسانی است» نوشت: «در حالی که میلیون‌ها نفر در یمن با خطر گرسنگی شدید مواجهند، آمریکا به تامین تسلیحات برای تجاوز و حمله سعودی (به یمن) ادامه می‌دهد».

در این گزارش آمده است: «اگرچه سعودی‌ها قول تشکیل یک کمیته رده بالا برای تحقیق درباره مرگ و میر غیرنظامیان در حملات هواییشان به یمن را داده‌اند، اما آنها به هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی که سبب مرگ و میر بی‌شمار و تخریب گسترده می‌شود،  ادامه می‌دهند».

اندیشکده آمریکایی ادامه داد: «برای مثال، در میان آنهایی که اخیرا در حمله هوایی به یک کارخانه دور افتاده سیمان کشته شدند، شامل این ها بود: افرادی که در خودروهای پارک شده نشسته بودند، یک صاحب مغازه، یک دندانپزشک و همچنین افرادی که برای خرید آمده بودند».

در این گزارش آمده که جنگ در یمن که با تجاوز هوایی عربستان سعودی همراه شده، تاکنون 2.3 میلیون بی‌خانمان برجا گذاشته و سبب مرگ 5700 نفر شده که 2500 تن از آنها غیرنظامی بودند.

به گفته این اندیشکده، دو سوم از مرگ و میرها در یمن ناشی از حملات هوایی عربستان سعودی بوده و 82 درصد از جمعیت یمن به کمکهای امدادی و پزشکی نیاز دارند.

اندیشکده «موسسه مطالعات سیاسی» افزود: «به این بدبختی و رنج مردم یمن این را بیافزایید که آمریکا اخیرا فروش تسلیحات به ارزش 1.3 میلیارد دلار به سعودی‌ها را تصویب کرد که در بین آنها سلاح‌های هوا به زمین دیده می‌شود. از 2010 تا 2014 آمریکا 90 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی فروخته است و در بین این تسلیحات فروخته شده، بمبهای خوشه‌ای هم وجود دارد؛ بمبهایی که از نظر بین‌المللی ممنوعه شناخته می‌شود».

در گزارش می‌خوانیم: «سعودیها مدت زایدی است که درباره یمن نگرانی دارند. آنها نگرانند که حوثی‌ها و متحدانشان رژیم سعودی را بی ثبات کنند و سبب صدور خواسته‌های انقلابی به مردم سعودی شوند. ترس از دست دادن قدرتشان دلیل آن است که شاهزاده‌های سعودی  با کمک اکثریت مطلق رژیمهای سنی در خلیج (فارس) جنگ هوایی و زمینی علیه یمن براه انداختند».

در ادامه این مطلب تصریح شد: «ریاض امیدوار است که دولت سابق رئیس‌جمهور عبدربه منصور هادی را به قدرت برگرداند و یمن را کشور قمر عربستان سعودی کند».

اندیشکده آمریکایی افزود: «سعودی‌ها ادعا می‌کنند که در حال یک جنگ نیابتی با ایران در یمن هستند اما شواهد به سختی ادعای آنها را ثابت کرده است. متاسفانه آمریکا در اعلامیه‌ها و بیانیه‌های رسمی خود این دروغ‌ها را تقویت می‌کند که همانها را هم رسانه‌ها تکرار می‌کنند. سعودیها و کشورهای خلیج(فارس) به موضوع دخالت ایران متوسل می‌شوند تا جنگشان در یمن را توجیه کنند. در همین اثنی، القاعده در حال تقویت ریشه‌ها و گسترش فعالیت خود در این کشور و مناطق اطراف است».

اندیشکده «موسسه مطالعات سیاسی» نوشت: «حمایت آمریکا از رژیم سعودی علی رغم تجاوز و فاجعه انسانی(در یمن) ادامه یافته است. آمریکا به سعودیها  کمکهای اطلاعاتی داده و به اعمال محاصره دریایی کنونی یمن هم کمک می‌کند. علاوه بر این، جان کری وزیر خارجه ماه ژانویه گفت که " ما با پادشاهی عربستان سعودی روابط مستحکم و روشنی داریم و هیچ چیزی عوض نشده است". این سطح از حمایت کری از سعودیها با ادعاهای آمریکا درباره حمایت از آزادی، دموکراسی و حقوق بشر در جهان بسیار تناقض دارد».

در این مطلب آمده است: «یمن یکی از فقیرترین کشورهای جهان است. سعودیها و کشورهای خلیج (فارس) جزو ثروتمندترین کشورهای جهانند اما با این وجود، سعودیها، کشورهای خلیج(فارس) و آمریکا در حال از بین بردن یمن هستند؛‌کشوری که می‌توانست جایگاهی برای دموکراسی در منطقه باشد. آمریکا برای خدمت کردن به عربستان سعودی یک رژیم تمامیت‌خواه و مستبد، یک دموکراسی محتمل( در یمن) را از رده خارج کرد».

در پایان گزارش با تاکید بر اینکه آمریکا به خاطر نفت و ثبات رژیمهای فاسد منطقه خاورمیانه ائتلاف با دیکتاتورها را انتخاب کرده، تصریح شد: «آمریکا برای تسهیل شرایط جاری ناشی از نسل‌کشی احتمالی در یمن مسئولیت اخلاقی و قانونی دارد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس