کد خبر 538610
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه از سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل خواست تا به ادعای او برای مقابله با بحران سوریه و فرصت دادن به صلح، از روسیه بخواهند تا عملیات خود در سوریه را متوقف کند.

به گزارش مشرق، وی تاکید کرده است که جامعه بین المللی برای اجرایی شدن مصوبه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل در کمک رسانی به مردم سوریه بایستی به روسیه اعمال فشار کند.

خبرگزاری آناتولی روز یکشنبه گزارش داد، چاوش اوغلو در گفت و گفت با روزنامه پرشمارگان لا استامپای ایتالیا، گفت: روسیه از مذاکرات ژنو به عنوان پرده ای برای پوشاندن عملیات هوایی فشرده خود در سوریه استفاده می کند.

او در پاسخ به اینکه از دید ترکیه بزرگترین مانع بر سر راه حل بحران سوریه چیست؟ گفته است: بدون شک روسیه است و ترکیه آماده همکاری گسترده برای حل این بحران است ولی از توصیه های دیگران نیز در خصوص چگونگی کنترل مرزهای خود خسته شده است.

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به این که ترکیه پیشنهاد حمایت های ناتو از ترکیه را در مقابله با بحران آوارگان سوری کافی می داند یا نه؟ گفته است: 5 سال است که ورود آوارگان سوری به ترکیه ادامه دارد. اکنون انکارا پذیرای بیش از 2.5 میلیون سوری است و برای جلوگیری از عبورهای غیر مجاز آوارگان به اروپا نیز تلاش گسترده دارد.

او با اشاره به بسته امنیتی ناتو در این زمینه گفته است: مهم آن است که با مساله برخورد ریشه ای شود و جامعه جهانی ریشه و علل اصلی بروز این بحران را مورد ارزیابی قرار دهد.

چاوش اوغلو گفت: براساس توافق وزرای دفاع ناتو در 11 فوریه جاری، ناتو در دریای اژه راه مهاجرت های غیرقانونی را خواهد گرفت. لذا در این عملیات موضوع ماموریت جنگی برای ناتو مطرح نیست.

او در پاسخ به این که ترکیه بعداز دریافت کمک 3 میلیارد یورویی از اتحادیه اروپا، چگونه مانع مهاجرت های غیرقانونی به اروپا و عبور پیکارجویان خارجی از مرزهای خود به سوریه خواهد شد، گفت: ترکیه خیلی پیش از این که اتحادیه اروپا متوجه تهدید علیه خود در این زمینه شود، از سال 2011 میلادی با تهدید پیکارجویان خارجی روبرو بوده و جامعه بین المللی را برای همکاری در این زمینه دعوت کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با تاکید براین که کشورش کنترل های لازم برای جلوگیری از عبور پیکارجویان خارجی به عراق و سوریه انجام می دهد، گفت: 37 هزار نفر را در فهرست افراد ورود ممنوع به ترکیه قرار داده اند. در دوره 2011 تا 2016 در مجموع سه هزار نفر از پیکارجویان شناسایی و از این کشور اخراج شده اند. یک هزار و 991 نفر که 686 نفر از آنها را شهروندان خارجی تشکیل می دهند، به اتهام پیوستن به داعش دستگیر شده و 719 تن از اعضای داعش نیز بازداشت شده است.

او با اشاره به اینکه ترکیه مرزی به طول 911 کیلومتر با سوریه و 384 کیلومتر با عراق دارد، گفت: متاسفانه همواره امکان کنترل کامل مرز ممکن نمی شود. اما شمار گشتی ها و مرزبانان افزایش داده شده و سپر و خندق به طول 359 کیلومتر در مرز ایجاد شده و نزدیک به 108 کیلومتر از مرز نیز سیم خاردار کشیده شده و تاکنون نیز حدود 3.3 کیلومتر از مرز دیوار کشی شده است. با بلوک های پیش ساخته نیز دیواری به طول 19.8 کیلومتر ساخته شده و 422 هزار و 630 تیر چراغ برق برای روشنایی مرز برپا شده است.

به گفته چاوش اوغلو ،ترکیه براساس مصوبه 2178 شورای امنیت سازمان ملل از سال 2014 میلادی بر کنترل های مرزی خود افزوده است.

او در خصوص تدابیر ترکیه برای جلوگیری از عبورهای غیرقانونی پناهجویان از مرزهای آبی ترکیه گفت: گارد ساحلی ترکیه در سال 2015 میلادی 91 هزار و 612 پناهجو را از غرق شدن نجات داده است که شش برابر سال 2014 میلادی است.

به گفته چاوش اوغلو ،تاکنون 190 قاچاقچی انسان و 200 هزار پناهجو که قصد عبور غیر مجاز از این کشور به اروپا را داشتند، دستگیر شده اند.

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به اینکه آیا ترکیه در مبارزه با داعش، امکان همکاری با ایران را ارزیابی کرده است یا نه؟ گفته است: ترکیه با هر کشوری که خواهان مبارزه با هرنوع تروریسم و اشکال آن است، آماده همکاری است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس