امسال تمایل احزاب به سمت بستن لیست های ائتلافی بوده و در قالب لیست، افراد را معرفی می کنند. در تهران این موضوع پررنگ تر است و بعد از کش و قوس های فراوان نهایتاً سه لیست اصلی برای انتخابات از سوی احزاب و جریانهای سیاسی مختلف ارائه شده است.

به گزارش مشرق، احزاب و جریانات سیاسی در آستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی فعال شده اند. امسال تمایل احزاب به سمت بستن لیست های ائتلافی بوده و در قالب لیست، افراد را معرفی می کنند. در تهران این موضوع پررنگ تر است و بعد از کش و قوس های فراوان نهایتاً سه لیست اصلی برای انتخابات از سوی احزاب و جریانهای سیاسی مختلف ارائه شده است.

گرایش های تخصصی لیست های انتخاباتی تهران چگونه است؟+جدول

برادر رئیس جمهور پشتیبان لیست صدای ملت

از یک سو اصلاح طلبان با ارائه لیستی به سرلیستی محمدرضا عارف، به نام ائتلاف اصلاح طلبان ارائه داده اند که پشتیبانی و حمایت مالی آن بر عهده غلامحسین کرباسچی ، عضو ارشد حزب کارگزاران است و همین موضوع به خاطر سابقه فساد اقتصادی وی، واکنش های زیادی را به لیست اصلاح طلبان ایجاد کرده است. هدف اصلی این لیست توسعه سیاسی است.

از سوی دیگر دولتی ها به سرلیستی علی مطهری ، به ارائه لیستی به نام "صدای ملت" افراد خود را معرفی کرده اند که خبرها حکایت از آن دارد که مدیریت و پشتیبانی و حمایت مالی این لیست بر عهده "حسین فریدون" ، برادر رئیس جمهور است که همین موضوع شائبه دخالت دولت در انتخابات را نشان می دهد و هدف این لیست حفظ وضع موجود و حمایت از دولت می باشد و گرایش قریب به اتفاق افراد حاضر در این لیست اصلاح طلب می باشد.

 اصولگرایان نیز با هدف بهبود معیشت مردم با ائتلافی بزرگ، لیستی را به سرلیستی غلامعلی حداد عادل ارائه دادند که مدیریت و پشتیبانی این لیست نیز بر عهده وی می باشد.

اشتراکات زیاد لیست اصلاح طلبان و صدای ملت

در بررسی این لیست های سه گانه، نکات جالبی بدست می آید که بیان آنها خالی از لطف نیست:

بارزترین ویژگی لیست اصلاح طلبان و صدای ملت که در حمایت از دولت به وجود آمده و اشتراکات جناحی زیادی با لیست اصلاح طلبان دارد، وجود سابقه سیاسی محض در اکثر کاندیداها می باشد و این مهم حکایت از هدفی دارد که در انتخابات این دو لیست به دنبال آن است. این لیست های سیاسی به جای اینکه به فکر دغدغه معیشتی و حل معضلات و مشکلات اقتصادی باشند با آرایش افراد کاملاً سیاسی به فکر مقاصدی غیر از مشکلات مردمی هستند. این در حالی است که در لیست ائتلاف بزرگ اصول گرایان،تعداد کثیری اقتصاددان مطرح به چشم می خورد که این موضوع معرف هدف بهبود معیشت جامعه این لیست می باشد.

موج حضور آقازاده ها در لیست اصلاح طلبان

در لیست اصلاح طلبان تعدادی آقازاده به چشم می خورد که از آن میان می توان به اسامی زیر اشاره کرد:

سیده فاطمه حسینی فرزند صفدر حسینی                                                     

علی مطهری فرزند شهید مطهری

فاطمه ذولقدر فرزنده نماینده سابق میناب

ضمناً این لیست دارای روزنامه نگارانی با پیشینه و سابقه بسیار سیاسی است که می توان به افرادی نظیر محمدعلی وکیلی،الیاس حضرتی و مصطفی کواکبیان اشاره داشت.

سهمیه کارگزاران نیز در این لیست بسیار به چشم می خورد. در لیست اصلاح طلبان، 10 خانم وجود دارد که البته در لیست ائتلاف بزرگ اصول گرایان هم 6 خانم مشاهده می شود.

وجود افراد گمنام و بی سابقه در لیست اصلاح طلبان

نکته دیگری که در لیست اصلاح طلبها به چشم می خورد، وجود افرادی گمنام است  که فاقد سابقه اجرایی و روشن می‎باشند.

از طرفی لیست صدای ملت دارای 10 اشتراک با لیست اصلاح طلبان است و از این لیست نیز حواشی منحصر به فردی نظیر انصراف "طریقت منفرد" را ایجاد کرده است و علی مطهری نیز از رفتن دلخواه خود به این لیست برائت جسته و اعلام داشته است که سرخود اسمش را در لیست قرار داده اند.

با این اوصاف وظیفه خطیری بر عهده ملت جهت انتخاب لیست اصلح می باشد.«انتخاب درست» یک وظیفه و یک حق الناس به‌عهده مردم ایران است. این تذکری است که رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه خطاب به مردم دادند.

امروز باید دغدغه مندی لیست ها نسبت به حل مشکلات و معضلات کشور مورد توجه رای دهندگان باشد و ملاک امروز را باید در میزان دغدغه لیست ها به موضوعات معیشتی و اقتصادی جست‌وجو کرد.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محسن ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    ممنون مشرق کامل و جامع بود
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    ایران که فقط تهران نیست مشرق:(((
  • رامبد ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    ترکیب جالبیه
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    ببین چه خبره
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    چاپلوس
  • رعیت ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    چه بی ادب!
  • رعیت ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    همینه که هست ناراحتی؟؟
  • رضا ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    بعد از 7 اسفند باید ببینم چند چند میشه
  • مصطفی ح ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    بله! سرلیست باید فرهنگی باشه! بقیه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی! چون فرهنگ باید اقتصاد و سیاست رو هدایت کنه!
  • ناشناس ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    لیست اعتدال و اصلاح طلب بیشتر سیاسی هستند و اقتصاددان ندارند و این نقطه ضعف بزرگی است .
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    خدا همه مارا عاقبت بخیر کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس